Gå til innhold
  • Bli medlem

Rifle til elg og hjorte jakt


Fjellfant`n

Anbefalte innlegg

Hei,

Som en fersking både på detta forumet og jakt, lurte jeg på om det var noen som kunne komme med noen gode tips angående kjøp av rifle.

Rifla skal brukes til jakt av elg og hjort, og være til en fornuftig pris. Som med alt annet får man vel det man betaler for når det gjelder våpen også, så jeg ønsker å legge meg litt i mellomsjiktet (mellom 10 og 20 tusen).

Er det noen her inne som har noen gode råd på hva slags rifle som er bra, og hva mann eventuelt burde se etter når mann er i butikken?

Fjellfant`n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 4 uker senere...

Er ikke jeger (enda), men jeg kan støtte forslaget over her. Kristoffer Clausen er jo en av Norges mer erfarne jegere, og han har selv sagt at han bruker Tikka T3 til all jakt. Hvis man da har i bakhue at han har prøvd utallige kombinasjoner, og sikkert fått mye gratis av sponsorer er jo det en bra pekepinn. Vi selger værtfall T3 stainless til 8999 på jobb, så kommer jo evt sikte og lyddemper itilegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tikka, sako, mauser, røssler. er alle gode merker.

er selv en ihuga 6,5x55 fan, og er grovt nok for alt unntatt bjørn. ;)

i tillegg kommer 7,62x51 og 7,62x63 de tre er det som kalles for bondekalibrene, og er de vanligste i bruk i norden og holder i massevis.

av optikk har man jo den hellige treenigheten: smith und bender, swarofski, og zeiss.

meopta er jo også meget bra og billigere en de overnevnte.

khales er også meget gut.

rustfritt e for de som ikke gidder å pusse så mye, men pipa blir mykere pluss at at våpenet får et ''ghetto'' utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på anbefalingen av Tikka T3, der har du et meget bra våpen som går veldig presist. Jeg bruker den til både jakt og konkurranser, og den samler godt. Husk at det er i kikkerten du skal legge pengene, vanligvis er det greit å legge minst halvparten av busjettet i kikkerten.

Og så må du jo bestemme deg for kaliber. 6,5 * 55 er det jeg bruker, og det er minste tillate kaliber på elgjakt. Det holder dog for absolutt all jakt, og har mindre rekyl enn f.eks. 30.06.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv er jeg veldig fan av sauer.. bruker selv 202. liker ekstremt godt sikringsmekanismen som er helt lydløs og muligheten for å bruke flere kalibre. dvs ulike løp med samme låsekasse.. ikke det nødvendigste kanskje, men man kan komme i den situajsonen at man ønsker et annet kaliber senere... tror jeg betalte med en kikkert i 9000 kroners klassen ca 20 000 komplett. min verjson er av den rustfri typen og jeg bruker kaliber 30.06.

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tikka T3 er vel et bra valg i den priskategori. En kompis har den i 6,5x55 og er veldig fornøyd. Han har en Nikon Monarch kikkert.

Selv valgte jeg budsjett enda litt ned så det ble en pakke fra Rygge Våpen med en Marlin XS7 i 308W, en Hawke kikkert i 3,5-10x50 IR og en A-tec Maxim demper. Det i en pakke med koffert, tofot, pussesett kom på rett over kr 9000,-

Den har fungert veldig bra synes jeg. På prøveskyting var det mange sdom skjøt dårligere enn meg med vesentlig dyrere utstyr.

Det "svake ledd" der er kanskje kikkert men min har fungert upåklegelig så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om du har et ok budsjett, men skal du spare på noe så legg mest penger i optikken! God optikk kan gi flere skuddsjanser. Om du har ei god eller ei veldig god rifle spiller ikke stor rolle.

her kan jeg bare slenge meg på. men i god optikk ville jeg fokusert på lysåpning.. forstørrelse bruker jeg kun på skytebanen omtrent.. har opplevd kanskje et par ganger hvor jeg har brukt forstørrelsen, men i det meste av normale jaktsituasjoner bruker jeg minimale. ville jeg sett an litt hvor du kommer til å jakte, men ville aldri ofret lysstyrke mot zoommulighet.

