Gå til innhold
  • Bli medlem

Party i fjellheimen?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Spørsmålet er vel ikke hva dere som ikke ønsker festing LIKER, men om dere skal få lov til å styre og kontrollere hva andre liker. Hvis sovekvarterene er et stykke unna fellesrom, er det jaggu meg ganske stalinistisk å mene at dere skal få lov til å nekte folk en fest bare fordi dere ikke liker at dette skjer. men dette minner jo litt om sensurmyndighetenes atferd på denne siden, her nedsables meninger man ikke liker. det er godt at dere faktisk er i mindretall oppe i heimen så vi fyllefanter kan fortsette å ha det gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hvis sovekvarterene er et stykke unna fellesrom, er det jaggu meg ganske stalinistisk å mene at dere skal få lov til å nekte folk en fest bare fordi dere ikke liker at dette skjer.

Hvis ikke dere forstyrrer noen, blir dere heller ikke bedt om å slutte. Hvis derimot en hyttevert må gå inn for å avslutte festen har det antakeligvis kommet klager fra andre gjester. Og da har dere forstyrret - uansett hvor langt soverommene var unna. Bråker man høylytt nok, så høres det nok ganske langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fest er gøy for de som er med. Men på en turisthytte skal det mye til at alle er med. I så fall bør det være om vert/vertinne drar i gang festen og det er klart for alle gjester at det faktisk er fest, og at det er vertskapet som har styringa slik at det ikke tar av til fortrengsel for de som vil ha det rolig.

Skjønner det er uteulvene som herjer her i forum - pussig at ingen har fått med at turisthyttene til DNT har et regelverk som sier at fra 23 til 7 skal det være ro på hytta...

Da har folk misforstått kapitalt når de sutrer over "sure vertinnemegger" som stopper festen klokka 23. Om det er gjester på hytta som ønsker å sove fra 23 til 7 så skal faktisk resten ta hensyn til det. Eller dra seg ut og fortsette festen så langt unna at de som er på hytta ikke sjeneres.

Utenfor sesong går det for mange TFs vedkommende an, om man er en gjeng, å "reservere" en selvbetjent hytte for et festelig lag. Dvs man må akseptere at andre kommer innom, men turistforeningskontoret vil da advare andre som forhører seg om hytta. Og kommer det likevel "outsidere", får man inkludere dem i festen på en hyggelig måte. Inklusive spandering av ildvann og festmat, som dissse neppe har med seg. Slik funka det i gamle dager i TT i alle fall, vi var en gjeng som feiret nyttår på Dindalshytta en del år. Så vidt jeg vet har flere andre gjenger fortsatt den trad.

Ved Gjendebu blir det visst forresten lagt ut ei hytte for salg snart... (se tråden https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1783 ) Må jo være en ypperlig festplass, akkurat passe unna Gjendebu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel ikke hva dere som ikke ønsker festing LIKER, men om dere skal få lov til å styre og kontrollere hva andre liker. Hvis sovekvarterene er et stykke unna fellesrom, er det jaggu meg ganske stalinistisk å mene at dere skal få lov til å nekte folk en fest bare fordi dere ikke liker at dette skjer. men dette minner jo litt om sensurmyndighetenes atferd på denne siden, her nedsables meninger man ikke liker. det er godt at dere faktisk er i mindretall oppe i heimen så vi fyllefanter kan fortsette å ha det gøy.

Dette var vel nok et trolle-innlegg fra Kalle, men jeg tar meg likevel anledningen til å reflektere over et par ting:

Jeg registrerer at det er en helt annen mentalitet og (u)kultur i norske turhytter enn det man finner utenlands. I Nepal f.eks gikk vi som regel til sengs før kl 21, fordi fellesarealene ble altfor kalde å sitte i når ilden ble slukket. I Alpene blir lyset i fellesarealet slukket på et fastsatt tidspunkt. Folk nyter gjerne et par øl, men det er aldri snakk om at man hiver inn på 10 halvlitere.

