Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen spørsmål angående klær i frilufts-sammenheng.


UlvenKolbein

Anbefalte innlegg

Hei Dere!:)

Er ny her på forumet, og har derfor noen spørsmål i stille. Mulig disse er besvart i andre tråder, men har ikke funnet dette til nå.

En jakke med nylon som ytterstoff, skal den behandles med inprigering ol?

Har nylig kjøpt 2 lags undertøy( syntetisk inderst, ull ytterst) fra ullvang. Dette er et godt plagg. Men om det er ekstra kaldt ute, vil det da være bedre å bruke ett tynt lag med superundertøy underst, og deretter ullundertøy? Har hørt at det funker bra. Noen erfaringer?

Har hørt at ullfrotte som undertøy er bra til bruk i friluftsliv. Noen erfaringer? Hvor kan man isåfall kjøpe "Varde"(?) sitt undertøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En jakke med nylon som ytterstoff, skal den behandles med inprigering ol?

Det spørs vel på jakken... nylon kan vel være både rimelig vanntett og helt gjennomsiktig, avhengig av hvordan stoffet er vevd, vil jeg tro.

Hvis du tenker på en spesiel jakke så er det sikkert lettere å svare om du nevner hvilken du tenker på. Garantert noen som har prøvd den!

Har nylig kjøpt 2 lags undertøy( syntetisk inderst, ull ytterst) fra ullvang. Dette er et godt plagg. Men om det er ekstra kaldt ute, vil det da være bedre å bruke ett tynt lag med superundertøy underst, og deretter ullundertøy? Har hørt at det funker bra. Noen erfaringer?

Det har jeg aldri prøvd, men jeg er godt fornøyd med å gjøre omvendt: Devold 2-lags innerst og en tynn ulltrøye/stilongs utenpå. Som lag to bruker jeg et sett fra Janus som er ikke spesielt tykt og litt "løst" i veven. Er litt romslig og løs i passformen så det går greit utenpå Devold, som er ganske tettsittende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dere!:)

Er ny her på forumet, og har derfor noen spørsmål i stille. Mulig disse er besvart i andre tråder, men har ikke funnet dette til nå.

En jakke med nylon som ytterstoff, skal den behandles med inprigering ol?

Har nylig kjøpt 2 lags undertøy( syntetisk inderst, ull ytterst) fra ullvang. Dette er et godt plagg. Men om det er ekstra kaldt ute, vil det da være bedre å bruke ett tynt lag med superundertøy underst, og deretter ullundertøy? Har hørt at det funker bra. Noen erfaringer?

Har hørt at ullfrotte som undertøy er bra til bruk i friluftsliv. Noen erfaringer? Hvor kan man isåfall kjøpe "Varde"(?) sitt undertøy?

Dette Devold-plagget har jeg kjøpe en gang i tiden og i grunnen aldri hatt bruk for. Det er beregnet på veldig mange kuldegrader og er mye benyttet på polarekspedisjoner og slikt. Skal man på telttur om vinteren er det sikkert saklig å bruke. Men på en normal skitur blir det nesten for varmt uansett.

Vanlig Devold ulltrøye er veldig bra og stort sett alltid varmt nok synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Angående den nylon jakken, så er jeg usikker på hvilket marke det er/hva den heter. Dette fordi den ligger på hytta, og det er noen år siden jeg kjøpte den. Det jeg da er sikker på, er at den er av ganske tettvevd type, så en del vann preller av, og noe blir absorbert. Finnes det spray imprignering for slike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd med en impregnering for kunststoff. Du finner flere merker og typer, men jeg har ikke prøvd dette med impregnering nok til at jeg vil anbefale noe merke fremfor et annet.

Og ja, Devold 2-lags er varm, stort sett alltid litt for varm hvis man springer. Går man så er det passelig når det er surt. Enda en trøye utenpå der igjen er kun aktuelt når det er ganske kaldt og aktivitetsnivået er lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Devold Active. Kan ikke uttale meg om expedition.

Forresten er det ikke helt sant det jeg sa om aktivitetsnivå: Jeg springer en del turer (jogging med og uten pinneski) med kun skijakke/bukse av type tynn overtrekks-dress, og er det 5 pluss eller kaldere så er det greit med devold active under. Du blir fuktig av svette, men ikke verre enn med andre ting. Og den ytterjakken puster såpass bra at du får luftet bort det meste, og så fryser du ikke i hjel med en gang når du stopper (slik jeg gjør med f.eks. vanlig super-undertøy)...

Turplaggene mine for surt og kaldt vær puster MYE mindre enn det jeg springer i. Men så pleier jeg gå på tur, ikke springe. Og bruke lufteglidelåsene flittig... Ulikt bruk, ulikt aktivitetsnivå = ulike løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JankJ er inne på noe viktig her.

