Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny skallbukse- hvilken skal jeg velge?


th1

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal kjøpe ny skallbukse nå som skal brukes hele året men vet ikke hvilken jeg skal velge. Trenger IKKE en bukse til alpin og topptur men frilulftsliv i form av ski og gange året rundt. Alt fra + 10 grader til - 20.

Jeg har Norrøna Trollveggen Proshell jakke fra før men har ikke rå til buksa i proshell og vurdere derfor dri3 modellen. Er det noen som har erfaring med denne buksa? Blir det for mye klatre bukse?

Har også sett på Bergans Sirdal.

Noen andre forslag, maks 3000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Norrøna Trollveggen Dri3 buksa. Jeg er fornøyd med den. Jeg bruker den om vinteren og litt seinhøstes. Jeg bruker den stort sett i temperaturer rundt 0 grader. Stoffet er meget kraftig. Har bl.a. krysset Hardangervidda med den i april, med regn, sludd og snø. Passet godt til det bruket. Buksa "puster" ikke spesielt godt (men heller ikke påfallende dårligere enn den gamle Trollveggen jakken min). Synes bib blir alt for varm på vanlige fjellturer der temperaturen ofte ligger rundt 5 grader og regn.

Kjenner ikke til Sirdalbuksa selv, men synes den har et mer fornuftig snitt enn Trollveggen (ikke bib)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Norrøna Trollveggen Dri3 buksa. Jeg er fornøyd med den. Jeg bruker den om vinteren og litt seinhøstes. Jeg bruker den stort sett i temperaturer rundt 0 grader. Stoffet er meget kraftig. Har bl.a. krysset Hardangervidda med den i april, med regn, sludd og snø. Passet godt til det bruket. Buksa "puster" ikke spesielt godt (men heller ikke påfallende dårligere enn den gamle Trollveggen jakken min). Synes bib blir alt for varm på vanlige fjellturer der temperaturen ofte ligger rundt 5 grader og regn.

Kjenner ikke til Sirdalbuksa selv, men synes den har et mer fornuftig snitt enn Trollveggen (ikke bib)..

Takk for svar :lol:

Ser på trollveggen bib ja. Mener du at Sirdal har et bedre snitt en Trollveggen big eller missforstår jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Norrøna ranger selv, og er ganske fornøyd.

Norrøna kommer nå med en ny utgave som har goretex opp til knærne bare. Det er iallefall noe jeg vil kikke på neste gang. Man slipper å bli klam i fututen når man går, men holdes tørr fra våt lyng og grass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :lol:

Ser på trollveggen bib ja. Mener du at Sirdal har et bedre snitt en Trollveggen big eller missforstår jeg?

Nei! Jeg mente at Sirdal ikke er bib - dvs at den har vanlig bukseform, og ikke ekstra stoff over livet. En bib har mye dårligere lufting. Du får et ekstra lag stoff om livet, som gir god isolasjon og hindrer at snø kommer inn om du tryner på ski. Jeg synes det blir for mye isolasjon og for lite lufting med bib. Jeg kjenner ikke snittet på Sirdalsbuksa, men snittet på Norrønas bukse liker jeg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av merke, modell og membran - er mulighet for lufting viktig. Skal man ha en allround bukse verdsetter jeg 2veis glidelås fra ankel og til hofte. Forsterkninger/cordura på ekstra utsatte slitasjeplasser er ikke å forakte. Nylig innkjøpt arcteryx theta sv, er positivt overasket av 1/2 bib ikke er noe plage. Snittet og bevegelsesfriheten er fortreffelig, men prisen også deretter. Mammut bukse med scoeller membran (basecamp) er også helt nydelig. Vanlig jeans blir ikke brukt etterpå.

Uansetthva du velger tenk dette. Kjør ren skall uten foring. Foringa tar du i ull/fleece etter forholdene, samt 3/4 eller hel glidelås for ventilasjon. Da har du god mulighet for å justere for 4-sesongsbruk. I den varmeste tiden er skall-plagg for varmt/klamt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.