Gå til innhold
  • Bli medlem

renset bensin på tur


Christine Hægstad

Anbefalte innlegg

Hei. Er det noe som har gode erfaringer med hvor mye det går av drivstoff pr døgn per pers på telttur vinterstid? Vi har før beregnet 2 dl per pers per døgn.

Vi skal på telttur i Rondane i april. Noen som synes dette høres rett ut eller for mye eller for lite?

Takk for alle tilbakemeldinger.

Hilsen Christine :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj, her kommer du helt sikkert til å få utrolig mange og motstridende tilbakemeldinger! Men det kommer an på hva du bruker bensin til, da. Om du skal fyre i teltet for å holde varmen, evt da hvor stort teltet er. Om du skal smelte snø, eller om du finner vann i nærheten. Hvilken mat dere skal lage, hvor mye kaffe som skal drikkes... Jeg ville gjerne ha regna 3 dl per person per døgn, som et absolutt minimum. Skal en fyre for å holde varmen, ville jeg gjerne ha tatt med 5 dl. Jeg og kjæresten har vært på noen turer på Hardangervidda nå i vinter, og da brukte vi ca 6 dl per dag totalt - til å smelte vann og lage mat, men ikke til oppvarming. Men dette er det sikkert mange synspunkter på.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt utpå våren så er det ikke spes mye jeg bruker. Har blitt lysere og sola varmer og tørker teltet på dagen. Er som regel grei temp i sola for å få litt varme i kroppen. Som regel greit å finn vann i bekker. Da blir det primus til litt matlaging og kaffe. Bruker og bål til det hvisd mulig.

Ikke alltid jeg måler så nøye. Men røff ca 2 dl tenker jeg

Midtvinters med snøsmelting, fyring etc går det nok 3x.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, her blir det mye forskjellige svar ja... jeg beregner 1,5 dl per person per dag vinterstid, halvparten sommerstid. Jeg bruker da primusen (en Optimus Nova) til å smelte snø, koke havregrøt og koke vann til middag (REAL osv) og kaffe. Lite eller ingen kosefyring for å få varmen i teltet. I tillegg kommer sikkerhetsmargin for værfastdager osv. Beregningene er "kvalitetssikret" i praksis og passer meg og mitt bruksmønster, men her må man nesten prøve seg litt frem. Og det er definitivt bedre å ha med seg for mye enn for lite... Jeg syns 2 dl høres passelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hatt 2 vinterturer etter at jeg fikk multifuel brenner, men på begge turene så var vi 2 personer med 4 manns telt (holmeslet Explorer med 190cm takhøyde). Fyrte primært for å varme teltet, men smeltet noe snø/kokte vann inne i teltet samtidig som vi varmet opp teltet.

Vi har primært hatt muligheten til å smelte hovedmengden med snø på bål på disse turene.

Brenner har vært en kovea booster +1 på begge turene og forbruket har ligget på rundt 4dl pr døgn tilsammen.

Jeg har flasker som er oppgitt med 4dl og det har vær en liten skvett igjen i bunnen, men jeg har ikke målt denne mengden.

Forævrig har disse turene vært i temperaturer på 12-15 kalde i natte temp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.