Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye ski til fruen - tips og kommentarer; ja takk!


Sticho

Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøpe nye ski til fruen denne vinteren.

Er kun snakk om til bruk på fjellet og primært vestlandsfjell (altså opp og så ned igjen).

Hun er 175cm og ligger normalt mellom 52-55kg, altså rimelig lett.

Skiene bør være lett å manøvrere og ha god bæreevne. Helst så kort som mulig uten at det går vesentlig utover bæreevnen i løsere snø.

Så langt synes jeg Åsnes Cecilie virker best. Kortfellesystemet og spenn tilpasset damer.

Jeg er imidlertid usikker på hvor lang jeg bør kjøpe de. Tenker gjerne 180cm, eventuelt kortere. Tar gjerne imot innspill.

Når det gjelder bindinger så satser vi nok på 75mm og Voile 3-pin med avtagbar wire. Har denne selv på mine Ingstad, og er svært fornøyd.

Har funnet en god pakkepris på vpg.no til 3.898,- på ski og bindinger.

Setter pris på kommentarer rundt oppsettet og lengde. Eventuelt alternativer. Noen som har formening om gode sko til 75mm-bindinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal dere kun nyte oppturen, eller skal dere benytte dere av desserten og cruise ned i pudderet?

Hvis dere og vil nyte desserten anbefaler jeg Åsnes Storetind 172. Dette er Åsnes si toppurski og den har karbonarmert trekjerne som gjør den stiv nok til god nedkjøring samtidig som vekta er veldig lav. Den har smørelomme og skal fungere veldig bra som fjellski, spesielt i løssnø. Du kan og bruke kortfeller på den.

Jeg anbefaler samme binding som du foreslo, kombinert med Scarpa T4. Dette er en lav og myk plastsko som har bedre gåkomfort, gir bedre kontroll nedover og er varmere (noe som ofte er viktig for damer) enn lærsko.

Jeg skal til å kjøpe akkurat samme oppsettet selv, da med 180 utgaven av skien, og bruke de til fjellturer, jakt og lengre toppturer (jeg er en dessertmann, så jeg drasser på tunge frikjøringski på korte turer ;) ) Jeg fikk tilbud på dette settet til 6400,-(om jeg husker rett) hos Outdoor Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar.

Til vår bruk tror jeg Storetind kommer til å bli litt "overkill".

Vi er nok mer de som nyter oppturen og utsikten, og nøyer oss med å overleve nedoverturen.. ;)

På sikt kan jeg godt tenke meg å bli såpass god at jeg får mer utbytte av nedkjøringen, men det ligger nok litt frem i tid.

For øvrig tror jeg du må være rask for å få tak i T4-støvlene. Mener å ha sett at det er en utgått modell.

Aller helst skulle hun hatt noe som var relativt identisk med Ingstad, men med et spenn som var egnet for en så lett person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller helst skulle hun hatt noe som var relativt identisk med Ingstad, men med et spenn som var egnet for en så lett person.

Du har jo allerede nevnt Åsnes Cecilie, det er vel nettopp modell Ingstad for lettere personer, altså mykere spenn. Og Voilè 3-pin høres ut til å være akkurat for deres bruk. Kanskje aktuelt å bygge opp bindingen 10-15 mm når det begynner å bli litt mer enn bare å overleve nedturene!

;)

Beklager, de bygger på modell Nansen, men vil tro det er et godt alternativ allikevel! Hvis ikke kan kanskje Åsnes Liv være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å legge på en 10mm plate allerede nå. Er jo ikke noe spesielt negativt med det i hvert fall. Eller?

Åsnes Liv er vel bygget på Amundsen dersom jeg ikke tar helt feil, så det blir vel å gå i feil retning.

