Gå til innhold
  • Bli medlem

Kristoffer Clausen og ett år i villmarka


Danish

Anbefalte innlegg

Mannen har nok flere tusen bøker liggende. Skal disse kastes?

Om han har flere tusen bøker liggende så er det merkelig. Clausen ble publisert på Cappelen, og slik bokverden fungerer, så er det forlaget som tar utgiftene (og storparten av fortjenesten), mens forfatteren får royality på ca 13-15% ved en normalkontrakt. Clausen vil trolig ikke ha flere tusen bøker liggende, med mindre han har kjøpt opp rest-opplaget fra forlaget.

Det kom en svensk utgave i fjor høst (nov 2011)også - lurer på om den ble korrigert?

Redaktøren i Cappelen gikk jo ganske hard ut da Dagbladet hadde det opprinnelige oppslaget, og lovet å rydde opp. Han forklarte at forlaget stoppet utgivelsen av en ny bok med villmarkstips, skrevet av Clausen, og at de planlagte utgivelsene i Sverige og Finland ikke ville bli gjennomført. Om det har blitt utgitt bok i Sverige, så har muligens også forlaget svin på skogen, uten at jeg har fakta å slå i bordet for å underbygge påstanden.

Om dere hadde den fjerneste anelse om hvor mye fusk som ligger bak div blogger, artikler, bøker og filmer/tv-programmer fra profileret norske "friluftdshelter" hadde nok mange her gått inn i en dyp depresjon...

Selv seervideoer på Ut i naturen er det folk som har fusket med i håp om en Svalbardtur.

Mobbing kales det dere driver med....

Og så ble trumfen i kortstokken delt ut... Men, en skal likevel lese utspillet selv om mobbekortet blir slengt ut. Det kan jo ligge noe bak useriøs argumentasjon. Det fikk meg også til å ta en liten runde, og spørre meg selv om jeg bare er en nettmobber siden jeg deltar på den kritiske siden av debatten.

Jeg ønsker ikke å være en nettmobber, men i dette tilfellet er det en næringsdrivende som har gjort det jeg betegner som useriøst. Det er ikke mobbing å påpeke at det bør ryddes opp før en kan bli tatt seriøst igjen.

Stormåsen skriver også noe annet interessant. "...hvor mye fusk som ligger bak div blogger, artikler, bøker og filmer/tv-programmer fra profileret norske "friluftdshelter"..."

Dette er et tema som fortjener en egen tråd, hvor vi kan diskutere hva som er akseptabelt av "fusk", uten at enkeltpersoner eller firma henges ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan han løse det da?

Jeg ser mange som peker, men ingen som er konstruktive.

Er litt usikker på hva du mener med spørsmålet. Er det hvordan han skal få solgt bøkene, eller hvordan han bør gjenopprette troverdighet?

Med tanke på det økonomiske aspektet, så er det to parter: Forlaget og Clausen. Clausen er ikke direkte ansvarlig for salg av bøker, med unntak av de han selv selger. Ved en bokutgivelser er det forlaget som tar den økonomiske risikoen. I dette tilfellet burde kanskje forlaget sørget for å tilbakekalle bøker, eller eventuelt sørge for at de som selger boken oppgir korrekt informasjon. Et spørsmål om fordeling av et eventuelt tap er en sak mellom Clausen og forlaget.

Å gjenopprette troverdighet for Clausen startet bra. Han innrømmet de faktiske forhold, og la de kort på bordet han mente var nødvendig. Ut fra dette hadde han alle muligheter til å stå for det han hadde gjort, lære av saken, og forsøke å gå videre. Dette kan for eksempel være å oppgi riktig informasjon i egen nettbutikk, og ikke skjule forholdet ved, for eksempel, å slette det ene viktige innlegget fra bloggen.

Jeg mener ikke han skal ha stempel i panna, eller gul stjerne på armen. Han skal også slippe å innlede alle samtaler eller blogginnlegg med: "Beklager at jeg løy den gangen...".

Det holder lenge å være ærlig, og ikke forsøke å skjule noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sånn da at sannheten ligger et sted mellom "bodde i skogen i 365 døgn" og "Bodde på hotell med minibar, roomservice og betal-TV mens han råflirte av dummingene han skulle lure til å kjøpe bok og DVD".

Det høres ut som dine ord. KC vet vel best selv akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var et spørsmål lengre opp angående svensk utgivelse: se her - utkom i November i fjor

http://cdon.no/bøker...amlare-14308218

Den norske kom i 2010

http://cdon.no/bøker...l_mann-10688114

Videre - blogginnlegget som ble etterlyst finner man her:

http://blogg.jaktogd...idiot/#comments

:neutral: kremt :)

Legg merke til datoen på blogginnlegget (13 september 2011) kontra dato for svensk utgivelse..

Det passer nok ikke imaget. Så vidt jeg kan se ut i fra nevnte blogginnlegg - som nå er slettet - var han borte fra villmarka i 1,5 mnd.