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skytebanen prikkes det 10er etter 10er på 200 og 300m med bare diopter. Se på det slik. Med for mye zoom er det fort gjort å miste elgen ut av kikkerten. Om du sammenligner med foto får du for eksempel mye bedre optiske kvaliteter om man velger optikk med minst mulig zoom omfang. Det vil si at for samme pengene vil en 3-6x kikkert være bedre en en 3-12x Til og med på fuglejakt kan jeg neppe tenke meg du trenger noe mer enn 10x 6x vil som regel være nok. Skyter man på så lange hold at det er behov for mer en 10 så må det såes tvil om det er forsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tikka, sako, mauser, røssler. er alle gode merker.

er selv en ihuga 6,5x55 fan, og er grovt nok for alt unntatt bjørn. :-)

i tillegg kommer 7,62x51 og 7,62x63 de tre er det som kalles for bondekalibrene, og er de vanligste i bruk i norden og holder i massevis.

av optikk har man jo den hellige treenigheten: smith und bender, swarofski, og zeiss.

meopta er jo også meget bra og billigere en de overnevnte.

khales er også meget gut.

rustfritt e for de som ikke gidder å pusse så mye, men pipa blir mykere pluss at at våpenet får et ''ghetto'' utseende.

Mye fornuft her. Må bare legge til Sauer.

Ellers får du ombygde mauser hos Magne Landrø. Her kan du få mye våpen for pengene.

Nu er jeg skytter, ikke jeger, men jeg ville valgt 6,5 eller 7,62 Nato (.308)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fornuft her. Må bare legge til Sauer.

Ellers får du ombygde mauser hos Magne Landrø. Her kan du få mye våpen for pengene.

Nu er jeg skytter, ikke jeger, men jeg ville valgt 6,5 eller 7,62 Nato (.308)

ikke at jeg skal kalle meg ekspert, men synes det er litt merkelig at folk anbefaller det minste lovlige kaliberet til en person som oppgir å skal bruke det i hovedsak på virkelig stor villt?

jeg hadde skjønt 6.5 hvis en person kom med rådyrjakt som hovedinteresse... for min del kjenner jeg ingen hjorte, reinsdyr eller elgjegere som ville anbefallt 6.5 hvis dette er primærjakten?

hvis vekt er det viktigste, ja, men mange vil vel påstå at man til denne type jakt ihvertfall skulle hatt .308 og hvis man ser på litt statestikk er jo fortsatt 30.06 ikke akkurat upopulært blant jegerene av de større viltartene..

fra min side ment som en tanke, ingen anklagelse, da jeg vet at å diskutere kaliber omtrent er som å diskutere politikk, religion, canon vs nikon osv

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hofstad: Jeg har hatt både 30.06 og .308, og jeg jakter mye storvilt. Nå har jeg kun 6,5, og det duger i massevis! Dersom du ikke treffer der du skal treffe, blir det skadeskyting uansett om du bruker 30.06 eller 6,5. Treffer du der du skal treffe, detter elgen uansett om du bruker 30.06 eller 6,5. Jeg har - bank i bordet - aldri brukt mer enn ett skudd per dyr med min 6,5. Hjerte-/lungeskudd er dødelig. Vomskudd blir skadeskyting uansett. Så det som er langt viktigere enn å velge kaliber, er å trene nok på skytebanen eller jaktfeltstevner, og ikke minst å vite når du skal holde tilbake skuddet.

En 30.06 gir også mer rekyl enn 6,5, noe som igjen kan føre til anspenthet hos uerfarne skyttere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hofstad: Jeg har hatt både 30.06 og .308, og jeg jakter mye storvilt. Nå har jeg kun 6,5, og det duger i massevis! Dersom du ikke treffer der du skal treffe, blir det skadeskyting uansett om du bruker 30.06 eller 6,5. Treffer du der du skal treffe, detter elgen uansett om du bruker 30.06 eller 6,5. Jeg har - bank i bordet - aldri brukt mer enn ett skudd per dyr med min 6,5. Hjerte-/lungeskudd er dødelig. Vomskudd blir skadeskyting uansett. Så det som er langt viktigere enn å velge kaliber, er å trene nok på skytebanen eller jaktfeltstevner, og ikke minst å vite når du skal holde tilbake skuddet.

En 30.06 gir også mer rekyl enn 6,5, noe som igjen kan føre til anspenthet hos uerfarne skyttere.

ingen tvil om at det du sier er riktig.. holder lenge med 222 eller .22 lr også hvis man treffer riktig.. disse er derimot forbudt.

