Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt begrep lanseres: Kredtur


Anbefalte innlegg

, det er jo ikke vits i å samle topper om det ikke er for å få kred. Dersom man kun liker å gå toppturer for toppturens skyld fører man ikke lister over det.

Første setning i sitatet er jeg ikke enig i. For min del fører jeg liste uten at jeg bryr meg om hva folk syns om det enten i negativ eller positiv retning.

Andre setning er jeg enig i, og går man topptur kun for toppturen sin del, er det også mer aktuelt å gå samme tur mange ganger. Samler man, velger man gjerne turmål på en litt annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Enig, og startet leeeenge før det ble "kult" både med toppturer, nedoverski og langrennski..... :wink:

Hahaha, right. Innovatøren Håvard, som gikk på tur lenge før langrennski ble populært :wink:

Det er utrolig amuserende å bivåne den ene etter den andre som i fortvilelse og desperasjon førsøker å distingvere seg fra alt som handler om kred. Dette kunne jeg spådd på forhånd, og nå har jeg oppnådd nøyaktig den sosiologiske refleksjon hos dere som jeg ønsket å frembringe med hovedinnlegget. Dere er noen elitistiske jålebukker hele gjengen, som forsøker å sanke kred ved å bevise at dere ikke sanker kred :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det samme med alle toppsamlerne, de samler 2000 m topper og fylkestopper og til og med kommunetopper, det er jo ikke vits i å samle topper om det ikke er for å få kred. Dersom man kun liker å gå toppturer for toppturens skyld fører man ikke lister over det.

Og disse kredsankerne over alle kredsankere, de fornøyer seg med å drite ut DNT-folk og "den gemene hop" fordi de er kredsankere. :cry:

Jeg må si meg litt uenig med deg. Kanskje det gjelder for noen toppsamlere, men ikke alle. Å gå turer etter en liste er fordi man da har et mål å gå etter, noe som gir motivasjon. Det er som Busken sier, vi liker å komplettere noe. Etter hvert blir man kanskje mindre avhengig av topplisten, og man velger turer på en annen måte. Jeg går ikke topper for å sanke kred, i alle fall folk utenom akkurat 2k-miljøet rister på hodet når jeg forteller om diverse turer de ikke har hørt om. Turrapportene skriver jeg for å (1) dokumentere turen slik at jeg kan lese om den i ettertid, og (2) gi andre inspirasjon og informasjon om turen slik at de også kommer seg ut. For meg er det helt naturlig å gå toppturer, og benytter man en liste har man noe å strekke seg mot. Når jeg samler mange topper føler jeg personlig prestisje og selvrealisering (øverst på Maslows behovspyramide). Om hovedmotivasjoen var for å få kred og status måtte jeg nok drevet med noe helt annet, men jeg må også innrømme at hyggelige kommentarer på turrapporter gir ytterligere motivasjon for nye turer! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor samler menn på topper? Hvorfor vil menn ha samlingen komplett mens kvinner gir blaffen?

Antakelig finner vi svar i evolusjonen. Menn har vært ute på jakt og samlet på ting. De som lyktes best med dette hadde størst sjanse for å overleve og dra damer. Det samme foregår i dag, bare på et litt annet nivå. Det ligger i genene våre. Vi er noen primitive tullinger :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcticpeak, prøver du å sanke kred ved å skrive et politisk korrekt forsvar for DNT-bermen overfor oss i eliten?

Jeg ante ikke at jeg var "politisk korrekt", ei heller er det noe mål for meg å være det.

Når det gjelder DNT har jeg riktignok medlemskap, men har til dags dato bare sovet en eneste natt på DNT hytte, og det var en natt på Reinheim.

Jeg hører til blant de som samler topper, og er derfor plassert dypt i kredsankermyra med begge føtter, men det hindrer meg ikke å innse at det nettopp er kred toppsamling handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kunne jeg spådd på forhånd, og nå har jeg oppnådd nøyaktig den sosiologiske refleksjon hos dere som jeg ønsket å frembringe med hovedinnlegget. Dere er noen elitistiske jålebukker hele gjengen, som forsøker å sanke kred ved å bevise at dere ikke sanker kred :wink:

Hvis en svarer og er enig, så hadde du rett. Hvis en svarer og er uenig, så hadde du rett. Greit å helgardere :wink:

Hvorfor samler menn på topper?

