Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda - Tjoring av telt. tips?


Quaq

Anbefalte innlegg

Hei

Dro til fjells i helgen i håp om at yr.no sine meldinger skulle klaffe. Dem var vel litt optimistiske :D

På god vei innover mot Nybu fra tråstølen blir eg overfalt av en deilig blanding av hagl og regn med litt snø attåt.

I det samme finner eg ut at eg har glemt spaden :D Jaja, sikten blir dårlig og det e litt vanskelig å navigere mellom alle slushhullene så eg går like greit tilbake i mine egne spor. Det blir selvsagt stålende sol idet eg når bilen ved Høydesteinen :D

Nok om det , med såpass ustabilt vær, mangel på litt utstyr og ikke minst erfaring, labber eg i stedet rundt i området Dyranutane - Skiftessjøen på jakt etter teltplass. Det e tungt å gå selv på truger. Noen steder må eg gå i oppgåtte løyper for å komme frem.

Det med å finne teltplass var lettere sagt enn gjort. Finner ingen steder som holder snøpluggene på en tillitvekkende måte. Der Barmark stikker frem e det lite å feste pluggene i. Prøvde å være litt kreativ med å finne gode steinformasjoner til å feste barduner i men endte opp på vindutsatte steder med dårlig "bunn" for teltet.

Så tenkte det var en god ide å spørre dere som har holdt på med telting en stund om tips/ teknikker/ ideer for teltoppsetting på hardangervidda.

Ser ikke bort fra at dersom eg hadde mer erfaring og kunne "faget", hadde eg ligget i telt akkurat no.

Penget med denne turen var i grunnen å få tenkt igjennom en del ting som man sikkert bør tenke gjennom før man går "all in"

på mer seriøs tur. Sånn sett var turen vellykket vil eg si :D Fant ut at det e greit å få med seg alt utstyret :), ser at eg kan lære meg mer om kartbruk og har definitivt noe å lære når det gjelder å finne egnet leirplass.

Hadde heldighvis med meg hytta på tur (kjører vogntog) så sover godt læll i natt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med å finne teltplass var lettere sagt enn gjort. Finner ingen steder som holder snøpluggene på en tillitvekkende måte. Der Barmark stikker frem e det lite å feste pluggene i. Prøvde å være litt kreativ med å finne gode steinformasjoner til å feste barduner i men endte opp på vindutsatte steder med dårlig "bunn" for teltet.

På snø brukar eg eigenproduserte trepluggar. Eg har aldri opplevd at desse ikkje får feste, men eg har opplevd at snøen er så hard at eg ikkje får desse ned. I tilfelle for hard snø, kan ein bruke vanlege pluggar. I råtten vårsnø er det beste trikset å tråkke snøen godt saman på heile teltplassen, då vil også pluggane sitje i fast snø. Problemet er å få pluggane opp att utan spade, det går bare ikkje.

Dersom ein vel å telte på barflekkane, er det ein stor fordel med eit lite telt, det vil naturlegnok gjera det mykje enklare å finne ein stor nok, høveleg plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er forholdene såpass håpløse at man må gå en stund før en finner en leirplass, som det kanskje var når du var ute.

Det hjelper å kunne "lese terrenget". Kartet kan gi en del informasjon, og man bør også forsøke å forutse hva slags grunn/vegetasjon som er under snøen. Man bør unngå våte områder og områder som har mye vier eller annen høyre vegetasjon (snøen blir ekstra råtten). Man bør iogså ta hensyn til vind. Flate rabber som står fram i en slak fjellside er ofte gode i slike situasjoner (god drenering, lite vegetasjon og sjeldent steinte)

Jeg foretrekker å legge teltet på snø. Liker snøpluggene til Hilleberg veldig godt. Ski (eller for den slags skyld truger) kan også brukes. Har på samme måte som Afe aldri hatt problemer med å feste snøpluggene bare det er nok snø.

Spiker (eller plugger med form som spiker) kan være greit å ha med hvis en skal slå opp telt på bar, frossen og steinete mark. Er det veldig lite snø og marken er frossen, kan telt med snømatter som man legger stein oppå være en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser de pluggene du har laget deg ut ? Hva er de laget av ?

Laga av bord. Skåret omlag kvadratisk i snittet, og 20-25cm lang. Dei øverste 2-3cm lar eg det stå att litt meir, slik at bardunane/pluggfestet har noko å stoppe mot. Spissa dei litt i den nederste enden. Desse sett eg ned som vanlege pluggar. Dimensjonane har vore litt tilfeldig, alt etter kva eg har funne ved saga dei gongene eg har laga pluggane.

