Gå til innhold
  • Bli medlem

Merking av stier (utskilt)


haraldn

Anbefalte innlegg

Diskusjon rundt merking av stier i fjellet. Nokre innlegg refererer til temaet "Turistforeningen viser vei", som var ein diskusjon rundt merking av ein sti i Jotunheimen. Temaet er utskilt frå den tråden: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1817

Adm

Rutenettet veks vel for kvart år?

Inte mycket. De flesta åren är det ingen nyvardning alls, bara revardning av existerande ruter. Varder tas av snö och ren eller kanske bara faller för att de inte var så gott byggda, så man måste gå över ruterna emellanåt. I Rondane har det varit en del nyvardning, men det berodde på omläggning av ruter för att skydda vildrenen. För några år sedan rev man vardningen i Leirungsdalen, just för att skapa ett område utan tillrättaläggning.

Vad beträffar maling så tror jag inte det är något dugnadsgäng som drar med det till fjälls för att det är morsomt. Maling är nåt söl som man är nödd att ha med för att ska vara röda T:er. Jag skulle då bara vara glad om jag slapp det.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det er for mange merka stier i nokre områder (t.d Jotunheimen), det er ein annan sak. Det burde kanskje vera litt meir debatt/opplysning rundt kva for løyper som skal merkast. Kan aldri huske å ha lese artiklar om dette i DNT's "Fjell og Vidde" og dette burde turistforeningane ta tak i. Rutenettet veks vel for kvart år? (Ikkje at det er noko galt ...)

Det eksisterar ein "løypeplan" for Jotunheimen. Dette meiner eg å hugse er ein avtale mellom DNT og nasjonalparkmyndigheita/DN. Resultatet er at dei merka rutene skal vere slik som vi opplever dei i dag, korkje fleire eller færre. Det er prøvd å spre trafikken, mellom anna ved å "utvide" Jotunheimen sørover (Yksendalsbu m.fl.).

Nokre område er freda frå raudmålinga, dette er vestsida av Utladalen frå Stølsmaradalen til Gjertvassdalen (inkl. ruta opp til Bandet frå Midtmaradalen) og Leirungsdalen. Merkinga er forsøkt fjerna og vaieren opp til Bandet er tatt bort.

Resultatet av dette er at Utladalen vest har blitt eit område stort sett utan folk. Veldig, veldig få som oppsøker dette praktfulle området med Vormeli, Kyrkjestigen og Snørestødet (fantastisk utsikt til Utladalen). Sist eg var der hadde det for alvor byrja å gro att på stien frå Stølsmaradalen mot Snørestødet. Back to nature :D

Så er det berre å håpe at DNT klarar å holde seg i skinnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inte mycket. De flesta åren är det ingen nyvardning alls, bara revardning av existerande ruter. Varder tas av snö och ren eller kanske bara faller för att de inte var så gott byggda, så man måste gå över ruterna emellanåt. I Rondane har det varit en del nyvardning, men det berodde på omläggning av ruter för att skydda vildrenen. För några år sedan rev man vardningen i Leirungsdalen, just för att skapa ett område utan tillrättaläggning.

Vad beträffar maling så tror jag inte det är något dugnadsgäng som drar med det till fjälls för att det är morsomt. Maling är nåt söl som man är nödd att ha med för att ska vara röda T:er. Jag skulle då bara vara glad om jag slapp det.

Harald

Och I Leriungsdalen har en del börjat bygga egna rösen; jag minns en engelsman som gick

fel (han borde nog ha tittat på kartan) och måste vä'nda därför att bäcken var för strid

på sluttningen. F ö så finns också rösena kvar just där de gör nytta, nämligen

den branta nedstigningen mot Svartdalen.

I övrigt så är tendensen att man på många håll - efter myndighetsbeslut - lägger

ned stigar. Tanken är att "samla" vandrarna vad nu det ska vara bra för.

Min senaste tur i Dovrefjell började på nedlagd T-stig. Stigen över Salshöe

är nedlagd, förmodligen av goda skäl. Det betyder nog bara att den inte underhålls,

inte nödv.vis att man river rösena. Mellan Raudbergshytta och Vangshaugen har

stigar lagts ned, sannolikt för att skydda vildrenen. Även i Tafjorfdfjella har man

dragit in flera ledvarianter.

I somras gick jag två dagar i Reinheimen som inte har T-stigar. Från parkeringsplatsen

upp mot Asbjörnsdalen var det flera markerade leder, i skogen där det

dels inte stör, dels kan vara nödvändigt. Men även upp i dalen och mot de fiske/jakthytter

som finns där är det åtskilligt med rösen, som man bara kan gissa vart de leder.

