Gå til innhold
  • Bli medlem

Legge inn flere spor i mapsource


kenny28

Anbefalte innlegg

Annonse

Du kan i alle fall åpne en fil med eksisterende spor og importere fra GPS'n inn i samme database.

Om du kan sette sammen flere lagrede spor i samme database vet jeg ikke. For litt mer avansert GPS sporbehandling anbefaler jeg ExpertGPS som et supplement til Mapsource.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du først opnar eit spor i eit Mapsource-vindauge, og så opnar eit nytt Mapsource-vindauge og hentar inn det andre sporet der, kan du i alle fall kopiere sporet i det eine vindauga over til det andre. Og så vidare med eventuelt fleire spor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Oregon 300. Bruker Mac og derfor BaseCamp som datamaskin-program, måtte først konvertere topokartene i pc, litt tungvindt, men det fungerer greitt. Har etterhvert et bibliotek med spor og veipunkter osv tilknyttet dette programmet. Det sporet en har aktivt er litt markert, mens de andre er grået ut. Vil tippe det er noenlunde likt i MapSource?

ps Det er en tilleggsfunksjon i programmet som er litt snodig, den fins kanskje i MapSource óg; en kan spille av sporet med x ganger større fart enn turen tok, en rød pil virrer avgårde i varierende fart, alt etter bratthet, elvekryssing, fotografering, osv, nesten som en kan gjøre et resymé av turen, sammen med bildene en tok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du først opnar eit spor i eit Mapsource-vindauge, og så opnar eit nytt Mapsource-vindauge og hentar inn det andre sporet der, kan du i alle fall kopiere sporet i det eine vindauga over til det andre. Og så vidare med eventuelt fleire spor...

Dette fikk jeg til, men tungvindt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Oregon 300. Bruker Mac og derfor BaseCamp som datamaskin-program, måtte først konvertere topokartene i pc, litt tungvindt, men det fungerer greitt. Har etterhvert et bibliotek med spor og veipunkter osv tilknyttet dette programmet. Det sporet en har aktivt er litt markert, mens de andre er grået ut. Vil tippe det er noenlunde likt i MapSource?

ps Det er en tilleggsfunksjon i programmet som er litt snodig, den fins kanskje i MapSource óg; en kan spille av sporet med x ganger større fart enn turen tok, en rød pil virrer avgårde i varierende fart, alt etter bratthet, elvekryssing, fotografering, osv, nesten som en kan gjøre et resymé av turen, sammen med bildene en tok?

Hvordan får du laget bibliotek ?

Hvordan starter du denne"avspillingen av sporet" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biblioteket kalles i programmet for My Collection, samlingen av spor oa. Avspillingen av spor får du som et av valgene ved å høyreklikke over det markerte sporet, i oversikten; play track. Du kan kanskje laste ned og prøve BaseCamp på maskinen din, tror ikke det er veldig ressurskrevende (finnes også i pc versjon, google garmin base camp). Det hentet automatisk de konverterte (trenger ikke du gjøre) kartene jeg hadde lastet inn i maskina.

Beklager avledningen, du spurte vitterlig om MapSource.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Mapsource kan du legge inn så mange spor du vil på samme kart. Du åpner bare fila med det kartet du ønsker å overføre sporet til og så starter du overføringen fra gps. Hvis det er første gang du gjør det kommer det nok en liten boks opp som spør om du virkelig vil overføre sporet til gjeldende dokument. Denne dialogboksen har også en 'Ikke vis igjen'-boks som du kan hake av for.

Sporene på gps'en har gjerne navn som 'ACTIVE LOG nnn', der nnn er 001 til 999. Dersom et spor på gps har samme navn som på kartfila så vet jeg ikke om noe overskrives, eller om du får en advarsel. Jeg ville nå uansett laget mine egne navn på sporene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Mapsource kan du legge inn så mange spor du vil på samme kart. Du åpner bare fila med det kartet du ønsker å overføre sporet til og så starter du overføringen fra gps. Hvis det er første gang du gjør det kommer det nok en liten boks opp som spør om du virkelig vil overføre sporet til gjeldende dokument. Denne dialogboksen har også en 'Ikke vis igjen'-boks som du kan hake av for.

Sporene på gps'en har gjerne navn som 'ACTIVE LOG nnn', der nnn er 001 til 999. Dersom et spor på gps har samme navn som på kartfila så vet jeg ikke om noe overskrives, eller om du får en advarsel. Jeg ville nå uansett laget mine egne navn på sporene.

Sporene har jeg liggende på pc(ikke på gps).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet topofusion nå, og det virket greit. Skal teste det ut mer i kveld.

Finnes det en funksjon som kan konvertere GDB filer til GPS Exchange format ? Håpet at det var et program som konverter alle mine 110 filer på en gang uten å ta en og en via mapsource.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prød topofusion og det virket greit det, men en kunne legge inn maks spor på gratis versjonen.

Noen andre programmer som er verdt å prøve ?

Utrolig dårlig mapsource er i grunnen. Er det mulig i mapsource eller andre programmer å se hvor mange høydemeter man har gått i løpet av den logget turen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.