Gå til innhold
  • Bli medlem

Haglevalg


Kim81

Anbefalte innlegg

Hallo!

Skal kjøpe meg ny hagle nå....men er ikke sikker på hvilken. Valget står mellom en beretta silver pigeon O/U, eller en benelli comfort tech semiautomat. eneste sikkert er at det blir en av disse to!-Blitt anbefalt disse av svogeren min som er forhandler og har jaktet i mange år.

Intressert i å høre folkets meninger eller erfaringer om disse to våpnene!

Skal legges til at dette blir min første hagle...tok jegerprøven i år :)

Takker for innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De to du nevner er sikkert gode hagler. Men du bør så absolutt sjekke flere. Merke på hagle er meget underordnet det at hagla skal passe skytteren. Du kan ha ei tipp topp hagle til 100 000 og få adskillig færre ryper i sekken enn med ei brukthagle til 2000, hvis brukthagla passer og den andre ikke. Dra til en butikk eller flere med stort utvalg og god fagkompetanse. Bestem deg for hva du maks vil betale og prøv så alle aktuelle hagler til du finner den som passer best! Ettersom du er rimelig fersk regner jeg med at du kanskje ikke har skutt veldig mye. Da er butikkens fagkompetanse fin å ha for å finne den som passer. Skitt jakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktigst her er absolutt at hagla passer deg! Om hagla passer kan du skyte som en gud med en Baikal til 2000,- kroner også, du skjønner poenget. :) Har selv en Beretta 686s silver pigeon o\u og er storfornøyd. Supert våpen som du garantert får glede av i mangemange år, våpenet varer nok i generasjoner. Har skutt en del med Benellier også, både M2 og Super Black Eagle, absolutt gode våpen, men halvautomater og o\u brekkvåpen er to forskjellige ting med tanke på både estetikk og praktisk bruk. Har personlig mye mer sansen for o\u da det er mer praktisk på jakt med tanke på at du ikke kan få no kvist og dritt i magasinet, som på halvautomater. Er vel i det heletatt mindre som kan gå galt med en o\u, men bevares, benelli er kjempevåpen det også! En annen ting er det med å gå og håndtere et våpen, halvautomater kan du ikke brekke og slenge over skuldra eller legge over på sekken og bære så komfortabelt som med en o\u. Dessuten er det mye mer betryggende om du skal gå sammen med flere at du kan brekke våpenet og dermes vise at det ikke er ladd, med en halvauto kan du ikke se dette så lett! En annen ting av rent praktisk jaktmessig er dette med choker, en halvauto har bare èn trangboring om gangen, mens en o\u kan ha to forskjellige trangboringer, som du dermed kan variere litt i hold du skal skyte på. I bunn og grunn ender det i en smakssak, personlig ville jeg valgt Beretta`n, du kommer ihvertfall ikke til å angre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hagla skal passe er ikke verre enn at man får den tilpasset. Det koster som oftest et sted mellom 1500 - 2000kr på knekkhagler.

Rent jaktmessig liker jeg mye bedre knekkhagler enn halvauto- og pumpe. En knekkhagle kan jeg enkelt ufarliggjøre ved å knekke den når jeg skal gå/krysse over vanskelig "terreng", eksempelvis; over bekker, gjerder, bratte skråninger, etc. Dessuten liker jeg å se at en hagle er knekt når jeg møter andre jegere i skauen og jeg tror faktisk at de også liker å bli møtt av en knekt hagle.

Ellers har det egentlig ikke noe å si skytemessig om man velger det ene eller det andre.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det som er nevnt tidligere:

Litt avhengig av hva du skal jakte, så vurder ei "light" hagle. Har nå selv Beretta Ultralight. I forhold til den forrige hagla mi, så skiller det ca. 350 gr.

Tror vektforskjellen på 686 og Ultralight er ca. 400 gr. og man "kjenner" den forskjellen etter noen lange dager i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar :D

Glemte å si jeg er 1.90 høy da....sånn tilpasningsmessig tenker jeg på! Er egentlig mer redd for at jeg skulle gå til et innkjøp av ei hagle som absolutt ikke passer.-er jo mye penger dette.

Litt masing kanskje men, noen som vet eller har erfaring med disse børsene som er ca like høye som meg?-hvilken som evt. kunne passe best lissom.

Hvor finner man en god børsemaker i oslo området hvis den må tilpasses?

Ultralight tror jeg ikke jeg går for erys...veier over 0,1 tonn selv så de få grammene bekymrer meg ikke!-liker heller at ting veier litt godt i hendene....for å sitere russeren Boris i filmen snatch- "heavy i reliable" :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våpenforretningene i Oslo (det er vel kun Gresvig, XXL og Intersport i Bogstadveien igjen?) har vel tilpasningsjigg (hagle m/dummykolbe der alle justeringer og mål kan settes) i butikken.

