Gå til innhold
  • Bli medlem

Store Midtmaradalstinden – mitt livs verste slit 19-21. desember 2009


500fjell

Anbefalte innlegg

Busken: Helt klart, har lært at snarveier kan straffe seg. Spesielt på denne årstiden bør man ikke ta slike risikable varianter. Skulle nok også, som du sier gått frem og tilbake via Avdalen, selv om Brendeteigen ville vært raskest. På dette føre ble det som å velge mellom kolera og pest, ingen av delene var noen form for rusletur.

Øyvind: Ser nå, uten at jeg tenkte over det når jeg lagde rapporten, at overskriften min er nesten prikk lik ditt turreferat fra dette området i fjor https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12501 Likevel blir slike turer et godt minne for livet i ettertid! Du som har så stor kjærlighet til dette området burde ta deg en tur til Midtmaradalsryggen i desember. Ville nok ikke anbefalt turen til enhver mann, for innmarsjen til Stølsmaradalen er en kolossal kraftprøvelse i seg selv midtvinters. Leste i hytteboka at du hadde vært i Utladalsområdet 21 ganger i 2004! Helt enig med deg i at dette er et vakkert, vilt og mystisk landskap. :wink: En tur opp til Skogadalsbøen med omliggende topper fra Hjelle er allerede planlagt til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en ufattelig legendarisk tur ja!! :) Står respekt av denne. Veldig modig gjort alt sammen! Ja jeg tenkte litt på parallellen til min Falke- og Stølsnostindtur, men da var iallfall årstida enklere.

Turen deres har inspirert meg enormt! Før jeg sovna i natt hadde jeg bestemt meg for å prøve nesten det samme som dere et eller annet år rundt juletider, bare det at Store Midtmaradalstind byttes ut med Stølsmaradalstind. Tenk så herlig å kombinere disse tindene med god gammeldags hyttekos på Stølsmaradalsbu! :x Den bua kan gi samme følelsen som hytta i marka hjemme.

Ja jeg var mye rundt i området mens jeg studerte i Sogndal, men 21 må jo tross alt deles på 5, så ekstremt mye var det ikke, men det er fordi jeg ikke hadde verken bil eller lapp. Hadde nok fråtsa ellers.

Det er et fantastisk område, kanskje kan jeg slå meg med på en tur med deg / dere i sommer hvis den ikke er altfor krevende. Jeg er ikke ram nok til å være fast turkompis med ranglere i deres kategori, men blir gjerne med på et par-tre turer i året.

I mellomtida får dere ha en riktig god jul med herlige Stølsmaradals- og Midtmaradalsminner! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi finner vel på noe etterhvert. Må jo få meg til å klatre litt jeg også etterhvert, men det blir kun på sommerføre. Men den korte passasjen på vei mot Store Langvasstind må da kunne forseres sammen med noen ressurssterke folk :wink:

Vet ikke helt jeg, men lurer på om denne Stølsmaradalsturen deres kan ha vært årets tur på forumet sett med mine øyne. :) Det som er sikkert er at jeg aldri hadde turt å prøve på noen snarvei ned til Stølsmaradalen. Og snøflanken under Store Midtmaradalstind ble jeg jo godt kjent med i mai. Det var den som fikk meg til å kalle turen for adrenalintur, og aldri har jeg følt ordet tindebestigning passe bedre enn akkurat da.

Er imponert over askogvoll som beholdt roen i "nødsituasjonen", eller skal vi rett og slett si nødsituasjonen uten hermetegn. Man blir iallfall alltid merket av turer mellom Utladalen og Hurrungane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er splitter pine gale ved å ta en sånn tur på denne årstiden. Men en dramatisk rapport som var artig å lese, var det.

Det er forresten et riss i svaet under eggen ned mot sadelen mellom Vesle og Store hvor en ikke mister høyde, men denne var nok ikke god å se på grunn av snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde planlagt på forhånd at vi skulle omgå den luftige passasjen opp til Søre Midtmaradalstinden (1958). På venstre side fant vi en grei omgåelse ved å gå ned den bratte flanken og gå opp breen. Vi var litt skeptiske til sprekker, men ser i ettertid at det ikke var noe spesielt å bekymre seg for.