Fant noen Varg Polar på finn.no til en hyggelig pris. De var vel og merke kun ett nr større enn det hun vanligvis bruker i sko. Litt skeptisk da jeg har hørt at Polar er små i størrelsen. Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Åsnes Cecilie ski, men ikke gått så mye med dem enda. For å være nøyaktig - en gang. :D

Jeg er 1,60m og tok korteste lengden på skiene altså da 1,70m, selv om jeg veier en del.

Første inntrykk var så langt bra, meget lette ski og fin gåspenn (mine førige ski hadde for stort gåspenn, måtte bare kvitte meg med dem). Jeg har en vanlig BC binding, formålet med skiene er mer bortover og litt oppover. :D

Jeg kan dele erfaringene her når jeg får dem prøvd på ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen, seahorse.

Har du fått testet bæreevnen i løssnø?

Jeg ønsker at hun skal føle at hun har best mulig kontroll når hun kjører nedover. Så vurderer veldig sterkt å gå for 170 eller 175cm.

Er det noen som vet hva som er minus-siden ved å gå for så korte ski?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med for korte ski kan det bli vanskelig å gå diargonalgang på flaten. Om du langer litt ut, kan tuppen av skien komme bakover. Korte ski gir også mindre bæreevne i løssnø. Det er også større fare for å krysse skiene ved litt "uryddig" kjøring nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den med bæreevnen, og det er helt klart en faktor som må regnes inn.

Selv er jeg i overkant av 90kg, så det var helt klart en meget avgjørende faktor når jeg selv kjøpte ski. Det jeg imidlertid vet svært lite om er hvordan dette blir for en person som kun veier i overkant av 50kg. Jeg innbiller meg at bæreevnen vil være rimelig god uansett om man da kjøper 170, 180 eller 185cm. Men jeg håper at det er noen som har konkrete erfaringer å komme med når det gjelder dette.

Når det gjelder diagonalgang så er det nok sikkert en fordel med lengre ski, også med tanke på retningsstabilitet når man ikke går i oppgåtte spor. For vår del kan jeg med trygghet si at vi ikke er så "racer" innover fjellet at det med tuppen som går bakover blir et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Platou skal ha veldige gode priser på Cecilie Skog-skien tirsdag 23.nov (kr 1.650,-).

Gjelder uheldigvis ikke butikkene i Bergen, men vi har familie i Ålesund, så skal fikse det greit.

Da blir det nok de skiene. :)

Må bare finne ut hvilken lengde vi skal gå for innen den tid. Voile-binding var visstnok på vei inn til butikken, men der var mange som stod i kø. Så hun kunne ikke garantere at det var flere igjen etterpå, men de kommer nok inn igjen. Voldsom så populær den bindingen var blitt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hva er det egentlig fruen ønsker ut av disse turene? Er hun nybegynner eller har hun både gått og stått på ski før? Jeg har gjort meg noen erfaringer, men synes selv det er vanskelig å bestemme meg for om jeg skal prioritere bortover fremfor nedover eller omvendt. For det er ikke til å komme unna, å prioritere brede ski, plastsko og wire-bindinger gjør turen VELDIG mye tyngre enn om man har vanlige fjellturski.....det syns hvertfall jeg. Det er kanskje derfor jeg faktisk vurderer å kjøpe nye ski, bindinger og sko. Jeg har Nansen, 75 mm med wire fra før, og føler at dette utstyret blir hverken fugl eller fisk. Derfor vurderer jeg et lettere alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om å kjøpe nye ski til fruen denne vinteren.

Er kun snakk om til bruk på fjellet og primært vestlandsfjell (altså opp og så ned igjen).

Hun er 175cm og ligger normalt mellom 52-55kg, altså rimelig lett.

Skiene bør være lett å manøvrere og ha god bæreevne. Helst så kort som mulig uten at det går vesentlig utover bæreevnen i løsere snø.

Så langt synes jeg Åsnes Cecilie virker best. Kortfellesystemet og spenn tilpasset damer.

Jeg er imidlertid usikker på hvor lang jeg bør kjøpe de. Tenker gjerne 180cm, eventuelt kortere. Tar gjerne imot innspill.

