Gå til innhold
  • Bli medlem

Dividalen i august/september


bobq

Anbefalte innlegg

Har tenkt å gå en tre-dagers tur i Dividalen i løpet av august/september med familien min: en mann og en niåring. Er fra før av bare vant til å ferdes i kystlandskap. Går man for tidlig vil insektene kunne bli plagsomme. Er det noen som vet når mygg, knott og flue normalt roer seg for høsten i dette området? Hvor lenge ut over høsten har man lov å fiske i dette området? (Statsgrunn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Normalt er insektsplagen størst i juli og kanskje først i august. I år har det vært en vinter med mye barfrost og sommeren har hittil vært veldig våt og ganske kald, så jeg tror insektene har gitt opp denne sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjøper fiskekort på www.inatur.no. Fiske kan du hele året på dette kort. Det finnes familekort. Mygg er det godt med også i år. Med når du kommer opp i høyden er det ofte endel vind som minker mygg. Dvs mere plagsom mygg i lavlandet. Kaldere vær betyr mindre mygg. Anbefaler Skatardalen, Anjavassdalen. Fantastisk område med mye fine fiskevann. Vær oppmerksom på at det har regnet mye i sommer så endel vadesteder kan være vanskelig å krysse. Har selv hatt mange flotte turer i år i området dividalen nasjonalpark.

Mvh

Rune Falck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Foreløpig ser værmeldinga bra ut for helga, så da prøver vi! Det området du foreslår seg lovende ut på kartet :lol: Hvor er det best å gå opp? Fra Dividalen/Frihetsli eller fra Altevann/Innset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du opp til Anja synes jeg det det er en fin rute opp fra Frihetsli, ca 22 km. Skal du opp i Skaterdalen går kort stien ca 300 m før du kommer til frihetsli. Rett etter liten bru over veien, ca 12 km opp til vadested over Skaterelva. Der DNT stien mellom Dividalshytta og Dærtahytta krysser elva. Du trenger ikke krysse elva, men kan gå til fine røye vann lengre opp i Skaterdalen. Da må du nok regne med rundt 20 km. Men det er lett å gå! Det går også pen røye på diverse plasser i elva, men da må du lenge opp en vadestedet.

God tur!

Mvh

Rune Falck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Takk for svar! Foreløpig ser værmeldinga bra ut for helga, så da prøver vi! Det området du foreslår seg lovende ut på kartet :wink: Hvor er det best å gå opp? Fra Dividalen/Frihetsli eller fra Altevann/Innset?

Hei bobg !

Jeg har ikke gått fra Frihetsli til Altevann, så jeg skal være litt forsiktig med å gi bastante råd. Jeg kom fra Helligskogen og hadde tenkt meg til Altevann, men p.g.a. tidsnød måtte jeg avslutte på Frihetsli. Når jeg holder en knapp på Altevann som utgangspunkt så er det fordi det ligger høyere enn Frihetsli. Fra Frihetsli må du starte turen i skogsterreng og du må gå oppover dalen, kanskje ikke det mest morsomme for en 4-åring. Men transport hjem fra Frihetsli kan bli et problem. Jeg hadde flaks, fikk sitte på med en gutt på Frihetsli som skulle hente sin mor på Bardufoss

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.