Skönt var det dock att fundera lite själv (hm, den sjön har branta stränder, om det ligger

snö på dem?) men jag inser också att jag utelsuter varianter som jag skulle ha

gått om det varit markerade - eftersom det betyder att någon gått före mig.

il C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undras om man alla gånger tänker på att förhållandena skiftar med snöläge och

vattenstånd. I Jotunheimen finns ett T-märkt vadested över Hjelledöla som faktiskt

är livsfarligt vid högt vattenstånd. Detta framgår dock av Til Fots, varvid man kan undra

varför inte omvägen över Fremre Hjelledalen fått företräde vid markerandet.

(Ett riktigt komiskt exempel (dock inte i fjällen) såg jag i somras på den italienska

GTA där leden på ett ställe går på botten av en mindre sjö. Året innan var mycket torrt

så det kanske var då de markerade. Men sjön finns på kartan!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fristende med noen synspunkter og erfaringer :

Først til starten på debatten, at bildet viste en merking som virket forvirrende og overflødig, - og dernest, - at noen områder bør være fri helt fri for merking er trolig alle enige om, også Turistforeningene!.

At dagens merkepraksis gir grunnlag for en generell kritikk er jeg imidlertid uenig i. Tvert imot synes jeg DNT gjør en meget god merkejobb, - som selvsagt kan bli enda bedre ! Derfor en stor takk til alle dere som jobber dugnad, - ikke så mye for min skyld, - jeg greier meg nok bra uten, men for de mange jeg kjenner som ikke ville reist til fjells uten !

Noen mener vi kan greie oss med varder uten Tene. Det tror ikke jeg. Tryggheten kommer jo nettopp av den signaturen Ten representerer. Her vet vi at det er Turistforeningen som har merket og at vi er på rett vei. Hvem som helst kan i dag bygge en varde, - den har ikke gått mye i fjellet som ikke også har blitt lurt av dem. Det vi trodde var en varde for å markere en nedgang fra ryggen var bare en markering på ryggen, tilfeldig satt opp der og da ! Noen av oss liker de utfordringene dette gir, - også når tåka ligger tett, det sludder vannrett og vi er avhengig av å finne akkurat den ene nedgangen for å slippe en nødbivauk.

Vi bør akseptere at ikke alle er skrudd sammen slik,- og kanskje huske at vi ikke startet på det nivået vi heller ?

I turistområder finner vi jo også ofte et virvar av både stier og ulike merkinger. Turistforeningsrutene starter jo ofte her og Tene er igjen garantien mange trenger.

Den har heller ikke gått mye i fjellet som ikke har vært tvunget til å finne fram kompasset for å holde kursen til neste T. Med en standard på 3 Ter på hundre meter som var nevnt i et innlegg vil tåke eller snøvær kunne føre til at kompasset må fram, - alternativt at en "strekker ut" laget om en går flere sammen. Også med dagens merking vil nybegynnerne derfor få tilstrekkelig med utfordringer !

Har selv også satt stor pris på god merking inn mot hytta både sommer og vinter. Når du har gått på kursen i noen km, - spesielt om du går aleine er det godt å bli fanga opp av merking inn til hytta, - utrolig lett å krysse en sti i dårlig vær uten å se den !

GOD TUR :)

på merka og umerka stier

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- at noen områder bør være fri helt fri for merking er trolig alle enige om, også Turistforeningene!.

Vel - jeg er ikke spesielt pop hos Kristiansund og Nordmøre TF fordi jeg i jobbsammenheng har hevdet og prøvd å sikre dette, Knut.

Det som nok er tilfelle er en glidning mot ønske om å merke de områdene som til nå her vært merket. Krangelen om ruta Vollasetra - Storlidalen er et eksempel. Nordvestre deler av Trollheimen et annet Her var før TT, som "eier" området, enig i å holde det fritt for stier og hytter. KNT var sterkt for. Nå oppfatter jeg TT er i ferd med å endre holdning.

På Dovrefjell har KNT sterke ønsker om en kraftig utvidelse av hytte- og rutenettet i Lesjas del av Dovrefjell. I sterk motstrid med hensynet til villreinen - ruteforslagene deres er idenstiske med trekkveiene. KNT har en holdning om at alle områder skal være tilgjengelige for relativt uerfarne fjellvandrere (DNT som landsorganisasjon er nok ikke enig). Selv mener jeg rutenettet i Dovrefjell er bra nok, og at dete bør være et område for viderekommende. Så får folk trene på Fjordruta, Gausdal vestfjell, H-vidda og Trollheimen før de starter på Dovrefjell.

