Gå til innhold
  • Bli medlem

Problemer med parafin


J.S

Anbefalte innlegg

Har Problemer med parafin på primus omnifuelen mon som stopper opp noen ganger når den står på fullt og effekten blir neste borte og jeg ser da bare en telysflame. Er det noen som har peiling på det? og hveit dere om hvilket brensel som er best og bruke untatt renset bensin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Runegutt123 skrev

4) Parafin i løsvekt, farvet

Jeg har ikke forsøkt farget parafin på omnifuelen min, men en gang hadde jeg et lite drivhus hvor jeg, tidlig på våren, brukte en Aladin parafinovn til oppvarming. Dette gikk helt fint helt til jeg fikk tak i en kanne med rødfarget (avgiftsfri) parafin. Etter noen timers oppvarming med denne parafinen var det umulig å oppholde seg mer enn et par minutter i drivhuset uten grundig utlufting. Øynene randt og slimhinner i nese ig munn tørket inn og begynte å svi.

Myndighetene sier at denne rødfargen ikke er skadelig på noe vis, men alle som har hatt nærkontakt med rødfarget drivstoff har erfart noe annet, så jeg styrer unna dette til omnifuelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd nr 3 i mangel på noe bedre, og det lukta fælt. Ville definitivt liggi unna, med mindre det er lavarmomatisk varian. Men det er ganske nøyaktig det samme som tennvæske/lampeolje, litt avhenig av type (jotun interiørmaling er basert på tennvæske, mens butinox interiør er basert på lampeolje).

Lampeolje/lampeparafin er vel litt over tennvæske på reinhetskalaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd nr 3 i mangel på noe bedre, og det lukta fælt. Ville definitivt liggi unna, med mindre det er lavarmomatisk varian. Men det er ganske nøyaktig det samme som tennvæske/lampeolje, litt avhenig av type (jotun interiørmaling er basert på tennvæske, mens butinox interiør er basert på lampeolje).

Lampeolje/lampeparafin er vel litt over tennvæske på reinhetskalaen.

Lampeettelleranna KAN være tilsatt voks. Dette egner seg IKKE i primus.

Tennveske er beregnet for matlaving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennvæske...

Må jeg innrømme at det værste tullet jeg noen gang har helt på min omnifuel.

Nr.1 Det soter værre enn en brann i en oljebrønn.

Nr.2 Det brenner fortere enn bensin på en allerede brennende grill.

Har sett flere her inne prise tennvæsken opp i skyene.

Men etter å ha prøvd det på en tur kan jeg si det er siste gang jeg gidder

å bære med meg tre ganger så mye væske i forhold til om jeg skulle hatt med fritids parafin.

På en tre dagers tur i temp +2 til +10, med moderat fyring i teltet(3-5 timer pr dag) brukte jeg svimlende

3 liter tennvæske. Med parafin ville jeg knapt ha brukt 2.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennvæske...

Må jeg innrømme at det værste tullet jeg noen gang har helt på min omnifuel.

Nr.1 Det soter værre enn en brann i en oljebrønn.

Nr.2 Det brenner fortere enn bensin på en allerede brennende grill.

Har sett flere her inne prise tennvæsken opp i skyene.

Men etter å ha prøvd det på en tur kan jeg si det er siste gang jeg gidder

å bære med meg tre ganger så mye væske i forhold til om jeg skulle hatt med fritids parafin.

På en tre dagers tur i temp +2 til +10, med moderat fyring i teltet(3-5 timer pr dag) brukte jeg svimlende

3 liter tennvæske. Med parafin ville jeg knapt ha brukt 2.

Enten har du fått noe merkelig drivstott, eller du har seriøse problemer med din primus.

En liten ting til: Test ALLTID ny type drivstoff før tur.

Tennveske har littegranne lavere fordampningstemperatur enn parafin.

Det er ikke tilsatt farvestoff eller voks.

Sammen bør dette gi rein forbrenning, under forutsetning at primusen er utstyrt med velfungerende parafindyse.

Kan du fortelle hvilken tennveske du har hatt problemer med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke seriøse problemer med primusen ellers...

Har hatt min omnifuel i 5 år og brukt den over gjennomsnitt mye så føler meg temmelig

trygg på den.

Testet selvsagt tennvæsken før jeg dro, men av en eller annen grunn så fyrte jeg ikke med den 5 timer

i strekk for å se hvordan det ville funke over tid.:twisted:

Tanken med dyse slo meg, så byttet over til en helt ny dyse underveis i moroa, med ikke

noe annet resultat. Har aldri hatt så mye sot på primusen min verken før eller senere.

Aner ikke navnet, men det kan finnes ut. kjøpte den på kiwi til 19 eller 20 norske riksdaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser om "Freke" sine erfaringer med tennvæske i Omnifuel og klør meg i hodet. Det skal visstnok være to typer tennvæske, naftabasert og petroleumsbasert tennvæske. Kan noen kyndige i forumet bekrefte dette og eventuelt forklare forskjell, samt anbefale den ene av dem?

Jeg synes tennvæske er helt fint jeg, uansett... Synes likevel at alt som har med parafinkvaliteter generelt er vanskelig. Det synes for meg at betjening ved flere anerkjente butikker ikke vet hva de selger. De anbefaler lampeolje/parafin i stor stil og har aldri hørt om voksproblemer og sotutvikling inne i brennehodet. Hører de at jeg vil ha tennvæske til Optimus Nova, skriker de opp og advarer meg på det sterkeste og skal ha meg til å kjøpe rep.sett i dyngevis. Når jeg sier det er motsatt, at det er den lampeoljen de skal ha meg til å kjøpe som skaper problemene, beskylder de meg for uvitenhet. Når jeg ber om erfaringsbasert begrunnelse, har jeg ennå ikke blitt overbevist. Når jeg har brukt timevis på å lese primusstoff her på forumet, blir jeg hver gang beroliget om at jeg kan fortsette med tennveske på alle mine primuser, Nova og annet... Det har aldri vært trøbbel for meg!

