Gå til innhold
  • Bli medlem

Finne fine turer på egenhånd med flere hunder?


HelldogSköll

Anbefalte innlegg

Hei!

TL;DR: vil gå uten å møte folk i nytt terreng, hvordan finne fine turer?

Jeg lider litt av "vil ikke møte folk"-syndromet. Jeg er turvant, men da i terreng jeg kjenner til, eller med folk som kjenner terrenget fra før. Nå har jeg bosatt meg et nytt sted, og er ikke kjent i noen av områdene rundt, og de jeg kjenner her er ikke gira på å bli med på tur, så det blir alenetur. Istedenfor å spørre hvilke turer som er fine hver gang jeg skal ut, har dere noen tips til hvordan jeg bare finner det ut på egenhånd? Jeg kan fint se på kart, men sist jeg gikk etter kartet var det på en godt brukt sti som var proppfull av vann etter snøsmeltinga. Gjørmete og jævlig, med endel nedfallstrær over stien. I og for seg ikke noe stort problem, men i bratt oppoverbakke med tung storsekk og tre hunder der en vil gå under og to vil hoppe over ble det fort slitsomt. Type viddelandskap er ideelt for å unngå sånne ting, men det blir litt kjedelig i lengden, eller?

Litt OT: Kanskje noen vet om ei utleiehytte med en kano oppe på vidda der vi kan tilbringe ei helg i ro og mak med dagsturer og trening på å sitte i ro i kano mens jeg eventuelt fisker? Vidda utenom det krever nok litt ekstra utstyr for å binde fast hundene, jeg har ikke jordplugger til oppstallingswire'en min, så fram til nå har jeg brukt trær. Tips til såntno festeredskap mottas gjerne :) 

Det er ikke sikkert jeg får så mange magiske svar som løser alle problemene mine, og det forventer jeg heller ikke :) Men håper noen sitter på litt erfaringer / morsomme historier fra lignende situasjoner. Bonuspoeng om det nevnes steder uten veldig mange beitedyr. Hundene går i bånd, men matmor blir fort sliten og irritert om hun må DRA bikkjene med seg videre fra sau til sau, spesielt om nevnte sau er nysgjerrig og følger etter. Hadde en sånn tur med tamrein overalt i fjor, det var to slitsomme dager, og da hadde jeg til og med med en kompis som gikk med ene bikkja, det har jeg ikke nå ;) 

For å være tydelig: helgeturer og ukesturer mottas med takk, selv om målet er å lære å bare finne ut selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del har jeg aldri kjent til så mange stier som jeg gjør nå, etter at jeg fikk hund. Må ut og lufte hver eneste dag. Slik har jeg kommet over den ene stien etter den andre. Nysgjerrighet har ført meg på kryss og tvers i skogene/fjellet her jeg bor. Tar meg stadig i å speide etter fine teltplasser, fiskevann, hengekøye-avstand mellom trær, der telt i ikke er alternativ...  Blir mer og mer glad i utelivet for hver dag som går. Før jeg fikk hund hadde jeg alltid en plan, et mål før jeg la ut på tur. Nå som jeg er så ofte ute, bare for å komme ut, så ser jeg alle stiene jeg ikke så før. Bikkja snuser avgårde og jeg henger på. Det var kanskje ikke dette du spurte om, men kom på det da jeg leste overskriften.😊 Jeg er heller ikke glad i å møte folk, så jeg blir bare mer og mer glad i disse litt bortgjemte stiene jeg har snubla over. Bikkja er 4 år, siste oppdagelse gjorde jeg senest i går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffikjerring skrev (På 23.6.2022 den 23.43):

For min del har jeg aldri kjent til så mange stier som jeg gjør nå (...)