For å ta vare på høydepunktene? :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig amuserende å bivåne den ene etter den andre som i fortvilelse og desperasjon førsøker å distingvere seg fra alt som handler om kred. Dette kunne jeg spådd på forhånd, og nå har jeg oppnådd nøyaktig den sosiologiske refleksjon hos dere som jeg ønsket å frembringe med hovedinnlegget. Dere er noen elitistiske jålebukker hele gjengen, som forsøker å sanke kred ved å bevise at dere ikke sanker kred :cry:

Viser til siste setning i åpningsinnlegget i denne tråden og ønsker deg velkommen inn i jålebukkgjengen, Tom.

Forøvrig er Store Ringstind og Lodalskåpa i ferd med å søke sitt kandidatur inn på kredtopp-lista...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Busken da,

Du skjønner vel at det er forskjell på de som kun bestiger kredtopper og de som bestiger kredtopper i tillegg til hundrevis av ikke-kredtopper? Dessuten er det mer kredibelt å sanke kred i elitekredmiljøer enn i folkekredmiljøer. Det er derfor "vi" kan le og føle oss kule. Vi har mest fjellkulturell kapital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Busken da,

Du skjønner vel at det er forskjell på de som kun bestiger kredtopper og de som bestiger kredtopper i tillegg til hundrevis av ikke-kredtopper? Dessuten er det mer kredibelt å sanke kred i elitekredmiljøer enn i folkekredmiljøer. Det er derfor "vi" kan le og føle oss kule. Vi har mest fjellkulturell kapital.

Aha. Det er altså nivåer av kredsøken. Burde vært nevnt i startinnlegget. Fjellforumnivået er høyere enn Besseggen / latte-nivået. Vi på FF ønsker å oppnå kred vi å ikke gå kredturer på et lavere nivå.

Over fjellforumnivået er Tom-nivået? Hvem er over Tom-nivået? Hvem gir du kred til? Kan jeg få kred for at jeg innrømmer at jeg ikke forstod dette med nivåene?

Jeg avslutter for meg i denne tråden nå og gjentar at temaet er interressant, men for å få dette ned igjen på et fornuftig nivå tror jeg fortsatt ikke de fleste som går i fjellet på hvilket som helst nivå gjør det for å samle kred.

Kanskje er det greiest å gjøre som Essem og bare nyte uten å filosofere og analysere for mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til er vi i eliten litt naive, og tror at enkelte ting ligger underforstått i våre innlegg. Men det er fint at folk sier fra, så man kan ta frem teskjeen. Du hadde fått kred for å innrømme at du trengte teskjeen dersom jeg ikke hadde mistanke om at du var ærlig nettopp i det ærend å sanke kred. Aktiv sanking gir ikke kred fra meg :cry:

Kanskje er det greiest å gjøre som Essem og bare nyte uten å filosofere og analysere for mye?

Det beste er å gjøre det med livet sitt som gjør en mest tilfreds. Det er vanskelig å se på et glad og fornøyd menneske som noe annet enn vellykket. Det vakre med det er at selv enkle mennesker kan være vellykkede.

Tom-nivået ligger enormt høyt, men det trenger vi ikke å gå nærmere inn på her. Det er tema som er viktig, ikke jeg som person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for enda et uinteressant tema som jeg ble nødt til å skumlese gjennom, Erling12. Selv om du har snappet opp noen bøker om personlighetspsykologi, sosiologi og whatnot så er ikke det dermed sagt at jeg er interessert i dine tolkninger. Joda, de fleste trådene dine har en viss humoristisk undertone, men jeg kjedes mer enn jeg underholdes. Bør ikke en hardhaus som deg heller komme seg ut og overvinne topper som kvinner bare kan drømme om, istedenfor å skrive milelange innlegg her på fjellforum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for enda et uinteressant tema som jeg ble nødt til å skumlese gjennom, Erling12. Selv om du har snappet opp noen bøker om personlighetspsykologi, sosiologi og whatnot så er ikke det dermed sagt at jeg er interessert i dine tolkninger. Joda, de fleste trådene dine har en viss humoristisk undertone, men jeg kjedes mer enn jeg underholdes. Bør ikke en hardhaus som deg heller komme seg ut og overvinne topper som kvinner bare kan drømme om, istedenfor å skrive milelange innlegg her på fjellforum?

Enn du da, Magnuss, du vanker i et miljø der man får cred av å sabotere andres tråder i diskusjons-forum ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor samler menn på topper? Hvorfor vil menn ha samlingen komplett mens kvinner gir blaffen?

Antakelig finner vi svar i evolusjonen. Menn har vært ute på jakt og samlet på ting. De som lyktes best med dette hadde størst sjanse for å overleve og dra damer. Det samme foregår i dag, bare på et litt annet nivå. Det ligger i genene våre. Vi er noen primitive tullinger :lol:

Nei. Et svært lite antall menn samler på topper. De andre gir blaffen. De aller fleste menn som begynner på listene sine fullfører dem aldri heller.