Kan anbefale Halvor Brynildsrud hos Intersport i Bogstadveien. Han er jo en kunnskapsrik mann når det gjelder tilpasning. Han har "bestemte" meninger om det meste og er vel ikke den billigste, men du får, i tillegg til god service, også med et "kurs" om du handler der - nyttig om du er helt "fersk".

Alternativt har du Landrø på Lillestrøm.

Din kroppshøyde spiller ingen rolle for valg av- eller tilpasning av Hagle. Det er halshøyde, armlengde (både lengde fra skulder til albue og fra albue til pekefingertupp), ansiktsfasong og hvor tett øya sitter, som er de mest avgjørende faktorer.

Litt forenklet:

Lengde fra albue til pekefinger avgjør kolbelengde - dvs. lengde på overarm har mindre betydning. Dette kan lett tilpasses m/tykkere kolbekappe om den er for kort - alt. kappes hvis den er for lang.

Halshøyde - dvs. høyde fra skulder til øye avgjør fall.

Ansiktsfasong - bredde, kinnben og avstand mellom øynene avgjør castoff - dvs. sidevinkelen til kolben.

Om fall og/eller castoff må endres, så må kolben sendes bort og "bendes" til riktige mål. Dette gjøres, så vidt jeg veit i varm olje.

Det er en liten risiko for at kolben kan gå noe tilbake mot sin opprinnelige fasong, etter en slik behandling.

Er du heldig, så er du innenfor det fall og castoff som kan tilbys fra produsent, slik at det evt. kun er lengden som må tilpasses. Butikken kan forespørre importør (Beretta = Schou) om de har en med "riktig" fall og castoff på lager, dersom de ikke selv har i butikken.

Som andre har nevnt tidligere: Kjøper du en Beretta Silver Pigeon 686, så har ikke bare du, men også neste generasjon hagle livet ut, om den behadles riktig. Skulle du, av en eller annen årsak, etter noen år vudrere å bytte den, så vil en Beretta alltid være lettsolgt, og holde seg godt i pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør om det er mulig skyte litt før man kjøper sin første hagle, det er forskjellige preferanser ift. overslag.....altså hvor mye skinne man ser når man monterer hagla og dette kan være greit å ha en mening om før man får tilpasset en hagle.

Forøvrig ville jeg valgt Berettaen rett og slett fordi den har to løp og dermed mulighet for å kjapt tilpasse haglesvermen etter avstand på vilt. Mistet selv en god skuddsjanse i helgen med halvautoen fordi jeg hadde blitt fortalt at skyteavstandene på jakta jeg var på pleide å ligge på rundt 10 meter, så viste det seg at endene plutselig var mye mer sky i år og lettet på lengre avstand med det resulatet at jeg måtte la en perfekt skuddsjanse gå og bytte choker før jeg fikk skutt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan tilpasse selv hvis du er litt snekkerkyndig.

Det som er lett er å forlenge kolben og bygge opp/ut kolben for å treffe rett på kinnebenet, du bestemmer selv hvor pirkete du vil være (finish).

Kjøper du en billig brukshagle så er det ikke så nøye hvordan det ser ut, det viktigste er at du treffer med kanonen (ikke hvordan den ser ut) :)

Det finnes masse bøker om emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT.

Traff en våbensmed påveg fra London til Oslo, for et år siden.

Han jobba på Purdy.

Snakka om hagler fra 150.000,- og oppover :)

Kun spesiallage, kundetilpassa våben.

Purdey lager vel kun såkalte best guns, alt håndlagt med det beste som er å oppdrive av tre og gravering, men noe sånt hadde jeg ikke dratt med meg på jakt om jeg så var milliardær ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker og bukker til alle nok engang for gode svar altså :)

Ble endel klokere der erys....mye som må måles skjønner jeg for å få det til å passe optimalt.

fikk forøvrig våpensøknaden godkjent idag, så det nærmer seg med stormskritt nå :)

Går mot berettaen her føler jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kompis som er 1.95 og bruker en 686 som jakthagle. Både lengde, cast-off og høyde er justert, uten at det nødvndigvis betyr at du må gjøre det.

Forøvrig hadde jeg definitivt prøvd flere merker, selv om du sier at det kun finnes to kandidater. Beretta lager bra greier, men feks Browning (Miroku) og SKB lager våpen som grovt sett kan puttes i samme klasse. SKB fremstår også for mange som en "best buy" for tiden.

Her handler det imidlertid først og fremst om å finne noe som passer deg. Jeg har instruert folk med våpen i prisklasser man bare kan drømme om, der våpenet ikke er i nærheten av å passe eieren. Kjøp halgle hos noen som har peiling og som kan plukke ut eller tilpasse greiene til deg! Personlig mener jeg at mange våpenhandere og sportsforetnnger for ofte spør nybegynnere om "hva de synes", kontra å finne og anbefale hagler med riktige mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våpenforretningene i Oslo (det er vel kun Gresvig, XXL og Intersport i Bogstadveien igjen?) har vel tilpasningsjigg (hagle m/dummykolbe der alle justeringer og mål kan settes) i butikken.