For mye på (isolasjon) og du blir svett og du blir GRISEkald i det du stopper opp.

Men skal du overnatte ute når det er kaldt, kan nok "flerlags"-undertøy være fint å sove i om du ikke har en alt for varm sovepose.

Om det er rundt null eller noen minusgrader, pleier jeg ikke ha på meg stillongs og bruker kun skallbukse ved moderat intensitet,

men problemet da er at jeg begynner å fryse fort hvis jeg stopper opp for lenge.

Det kommer jo også litt ann på hvor lenge du skal være ute også, er man lenge ute over flere døgn, så aklimatiserer du deg og du venner det til kulde, og kroppen "fryser" ikke like lett selv om du ikke har på deg mer klær eller det har blitt varmere.

Nesten som om du reiser til syden, første dagen er jo som regel uutholdelig varm, mens det følgende blir bedre og mer levelig for en nordboer.

Slik er det med kulde også!

Men en ting man skal være obs på med "moderne" tekstiler, det er at de ikke tåler vesentlig varme.

Tørker du trøya en smule for nærmt vedovnen, så ender du opp med en relativt mindre og stiv/hard utgave av det plagget som var svært behagelig før du tørket den. Ull tåler MYE, syntetiske stoffer tåler LITE (Glør fra bål, varme osv.). Snakker vi om slitasje er det omvendt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun en 100% ulltrøye under skalljakken nesten hele året. Bortsett fra den kaldeste tiden på vinteren så pleier dette å være nok så lenge du er i bevegelse.

Jeg har mange års erfaring både fra friluftsliv og fra den frivillige redningstjenesten i fjellet, og det er et prinsipp som kan være greit å huske på.

De aller fleste undertøytyper, ull eller syntetisk fungerer bra så lenge man er i aktivitet, men er man svett eller våt og sitter eller ligger i ro så virker alle syntetiske stoffer som et kjøleskap. De trekker varmen ut av kroppen. Superundertøy og lignende skal transportere fuktighet bort fra kroppen, og til dette trengs det energi i form av varme. Denne energien / varmen hentes fra kroppen. Når du er i bevegelse så har du vanligvis er stort varme / energioverkudd, men når du er i ro så forsvinner dette. Da produserer du ikke overskuddsvarme, men det vet ikke superundertøyet som bare fortsetter å transportere fuktighet. Varmen som trengs for å gjøre dette henter undertøyet fra kroppen og du får da et underskudd på varme og du fryser. Dette er elementær fysikk, ingen hokus pokus.

Ren ull derimot er varm selv om den er fuktig og da får du ikke denne effekten når du er i ro.

Hadde syntetiske stoffer vert bedre enn ull, tror du da at Vår Herre hadde vert så dum å gi dyrene ullpels? De lever vanligvis ute hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg bruker kun en 100% ulltrøye under skalljakken nesten hele året. Bortsett fra den kaldeste tiden på vinteren så pleier dette å være nok så lenge du er i bevegelse.

Jeg har mange års erfaring både fra friluftsliv og fra den frivillige redningstjenesten i fjellet, og det er et prinsipp som kan være greit å huske på.

De aller fleste undertøytyper, ull eller syntetisk fungerer bra så lenge man er i aktivitet, men er man svett eller våt og sitter eller ligger i ro så virker alle syntetiske stoffer som et kjøleskap. De trekker varmen ut av kroppen. Superundertøy og lignende skal transportere fuktighet bort fra kroppen, og til dette trengs det energi i form av varme. Denne energien / varmen hentes fra kroppen. Når du er i bevegelse så har du vanligvis er stort varme / energioverkudd, men når du er i ro så forsvinner dette. Da produserer du ikke overskuddsvarme, men det vet ikke superundertøyet som bare fortsetter å transportere fuktighet. Varmen som trengs for å gjøre dette henter undertøyet fra kroppen og du får da et underskudd på varme og du fryser. Dette er elementær fysikk, ingen hokus pokus.

Ren ull derimot er varm selv om den er fuktig og da får du ikke denne effekten når du er i ro.

Hadde syntetiske stoffer vert bedre enn ull, tror du da at Vår Herre hadde vert så dum å gi dyrene ullpels? De lever vanligvis ute hele året.

Det fine med superundertøyet er jo nettopp att det stjeler varme fra kroppen og tørker utrolig raskt. En lifaskjorte er jo tørr etter litt risting utendørs vinterstid, mens ulltrøya er lenge våt på ryggen. Hva som er mest behagelig vil jeg påstå avhengiger fullstendig av hva det brukes til.

Skal man bevege seg mye synes jeg nettopp superundertøy er best, siden det tørker med en gang og nesten ikke isolerer.

