Gå til innhold
  • Bli medlem

Klesstoffer og deres egenskaper


UlvenKolbein

Anbefalte innlegg

Den siste tida har jeg tenkt litt på hvordan de forskjellige klesstoffene fungerer, noe som har resultert i at jeg har søkt litt på internett ol. Jeg vet at ull isolerer GODT, absorberer 30% fukt før det kjennes vått, og isolerer når det er vått. Jeg vet at syntetiske stoffer, som polyester, leder fukten ut fra huden og ut til neste klesplagg, og har det isolerer ganske dårlig. Jeg vet at nylon er sterkt, og tåler klimautfordringer(sol, kulde, regn osv). Osv osv osv...

Altså kan jeg en god del om de ulike klesstoffene. Men enda lurer jeg på om det er noe mål for hvor bra et stoff isolerer, og hvor bra det leder fuktighet ut fra huden. Andre problemstillinger kan være; Når polyester leder fukt vekk fra huden - hvorfor er det da enda varmere å bruke ull inderst? Hvor stor prosentandel av optimal isolasjon(tørr tilstand), isolerer ull når det er vått? Hvor godt isolerer akryl(eller for så vidt bomull) sammenliknet med ull, og hvordan opptrer det i våt tilstand? Polyester vs polyamid/nylon?

Jeg har lyst til å diskutere slike problemstillinger i denne tråden. Kom med innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men enda lurer jeg på om det er noe mål for hvor bra et stoff isolerer

Det burde være mulig å oppgi U-verdi på tøy/stoff på samme måte som bygningsmaterialer (i hovedsak isolasjon, men man har tall for alle mulige materialer). U-verdi måles i W/(m^2*K) og er altså et tall på hvor mange Watt man taper per kvadratmeter material per Kelvin temperaturforskjell.

Hvor aktuelt dette er for produsentene er vanskelig å si, men det ville gitt et brukbart mål på hvor varm en dunjakke er for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være mulig å oppgi U-verdi på tøy/stoff på samme måte som bygningsmaterialer (i hovedsak isolasjon, men man har tall for alle mulige materialer). U-verdi måles i W/(m^2*K) og er altså et tall på hvor mange Watt man taper per kvadratmeter material per Kelvin temperaturforskjell.

Hvor aktuelt dette er for produsentene er vanskelig å si, men det ville gitt et brukbart mål på hvor varm en dunjakke er for eksempel.

Vet at det i klesindustrien opereres med såkalte CLO-verdier hvor 1 Clo = 0.155 m^2K/W. Dette kalles da R-verdi, men går vel ut på noe liknende som cerberus her snakker om. Har ikke satt meg for nøye inn i temaet, men det står en del om det i forhold til klær HER.

HER står det mer om CLO for den som er stødig på tysk. Denne siden selger tekstiler o.l til friluftsliv, og oppgir CLO-verdier for isolasjonsmaterialene de selger( blant annet Primaloft, som brukes av mange store produsenter, f.eks Norrøna og Arcteryx.)

Om en googler "CLO", R-value" og "insulation" er det nok å lese for den som er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at Icebreaker nevnes her.

Jeg har flere Icebreaker-plagg, og kommer til å kjøpe flere også. Min konklusjon er: verdens deiligste og mest luksuriøse "fritidsplagg", men helt ubrukelig til "villmarksbruk" med høy aktivitet.

Ved å lage så fin merinoull og veve den i en så utrolig silkemyk kvalitet, har de etter min mening også lyktes i å fjerne mesteparten i det som gjorde ull bra; nemlig å gi en "tørr følelse" selv om den er fuktig, samt isolere bra i våt tilstand. Generelt syns jeg også det isolerer lite i forhold til mine gamle ullplagg i tilsvarende vekt?

Hvorfor? "Silkeulla" ligger jo helt flatt og tettvevd mot huden. -Og når den blir våt, får den i stor grad samme effekt som ei våt bomulls t-skjorte som ligger klistret mot huden.

De samme ullfibrene som klør sånn i gammel ull, skaper jo også utallige luftlommer, og fører til at skjorta har færre kontaktpunkter mot huden. Bring tilbake kløulla!

(Der! Så fikk jeg sagt hva jeg mente om Icebreaker :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.