Sprekkene er sikkert godt skjult og hardt preppa av vindherjet snø nå, men de finnes. Kan være kjekt å vite om man skal over her om sommeren.

post-2487-13347467106_thumb.jpg

post-2487-133474671076_thumb.jpg

post-2487-133474671101_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, på bildet ditt kommer jo sprekkene godt frem. Kunne se antydninger til den sprekken øverst til høyre på ditt første bilde, men har sett av andre bilder (tatt i juni/juli) at den ikke var noe å bekymre seg for. Men utpå høsten (som på ditt bilde) ser jeg jo nå at det faktisk eksisterer dype, ja nærmest glefsende sprekker på den breen. :D Man skal ikke kimse av slike små breer, akkurat som den breen helt vest i Skarddalen. Der finnes det sprekker som er så store og dype at det er farlig å gå der uten tau om man går et stykke oppi fjellsiden. Husker jeg og Bjørn-Even ble overrasket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å lese (så lenge det gikk så bra med dere.)

Denne turen glemmer dere nok aldri! Men marginene virker å ha vært noe små? På en så lang og iskald tur, bør en vel ha skift i sekken og mulighet for nødbivuakk i snøen eller noe? Men dere hadde kanskje det? Hva hadde skjedd hvis en skadet seg? De kommer vel ikke med helikopter oppi der når det er mørkt? Altså må en kunne takle (mange) timer ute i streng kulde kanskje liggende helt i ro?

Kunne tenke meg å høre erfaringer/tanker om dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole-Petter:

Vi hadde med både liggeunderlag, vindsekk, spade og dunjakke+alpinbukse. I en snøhule hadde vi nok klart oss, problemet var for lite vann. Det som jeg har lært til neste gang er (i tillegg til å drøye ukjente snarveier under slike omstendigheter) at det hadde vært med en ekstra ulltrøye siden jeg ble svett opp bakkene fra renna, i tillegg å ha med en liten gassbrenner+kjele for å få opp temperaturen i en snøhule og for å smelte vann. Mat hadde vi nok av for å klare oss gjennom en natt. Jeg kjenner ikke til utrykningstjenestens grenser for å dra ut, men forholdene (bortsett fra mørket og muligheter for å lande) var gunstige for at de skulle finne oss dersom en hadde skadet seg. Vi hadde med refleksvest, SPOT og nødbluss for å gjøre jobben deres så enkel som mulig. Selvsagt hadde en sovepose også hjulpet, det er kun et vektspørsmål. I kun en vindsekk hadde det nok blitt verre å skulle overnatte, siden der blir det ikke særlig varmere enn utendørstemperaturen. I en snøhule, der temperaturen kommer ned mot null inne i snøen skulle vi klart oss med det vi hadde i tillegg til å bidra med hverandres kroppsvarme. På denne turen tror jeg det ville være lurt å bytte på å sove og holde vakt.

Klart, vi har lært mye, og godt det gikk så bra som det gjorde slik at ting kan gjøres bedre til neste gang! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde med både liggeunderlag, vindsekk, spade og dunjakke+alpinbukse. Vi hadde med refleksvest, SPOT og nødbluss for å gjøre jobben deres så enkel som mulig.

Ja, da var dere ganske bra dekket, skjønner jeg!

Har dere drikke i termos? Jeg har opplevd at vannet begynner å fryse i vanlige drikkeflasker etter noen timer, når det er ganske kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde med kokende vann i termos (+en nalgeneflaske, ikke å anbefale :D ). Hadde med 4,5 liter samlet, i tillegg til snøspising (i nød for å unngå total dehydrering), i etterpåklokskapens navn skulle vi hatt med minst en liter vann ekstra. Prøvde også å smelte snø på nalgeneflaska inne i dunjakka/skalljakka, men resultatet ble ikke mer enn litt våt, kram snø.

Er det noen som vet om det finnes termosmatpakker? Brødskivene frøs nærmest til is!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde med kokende vann i termos (+en nalgeneflaske, ikke å anbefale :) ). Hadde med 4,5 liter samlet, i tillegg til snøspising (i nød for å unngå total dehydrering), i etterpåklokskapens navn skulle vi hatt med minst en liter vann ekstra.

Eit tips for å få meir ut av vatnet på termosen, er å smelte snø i det varme vatnet. Ein kan få litt meir vatn på den måten, men det vert sjølvsagt ikkje så varmt lenger. Den store fordelen er jo at ein ikkje treng bære med seg dette ekstravatnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.