Men slik er det altså ikke i Norge. Jeg har derfor gitt opp de norske turhyttene til fordel for teltet, medmindre jeg selv ønsker å delta på en fest :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonymous

Når jeg skal til skogs eller fjells, er det netopp for å finne stillhet, nyte naturen, og om om man møter nye mennesker, samtale med disse.

Ikke feste og bråke. jeg tror mange har samme oppfatning som meg, og jeg oppfordrer de som vil ha fest om å leie seg inn på andre enn turistforeningens hytter. Dessuten vil man jo gjerne være ute og i aktivitet fra morgen til kveld, og det er ikke så gunstig oim man er trøtt pga støy, eller smådårlig på grunn av bakrus. Naturen og evt kjærlighet bør vel være nok rus i fjellet? trenger man mer? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nesten litt vanskelig for å ta dette innlegget seriøst.

Mener du virkelig at det er ok å feste til ut på natten når de fleste på hytten trenger hvilke for å vandre videre neste dag ?

Helt utrolig egoistisk !!

Lei heller en privat hytte og gjør hva du vil.

Jeg har selv fått ødelagt en flott fjelltur med små barn pga av slikt (nå refunderte KOT alle kostnadene våre, men dog )

Les mer her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=116&highlight=

Skulle hatt juling skulle du ! :x

West

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En påstand: fjellet og hyttene som er der bør være et alternativ til bylivet, et fristed fra våre vanlige stressa liv.

Jeg er overbevist om at mange drar til fjells primært for å få lov til å bli slitne i kroppen, få frisk luft, og ikke minst få oppleve stillhet.

At fysisk aktivitet gir økt søvnbehov er ingen hemmelighet. Fester og spetakkel på hyttene blir derfor en uting, siden det kolliderer med flertallets behov, og etter min mening, rett, til noe så grunnleggende som å få sove skikkelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En påstand: fjellet og hyttene som er der bør være et alternativ til bylivet, et fristed fra våre vanlige stressa liv.

Jeg er overbevist om at mange drar til fjells primært for å få lov til å bli slitne i kroppen, få frisk luft, og ikke minst få oppleve stillhet.

At fysisk aktivitet gir økt søvnbehov er ingen hemmelighet. Fester og spetakkel på hyttene blir derfor en uting, siden det kolliderer med flertallets behov, og etter min mening, rett, til noe så grunnleggende som å få sove skikkelig ut.

Men det er ikke tvil om at målsetningene for fjellturene har endret seg for mange. Det er vanligere å gå kortere turer. En større bredde reiser til fjells. Det sosiale blir viktigere enn det å ta seg ut for mange. At mange drar til fjells for å bli slitne og nyte naturen er det ikke tvil om, men det er også et økende antall som drar til fjells med litt andre målsetninger. Da er det klart det fort kan bli konflikter.

DNT burde ha en politikk på dette området, noe jeg tror de stort sett har. Når det gjelder private hytter må de for en stor del få lov til å styre sin skute som de vil. Gjøres det på en slik måte at gjestene ikke trives, ja så kommer de jo svært ugjerne igjen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen !

Tillat meg å si at dere diskuterer pavens skjegg

Jeg har opp gjennom årene besøkt samtlige DNTs betjente hytter (og også flere andre foreningers hytter) opp til flere ganger, sommer som vinter, og aldri har jeg opplevd overdreven bruk av alkohol, enn si fyll og bråk. DNTs politikk på dette området er krystallklar. En annen sak er hva vi kan frykte i fremtiden når DNTOO, og kanskje andre lokalforeninger, begynner å markedsføre seg overfor bedrifter og andre grupper for å øke besøket og inntektene. Det kan jo hende at disse nye brukerne begynner å stille vilkår for å bruke en foreningshytte til sine sammenkomster. Time will show !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNTs politikk på dette området er krystallklar. En annen sak er hva vi kan frykte i fremtiden når DNTOO, og kanskje andre lokalforeninger, begynner å markedsføre seg overfor bedrifter og andre grupper for å øke besøket og inntektene. Det kan jo hende at disse nye brukerne begynner å stille vilkår for å bruke en foreningshytte til sine sammenkomster. Time will show !