Så jeg gjentar hva jeg har sagt før - DNT gjør mye positivt, men de må holdes i øra.

Kan forresten noen si meg hvorfor jeg ikke klarer å se bildene som er lagt ut her???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen områder kunne det faktisk også vært ønsket med mer merking. Jeg tenker da på gamle stier som har vært i bruk i lange tider som stølsveier, men som nå forsvinner fordi man enten har sluttet med stølsdrift, eller bilen har tatt over som transport av dyrene (sammen med at det gror noe jævlig til).

Jeg tror at noen av disse kunne hatt nytte av å vært merket, siden man da kanskje ville hatt trafikk nok til at stien ble holdt åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Dovrefjell har KNT sterke ønsker om en kraftig utvidelse av hytte- og rutenettet i Lesjas del av Dovrefjell. I sterk motstrid med hensynet til villreinen - ruteforslagene deres er idenstiske med trekkveiene. KNT har en holdning om at alle områder skal være tilgjengelige for relativt uerfarne fjellvandrere (DNT som landsorganisasjon er nok ikke enig). Selv mener jeg rutenettet i Dovrefjell er bra nok, og at dete bør være et område for viderekommende. Så får folk trene på Fjordruta, Gausdal vestfjell, H-vidda og Trollheimen før de starter på Dovrefjell.

Så jeg gjentar hva jeg har sagt før - DNT gjør mye positivt, men de må holdes i øra.

Kan forresten noen si meg hvorfor jeg ikke klarer å se bildene som er lagt ut her???

DETTA FÅR INTE SKE!!!!

il C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Nordvestre deler av Trollheimen et annet Her var før TT, som "eier" området, enig i å holde det fritt for stier og hytter. KNT var sterkt for.

"Nordvestre deler" - hva sikter du til - Fjordruta eller......? Forlengelsen inn i Vindøldalen med rute videre til Trollheimshytta?

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nordvestre deler" - hva sikter du til - Fjordruta eller......? Forlengelsen inn i Vindøldalen med rute videre til Trollheimshytta?

haldis

Nei - Fjordruta synes jeg er et flott tiltak. Utg.pkt nær befolkn.konsentrasjoner, små interessekonflikter og trolig fine turer (har ikke vært der...)

Tenker på Romådalen - Fagerlidalen og forsåvidt også Vindøladalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når denne tråden nå har fått den generelle betegnelsen: "Merking av stier" vil jeg som MIN GENERELLE mening si at jeg er meget godt fornøyd med merkingen, men det forhindrer ikke at jeg ENKELTE ganger har lurt på hvordan merkegjengen har tenkt. Når du kommer ned til et lite vann med en fiskerbu med "fiskerstier" og sauetråkk i ulike retninger og når stien på dette sted også forandrer retning totalt, da er det etter min mening på sin plass med god merking. Jeg har en følelse av at merkegjengen har glemt at den er godt kjent på stedet mens jeg er ukjent og lett blir forvirret av fiskerstiene og sauetråkkene. Et annet irritasjonsmoment er merkingen ut fra hyttene. Der går det ofte stier i ulike retninger til andre hytter. Det koster så lite å sette opp mer tydelige skilt som viser riktig retning ut fra hytta. Når jeg har kommet langt avsted og er på en tydelig sti føler jeg ikke noe behov for merking i det hele tatt. Men skal det T-merkes så syns jeg at de nye T-ene (11 cm høye og visstnok med bare 3 cm tykk strek) er for små. Heldigvis tror jeg ikke merkegjengene kommer til å følge denne normen så slavisk, men bruke sitt sunne skjønn og lage T-er som sees også i litt dårlig vær og på kronglete steder. Ellers har jeg som mange andre sett en del "grisete" merking, men det er tross alt unntakene. Det verste jeg har sett så jeg i Sørdalen i Indre Troms hvor nesten annet hvert tre langs en sti gjennom tjukk skog var klint til med rødmaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde vel egentlig at vi var forbi stadiet med diskusjon om noen områder skulle holdes fri for merking og kunne konsentrere diskusjonen om hvilke som skulle holdes fri. Trodde iallefall DNT sentralt var det !

