Gå til innhold
  • Bli medlem

Kamera - USA


MatsHJ

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et familiemedlem som holder til i Miami i noen uker og tanken på å kjøpe noe jeg aldri har hatt - et kamera, kom på tanken. Er det noen som har erfaringer om hvilke kamera som gir "mest for pengene" der borte? Jeg tenker på å bruke 3-4000 norske kroner og lurer på hvilket kamera jeg lander på.

Det skal brukes til fotografering i naturen, må være et kamera jeg kan vokse med opp til et visst nivå, jeg har en tendens til å bli litt oppslukt av slike nye dingser - så jeg kommer nok til å bruke en god del tid på det.

Jeg har sett på Canon g10 - burde jeg gå for et avansert kompaktkamera eller et middelklasse speilrefleks?

Håper på positivt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kompaktkameraer er det mer å spare på der borte enn speilrefleks.

Et kompaktkamera kjøpt på nett kommer som regel en del billigere ut enn i Norge selv med frakt og mva. Med Speilrefleks, objektiver etc er med frakt og mva i beste fall det samme. Hvertfall de stedene jeg har sjekket.

Kommer an på hvordan du har tenkt å burke kamera, hva du skal ta bilder av, skal du bruke det mest ut eller og mye inne.

Men første spørmål er som regel: Skal du ha et kamera du har med på tur i tilfelle du finner fine motiver, eller skal ut ha et kamera du som drar på tur med for å ta bilder.

Jeg har begge deler men begynte med kompakt. Da kunne jeg ha det i lomma på en skitur og så ta bilder hvis jeg så noe kult. Ikke like lett å ha speilrefleks i lomma(kanskje hvis man har kenguru-jakke)

Så med Speilrefleks blir det mer at jeg laster opp en sekk med kamera, mat, termos og slik og så drar jeg ut noen timer for å ta bilder.

Så lenge du er hjemme så er det jo samme hvordan kamera er.

Kompaktkamera:

Fordeler: lite, lett, som regel billige, auto hjelper deg med det meste.

Ulemper: lite ekstrautstyr, dårlig inne og i svakt lys, som regel få manuelle mulighter.

Speilrefleks:

Fordeler: Vesentlig besdre bildekvalitet generelt, Manuelle mulighter, skivte av objektiver

Ulemper: størrelse, vekt, pris.

Kanskje du bør titte på de nye "midt i mellom". Speilløse systemkamera. De tar ikke like bra bilder som speilrefleks men klart bedre enn kompakt.

Er og mindre og lettere enn speilrefleks men du kan bygge på med mer optikk etterhvert alikevel.

Nylig en liten artikkel om det på akam.no http://www.akam.no/artikler/systemkamera_med_og_uten_speil/75458

I min kategorisering av kompaktkamera så har jeg beskrevet en gjennomsnittelig kompaktkameras egenskaper. Ikke noe for entusiast ala G12, Leica etc. mer et med mye auto, F.eks Panasonic TZ5 som jeg har selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i USA i jula og benyttet anledningen til å kjøpe et Nikon D3100 hus med veske og en del tilbehør. Det ble noen hundre kroner billigere enn her på det tidspunktet, men i dag kunne jeg kjøpt det samme her for samme pris. Skal du få et godt kjøp må du følge med kontinuerlig på nettet og slå til når en eller annen kommer med et kjempetilbud. Jeg fulgte med på Amazon, men det finnes andre prisovervåkere så bruk gjerne flere forskjellige.

Alt i alt heller jeg vel til at jeg kommer til å handle her neste gang, det er for lite å spare på denne typen utstyr i forhold til reklamasjonsenkeltheten her hjemme.

Når det gjelder type kamera for utendørsaktiviteter, så er valget vanskelig. Skal på fjelltur i helga og da tar jeg med et enkelt Samsung kompaktkamera med brukbar zoom. Det smettes lett ned i og ut av lomma, og det blir tatt bilder underveis. Her er det først og fremst mennesker som blir fotografert, skulle jeg gå etter utsiktsbildene eller de fine/kunstneriske detaljene ville jeg tatt med speilrefleksen. Men mitt nye D3100 falt ut av en taxi i Polen nylig og fikk knust beskyttelsesglasset over displayet :evil: og mitt gamle D200 er for tungt å drasse på.

