Gå til innhold
  • Bli medlem

Familietur med Kano


Anbefalte innlegg

Jajamensan, med fullt kjør med lange vinterturer og toppturer er det engang slik at det begynner å nærme seg vår og sommer og man må begynne å planlegge barmarkseventyr!

Så har det seg slik at jeg har voldsomt trua på skaffe meg en lavvo, sette poden og kona i en ALLY og ta noen uker på femunden eller tilsvarende sted.

Jeg har padlet litt kano, men jeg er fullstendig ukjent med ALLY kanoene.

Hvor stor bør man kjøpe egentlig? Det skal i utgangspunktet være plass til opppakning, 2 voksne og en 4-åring. Og skal man tenke langsiktig så kommer det vel kanskje ein smårolling til etterhvert... Er det noen som har noen gode kano tips?

Så var det dette med lokalitetene også. Jeg antar østnorge og femunden området er det beste stedet for kanopadling, men det er kanskje noen som har noe lurt å si om det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til familiebruk ville jeg valgt ally 17. Mer lettpadlet og retningsstabil enn 16,5.

Det finnes mange fine padlesteder. Femundsområdet nevner du selv. Fjorda mellom Randsfjorden og Sperillen er flott for en kortere familitur. Atna nord for Atnsjøen er nydelig og familievennlig så lenge du ikke starter for langt oppe.

I indre østfold er det mye fint. Telemarkskanalen er også aktuell.

Andre landsdeler har også mye å by på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16,5 er grei størrelse til dette, men 17 er jo litt mere romslig. Får stole på det knutis sier om retningsstabilitet da jeg ikke har prøvd 17. Turområder er det mange av! Kommer litt an på hvor du bor og hvor langt du er villig til å reise avgårde for å komme til startsted. Første stopp burde kanskje være en bokhandel av slaget med bredt utvalg og en friluftsdel. Kan anbefale boka "Padleperler" av Øystein Køhn på det varmeste. Bestem dere for et område, og let etter turer som kan være interessante. Femunden er flott, for all del, men den er også lumsk og bølgene kan bli frådende fortere enn du aner... Atna er flott. Isteren og Sølensjøen det samme. Vassfaret. Fjorda. Områdene i Østfold rundt Moss. Bare noen streiftanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du har mye moro i vente med fantastiske opplevelser! Har selv fire småtasser, som er tilvendt kanotilværelsen fra lenge før de kunne gå. Har en Ally 16,5 DR som har fulgt barna hele vegen, på det meste har vi vært to voksne og tre barn med full oppakning i denne (før jeg måtte anskaffe en kano nr. 2 grunnet ytterligere formering). Anbefaler derimot ikke mer enn 2 barn/2 voksne i Allyen, da skuta ellers blir tung å manøvrere + lavt fribord.

Et område jeg virkelig kan anbefale er Isteren, altså sjøen som ligger vest for Femund. 100-vis av flotte små sandstrender, viker, langrundt, godt badevann og bra fiske. Noen kilometer fra nordenden tangerer vegen ei lang vik, her er det fint å sjøsette og parkere bilen.

Lite tips til pakking i kano (med fare for utidig reklame av en herværende webshop): Pakk så mye som mulig i litt romslige og kraftige vanntette pakkposer, slik at du kan utnytte baugene og plassen under toftene. Tre et tau gjennom alle hempene og fest dette til et spant, og du er sikret i tilfelle velt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 er grei for to voksne og to små unger + utstyr. Når unga vokser til blir det litt for trangt å sitte to ved siden av hverandre. Det skjer når de er ca 5-7 år gamle (kroppsform og humør avgjør).

Har ikke testet 18 eller 18,5, men opplever ofte at 17 fotern akkurat kommer gjennom/rundt naturlige hindringer i småelver ol. Tror også at oppdriften på de som er større enn 17 kan gjøre dem vanskeligere å padle solo eller to stykker uten bagasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.