Gå til innhold
  • Bli medlem

Skadet av hund i Trondheimsmarka.


panda

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvis hunden hadde gått løs ville denne ulykken aldri ha skjedd. Årsaken til ulykken var jo at skiløperen snublet i båndet til hunden. Hendelsen minner litt om den lille jenta i Trondheim som ble kvalt av sykkelhjelmen sin. Noen ganger kan overdreven sikkerhet virke mot sin hensikt. Jeg tror at slike ulykker alltid vil skje uansett hvor mange lover og forbud politikerne lager. Vi kan forby hunder, drepe dem alle der vi finner dem, ha skuddpremie på alle hunder, og straffe alle som skaffer hund med 300 piskeslag eller steining, og lysløypa blir et sikkert sted, inntil samme idioten snubler i snora til et akebrett med et barn som blir dratt av foreldrene sine, og skal vi forby barn og foreldre i lysløypa også da ? Skal lysløypa være for alle, eller kun for hobbymosjonister mellom 30 og 40 år ? Hva om man begynte å ta ansvar for sitt eget liv og sine egne handlinger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Skal lysløypa være for alle, eller kun for hobbymosjonister mellom 30 og 40 år ? Hva om man begynte å ta ansvar for sitt eget liv og sine egne handlinger ?

Bifalles! Jeg er dritlei O2ere som ikke har skjønt at marka er for alle, og som ikke kan kjøre nedover. Det kan alltid dukke opp en bikkje eller et barn. Disse gutta mestrer sjeldent nordmarkssvingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3501099.ece

Jeg er glad det ikke er slike tilstander der jeg bor. Stort sett er det ikke hunder i løypene i Nordmarka om vinteren.

Om sommeren derimot er det ganske mye løshunder i marka. Har man hund bør man ha full kontroll på den hele tiden og ikke la den løpe omkring på egen hånd.

Det er ingen ”tilstander” i Bymarka, stort sett får vi hundeeiere være i fred når vi tar med bikkja på skiturene, men det finnes noen hundehatere blant trimmerne også, og de vil ha Marka for seg selv.

Når det gjelder akkurat denne episoden så kom det en middelaldrende gubbe susende ned en lang, bratt bakke, …opp samme løypa i motsatt retning en med hunden sin i bånd, …og så gikk det som det gikk.

Episoden kunne sannsynligvis vært unngått dersom 1) hunden hadde gått løs eller 2) gubben hadde avpasset farten etter egne ferdigheter dvs ikke kjørt fortere enn at han var i stand til å svinge til side da han så mannen m/ hund eller 3) påbudt ”gåretning” i lysløypa var bedre skiltet slik at alle går i samme retning.

Ellers så synes jeg artikkelen var veldig ensidig skrevet, …legger all skylda på hundeeieren: ”hundebåndet sperret løypa og traff skiløperen”. Den uheldige skiløperens framstilling av episoden var bedre, ingen anklager mot hundeeieren, …og det var bra synes jeg.

Det må være plass til alle i Bymarka, både de med og de uten hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personen som ble skadet hadde så vidt jeg kan se ikke gjort noe galt. Han kjørte i alminnelig fart ned en bakke og snublet i en hundelenke som var trukket tvers over hele løypa.

Om han var middelaldrende eller ikke synes jeg spiller liten rolle i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad det ikke er slike tilstander der jeg bor. Stort sett er det ikke hunder i løypene i Nordmarka om vinteren.

Er det riktig panda :) Merkelig at det skal være så stor forskjell til Drammensmarka hvor det er mange hunder, og de fleste i bånd. I Drammensmarka blir også hundene brukt som trekkhunder for skiløpere og tråkker ned og skiter i stykker løypene. Her er det et kommunalt ansvar å kjøre løyper. Det er det vel ikke i Oslo hvor Skiforeningen kanskje har mer kustus på sine brukere :D

Forøvrig er jeg en "middelaldrende gubbe" som tross et relativt bedagelig tempo på langrennsski har det med å komme opp i høyere hastighet når det er nedoverbakke; og jeg ploger sjelden. Hadde en opplevelse tidligere i vinter hvor jeg ropte "få vekk den bikkja" til en treg skiløper på vei oppover. Heldigvis fikk han somlet seg til å samle sammen hunden som okkuperte mitt høyrespor, mens han gikk oppover. Da jeg oppdaget hunden kunne jeg vel ha stoppet, men da hadde valget vært å kjøre ut i skogen, eller å sette seg rett ned i løypa. Mener Kattugla at man i nedoverbakke skal kjøre så sakte at alle innfall fra dyr og mennesker skal kunne pareres i skiløyper - vi gjør ikke det i veitrafikken hvor konsekvensene er mye større :?:

For idrettslag og de som gjør en kjempemessig dugnadsinnsats for å lage skiløyper er hunder som ødelegger skiløypene ganske frustrerende. I lysløyper synes jeg ihvertfall hundeeiere burde vist såpass mye vett at de holdt hundene sine borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke båndtvang nå? Eieren av hunden burde latt bikkja gå løs, og dette vil neppe ha skjedd.

tror det er mange hunder som hadde blitt farlige for andre om de skulle lusket rundt uten å kunne kontrolleres av eiere. Kanskje spessielt når de treffer på andre hunder.

De få gangene jeg har gått med en hund i skiløype var jeg veldig klar på at hunden ikke skulle over på "feil" side og det er ikke noe problem om en ikke er spessielt dum. Så hundeeiere med bånd der hunden krysser løypa er skyld i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.