Den vil kun gi mer rekyl om vektforholdet er likt.. har du en veldig lett 6.5 rilfe vil ikke denne nødvendigvis ha mindre rekyl enn en vanlig 308. Det er vel først og fremst ikke kaliberet det kommer an på? men kuletyngden og farten? jeg er som sagt ingen ekspert her, men kjenner som sagt ingen jeger som bruker 6.5 til noe annet enn rådyr og toppjakt.. og til dette brukes komi av veldig mange. til de større viltene 308 eller 30.06(mulig dette er mer tradisjon enn vitenskap)

en større og tyngre kule vil ha mer anslagskraft og dette er det som tar livet av viltet? jeg setter ikke spørsmålstegn vet at det holder, mer ved at man anbefaller det som om det er det beste til en som sier han skal bruke rifla primært til elgjakt (og hjort). går du inn i et jaktbutikk og sier du trenger en elgrifle vil han ikke gi deg en 6.5 i hånden som første alternativ..??

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9,3 er jo en veldig god kaliber til elgjakta men det koster litt, slik at det fort blir litt dyrt om man skulle finne på å ta med denne på noen jaktfeltrunder eller annen form for treningsrunder. Kommer jo noe bedre ut om man lader selv. Skal nok leite litt etter kaliber som stopper bedre enn den. Ellers er nok 6.5 og 308 det som er billigst å treningskyte med. Er man heldig så får man tak i 308 pakket i grønt til 2-3kroner smellet. Til trening på 100m og 200m med 6.5 kan man skyte med rekrutt ammunisjon. Dette er en svak pateron. Men går greit nok om det ikke blåser for mye. (de som trenger en innertier for å være fornøyd er sikkert ikke enig men)

9,3 er ca 20-30 prosent dyrere på en typisk jaktmatch trenings/bane patron enn 6.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6,5x55 for lite for elg?

9 av ti på jaktlaget mitt bruker 6,5.

faktum er at de er lite reel forskjell bare man treffer der man skal, og er man usikker på det skal man jo ikke løsne skudd.

forskjellen er jo at ''bondekalibrene'' er billigere å kjøpe og dermed får man flere øvelses skudd pr krone.

det er jo forskjell på bondekalibrene også, kulebane, gjennomslagskraft ved forskjellige hold.

sålenge du kjøper et kaliber som er godkjent er du safe.

skal du drive med langholds baneskyting blir forskjellene merkbar, men de fleste dyr som felles er jo på under 100 meter og sjelden over 200

så hvilket kaliber er ikke så jævlig viktig, elgen detter den:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart elgen dør av hjerteskudd med småkuler, men man treffer ikke alltid der man sikter. De som sier noe annet (flere i denne tråden...) viser hvor uerfarne de er.

308 på renskalv er egentlig unødvendig, men de dør nesten uansett hvor skuddet treffer. På en stor elg er man derimot avhengig av å treffe bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sant som fan, e litt ustødig på riksmål. men fyr dæ no ikje opp :P

va ikkje ment som svar t dæ, men t han ''magnum jesusen'':)

burde bruke største kaliber man føle seg komfortabel med?

feks:

12,7x99?

20mm lahti?

cheytac?

Er nå selvfølgelig begrensinger oppad også.. Jeg har skutt mange elger med .308.. Nå bruker jeg for det meste .375. Min erfaring er at med gode kuler får jeg mindre kjøttødeleggelse og raskere fall med .375 enn med .308. Men har ingen problemer med å anbefale 6,5x55.. Er sannsynligvis det kaliberet det er skutt flest elger med i Norge.. Og det er skuddplasseringen som teller, ikke kaliber...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ike så stor forskjell i anslagsenergi i snitt på 6,5x55, 308 og 30-06.

Men en skal se litt på hvilke patroner man kjøper. Bl.a sett at Remington Core Lock er ok til elg på 308 g opp men ikke anbefalt til større enn rådyr på 6,5x55.

Finnes sikkert flere unntak. Men kjøper du gode patroner går 6,5x55 supert på elg.

Trenger en litt å gå på i kraft i tilfelle en er redd for å treffe litt dårlig bør en heller treningskyte mer og vurdere nøye" treffer jeg der jeg vil, bør jeg trekke av nå", enn å kjøpe "kanon".

Gruer man seg for skudd pga rekyl treffer man sjelden bra.

Ser vi litt på energien på en 165gr kule normal lading har:

6,5x55 ca 3000J

308 ca 3600J

30-06 ca 3900J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.