Gå til innhold
  • Bli medlem

Fars "gamle" sekk!


UlvenKolbein

Anbefalte innlegg

Er denne sekken brukbar idag? Eller er den utdatert? Fant den ikke på internett, så den er trolig ute av produksjon.

Min far har en relativt gammel Bergans sekk, som han fant fram etter å ha ryddet på loftet. Sekken er ca 12 år antar han. Den har nesten ikke vært i bruk, og ser helt fin ut. På topplokket står det "Bergans of Norway" - "Nordkapp 85l". Sekken er av kraftig materiale, og er blå/mørkeblå av farge. Hoftebeltet og skulderreimen er også helt intakt. Har justering i ryggen. Sekken sitter godt på min rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er antakelig en Bergans-sekk som er laget spesielt for Sport 1-kjeden, og disse sekkene står ikke i Bergans katalog. Da jeg jobbet i en Sport 1-butikk mellom 2000 og 2003 var Nordkapp-sekkene ganske like Rondane-serien.

Det har selvfølgelig skjedd mye på 12 år, men jeg kan ikke se at det skulle være noe i veien for å ta sekken i bruk når du synes den virker komfortabel. Sekker skal være robuste, og du ser fortsatt Bergans-sekkene med meis fra 70-tallet i bruk på høyfjellet om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 er vel egentlig ikke gammelt, friluftslivet er tross alt ikke et moteshow hvor man skal konkurrere om å ha noe nytt hele tiden?

Sekker blir ikke utdatert, de blir utslitt, og jo nyere sekkene er, jo fortere blir de utslitt...

Så lenge sekken er hel er det vel bare å bruke den, (evt. reparere små rifter og knekte spenner om du finner noen) spesielt når den passer ryggen din. Fyll på det du mener du trenger og prøv ut hvordan den er å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hadde egentlig tenkt at det ikke skulle være noe problem, så sant den virket i god stand og robust. Tror stoffet er av nylon, og som jeg har forstått så tåler nylon store påkjenninger - da trolig også oppbevaring i 10år(?).

Sekken skal testes=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er denne sekken jeg har, kanskje noen år nyere. Har vært i bruk helt fra den var ny som konfirmasjonsgave til dags dato, og brukes fremdeles.

Helt topp sekk. Som det blir sagt - passer den ryggen din er det veldig lite å lure. Å blåse 3-4000 på en ny sekk er i hvert fall bare tull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er denne sekken jeg har, kanskje noen år nyere. Har vært i bruk helt fra den var ny som konfirmasjonsgave til dags dato, og brukes fremdeles.

Helt topp sekk. Som det blir sagt - passer den ryggen din er det veldig lite å lure. Å blåse 3-4000 på en ny sekk er i hvert fall bare tull

Greit å vite=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er jo ikke gammel! Er den hel og fin så bruk den og spar deg selv for utgifter og miljøet for at enda en sekk blir unødvendig produsert :wink:

Om det er litt slitt og ikke av siste mote så står det mer respekt av en godt brukt sekk enn en splitter ny en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er jo ikke gammel! Er den hel og fin så bruk den og spar deg selv for utgifter og miljøet for at enda en sekk blir unødvendig produsert :D

Om det er litt slitt og ikke av siste mote så står det mer respekt av en godt brukt sekk enn en splitter ny en!

Fine tanker som luftes her! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.