Er jo ellers utfordringer nok for å finne ut hvor og hvordan, - det er vel neppe tvil om at trafikk utenom stiene normalt forstyrrer mere enn trafikken på stiene (dyra venner seg i noen grad til trafikken på stiene). Er området attraktivt og forholdene ligger tilrette for det vil derfor merking kunne være positivt ved at den leder trafikken bort fra de mest følsomme områdene.

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jeg har hatt noen oppfatning av KNT, dvs siden jeg satt i styret i TT i 2. 1/2-del av 80-tallet, har jeg oppfattet at de har hatt den holdning at all tillrettelegging er av det gode. Opplever at TT i en viss grad er på gli i samme retning - mulig jeg tar feil, jeg sitter tross alt helt på sidelinja i forhold til TT (KNT møter jeg derimot i div. jobbsammenhenger - der er holdningen den samme). Erik (din bror) er nok mer oppdatert.

At landsforeninga og DNT-OA har en annen holdning er også tilfelle.

Samtidig - DNT fredet jo alt rundt forrige århundreskifte sør-østre del av Hardangervidda mot seg selv. I sommer hørte jeg fra noen nokså opphissede Vinbyggjer at Drammen og Opland TF (?) hadde satt i gang med markedsføring av hyttene på Berunuten - se http://www.vinje.kommune.no/default.asp?uid=5206&cid=4856 - som et ubetjent hyttenett, uten å konferere med eieren (Vinje kommune) og hadde tatt initiativ til å merke mellom dem. Disse hyttene ligger i det området (Songa - Saurflott) DNT har fredet mot seg selv. Om dette er korrekt og hva som i tilfelle ligger i det vet jeg ikke. Noen som kjenner til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Tenker på Romådalen - Fagerlidalen og forsåvidt også Vindøladalen

Trodde i utgangspunktet at det var planer om å knytte sammen Fjordruta og Trollheimen ved å merke fra Hermannhytta og inn i Vindøldalen (vest for Bollen), og derfra inn dalen og så videre opp ved Kløftsetra via Skrøådalen (gammel merking her) og så møte ruta mellom Gråhaugen og Trollheimshytta ved Svartvatnet - er dette feil?

Har KNT konkrete planer om å merke Romådalen og Fagerlidalen?

(Gikk forresten disse på ski for et par år siden. Inn Vindøldalen - opp i Fagerlidalen, inn denne og ned Romådalen. Romådalen er laaaang når skiføret er trått:-)

Kan du si meg hvorfor KNT-folk fra ytre (les:Kr.sund) og nå også du, kaller Vindøldalen for VindølAdalen???

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når denne tråden nå har fått den generelle betegnelsen: "Merking av stier" vil jeg fiskerstiene og sauetråkkene. Et annet irritasjonsmoment er merkingen ut fra hyttene. Der går det ofte tross alt unntakene. Det verste jeg har sett så jeg i Sørdalen i Indre Troms hvor nesten annet hvert tre langs en sti gjennom tjukk skog var klint til med rødmaling.

Ett gott motiv till tydlig markering av ledernas början vid hyttene är att det sannolikt minskar

slitaget på de punkter som flest vandrare passerar.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde i utgangspunktet at det var planer om å knytte sammen Fjordruta og Trollheimen ved å merke fra Hermannhytta og inn i Vindøldalen (vest for Bollen), og derfra inn dalen og så videre opp ved Kløftsetra via Skrøådalen (gammel merking her) og så møte ruta mellom Gråhaugen og Trollheimshytta ved Svartvatnet?
Stemmer sikkert. Akkurat den ruten er neppe kontroversiell. Vindøldalen er jo ganske tilrettelagt og med vei helt inn til Kløftsetra. Men blir vanskelig å legge sti utenom veien som enten ikke går i myr eller bratt skråli. Stien opp Skrøådalen står på Trollheimskartet, så den er vel allerede å se på som merket.

Har KNT konkrete planer om å merke Romådalen og Fagerlidalen?

Med forbehold - siste gang jeg så langtidsplanene deres for Trollheimen, men det er noen år siden. Kan ha endra seg. Denne punkterer i tilfelle den delen av Trollheimen som er uten tilrettelegging.

Kan du si meg hvorfor KNT-folk fra ytre (les:Kr.sund) og nå også du, kaller Vindøldalen for VindølAdalen???

Fordi jeg ikke leser kartet først... Byfolks vanvørnad for lokale stedsnavn. :wink: Nå gjelder jo ikke stadnamlova private ytringer, da. Med a-en inni blir det lettere å si - trolig derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.