Gå til innhold
  • Bli medlem

Måke til middag?


Bjørn-Ivar

Anbefalte innlegg

Annonse
7 timer siden, Bjørja skrev:

Det er hard bud for en rekke sjøfuglarter om dagen, men skarven ser ut til å være overalt...

Den skarven som nå har inntatt en del vann og innsjøer her i landet er ikke den vanlige skarven som finnes langs kysten, storskarv og toppskarv, men en underart av storskarven som kalles mellomskarv. Den har vandret inn fra mellom-Europa antagelig på grunn av stigende temperatur og mildere vintre. Jeg er spent på hva dette vil ha å si for fiskebestandene i vannene der mellomskarven har etablert seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er endel år siden jeg testa å spise måke.
Prøvde ungmåke som ble flådd raskt etter skudd og skar ut brystbitene.
Disse lå så i H-melk natta over og så stekt.
Smakte akkurat så ålreit at resten av måkene vi skøyt ble gitt til den lokale retriverklubben som apporteringsvilt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg fikk servert "mås-kjøtt" som liten gutt, og kunne ikke fatte hvorfor ikke flere spiste det - det var jo kjempegodt!

Jeg og min yngre bror var imidlertid blitt offer for en velorganisert dekkoperasjon, fikk vi vite mange år senere...

En ung slektning hadde funnet en gammel uregistrert Krag-Jørgensen-rifle på loftet til en eldre slektning, og da han tok den med ut (dette var på et gårdsbruk) for å se nærmere på den, dukket det opp et særdeles uheldig reinsdyr et par hundre meter unna. Det var jo for galt om kjøttet ikke skulle komme til nytte selv om skuddet lå et godt stykke utenfor regelverket - og for at vi småunger ikke skulle røpe for mye ("av barn og fulle folk" etc) ble vi altså overbevist om at vi satte til livs "måskjøtt". 

Men jeg har altså aldri smakt måkekjøtt. Reinsdyrkjøtt er nå godt, da :D 

  • Liker 5
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Det ryktes at vi i Fjellforum har blitt omtalt i ei podcast eller et radioprogram som Atle Antonsen hadde her om dagen. Om noen har hørt det eller kan lenke til angjeldende episode der han omtaler oppskriften på måke som er i førsteposten her, så gi et signal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.