Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk til liten dame?


Gjest Lisa86

Anbefalte innlegg

Gjest Lisa86

Jeg er en jente på 23 år, som er 167 cm høy. Trenger en sekk til bruk både vinter og sommer (mest sommer troor jeg), så trenger plass til vintersovepose og diverse ull + regntøy o.l. I tillegg må jeg ha plass til kjeler, og muligens telt (ikke et must).

Har sett litt på Oslo Sportslager på nett, og kommer da frem til Arteryx Bora-sekkene, i tillegg til et par andre. Jeg vil ha en sekk hvor jeg har litt festepunkter utenpå sekken, spesielt til liggeunderlag, snøspade, søkestang, drikkeflaske o.l.

Noen som har noen erfaringer med Bora-sekkene, positivt/negativt? Eller andre sekker som kan passe? Hvor mange liter trenger jeg? Blir nok ikke turer lengre enn to uker tenker jeg. Blir muligens også kanskje en backpackertur en eller annen gang i fremtiden, og håper jeg kan få brukt samme sekken til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For at du skal få en fornuftig sekk som passer deg, må du nok innom en sekkebutikk.

Prøv sekken på, både med og uten ballast.

Hundefor er supert testlast.

Hvor mange liter du trenger avhenger veldig av hva du skal ha med.

Her finnes en tråd om superlett sekk for en uke, den sekken endte vel på 5,5Kg.

Selv skal jeg forsøke meg på ukessekk under 12Kg denne sommern.

Tenker å la min gode turkamerat Reconpack få ferie i sommer.

Som sagt, prøv sekk, og lag deg gjerne ei pakkliste for hva du skal ha i sekken.

MEst mulig oppi sekken, minst mulig utenpå.

Sekk med liggeunderlag, pose, vaskevannsfat, fotostativ etc. utvendig, er et mas å bære

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa86

Ja, mest mulig oppi sekken, er blitt en vane, men noen ting er greit å ha utenpå. En utfordring til meg selv er å pakke minst mulig, men en ting jeg alltid erfarer er at jeg tar med meg for mye klær... :wink:

Noen erfaringer med hvilke butikker som har stort utvalg av sekker? De fleste butikkene jeg har vært innom, har stort sett store "mannesekker" :shock: Har helst vært innom G-sport... Har ikke enda prøvd noen av sekkene på, siden jeg ikke vet hvor jeg skal begynne, og fordi jeg har en tendens til å gå fort lei (er ikke av typen som liker shopping og prøving, og vil helst bli fortest mulig ferdig med sånnt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å finne den perfekte sekken for alt.

I dag har jeg to sekker som blir brukt.

Bergans Helium 40Liter, brukes mest

Norrøna Reconpack, enorm pakkrammesekk, som brukes når man egentlig trenger med campingvogn.

Jeg greier å få med telt, sovepose og downmat i 40literssekken, men da må kona ta mat og klær.

Vil tippe du skal se på sekker i størelsesorden 60-90liter.

XXL har mye fint, men det har de fleste store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :D

Ser du bor i Gulen/Bergen, da anbefaler eg deg og dra innom platou sport i Bergen (Småstrandgaten 8, 5014 Bergen) der har de litt forskjellige sekker. Pleier og få 10% studentrabatt der :D Men sjekk gjerne pris på internett før du handler i butikk. Ligger og en butikk i Nedre Korskirkeallmenning 12 som som heter UTE (www.ute.no)

Har selv en Bora 80, sist tur var den lastet med 19 kilo uten og føle noe ubehag for ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa86
Hei :D

Ser du bor i Gulen/Bergen, da anbefaler eg deg og dra innom platou sport i Bergen (Småstrandgaten 8, 5014 Bergen) der har de litt forskjellige sekker. Pleier og få 10% studentrabatt der :lol: Men sjekk gjerne pris på internett før du handler i butikk. Ligger og en butikk i Nedre Korskirkeallmenning 12 som som heter UTE (www.ute.no)

Har selv en Bora 80, sist tur var den lastet med 19 kilo uten og føle noe ubehag for ryggen.

Tusen takk, skal sjekke det ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en jente på 23 år, som er 167 cm høy. Trenger en sekk til bruk både vinter og sommer (mest sommer troor jeg), så trenger plass til vintersovepose og diverse ull + regntøy o.l. I tillegg må jeg ha plass til kjeler, og muligens telt (ikke et must).