For første gang klarer "Freke" bringe meg ut av likevekt med sine erfaringer og jeg er spent på flere kommentarer på denne tråden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naphta=miljøbensin. Naphtabasert tennveske, er omgjort fra bensin.

Petroliumsbasert er omgjort fra fyringsolje (parafin)

Resultatet og molekylstruktur er rimelig lik.

I praksis har jeg ike greid å finne forskjell på disse.

Hr Freke, bør snarest råd finne ut hva slags tennveske han har prøvd, hvor den er kjøpt, og hvem som laver den.

Jeg skal ikke påberope meg å ha prøvd alle typer, men en hel del.

Har i skrivende stund ca. 80+++ årimuser, hvorav ca 60 er for parafin.

Samtlige av disse er fyrt på tennveske uten problemer.

Jeg tror Dag Ståle har samme erfaring som meg med tennveske.

Er dere fortsatt i tvil, så fyr med D60

Den er godkjendt for fyring telt ihh. til UD -21 sikkerhetsinstruks for forsvaret.

D60 fåes i kanner på Esso

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for respons! "Runegutt123" og "dsk" er på samme sporet der jeg leser deres vurderinger og jeg har stor tillit til begge! Jeg tror jeg skal holde meg til tennveske som før. Tips D60 var interessant! Dersom D60 er billigere skal jeg kjøpe litt og se hva dette er. Da er det best å prøve på noe annet enn 111 bråk for den tåler jo alt uansett...

Jeg er "amatørkjemiker" og forstår det slik at molekylstruktur i nafta- og petroleumsbasert tennveske synes like ut. Legger imidlertid merke til at carbontråden er kortere på bensinen/naftautgaven, men dette er jo velkjent. Så langt, ingen store problemer. Det er luriumet i tillegg som jeg er skeptisk til.

Off topic:

I gamle dager gikk det (nesten) fint å fyre 95 blyfri på Coleman. I dag er bensinen full av additiver for å smøre ventiler og rense motor så jeg har begynt med alkylat fra Statoil/Felleskjøpet isteden. Coleman er ingen multifuelbrenner lenger og det lille bildet av en bensinpumpe på alle tanker er forvirrende informasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune,

Tilsier din erfaring at tennvæske fra:

Bilteman spesielt, Europris (Effekt) spesielt og tennvæske fra andre billigbutikker er akkurat like bra som andre tennvæsker?

Jeg kan ikke dokumentere dette, men har en klar opplevelse av at tennvæska med navnet "Blåtind" er den som brenner renest og best. Har forøvrig aldri sett noe annet enn naftabasert tennvæske. Om det finnes en petroleumsbasert vil jeg gjerne høre om hvor den er å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune,

Tilsier din erfaring at tennvæske fra:

Bilteman spesielt, Europris (Effekt) spesielt og tennvæske fra andre billigbutikker er akkurat like bra som andre tennvæsker?

Jeg har fyrt ca 20l biltema, 40l Europris, Ymse svenskkjøpt, Blåtind og Exon som jeg husker i farta.

Har ikke greid å finne nevneverdig forskjell på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
På 27.8.2010 den 22.26, runegutt123 skrev:

Kvalitet på parafin, fra best til værst:

 

1) Jet fuel A1

 

2) Tennveske for grill (har testet nesten alle merker)

 

3) White spirit

 

4) Parafin i løsvekt, farvet

 

5) Forsvarets diesel/parafin og kammoblanding (Usj og fy)

F-34 er det jeg brukte på påsketuren på min MSR XGK EX med en XJ-dyse. Må si at det fungerte bedre enn bensin og ga faktisk utrolig lengre brenntid. F-34 er også det som Bell 412 helikoptrene flyr på og som brukes på alle kjøretøyer. Dog tilsettes det visstnok noe additiver til F-34 før bruk og da kalles den for JP-8/Jet A1.

ulempen med F-34 er at den krever en annen dyse enn GK dysen på XGK. Det fungerer med GK da, men det brenner dårligere og med gulere flammer. XJ dysen får du kjøpt løst da dette er std dyse for militær versjon av xgk.

Denne dysen er smalere enn GK i åpningen. Jeg tror derfor at dette er årsaken til at XGK funker så utrolig bra på forsvarets fuel, mens en god del andre primuser ikke gjør det. 

Jeg hadde forøvrig med en optimus 111T på samme turen med en stillebrenner. Den fungerte som vanlig meget bra på F-34 den også. Husker i farten ikkehvilken dyse som stod i den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd alle typer, men jeg har fyrt mye med en blå parafin jeg kjøper i 25ltr dunker på en plass som selger fyringsparafin. Denne har vi brukt i årevis i jaktbua vår der vi ikke har hverken strøm eller gass og koker all maten vår på primus. I tillegg til at vi bruker primusen til varme. Det har aldri vært noen som helst problemer , hverken med denne , eller med fritidsparafinen jeg kjøper i 3 ltr kanner på Felleskjøpet.  Men vi bruker bare dedikerte parafinbrennere , som 111 bråkerbrenner og også stillebrennere.  Jeg har aldri forsøkt parafin i en multifuel brenner. Har bare brukt bensin der, siden den funker best på dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.