Gå til innhold
  • Bli medlem

Bestyrer/fjellvert DNT


helldiver

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som vet hvordan det fungerer å være bestyrer på de foskjellige dnt hyttene?

Kunne tenkt meg å drive en hytte i sommersesongen( 5 mnd ) men lurer på hvordan det fungerer med lønn, er det sånn at man er selvstendig næringsdrivende?

Må man isåfall betale noe til DNT for å drive hyttene, eller er det "gratis" å være bestyrer?

Er det sånn at intektene man har kommer fra mat og overnatting?

Må man søke om ny kontrakt hvert år eller har man den til man sier opp?

Noen som vet ca hvor mye man tjener på 5 mnd på en mellom stor hytte? Bare lurer på om det er nok til å leve de andre syv månedene.

Hvilken arbeids/skole bakgrunn er det som foretrekkes fra dnt ved søknad?

Mange spm, men håper noen kan hjelpe.

På forhånd, takk for alt hjelp.

Mvh,

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å vise interesse for DNTs tilbud i dette forumet er vel som å ligge og røyke i tørt gress...

Bestyrerjobbene på DNT-hyttene lyses ut når de blir ledige. Såvidt jeg har skjønt, får DNT overnattingspengene, mens bestyrerne tjener på salg av mat og annet (så jeg tenker mitt når jeg en sjelden gang besøker en hytte og tygger pappbrød til frokost) (det er STOR forskjell på maten, og jeg synes særlig brødet avslører hvor stor kjærlighet de legger i maten - og gjestene)..

Hvis du er glad i å GÅ i fjellet, vil du antagelig få en kontinuerlig abstinens ved å være bestyrer, men hvis det holder for deg å VÆRE i fjellet, går det sikkert greit. Jeg tror de jobber omtrent døgnet rundt i sesongen (påsketider, sommer og utover høsten). Du bør nok både kunne lage mat (uten å vite om det kommer to eller femti til middag), leke elektriker, fikse doer og være generelt hyggelig mot alle som spør om det meste...

Hva med å ringe DNT og spørre om å få snakke med de som steller med betjente hytter?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei det normale er at du er selvstendig næringsdrivende. Din hovedinntekt er fra mat, kiosk og drikkeservering samt salg av andre effekter. Mener også du får en liten provisjon av overnattingen, men den går i første rekke til eierforeningen. Samtidig betaler du jo ikke leie for lokalene.

Vet det ikke, men tror at i det lange løp er det nok kun de store hyttene som gir grunnlag for en god økonomi hvor man kan leve greit av hyttedriften alene. En mellomstor hytte med 5 mnd. sesong. Da vil jeg tippe at du må jobbe veeeeldig mye selv i sesongen (det blir alltids noe utenom sesongen for bestyrer også med regnskap, markedsføring, planlegging m.m.) og i tillegg være flink til å rasjonere på kronene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det meste er jo sagt.

Kjenner en som drev Grimsdalshytta i mange år. Hun stod på morgen og kveld/natt i høysesongene og det hendte at hun måtte ligge på liggeunderlag på kjøkkenet da hun lånte bort sin private del til våte/frosne/slitne folk.

Hun drev den i 8 år tror jeg det var.

Hun sier nå at hun ikke ville vært det foruten men hun ikke er helt sikker på at hun ville gjøre det igjen.

Det krever mye men jeg antar man også blir mange opplevelser rikere.

Som nevnt tidligere i tråden, ta kontakt med DNT.

Det er jo også en mulighet for å være hyttevert i enkelte høysesonger mot kost og losji.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du drive en slik hytte er det nok viktigere å være glad i å drive et overnattingssted enn å være glad i naturen.

Mange av de som overtar slike bestyrer-jobber har tidligere enten jobbet som assistenter e.l. på andre hytter, eller de har drevet overnattingssteder andre steder før de overtok hytta. Jeg vil nok i utgangspunktet anbefale deg å prøve å få noe relevant erfaring før du søker en slik jobb. Men noen av de litt mindre attraktive hyttene er det nok mulig å få bestyrerjobb på uten å ha alt for mye tidligere erfaring å vise til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å søke sommerjobb på en av hyttene neste år? Eller sesongjobb, fra påske og utover? De største hyttene kan du kontakte direkte, og så kan du jo ringe DNT OO, ÅST, BT, KNT og TT som er blant foreningene med betjente hytter.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener også du får en liten provisjon av overnattingen, men den går i første rekke til eierforeningen. Samtidig betaler du jo ikke leie for lokalene.

Hyttebestyrerne får 10 % av overnattingsinntektene.

Jeg er imponert over bestyrerne på en del av hyttene som er de siste som legger seg og står opp lenge før overnattingsgjestene for å ordne i stand frokost og samtidig er blide og hyggelige. Det hadde de færreste klart :D Har betjeningen dispensasjon fra arbeidsmiljøloven mhp arbeidstid eller er de unntatt fordi de er selvstendig næringsdrivende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være bestyrer på en DNT hytte er ikke noe som er en sommerjobb/jobb i sommerhalvåret på 5 mnd. Som andre har skrevet over, så lyses disse ut når de er ledige og man kan søke på de da.

Det som er mulig om sommeren er å være hyttevakt på noen av de selvbetjente hyttene til turistforeningen. Da er det bare å ta kontakt med DNT. Mener du kunne søke på det rett over nyttår engang. Så får du svar og hvis du får hyttevakt jobb må du på en helgetur hvor man går gjennom rutinene. Kan nevne at jeg selv har vært hyttevakt endel uker for to sommere siden, på Reinheim på Dovre. Vil anbefale det hvis du tror det kunne være noe.