Når det gjelder bindinger så satser vi nok på 75mm og Voile 3-pin med avtagbar wire. Har denne selv på mine Ingstad, og er svært fornøyd.

Har funnet en god pakkepris på vpg.no til 3.898,- på ski og bindinger.

Setter pris på kommentarer rundt oppsettet og lengde. Eventuelt alternativer. Noen som har formening om gode sko til 75mm-bindinger?

Hva slags mennesketype er hun?

En med god mestring eller en mere forsikig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er helt OK på ski fra før. Hun er nok generelt litt forsiktig av seg.

Hun har idag noen gamle E89-Fisher med standard 75mm binding. Disse er litt for lange, og hun føler at hun har ganske dårlig kontroll når hun skal ned igjen. På vestlandet er nå engang slik at det stort sett er opp og så ned igjen om man vil eller ei.

Når det gjelder bindingstypen så tenkte jeg Voile sin nettopp fordi man da har muligheten til å velge om man ønsker å ha wiren på eller ikke.

Hun er litt var på at utstyret ikke skal bli for tungt å traske med, men det er klart at noen kompromisser må man alltid gjøre. Plastsko er nok uaktuelt, blir for tungt og stivt.

Slik det ser ut nå så blir det:

Ski: Åsnes Cecilie Skog m/fellelås 180cm

Binding: Voile 3-pin 75mm på 10mm oppbyggingsplate

Sko: Crispi Sydpolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du held til i Bergen ville eg teke ein tur innom Platou. Eg kjøpte Ingstad der sist vinter til god pris saman med Riva III-bindingar og 10 mm plate.

Når det gjeld Vargsko så er dei heilt greie, men slitestyrken er ikkje imponerande. Tenkjer eg skal sjå på Scarpa T4 etterkvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte selv Ingstad i fjor med Voile og Varg Skavl-sko. Er svært fornøyd.

Skiene er helt topp, elsker bindingen. Kan ikke uttale meg om slitestyrken på skoene. Har ikke brukt de nok til det. De knager litt, men så er føttene mine av det sarte slaget. Racing-skoene er de eneste skoene som ikke gir meg gnagsår.

Har selv prøvd T4-skoene, men den høye vristen min passer dårlig i de. Kjenner at det trykker skikkelig.

Vi har vært og sett på ski og sko.

Nå har jo Platou salg imorgen (selvfølgelig ikke i Bergen, men familien i Ålesund fikser), så da vil man komme ned på en totalpris på utstyret over på kr 4.550,-. Det synes jeg er en bra deal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Har du erfaring med fellelås/kortfeller? Hvis ja, så vet du hva du snakker om, men hvis nei, så ville hvertfall jeg anbefalt å kjøpe ski uten fellelås. Jeg går også typisk rett opp/rett ned toppturer (Nordland, Jotunheimen og Vestlandet) og jeg ville ikke hatt noe annet enn langfella. Jeg har hørt flere som synes at kortfella ikke sitter godt nok i skikkelig bratt terreng. Bare et tips.....

Er det noen her som har gode/dårlige erfaringer med kortfella?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madamen gikk for Cecilie Skog m/kortfeller forrige sesong. Hun er storfornøyd. Skiene egner seg godt til å komme seg oppover, men som nevnt her så slipper fellene når det går som brattest, eller når det er puddersnø. Det burde vel strengt tatt ikke være noe problem, da er det bare å ta med seg langfeller i tillegg.

SKiene egner seg godt til all slags skigåing, men det er er nok en mer hybridløsning hvor en kan kombinere å gå bortover, og komme seg høvelig nedover i en såkalt telemarkstil :D

Bindinger: det er vel kun 3 pin, 75 mm m/vidje som teller til det bruket, hun valgte Voilè telemark og et par skikkelige sko til.

Er bruken mest ment til å gå lange turer så ville jeg satset på Åsnes Liv, selv om Cecilie helt sikkert duger det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.