Jo eg trampet og stod i men pluggene løsnet for lett likevel. Kanskje eg ikke var tålmodig nok men snøen var skikkelig råtten.

Dersom ein har pluggen nedi så mykje på skrå, at ikkje kreftene drar han rett opp att, går det som regel bra. Det er rett etter at pluggen er satt ned at han sitt dårlegast. Så med litt tålmodigheit, så ser du nok at det går bra. Og dersom ein ikkje føler seg trygg på pluggane, er det bare å byrje å grave ned ski og stavar og stein og kva ein har tilgjengeleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det som også er en mulighet er å bruke s.k. snøfallskjermer. Disse kan man enten kjøpe eller sy selv.

Fallskjermene kan enten fylles med snø og dyttes/legges ned i en grop eller man kan også fylle de med stein i passe størrelser.

En fordel med disse er at de veier omtrent ingenting og tar liten plass.

I likhet med Fimax bruker jeg selv snøplugger fra Hilleberg samt snøfallskjermer.

Se forøvrig tråd:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar afe.

Jo eg trampet og stod i men pluggene løsnet for lett likevel. Kanskje eg ikke var tålmodig nok men snøen var skikkelig råtten.

Hva slags plugger har du? Hilleberg-pluggene og Martin M. bruker har en kort line. Som oftest legger jeg pluggene på langs. Det gir bedre feste. Dyre, men verdt det. Synes de fungerer mye bedre enn de jeg lagde av veipinnene til Vegvesnet.

http://www.hilleberg.se/markpinnar-s.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hilleberg sine, grov dem ned på langs og trampet i vei.

Det var mange fine tips her :wink:

Takker og bukker

Det understreker bare at forholdene var ekstreme. Var det sluss eller rennsnø (store snøkrystaller som ikke fester seg til hverandre)? Rennsnø dannes ofte der det er vier ol, og er ofte ansvarlig for farlige snøskred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fin erfaring med treplugger. Helst uhøvlede, de binder snøen bedre. Hvis du går på en trevare og ber om å få sånne lekter som de bruker mellom plankestablene, så får du dem gratis. De er fine. Ca 6-7 mm tykke og 3-4 cm brede. Kan kappes i ulike lengder.

Som det er nevnt over her kan det være bra å "legge" pluggene og feste bardunen på midten. Med treplugger kan man lage et hakk også på midten.

I kaldt vær kan man sette pluggene i snøen og la dem bruke noen minutter på å feste seg. Da kan det lønne seg å sette pluggene i hjørnene og sette klar bardunpluggene og så vente litt før man reiser teltet. I "slush" er det selvsagt verre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var store krystaller ja og ikke noe hold i. Tror ikke det var noe fare for skred der eg prøvde meg. Var ganske nøye med å ta terrenget i betraktning når eg bevegde meg. Var hovedgrunnen til at eg snudde når sikten ble dårlig.

Var bedre snø enkelte steder men gjerne rett i underkant av dårlig snø, og da er man jo like langt.

Takker igjen for gode svar. Har noen vage minner av plasser jeg ville sjekket ut med denne kunnskapen inne. :lol:

De derre snøfallskjermene så interesante ut. Ville det ikke være mulig å klippe til slike av billig presenning og sy inn barduntråd?

Kanskje for glatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

"Televerket" og "Everket" bruker / brukte plastskinner som overdekking i kabelgrøfter. Har lagd snøanker av disse, de funker bra i løs / råtten snø. 15 cm lange, 12 - 13 cm breie med en liten knekk. Spissa dem i enden og satt i ei snor til å feste bardunene i.

Tramp litt rundt dem, så sitter de som banken(?!)

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er lite og dårlig snø på høyfjellet, forsøker jeg å finne en teltplass i nærheten av steiner. Med litt hell, finner jeg steiner som kan hentes og brukes til bardunering. Steinene kan om nødvendig dekkes med snø som hardpakkes og fryser til i løpet av natta (hvis det er minusgrader om natta selvfølgelig.)

Når jeg går med truger eller ski, bruker jeg disse og stavene som pluggfester. Trugene har stor flate, og det er fint mulig å feste flere barduner i samme truge før du graver den ned. Stavene er også trofaste teltplugger. Husk at du ikke er avhengig av dyp snø for å grave ned truger/ski eller staver - det går an å legge trugen på bakken, og hente snø fra området rundt og grave en haug over den. Husk at en stav/ski kan erstatte to eller flere teltplugger dersom du graver den ned på langs;)

Tjobing,

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.