Har sett litt på Oslo Sportslager på nett, og kommer da frem til Arteryx Bora-sekkene, i tillegg til et par andre. Jeg vil ha en sekk hvor jeg har litt festepunkter utenpå sekken, spesielt til liggeunderlag, snøspade, søkestang, drikkeflaske o.l.

Arc'teryx Bora er i utgangspunktet en veldig god sekk, men jeg tror den fordrer at vintersoveposen din er ganske liten i sammenpakket tilstand. Jeg har en Bora 80 og får fint en Helsport Raudfjorden oppi den, men jeg tror ikke man skal ha en mye større pose før man må krangle litt. Glidelåsen til soveposerommet går nemlig rett, ikke i en bue slik som på en del andre sekker. Prøv derfor å dytte en sovepose av rett størrelse oppi sekken når du prøver den i butikken, ihvertfall om du har en syntetisk pose.

Noen som har noen erfaringer med Bora-sekkene, positivt/negativt? Eller andre sekker som kan passe? Hvor mange liter trenger jeg? Blir nok ikke turer lengre enn to uker tenker jeg. Blir muligens også kanskje en backpackertur en eller annen gang i fremtiden, og håper jeg kan få brukt samme sekken til det.

Om du bruker søkefunksjonen vil du finne mange diskusjoner om sekker. Vintertur med full oppakning krever gjerne en del liter, litt avhengig av hvor mange man kan fordele fellesutstyr på. Skal du gå alene kan nok 80 liter bli for lite, er dere flere skal det holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa86
Prøv derfor å dytte en sovepose av rett størrelse oppi sekken når du prøver den i butikken, ihvertfall om du har en syntetisk pose.

Om du bruker søkefunksjonen vil du finne mange diskusjoner om sekker. Vintertur med full oppakning krever gjerne en del liter, litt avhengig av hvor mange man kan fordele fellesutstyr på. Skal du gå alene kan nok 80 liter bli for lite, er dere flere skal det holde.

Den er grei, takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også ut Arc'teryx AC2 NAOS sekkene. Jeg har to stk. og er utrolig godt fornøyd. Passer både meg og dama (hoftebeltet er supert), samt. man får kjøpt de i forskjellige rygglengder. Det viktigste momentet er nok dog at du prøver på sekkene i butikken. Er akkurat som med kjøp av fjellsko! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikk innom Outdoor i Bergen, de har godt utvalg i Arcteryx, Lowe Alpine og Bergans sekker, spør du etter Kristian nede i kjelleretasjen så får du service og kompetanse det står stil av.

Spør heller etter Kristoffer, så får du nok mer respons:)

Outdoor har også fått Gregory sekker. Deva 60L i S tipper jeg kan være et veldig godt alternativ til deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa86
Outdoor har også fått Gregory sekker. Deva 60L i S tipper jeg kan være et veldig godt alternativ til deg:)

Den har jeg allerede sett litt på på nett, så den er notert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp tilbake fra pinsetur over Josten der jeg brukte min Arc'Teryx Bora-sekk som jeg er knallfornøyd med. Utrolig god å bære tungt med.

Jeg har en dunpose (vinter) som fint får plass i bunnrommet på sekken. Hadde i tillegg min lettvekts dunjakke der samt en vindsekk. så det kommer nok an på soveposen om det er plass nok ...

Jeg anbefaler deg å absolutt prøve damemodeller på sekkene (forstår det som at du er dame). Disse har mange detaljer som gjør at sekken som regel passer bedre på en damekropp. Dette gjelder f.eks hoftebelte (skrådd og bredere) og smalere feste av ryggstroppene.

På Jostenturen hadde jeg følge av to damer som hadde lånt herresekker. De slet med å få hoftebeltene til å sitte og skulderstroppene satt alt for langt ute på skuldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa86
Jeg har en dunpose (vinter) som fint får plass i bunnrommet på sekken. Hadde i tillegg min lettvekts dunjakke der samt en vindsekk. så det kommer nok an på soveposen om det er plass nok ...

Jeg har en stor Tyin Winter :wink: Men vurderer å kjøpe dunpose eller en annen varmere vinterpose.

Jeg anbefaler deg å absolutt prøve damemodeller på sekkene (forstår det som at du er dame). Disse har mange detaljer som gjør at sekken som regel passer bedre på en damekropp. Dette gjelder f.eks hoftebelte (skrådd og bredere) og smalere feste av ryggstroppene.