Det hender rett som det er at DNTs hytter er utleid til bedrifter o.l. Det er flere som har berettet om dette i ulike tråder tidligere. Om dette skyldes aktiv markedsføring eller ei fra hyttene sin side vet jeg ikke, men det er i alle fall et eksisterende fenomen, langt mer enn pavens skjegg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære "morten"

Ja, jeg vet nok at spesielle grupper, hvor de nå enn kommer fra, leier seg inn på en turistforeningshytte. Jeg er selv blitt "rammet" av det en gang, på Iungsdalshytta for å være helt konkret, men det forekom ingen overdreven bruk av alkohol så langt jeg kunne se.

Det jeg tenkte på i første rekke var utleie av hele hytta utenom høysesongen. Vi kan kanskje si at da vedkommer det ikke oss andre hva som foregår der, men jeg tviler jo sterkt på om foreningen vil tolerere særlig omfattende utskeielser med alkohol. Det blir vel i så fall siste gangen den gruppen får leie seg inn der. Hvis noen har konkrete eksempler på "fyllefester" på en foreningshytte, så kom med dem !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Party på hyttene i fjellet har eg sett fleire gonger. Vanlegvis har det vore roleg det eg har sett, men ikkje alltid. Så vandrar eg innover i Stølsheimen i haustregnet, og tek inn i ei tom og kald hytte i halvmørknet. Våt som ei kråke finn eg fram stearinlys og fyrstikker og tenner på. Så er det å gå i gong med vedfyring, og henta meir ved med tanke på neste gong det kjem folk. Vatn vert bore inn. Først når eg ikkje skal henta meir ute tek eg av det våte tøyet og skiftar, ordnar til senga, varmar opp vatn, finn fram mat i proviantlageret der det finns, og går i gong med middagen. Så set eg ved bordet og nyt middagen åleine i lyset frå stearinlysa, medan regnet trommar på vindauga, (med von om betre vêr i morgon), og inne er hytta vorten varm. Det kom ingen fleire den kvelden. Der inne i fjelldalen hadde eg eit party for meg sjølv, og nytte det å vera åleine på hytta. (Koste meg "glugg i hel"). Drikke? Friskt fjellvatn frå Krokelvi utanfor hytta. Herleg. (Turminner frå Solrenningen i Stølsheimen, september 1995, turen Stølsvatnet (Modalen) - Solrenningen - Vatnane - Åsedalen - Stølsvatnet, der alle 3 hyttene var tomme for folk, vêret var skiftande, og eg ikkje såg folk på over 3 døgn, då eg møtte 3 karar på tur frå Stølvatnet til Åsedalen som opplevde hardt vêr med snøvêr 2 dagar etter at eg gjekk på same staden). Mobiltelefon hadde eg ikkje den gongen, og eg visste knapt nok kva det var for å sei det slik. Jau, eg er ein einstøing, og takk for det!

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst i byen, men bor nå på landet. Både i byen og på landet er det vanlig at man varsler naboer, leier et lukket lokale eller oppsøker usteder som er definerte party-steder når man skal feste. Dette er jo selvfølgelig fordi at partyer ikke er særlig ok for andre enn de som deltar. Det finnes hoteller og telt (som flere andre har påpekt) som er mer egnet enn en fjellstue å ha fest i. Det er sikkert mulig å leie seg inn og ha lukket selskap flere steder også.

