Gå til innhold
  • Bli medlem

Samekniv med søringsperre!


t0bbE

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk.

Er på utkikk etter en samekniv, da jeg ennå har til gode å bruke en av disse på tur i en lengre periode. Har alltid prioritert en vanlig kniv og øks istede, men er nå litt nyskjerrig på samekniven. Har funnet ut at den som blir utdelt til jegertroppene i forsvaret ser grei ut. Er det noen her inne som har erfaringer og meninger rundt denne kniven? Ser at det ligger noen erfaringer her ute fra før, men er interessert i å høre om det er noen flere her inne på FF som har erfaringer med denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kjøpte meg strømengs 8" med søringvern mens jeg var på GSV. brukt flittig i 4 år nå. erstatter øksa på flere områder. brukes til å kløyve ved med (sett kniven over kubben, og slå på den med en annen kubbe). fungerer også til annen småhogst. fungerer fint til vedarbeid kombinert med en liten tursag. fin til å åpne blikkbokser osv. derimot ikke noen god kniv til småarbeid, som f.eks oppgjøring av fisk. det er en SOLID kniv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vert på GSV og kjøpt 9" samekniv fra Strømeng. Hadde også noen fine måneder på Jøkåsen grensestasjon.

Etter mill. tjenesten har denne kniven alltid sittet på sekken min, men har nesten aldri vert ute av slira. jeg synes stort sett at den er for stor. Jeg klarer meg bra med en vanlig slirekniv og vedkløyving har det ikke vert særlig mye behov for på mine turer. I den forbindelse må det også nevnes at jeg trives best over tregrensa. En tørr furustamme kløyves / splintres ganske greit ved hjelp av en passe stor stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 8'' Strømmeng med søringvern - også kjøpt på Vargheim - funker som juling. Den er med på alle turer hvor en kan risikere å måtte fyre opp bål. Den er nok litt for stor til mange oppgaver, som t.d. sløying av fisk, men ellers er den grei.

NB! Slira er elendig - borrelåsen gikk etter kort tid - så jeg har modifisert litt her & der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 8'' Strømmeng med søringvern - også kjøpt på Vargheim - funker som juling. Den er med på alle turer hvor en kan risikere å måtte fyre opp bål. Den er nok litt for stor til mange oppgaver, som t.d. sløying av fisk, men ellers er den grei.

NB! Slira er elendig - borrelåsen gikk etter kort tid - så jeg har modifisert litt her & der.

Hvordan har du modifisert den da? Kan også se for meg at denne borrelåsen kan gå til h..... etter en stund ja, så ville kanskje vært en ide å få satt på en knapp eller lignende? Ingen av dere som har hatt problemer så langt med rust?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også modifisert slira, da borrelåsen er elendig. stjal meg en av de hempene som fester forsvarets pistolbelte til GRU-en. det har både borrelås og bra trykknapp.

hvis du ikke har vært i forsvaret og vet hva jeg snakker om, så er det snakk om ei kort reim, ca 1 cm bred og akkurat lang nok til å gå rundt skaftet på samekniven, med trykknapp. drar den gjennom slira på baksida (der det er plass for å tre slira på beltet), og rundt kniven og knepper igjen. denne kan du sikkert lage enkelt selv ved å skaffe et stykke solid stoff og få satt inn en trykknapp på ei systue eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du modifisert den da? Kan også se for meg at denne borrelåsen kan gå til h..... etter en stund ja, så ville kanskje vært en ide å få satt på en knapp eller lignende? Ingen av dere som har hatt problemer så langt med rust?

Jeg tok en kort lærreim og lagde en ring - festet til slira gjennom "beltehullet" - som jeg slipper ned over skaftet. Det er ikke fryktelig pålitelig, men jeg har heller aldri kniven hengende på låret når jeg går langt. Fingervernet hjelper faktisk til med å holde den på plass.

Rust er i hovedsak et problem hvis en har svart utg - som jeg. En helg i våt slire i skapet gjorde at kniven ble frytkelig stygg og flekkat. Litt stålull/matolje senere var problemet løst. Men flekkene i svertinga var der fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samekniven er helt unødvendig på tur. En god kniv som ikke er for stor og en solid øks er langt bedre. Om du allikevel er osloværing(som meg selv) og vil prøve ut "samekniven" så bør du for å unngå rust gni den inn med et tynt lag våpenolje etter hver tur, fungerer som bare pokker. Bør og lære deg teknikker på bruk, feks å ha ringe og lillefinger under skaftet ved hogst så slipper du klemmer og får bedre sving. Er og forskjell på hvilke partier av kniven som er best til hva. Men som sagt vil mye heller anbefale deg å bruke åtte til ti cm kniv (holder til alt) og en god øks(gransfors er kjempegode).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.