Men man er fullstendig avhengig av å kle på seg med en gang man stopper.

Ull er varmere enn alt annet når det er fuktig, men det betyr ikke att det er varmt. Kroppen din tørker ulltrøya også, og

jeg synes ikke det er knallgodt å sitte ute om vintern med bløt ulltrøye.

Jeg vil si:

ulltrøye til det aller meste, superundertøy for høy aktivitet. men man må være flink til å kle av og på seg!

Ang. syntetiske stoffer:

Det er mange av de som er bedre enn ull. Det kommer da vitterlig ann på bruken.

Dessuten har de fleste dyr aldeles ikke ull, men pels.

Og hvordan i allverden skulle 'vårherre' klart å lage termoplast og polykarbonater på dyreryggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan i allverden skulle 'vårherre' klart å lage termoplast og polykarbonater på dyreryggen?

Med litt trening skulle han nok fått det til.

Ellers er jeg veldig enig med de som har et pragmatisk forhold til turklær. Det viktigste er hva som funker, ikke hvilket merke det er eller om det er naturlig eller syntetisk. Og hva som funker varierer gjerne fra person til person.

Egentlig er det meningen at man skal bruke syntetiske materialer under en gore-tex jakke slik at fukten transporteres raskt ut. Men jeg tror mange bruker tynne ulltrøyer fordi det i praksis viser seg å være minst like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrelysten skrev:

Dessuten har de fleste dyr aldeles ikke ull, men pels.

Og hva er så pels laget av?

F.eks. så har en del hunder og katter tykk fin pels som egner seg godt til å lage ullplagg av. Det er vanligvis bare de lange dekkhårene som ikke er så lette å kare og spinne. Underpelsen / ulla hos de fleste dyr kan lett brukes til ullklær. (Muligens er ikke selpels spesielt godt egnet til dette.)

Og i den grad Vår Herre har laget dyrenes pels, noe jeg personlig tviler sterkt på, så har han vel også laget de fleste andre materialene enten de nå betegnes som naturlige eller kunstige. Det er jo til syvende og sist atomer og molekyler som er byggesteinene i alle ting. er det ikke?

Men fra spøk til revolver.

Syntetiske stoffer fungerer, som du sier, bra når du er i bevegelse, men problemet oppstår hvis du plutselig blir nødt til å ta en natt ute i kulda uten muligheter for å skifte.

Som gammel hjelpekorpsmann har jeg opplevd flere slike situasjoner hvor hjelpemanskapene har vert nødt til å låne bort ulltøy til folk som bare hadde syntetisk undertøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrelysten skrev:

Og hva er så pels laget av?

F.eks. så har en del hunder og katter tykk fin pels som egner seg godt til å lage ullplagg av. Det er vanligvis bare de lange dekkhårene som ikke er så lette å kare og spinne. Underpelsen / ulla hos de fleste dyr kan lett brukes til ullklær. (Muligens er ikke selpels spesielt godt egnet til dette.)

Og i den grad Vår Herre har laget dyrenes pels, noe jeg personlig tviler sterkt på, så har han vel også laget de fleste andre materialene enten de nå betegnes som naturlige eller kunstige. Det er jo til syvende og sist atomer og molekyler som er byggesteinene i alle ting. er det ikke?

Men fra spøk til revolver.

Syntetiske stoffer fungerer, som du sier, bra når du er i bevegelse, men problemet oppstår hvis du plutselig blir nødt til å ta en natt ute i kulda uten muligheter for å skifte.

Som gammel hjelpekorpsmann har jeg opplevd flere slike situasjoner hvor hjelpemanskapene har vert nødt til å låne bort ulltøy til folk som bare hadde syntetisk undertøy.

ikke for å kløve hår(haha) her, men selv om ull og pels er keratin, så er ull forskjellig fra vanlige rette hår.

for å være helt nøyaktig har jo ikke de fleste dyr pels heller, men de fleste pattedyr ihvertfall.

jeg påstår aldeles ikke att 'vår herre' har laget dyrepels, men att det ikke fungerer som argument for hvorfor geiter ikke spretter

rundt i superundertøy.

Og bare for å kverulere så er vel problemet mer att man har for lite tøy enn hva slags tøy det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen, eller også diskusjon om disverse skallbekledning, pusteevne og fysikk, har versert i flere fora fra tid til annen. Noen endelig konklusjon er det vanligvis bort i mot umulig å trekke siden argumenter og erfaringer kan variere veldig mye.

Som den store diplomat jeg er pleier jeg å si at det som passer for meg ikke nødvendigvis passer for deg, og til turer og aktiviteter på det nivået som de aller fleste av oss bedriver så fungerer det meste ganske bra.

:Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt, mens de kloke er så fulle av tvil.:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.