😄 jeg var sinnsykt upresis da jeg skrev "i nærheten", ser jeg 😂 

Jeg bor i Trondheim, og er godt kjent i byen og med de ulike rundene, har også vært i bymarka og føler meg ish trygg der. Men det jeg EGENTLIG mente med "i nærheten" var nasjonalparkene i nærheten 😂 

I går, f.eks, kjørte jeg opp til parkeringa nærmest Kvitfjellhytta (Skarvan og Roltdalen), og skulle tusle inn dit. Smarte meg ga opp å finne ferdigrute med kart på tt.no, og hadde satt meg ned med Norgeskart, tegna rute, forsikra meg om at røde stiplalinjer betydde "oppmerka sti", og funnet ut ca hvor lang tid jeg brukte. Så selvsagt gikk alt etter planen, ELLER?! 😅 

Nei, for tydeligvis skiller ikke Norgeskart på om noe faktisk er sti, merka eller ei, på sommeren, eller om det bare er scooterled om vinteren. Så da gikk jeg forvirra og fulgte bambuspinner i hytt og helvete uten noen opptråkka sti. Så forsvant de, og det dukka opp scooterledpåler, men selvsagt gikk jo disse på steder man ikke uten videre tusler på sommeren. Til slutt ga jeg f, og bare staka ut min egen vei på kartet, fra vann til vann, opp til Kvitfjellhytta. 

Samme på tur videre i dag, "min" sti var ikke opptråkka eller merka, så jeg fulgte stien mot Prestøyhytta et stykke før jeg snudde og gikk ned igjen til bilen. Som gikk mye raskere uten å lete etter merker eller prøve å følge scooterleden. 

Men det er ikke alltid like greit å bare følge kartet heller, noen ganger kommer man jo utfor å gå helt rævva ruter likevel, f.eks gjennom masse kratt, fordi det tar for lang tid å gå rundt. Og det er jo veldig forskjell på 5m stigning rett opp og i svak helning ift framkommelighet, men så nøye sjekker jeg gjerne ikke hver meter av ruta på kart man kan zoom'e inn nok til å se det.

Så ja. Jeg skulle gjerne visst hvordan folk som bare "stikker en tur til Femundmarka" finner ruter, liksom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HelldogSköll skrev (1 time siden):

😄 jeg var sinnsykt upresis da jeg skrev "i nærheten", ser jeg 😂 

Jeg bor i Trondheim, og er godt kjent i byen og med de ulike rundene, har også vært i bymarka og føler meg ish trygg der. Men det jeg EGENTLIG mente med "i nærheten" var nasjonalparkene i nærheten 😂 

I går, f.eks, kjørte jeg opp til parkeringa nærmest Kvitfjellhytta (Skarvan og Roltdalen), og skulle tusle inn dit. Smarte meg ga opp å finne ferdigrute med kart på tt.no, og hadde satt meg ned med Norgeskart, tegna rute, forsikra meg om at røde stiplalinjer betydde "oppmerka sti", og funnet ut ca hvor lang tid jeg brukte. Så selvsagt gikk alt etter planen, ELLER?! 😅 

Nei, for tydeligvis skiller ikke Norgeskart på om noe faktisk er sti, merka eller ei, på sommeren, eller om det bare er scooterled om vinteren. Så da gikk jeg forvirra og fulgte bambuspinner i hytt og helvete uten noen opptråkka sti. Så forsvant de, og det dukka opp scooterledpåler, men selvsagt gikk jo disse på steder man ikke uten videre tusler på sommeren. Til slutt ga jeg f, og bare staka ut min egen vei på kartet, fra vann til vann, opp til Kvitfjellhytta. 

Samme på tur videre i dag, "min" sti var ikke opptråkka eller merka, så jeg fulgte stien mot Prestøyhytta et stykke før jeg snudde og gikk ned igjen til bilen. Som gikk mye raskere uten å lete etter merker eller prøve å følge scooterleden. 

Men det er ikke alltid like greit å bare følge kartet heller, noen ganger kommer man jo utfor å gå helt rævva ruter likevel, f.eks gjennom masse kratt, fordi det tar for lang tid å gå rundt. Og det er jo veldig forskjell på 5m stigning rett opp og i svak helning ift framkommelighet, men så nøye sjekker jeg gjerne ikke hver meter av ruta på kart man kan zoom'e inn nok til å se det.

Så ja. Jeg skulle gjerne visst hvordan folk som bare "stikker en tur til Femundmarka" finner ruter, liksom? 

For vår del har vi lest turrapporter her inne, og supplert med kart.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ut.no for å sjekke over potensielle turer. Om turen heter noe eller går til en plass, så sjekk instagram (sosiale medier med # funksjon) få tags eller lenge siden sist senker oddsene drastisk for å møte noen. Også verdt å tenke over er hvor "vanskelig" det er å komme seg til dere turen starter, er det et stykke unna det vanlige veiene folk uansett kjører synker igjen oddsene for å treffe folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.