Om noen ønsker ha med seg en toppdram, eller tar seg et glass vin eller øl på en hytte, så tror jeg få tar seg nær av dette. Men det handler om å ikke gjøre livet surt for andre. Om man har basert seg på å gå fra hytte til hytte og ikke har med seg telt, så er det kanskje vanskelig å finne alternativ overnatting. De som kommer til hytta får dermed ikke styrt klar av støyen, selv om de ønsker.

Så min oppfordring til fjellparty-folket er derfor: Legg party til et sted der andre slipper å havne midt opp i det om man ikke har lyst. Det bør være noe alle kan leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Leve Solbjørg! Hun kjører "spansk weekend", "vi rocker Fondsbu" og det ene festkonseptet etter det andre. Her går det an å få seg Urdanostind og flatfyll på samme dag. Og det er jo dette som favner det å være kar: Konge om dagen, konge om natten. Er dere purister virkelig så veike at dere ikke tåler en fest mellom to fjellturer? Men dere LIKER vel ikke å feste? Heldigvis er det en god del mennesker som synes det er helt greit å helle i seg noen øl og litt vin og noen cognacer og litt HB på tampen og så feie en fremmed fjellfrøken så flatlusa fyker. Men legg merke til at vi er tidlig oppe om morran og legger i vei mot neste topp med stor iver. Litt Zyrtec til morgenkaffen gjør nemlig underverker. Gleder meg til neste fest i fjellheimen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Nå er vel neppe Fondsbu det verste stedet en fest kan holdes. Der er det bilvei inn, og de som hater festligheter kan kjøre bort eller bryte seg inn i ei eller anna fredelig fjellhytte ;) Slike hytter er vel også de som trekker flest feststemte til seg, der man kan skryte av å ha vært på fjellet selv om man bare går 5 meter til og fra bilen. Tipper det er flest slike fester sommerstid, etter at veien er åpnet. Det meste av "klientellet" som er på flatfylla i høyfjellet har neppe satt sine bein over 1500 meter...

Nei, det er verre hvis festfolket inntar ei bortgjemt hytte flere timers gange fra alt og alle... Da har andre fjellvandrere ingen alternativer, og blir enten nødt til å leve med bråket eller sørge for at det blir stillhet på andre måter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Andre måter....?!?!?! Trugar du au, no?!? Me lyt takja med sliråknivo i tiljug te spiritousalerka, ska me sjå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, dette må forfølges; DNT må øremerke noen hytter til nevekamp og knivslagsmål. På den måten kan man også få dratt nye grupper til fjells, da tenker jeg på befolkningsgrupper der kniven blir sett på som et rimelig legitimt debattinnlegg, det være seg ulike innvandrergrupperinger, odøler, samer, .... nei, nei, huff of huff, dette ble generaliserende, stigmatiserende, diskriminerende... mente det ikke så sterkt, annet enn at når kniven kjem fram, ja da er det fest! Og fjellet har jo en mengde analogier rundt dette i form av Kniven og Saksa og Besseggen, så kom ikke å si at dette er upassende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Party i fjellheimen? Nei, ellers takk!

Noe av det beste med fjellene er roen og stillheten, og jeg håper virkelig ikke at fyll og bråk er noe som er i ferd med å bli mer akseptert på turisthyttene.

Til gjengjeld har jeg gjerne med meg en liten lommelerke med noe sterkt noe på tur. Ikke et vondt ord om appelsiner og kvikklunsj, men ingenting smaker bedre enn en slurk skotsk maltwhisky når man sitter og lener seg på en varde og vinden hyler rundt en. :wink:

En morsom utfordring til festglade folk som har gått seg lei av bratte steinrøyser kunne være å ta med seg en litt for full lommelerke til en passelig småbratt fjelltopp for så å ha seg en liten hyggestund mens man nyter utsikten vel oppe på toppen....og deretter bite tennene sammen og håpe på det beste når man klyver nedover røysen med en ikke helt ubetydlig promille og uten en eneste stein som vil ligge i ro! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.