Evolusjonssosiologi er det dummeste jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for enda et uinteressant tema som jeg ble nødt til å skumlese gjennom, Erling12. Selv om du har snappet opp noen bøker om personlighetspsykologi, sosiologi og whatnot så er ikke det dermed sagt at jeg er interessert i dine tolkninger. Joda, de fleste trådene dine har en viss humoristisk undertone, men jeg kjedes mer enn jeg underholdes. Bør ikke en hardhaus som deg heller komme seg ut og overvinne topper som kvinner bare kan drømme om, istedenfor å skrive milelange innlegg her på fjellforum?

Man skulle nesten tro at du var retardert, siden du bruker tid på noe du synes er uinteressant og som kjeder deg. Og for å gjøre det klart: jeg skriver ikke innlegg for å underholde deg.

Det er synd at moderator så sjelden sletter sabotasje mot seriøse tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er Tom ?

Jeg har egentlig sluttet å skrive i denne tråden, men svarer siden det var jeg som brukte Tom-navnet på Erling12 som Tom kaller seg for tiden. Tom er muligens den som har skrevet flest innlegg og har hatt brukernavn som Julius, Gud, Poco Loco og nå Erling12. Han har blitt kastet ut flere ganger hvilket er grunnen til navnebyttene.

Ved forrige utkastelse ble dette forklart åpent på forumet av en av moderatorene, så dette kommer ikke som noen nyhet og jeg tillater meg å skrive det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det det det handler om (det så ut som en feil, men nei, det går fint an å bruke 3 x det etter hverandre, om det er god norsk er en annen sak.)? Dette var litt interessant, siden jeg ikke beveger meg i nevnte fjellområder, men hvis jeg skulle startet med noe, ville jeg på sett og vis tenkt at Galdhøpiggen måtte jo være viktig siden det er Norges høyeste fjell. Men jeg føler egentlig ikke noe behov for å gå i kø… så tror jeg lar være.

Men Erling12s teser er sikkert rett, men det handler nødvendigvis ikke bare om toppene, men kjente naturområder under ett. Når noe blir nasjonalpark blir det mer og mer kjent og tiltrekker seg mer og mer folk, fordi det da framstår som ekte villmarksområder, noe det da blir mindre og mindre av, siden det etter hvert står et telt ved hvert enkelt vann. Var i Børgefjell for noen år siden, hadde problemer med å finne teltplass (!) . Det samme skjer vel etter hvert i den nye store nasjonalparken i Nord – Trøndelag, men fjella er nå de samme som før noen gav de nasjonalparkstatus. Kan noen for eksempel fortelle meg hvilket område sør for Nordland man finner mest villmark – uten at det er nasjonalpark? Ikke det, nei, kunne tenke meg det. Hvis jeg ikke har sett for feil på kartet er det områdene mellom Ingelsvatnet og Sanddøladalen i Lierne. (Det burde jeg selvsagt ikke sagt, siden det nå sikkert blir fullt av folk… eller kanskje ikke, folk tiltrekkes nok ikke av områder med høyeste topp 1028 m.o.h)

(I ”Økologi, samfunn og livsstil” behandler Arne Næss (senior) noe liknede i underkapittelet om friluftsliv. (Kapittelet er leseverdig 5- 6 sider og kan leses mens man står ved hylla i biblioteket. Trenger ikke å lese resten av boka for å oppfatte sammenhenger). Uten å gå alt for mye inn i materien, så trekkes friluftslivet (basert på Nansen) fram som en delvis gjentakelse av en tidligere livsform. Næss trekker noen paralleller til nasjonalparkene i USA, som pga. høyt antall besøkende er nødt til å legge begrensinger på hvor man får gå, hvor man får telte, hvor lenge osv, rett og slett for å unngå høy slitasje.

”Friluftslivets gjenvordigheter i industristatene er et av de beste eksempler på den kollektive galskap som inntrer ved å la midlene dominere over målene inntil dveling ved målet faller bort.” (s. 371 i utgaven fra Bokklubbens kulturbibliotek, 1999 ))

Forskjellen her er vel at målet endres noe, fra å være en form for enhet med naturen, opplevelse av genuin natur, og / eller egen mestring til å handle om hvordan man fremstår, den opprinnelige hensikten forsvinner. Du har nok rett, Erling12, du kan jo til og med støtte deg på Arne Næss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at du husker alle nickene mine. Jeg hadde nærmest glemt et par av dem selv. Jeg har bedt om å få tilbake Tom-nicket, og det skal jeg ha. For øvrig burde jeg bli moderator, da jeg bedre enn noen annen her inne evner å skille mellom sak og person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.