Ellers så kan du sikkert ta kontakt med de forskjellige betjente hyttene og høre om de trenger folk i sommersessongen. Da er det nok kanskje til bestyrer du bør kontakte, men du kan sikkert kontakte DNT uansett for å bli guidet videre få riktige kontakter.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyttevakt eller Tilsyn som det vel heter, for du er ikke vakt i ordets rette forstand.

Da tar du kontakt med en lokal turistforening og så "adopterer" du en hytte, hvis det er noen ledig da.

Da ligger du på hytta noen helger og kanskje en uke eller to i høysesongen. Du passer på at alt er i orden, melder inn ting som må repareres og om det må fylles på mat , hvis hytta er selvbetjent. Stort sett så kan du være ute på tur hele dagen og så kommer du inn på hytta om kvelden.

Hvis noen gjester skulle "gå over streken" på en eller annen måte så er det selvfølgelig hyttevakta / tilsynspersonen som må gripe inn, men dette skjer heldigvis ikke ofte. (Noen drammer for mye og støy etter "leggetid" er vel de vanligste tingene.)

Det er mange som har familie som driver med dette og så ligger de på hytta, gratis, med hele familien i helger og ferier.

Hvorfor Turistforeningen skulle være "bandlyst" på dette forumet forstår jeg ikke helt, for som medlem av T kan du jo drive den formen for friluftsliv som du måtte ønske, og så har du medlemsfordelene til T i ryggen hvis du skulle ha behov for det. Litt billigere utstyr i T butikken, billigere overnattinger hvis det skulle bli nødvendig, Billigere forsikring i noen selskaper, rabatter i noen sportsbutikker, tilbud på "spennende" utenlandsturer osv. osv.

http://www.turistforeningen.no/index.php?fo_id=3814

Men jeg kan godt være med på at T bidrar til at en del mennesker som gjerne burde holdt seg hjemme, blir lokket til fjells. Men de holder seg stort sett sammen med andre, i hyttene og langs godt merkede stier.

Men det aller beste er jo at du ikke trenger å følge T merket løype. Du trenger ikke å bo på hyttene og du trenger ikke å lese bladet og årboka som du får i posten. (Selv om årboka ofte kan være interessant lesning.) Du kan bare ta ut fordelene og ellers gjøre hva du vil.

En gang ble faktisk medlemmene i Turistforeningen omtalt som "Nikkersadelen" på grunn av at det stort sett bare var rike pene byfolk som var medlemmer, men slik er det heldig vis ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor Turistforeningen skulle være "bandlyst" på dette forumet forstår jeg ikke helt, for som medlem av T kan du jo drive den formen for friluftsliv som du måtte ønske, og så har du medlemsfordelene til T i ryggen hvis du skulle ha behov for det.

Det er mulig du ikke har fulgt med på alle debatter her på FF opp gjennom årene. Det er riktig at DNT ikke er 'bannlyst', men det er ihvertfall delte meninger om organisasjonen. Det har ingentiong med det du skriver, men har årsak i uenigheter om deres politikk (bevaring/inngrep osv).

For noen uker siden møtte jeg noen halleluja-mennesker fra DNT et passende stykke innover heimen. Det er alltids like morsomt hvor sjokkerte sånne blir når de møter folk som driver et aktivt friluftsliv i fjellet UTEN å være medlem av DNT. 8)

Til trådstarter: Før man kaster seg ut i noe sånt (heltidsjobb som bestyrer med det fulle økonomiske ansvar), hadde jeg prøvekjørt jobben ved å ta ta arbeid noen uker på en slik hytte. Så finner du ut om du liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsyn: Den som har fast tilsyn med en hytte (selv-/ubetjent) hele året, ofte er de tilsyn i årevis, ofte er det noen som bor i den regionen hytta ligger. Må sørge for at det er nok ved og mat (der det er proviantlager), vedlikehold, evt melde inn behov for dugnadsgruppe.

Hyttevakt: En som holder til på hytta noen uker i sommersesongen, og f.eks i påsken, der det er en viss trafikk. Skal ha et slags overoppsyn med at alt går som det skal, evt fordele senger hvis det er fullt og folk ikke klarer det selv, holde øye med vasking (mild kommandering hvis alle forsøker å gå sin vei uten å vaske om morgenen :roll: ). Av og til skifte sengetøy (sesongstart), telle opp proviant (svinnkartlegging) m.m. I noen områder der det ikke er veldig stor trafikk er det vandrende vakt, som går innom flere hytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei fjellrypa.

Greit med en liten avklaring når det er slike hull i min kunnskapsbase.

Marmolejo, jeg har vert med her en stund, og jeg kan nok være enig i at det kan råde en viss uenighet angående T og dens virksomhet.

Selv har jeg også, som gammel hjelpekorpsmedlem, kritisert T sin virksomhet flere ganger, spesielt hva anbefalt turutrustning angår. Ellers har vår lokale T vert flinke til å engasjere seg i tilrettelegging og bevaring av turområder i våre nærområder. Det siste store engasjemanget var vel Hardangermastene, og her er det jo en viss uenighet. Her er det vel bare historien som vil vise hvem som har rett. (Ref Altautbyggingen hvor til og med A politikkere som G. H. Brundtland har innrømmet at utbyggingen var unødvendig og at resultatet ble som det ble på grunn av prinsipprytteri.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.