Jeg har dessverre løyet om tre ting: I august var jeg og besøkte min kreftsyke far, og dro etterpå på skogsfugljakt i ei uke. I mars 2010 var jeg igjen på besøk hos min far, og dro etterpå på revejakt i ei uke. I mai besøkte jeg også min far og jeg leide ei hytte utafor Østersund hvor jeg oppholdt meg en måneds tid.

Fortsatt åpenhet og ærlighet hadde nok tatt seg bedre ut - men det selger kanskje ikke så godt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gjenopprette troverdighet for Clausen startet bra. Han innrømmet de faktiske forhold, og la de kort på bordet han mente var nødvendig. Ut fra dette hadde han alle muligheter til å stå for det han hadde gjort, lære av saken, og forsøke å gå videre. Dette kan for eksempel være å oppgi riktig informasjon i egen nettbutikk, og ikke skjule forholdet ved, for eksempel, å slette det ene viktige innlegget fra bloggen.

Jeg mener ikke han skal ha stempel i panna, eller gul stjerne på armen. Han skal også slippe å innlede alle samtaler eller blogginnlegg med: "Beklager at jeg løy den gangen...".

Men dere oppfordrer jo til at han skal begynne hver eneste lille samtale med "beklager den gangen". Nye kunder vil nok stille både fem og ti spørsmål i samme slengen.

Skjønner godt at han inderlig ønsker å gå videre jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlysende!

Si sannheten i produktomtalene!

Sier ikke det seg selv?

Ok Bjarne. Min utfordring til deg ikveld er å si sannheten på Clausens vegne i din produktomtale av boken.

Husk: Den skal selge både nå og fremtidige prosjekter. Den skal også sette Clausen i et godt lys. Samtidig skal den få frem innholdet i boken. Belyse hva du kan forvente å lese om der.

Klar, ferdig, gå!

Gleder meg til å se hva du kommer opp med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok Bjarne. Min utfordring til deg ikveld er å si sannheten på Clausens vegne i din produktomtale av boken.

Husk: Den skal selge både nå og fremtidige prosjekter. Den skal også sette Clausen i et godt lys. Samtidig skal den få frem innholdet i boken. Belyse hva du kan forvente å lese om der.

Klar, ferdig, gå!

Gleder meg til å se hva du kommer opp med :)

Tror vel en selger som KC klarer det godt selv. Han klarer det jo godt med alle de andre produktene han selger. Burde ikke være så vanskelig å si sannheten om disse produktene da vel? Hvis det kun er boka og filmen om "året i villmarka" som skulle redde karrieren hans så ville han jaggu ligge tynt an? DET burde han i såfall tenkt på før han reduserte året til 10,5 måneder og holdt kjeft om det.

Fremdeles en kjeltring inntil han rydder opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde vel egentlig ikke engasjere seg, men jeg klarer ikke helt å la være:

Hva er det noen av dere egentlig har imot KC? Slik som det argumenteres her skulle jeg tro noen av dere har en helt personlig vendetta mot ham.

Han gjorde noe dumt, greit det. Det gjorde Sverre M Fjeldstad også. Og andre som f.eks har gått NPL og tatt bussen et lite stykke fordi de var lei av å gå på vei. So what? Han har da gjort mer enn bare en feil. Han har delvis gjenomført en bragd som få av oss kan gjenta eller være i nærheten av å kopiere. Å leve ute slik som han gjorde, selv med opphold, er meget vel gjennomført.

At han skal selge produktet sitt i ettertid skjønner jeg meget godt. Han skal da leve han og. Han har handlet, gjort noe feil, innrømmet feilen og nå prøver han å komme seg videre. Men noen her inne mener at han ikke skal få lov til det, han skal derimot alltid bære med seg i offentligheten at han gjorde en feil. Hvor lenge skal man gå og ta med seg slikt? Har ikke dere som kritiserer ham gjort feil selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok Bjarne. Min utfordring til deg ikveld er å si sannheten på Clausens vegne i din produktomtale av boken.

Husk: Den skal selge både nå og fremtidige prosjekter. Den skal også sette Clausen i et godt lys. Samtidig skal den få frem innholdet i boken. Belyse hva du kan forvente å lese om der.

Klar, ferdig, gå!

Gleder meg til å se hva du kommer opp med :)

Kanskje det heller burde være en jobb for deg, Aspiranten? Du har jo tidligere i tråden vært redd for at fyren kunne gå konkurs og ikke klare huslånet. Her har du jo muligheten til å tre støttende til med gode, opplysende og ikke minst SANNE produktomtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde vel egentlig ikke engasjere seg, men jeg klarer ikke helt å la være:

Hva er det noen av dere egentlig har imot KC? Slik som det argumenteres her skulle jeg tro noen av dere har en helt personlig vendetta mot ham.

Han gjorde noe dumt, greit det. Det gjorde Sverre M Fjeldstad også. Og andre som f.eks har gått NPL og tatt bussen et lite stykke fordi de var lei av å gå på vei. So what? Han har da gjort mer enn bare en feil. Han har delvis gjenomført en bragd som få av oss kan gjenta eller være i nærheten av å kopiere. Å leve ute slik som han gjorde, selv med opphold, er meget vel gjennomført.