Kan anbefale Halvor Brynildsrud hos Intersport i Bogstadveien. Han er jo en kunnskapsrik mann når det gjelder tilpasning. Han har "bestemte" meninger om det meste og er vel ikke den billigste, men du får, i tillegg til god service, også med et "kurs" om du handler der - nyttig om du er helt "fersk".

Alternativt har du Landrø på Lillestrøm.

Må bare kommentere dette med Hallvard på Intersport i Bogstadveien. Han tilpasset ei hagle for en kompis. Den ble tilpasset feil, og han sleit veldig med skytingen i lang tid. Da han dro til en skyteinstuktør for å få litt hjelp sa han at hagla ikke passet i det hele tatt. Tilbake å Intersport vil de ikke gjøre noe med saken. De nektet for at den ikke passet. Det endte med at han måtte bruke 1500 på å få den tilpasset på nytt hos en annen børsemaker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare kommentere dette med Hallvard på Intersport i Bogstadveien. Han tilpasset ei hagle for en kompis. Den ble tilpasset feil, og han sleit veldig med skytingen i lang tid. Da han dro til en skyteinstuktør for å få litt hjelp sa han at hagla ikke passet i det hele tatt. Tilbake å Intersport vil de ikke gjøre noe med saken. De nektet for at den ikke passet. Det endte med at han måtte bruke 1500 på å få den tilpasset på nytt hos en annen børsemaker..

Ja, det var/er jo ikke noe god "reklame" - ihvertfall å ikke innrømme evt. feil. Hvis de mente at den passet, så måtte de jo underbygge det ved at din kompis i såfall monterte feil :) (noe jeg sleit en del med selv i starten -og litt ennå, for å være helt ærlig - gikk/går "på" litt for passivt).

Men det "rimer" jo igjen dårlig med at både en skyteinstruktør og en annen børsemaker hadde en annen oppfatning/mening om tilpasningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det ble beretta silver pigeon gitt, kjempefornøyd med det :D vært på lerduebanen på løvenskjold 3 ganger på jegertrap banen...beste resultat hittils er 13 duer...fornøyd med det egentlig til å være fersking :D blir bedre med trening og tia regner jeg med...hehe

Takker alle for gode innspill og forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå som du er nybegynner du har mulighet til å lære deg skytingen fra grunnen. For ikke å lære inn uvaner ville jeg brukt noen hundrelapper på Løvenskioldbanen for å få en instruktør til å påpeke hva man gjør feil. Det koster 500 kr for en serie inkl duer og skudd. Veldig godt investerte penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var/er jo ikke noe god "reklame" - ihvertfall å ikke innrømme evt. feil. Hvis de mente at den passet, så måtte de jo underbygge det ved at din kompis i såfall monterte feil ;-) (noe jeg sleit en del med selv i starten -og litt ennå, for å være helt ærlig - gikk/går "på" litt for passivt).

Men det "rimer" jo igjen dårlig med at både en skyteinstruktør og en annen børsemaker hadde en annen oppfatning/mening om tilpasningen.

Jeg ville ikke anbefalt noen å bare gå i butikk for å kjøpe hagle uten å ha skutt noe på forhånd, man behøver ikke skyte mer enn et par tusen skudd før man begynner å få en formening om hvordan hagla bør være tilpasset ift. montering, så kan man evt. få tilpasset en kolbe.

Jeg kan ikke skjønne at det finnes noe fastisvar på hvordan en hagle skal være tilpasset.....det er basert på flere faktorer, både ift. til montering og hvor mye overslag man ønsker når man skyter.....som igjen avhenger hva hva man skal bruke hagla til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ingen, men Remington 870 eller Baikal hvis du skal kjøpe nytt, hold deg unna alt som er produsert i Tyrkia, og Beretta er alltid et godt bruktkjøp.

Jeg hadde heller lagt på noen kroner og kjøpt brukt Beretta 686 så har du en hagle du kan bruke på banen også om du får lyst til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lanber er gode hagler som har enkelte lavprisvarianter ned mot 5000,-. Baikalen er ei fremtung slegge i mine hender, men hvis skoen passer så er det jo ingenting som er billigere. Silma har muligens en modell til rundt fem lapper. Finske Valmet finner du sikkert mye fint i på bruktmarkedet.

Ellers er det ikke så altfor mange varianter i den prisklassen, annet enn Hawk (som kanskje er den tyrkiske slemmo sikter til??).

Generelt sett er pumpehagler en del billigere, og der er det flere alternativer i din prisklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.