Tidligere hadde jeg et Nikon D40 som passet ypperlig på tur - hadde det i en veske på brystet og det var enkelt å ta frem og aldri noen nøling med å ta et bilde når motivet var der. Ut fra denne erfaringen ville jeg kanskje vurdert å se på et lite speilreflekskamera og en liten veske. Ser at Siba har Olympus E450 på tilbud til Kr. 2460,- med 14-42 objektiv - dett hevdes å være "Verdens minste DSLR."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G12 er et perfekt kamera til turbruk. Hvis du er av den typen som pleier å bare sette speilrefleksen på auto og knipse ivei så er G12 minst like bra. Mye hendigere. Med vribart display og muligheten til å ta opp film i HD så er det meget anvendelig. Mitt neste kamera når jeg får råd skal bli et slikt, eller tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at kameraet skal brukes til fotografering i naturen og at du "har en tendens til å bli litt oppslukt av slike nye dingser". Da tenker jeg umiddelbart at et digitalt speilrefleks kamera vil være det rette valget. Jeg har selv Canon G2, som jeg kjøpte brukt mens jeg ventet på at prisene på DSLR skulle falle. Selv om bildekvaliteten fortsatt er god, blir det så og si aldri brukt lenger etter at jeg har begynt å fotografere med DSLR (jeg brukte et helmanuelt Nikon FM2 tilbake på nitti-tallet). Du kan selvsagt ta veldig gode bilder med G12, men et digitalt speilrefleks kamera vil gi deg flere muligheter til kreativt fotografi. Kjøper du et Nikon D3100 med kit-objektivet 18-55mm VR kan du senere f.eks. investere i Nikon AF-S Nikkor 35mm 1:1.8G DX1.8G DX til omlag 1500,- (tilsvarende kameraer fra andre produsenter er selvsagt også anvendelige). Søk på dette objektivet i Flickr, så får du et inntrykk av hvordan man kan leke med dybdeskarpheten (veldig liten) med dette objektivet. Slike portrett- og detaljbilder er utenfor rekkevidde med G12. Bildekvaliteten på et dslr er også bedre.

Et Nikon D3100 eller tilsvarende fra en annen produsent vil du kunne ha glede av i en årrekke. Jeg drar fortsatt fram mitt lille Nikon D40 en gang i blant - det er snertent og rett og slett morsomt å fotografere med. Etterhvert som du utvikler deg som fotograf, kan du vurdere om du vil utvide objektivsamlingen med et teleobjektiv, en telezoom, et makroobjektiv, en ekstrem vidvinkel eller ...

Prisen er nesten den samme, vekten med objektiv det dobbelte (355 g mot 720 g uten batteri). Lykke til med valget :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du handle i USA så er jo dollarkursen avgjørende. Det du også bør tenke litt på er at på grunn av katastrofen i Japan så er det varslet en prisøkning på kanskje 10 - 20% på fotoutstyr. Det er fare for at produksjonen kan stoppe opp en periode og forhandlere og grossister hamstrer nå fotoutstyr for harde livet. Sommeren er høysesong og hvis etterspørselen blir større enn tilbudet så vet vi hvordan det kan gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal kjøpe deg kamera i USA så burde du være klar over at du mister garantien som du hadde fått her hjemme. Du får imidlertid 1 års internasjonal garanti, men dette er jo lite i forhold til de 5 årene du har reklamsjonsrett her hjemme.

Hvis du går for speilrefleks så ville jeg anbefalt å kjøpe optikk i USA og så kjøpe kamerahuset i Norge. Jeg var i New York for to uker siden, og da fant jeg flere objektiv det var ca halv pris mot norske priser. Da lå kursen på rundt 5,60, mens den nå ligger enda bedre an med 5,47! Det spørs jo også hvor mye penger du har tenkt til å legge i det og da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.