På Jostenturen hadde jeg følge av to damer som hadde lånt herresekker. De slet med å få hoftebeltene til å sitte og skulderstroppene satt alt for langt ute på skuldrene.

Ja, jeg har selv brukt herresekk (Bergans Trollhetta om ikke jeg husker feil) som jeg fikk låne av min onkel, og han er ganske mye større enn meg. Jeg likte ikke den sekken i det hele tatt, fikk aldri tilpasset den skikkelig til tyggen, og synes den var altfor stor og "vanskelig". Så en damemodell må det nok bli :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på www.oslosportslager.no at de har salg på Bora 60 og 75 dame. Noen modeller utsolgt. Hvis du har mulighet til å prøve i butikk og finne den som passer deg. Feks Bora i de forskjellige modellene/størrelsene kommer gjerne i 2 eller 3 videre modifikasjoner ut fra rygglengde, OBS. Så kan du jo prøve å presse pris i butikken, si at du har funnet tilbud på nettet.

Kjøpte meg nettopp Bora 95L, den kommer i regular og tall. Målte hvor lang ryggen var, og i samråd med selger ble jeg anbefalt regular. Dette for bedre tilpassing og bedre bærekomfort. Ble sendt i posten idag, så gleder meg til neste helg - da blir det tur og utprøving av sekken.

Drar du på tur helt alene og skal ha med de store tingene, telt, kokekar, etc. På Bora har du mulighet å feste feks telt under sekken med fastmonterte stropper. Da får du vekten fordelt fornuftig hvis du uansett må ha teltet utenpå. Også mulighet for å heve topplokket slik at man får med ekstra mye stæsj :wink: Som regel pakker man alt for mye. Sies at det er en kunst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa86
Ser på www.oslosportslager.no at de har salg på Bora 60 og 75 dame. [...] Hvis du har mulighet til å prøve i butikk og finne den som passer deg. [...] Så kan du jo prøve å presse pris i butikken, si at du har funnet tilbud på nettet.

Akkurat det jeg har vurdert selv :wink: Nevner Oslo Sportlager i første innlegget mitt, og har funnet de tilbudene :lol:

Drar du på tur helt alene og skal ha med de store tingene, telt, kokekar, etc. På Bora har du mulighet å feste feks telt under sekken med fastmonterte stropper. Da får du vekten fordelt fornuftig hvis du uansett må ha teltet utenpå. Også mulighet for å heve topplokket slik at man får med ekstra mye stæsj :P Som regel pakker man alt for mye. Sies at det er en kunst.

Veldig greit å vite, takk for det 8) Som den sosiale personen jeg er, drar jeg stort sett sammen med andre, men når lysten blir for stor, kan jeg fort finne på å dra alene, så da er det greit å ha en sekk med litt muligheter. Å pakke for mye vet jeg alt om! Kommer alltid hjem igjen fra tur med flere klesplagg jeg ikke har brukt, tenker alltid "man kan jo få bruk for", men så viser det seg gang på gang at "jeg fikk ikke bruk for denne gangen heller" :wink: Har alltid en utfordring til meg selv, og det er å pakke kun det mest nødvendige 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bora er knall, så slå til på det du. Finn ut hva som passer for deg og ryggen din, så tar du den størst mulig sekken, mest volum. Om du får "luft" i sekken, finnes det mange stropper som du kan stramme til for at bærekomforten blir knall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ut hva som passer for deg og ryggen din, så tar du den størst mulig sekken, mest volum. Om du får "luft" i sekken, finnes det mange stropper som du kan stramme til for at bærekomforten blir knall.

Hvis man har en tendens til å pakke med seg mange ting som er "kjekt å ha" men ikke helt nødvendig så er det farlig å kjøpe en veldig romslig sekk. Da blir det lett til at "luftrommet" fylles med stæsj ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med grunnutrustning til tur går det raskt 30-50l. Blir nu noe helt annet om det hadde vært snakk om 80l++.

Knerten: Joda, det er nu så. Men er nu greit å kjøpe seg en sekk, istedenfor feks 40l + 60l. Det går nu kun på disiplin det å ikke pakke med seg unødvendige ting. Som sagt sekken kan strammes med remmer slik at det evt luftrommet ikke vil påvirke bærekomforten i den grad, om en pakker halve eller 2/3 av sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.