At han skal selge produktet sitt i ettertid skjønner jeg meget godt. Han skal da leve han og. Han har handlet, gjort noe feil, innrømmet feilen og nå prøver han å komme seg videre. Men noen her inne mener at han ikke skal få lov til det, han skal derimot alltid bære med seg i offentligheten at han gjorde en feil. Hvor lenge skal man gå og ta med seg slikt? Har ikke dere som kritiserer ham gjort feil selv?

Jeg har gjort mange feil! MEN, jeg forsøker ikke å tjene penger på å ikke fortelle om dem!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde vel egentlig ikke engasjere seg, men jeg klarer ikke helt å la være:

Hva er det noen av dere egentlig har imot KC? Slik som det argumenteres her skulle jeg tro noen av dere har en helt personlig vendetta mot ham.

Han gjorde noe dumt, greit det. Det gjorde Sverre M Fjeldstad også. Og andre som f.eks har gått NPL og tatt bussen et lite stykke fordi de var lei av å gå på vei. So what? Han har da gjort mer enn bare en feil. Han har delvis gjenomført en bragd som få av oss kan gjenta eller være i nærheten av å kopiere. Å leve ute slik som han gjorde, selv med opphold, er meget vel gjennomført.

At han skal selge produktet sitt i ettertid skjønner jeg meget godt. Han skal da leve han og. Han har handlet, gjort noe feil, innrømmet feilen og nå prøver han å komme seg videre. Men noen her inne mener at han ikke skal få lov til det, han skal derimot alltid bære med seg i offentligheten at han gjorde en feil. Hvor lenge skal man gå og ta med seg slikt? Har ikke dere som kritiserer ham gjort feil selv?

Tror de fleste er helt enige med deg - om det var slik som du sa.

Bakgrunnen for at denne tråden våknet til liv igjen var følgende bloggpost - som kanskje kan være grei å lese igjennom..

http://www.tursiden.net/2012/11/er-vi-klare-til-a-tilgi-kristoffer-clausen/

Er du ikke enig i at det er litt ugler i mosen her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han forsøker å legge det bak seg, selge ut restlageret som trolig er belånt og forsøker å komme igang med nye prosjekter synes jeg er helt greit.

Jeg registrerer at det tas frem flere ganger i denne debatten at han har et lån..

Er det greit med løgn og bedrageri så lenge det eksisterer et lån?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke om han har noe lån. Jeg prøver å vekke litt empati hos dere, men det er visst ikke tilstede.

Når du en gang skal bruke snekker til å feks fikse tak, og han avslutter halvveis eller leverer et tak som faller av, gleder jeg meg til å være flue på veggen når snekkeren likevel avkrever deg full pris fordi han har et lån eller ny bil i bestilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du en gang skal bruke snekker til å feks fikse tak, og han avslutter halvveis eller leverer et tak som faller av, gleder jeg meg til å være flue på veggen når snekkeren likevel avkrever deg full pris fordi han har et lån eller ny bil i bestilling.

Men i alle dager, synes du DET er sammenlignbart? I det ene tilfellet er du skadelidende fordi huset ditt er ødelagt, i det andre tilfellet har du kjøpt en bok til 300,- hvor forfatteren har utelatt deler av sannheten?

Herrejesus så høye hester dere rir på i denne tråden, god utsikt eller?

Jeg synes også det er uærlig å slette bloggpostene og det er dumt av KC å feie dette under teppet, men samtidig, det kan jo ikke være noen tvil om at han er en dyktig jeger og villmarking som ga oss god underholdning i bokform og på tv. At han fremdeles ønsker å leve av dette er åpenbart, han burde gjort ting annerledes nå det er jeg enig i, men la nå mannen få en sjangs til å komme seg videre og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke om han har noe lån. Jeg prøver å vekke litt empati hos dere, men det er visst ikke tilstede.

Jeg har stor empati med redelige folk. Ikke kjeltringer! KC er ikke redelig i sine produktomtaler! Da får han på pukkelen for det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanskelig å få sympati for å ikke klare å selge et produkt er delvis basert på løgn. Produktet må selges på riktig grunnlag, om ikke vil jeg anse det som svindel. Om f.eks. en skoprodusent oppdager en feil på et produkt er det vanlig å tilbakekalle produktet. I dette tilfellet er dette tydeligvis ikke gjort(i tillegg er det i dette tilfellet ikke engang snakk om en produksjonsglipp men om overlagte feil som er blitt avslørt). Det er vel heller ikke bare snakk om å selge ut et resteopplag da f.eks. Norli selger boken som lydbok i nedlastingsformat. Norli har i sin produktomtale lagt inn at "Forfatteren hevder..." men lukter fortsatt litt vondt av det. Om lydboken er endret i innhold vet jeg ikke men jeg tviler. Om boken ikke gir noe overskudd(eller til og med underskudd) pga at fakta har blitt presentert er ikke forbrukernes problem. Det er ikke greit å fortsette å selge et produkt på falskt grunnlag fordi en ikke klarer å tjene penger om det gis riktige opplysninger. Om det medfører at utgiveren må finne noe annet å leve av er det beklagelig men fortsatt ikke forbrukernes problem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.