Jump to content
IGNORED

Spleise på Ally 16.5"?


 Share

Recommended Posts

Hei!

Vi er et par i midten av de tredve årene fra Oslo som skal gå til innkjøp av en Ally kano i løpet av 3-4 uker. I den forbindelse går tankene i retning av å dele kanoen med et annet par eller en annen person fra Oslo omegn.

Bruken av kanoen vil for vår del være noe begrenset siden vi har litt andre syssler og friluftsinteresser foruten å sitte i en kano hele sommerhalvåret :wink:

Vi setter selvfølgelig opp en enkel kontrakt som spesifiserer hvilke uker den enkelte part skal ha kanoen, hvordan vi løser kostnader for eventuelle skader m.m.

Noen interesserte ?

PS!

Vi har allerede forhåndsreservert kanoen til en godt rabbatert pris. Tilleggsutstyr vil bli bestilt de neste to påfølgende ukene og levert sammen med kanoen. Tilleggsutstyr som er av interesse for oss er:

* pakksekk med remmer

* ekspedisjonssett (kjekt å ha så man slipper å måtte kjøpe det inn delvis senere)

* 2 årer

* 2 ryggstøtter

* 2 padlevester

Veilende pris: ca 18.000,- Vår pris < 15.000,- / 2

Link to comment
Share on other sites

Annonse

Hehe... :shock: Eller så er det mulig at folk tenker som meg, at å spleise på noe er en dårlig idè... Slik jeg ser det er det dømt til å bli konflikter før eller senere. Jeg ville heller vente med å kjøpe kano til jeg kan betale hele stasen selv.

Link to comment
Share on other sites

har ingen problemer med å forstå det dere sier,

hva om man føyer til i kontrakten:

rotehodet & partner forplikter seg til å løse ut den andre halvpart hvis det oppstår en konflikt mellom partene som ikke lar seg løse på kort sikt.

kan alltids kjøpe hele stasen selv, men så var det dette med kost/nytte - kaster vi penger ut av vinduet, eller blir kanoen brukt såpass at vi ser nytten av investeringen. det er vanskelig å svare på når vi aldri har vært i eie av en kano, og svært sjelden leier en. derfor føles det litt greiere å kaste bort halve prisen.

litt rot må man alltid regne med :)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg Allykano for noen år siden, har ikke angret ett sekund på det. Har bare vært på tre lengre turer men uten kanoen hadde det nok ikke blitt mye tur nei. Tenkte allerede etter første tur at kanoen var verd hvær en krone, enda det hadde vært både velt og knekking av spant på den turen. Angående felleseie så tror jeg det ville vært utrolig kjedelig og fortelle medeieren om et knekt spant etter jomfuturen. :)

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg nye kreative turer i oslomarka med kano og sykkel... Nå kan dere padle vanna med sykkel i kano i stedet for sleping langs håpløse stier :P

:lol: halluballu bento - er du her vrøler også :)

med vår flaks så må vi helt sikkert dra kanoen etter oss i vannet av ukjente årsaker :D

Link to comment
Share on other sites

Angående felleseie så tror jeg det ville vært utrolig kjedelig og fortelle medeieren om et knekt spant etter jomfuturen. :lol:

Bergans har tipp tipp tipp topp service på å skaffe reservedeler, så dette er nesten utelukkende et økonomisk spørsmål... og disse aluminumsbitene er ikke SÅ dyre... Tiltaket det koster å ta den telefonen til Bergans er nok en større utfordring for medeierskapet. Utilfredsstillende eller fraværende lapping av duk er nok likevel den største potensielle konfliktkilden... og duken er dyr :roll:

Men forholdene skal være ganske røffe før disse skadene blir aktuelle... Ally tåler MYE juling... Med tanke på hvor få bruksdøgn de fleste kanoer har i løpet av året virker dette som et bra tilbud hvis bruksområdet primært er koseturer der slitasjen er minimal. Eventuelt at alle parter er innstilt på at kanoen blir brukt på røffe turer med stor slitasje.

Lykke til med å finne noen medeiere :!:

Link to comment
Share on other sites

finnmarksordel og jankj,

jeg ser ikke en skade som noe problem, skulle det oppstå en skade så reparerer vedkommende skaden med det reperasjonssettet som er på kjøpelista. skader eller totalhaveri er noe man må regne med, i egeneie eller med andre.

uflaks kalles det :D:wink:

Link to comment
Share on other sites

not am,

etter godt råd fra en her så har jeg lagt ut kanoen til leie på blogguren.

http://rotehodet.norblogg.net/bergans-ally-165/

er jeg helt på jordet med denne prisstrukturen ?

Pris leie:

Per døgn

- kr. 250,-

2 til 5 døgn

- kr 225,- per døgn (450-1125)

6 til 8 døgn

- kr 200,- per døgn (1200-1500(-100 den siste dagen))

9 døgn eller mer

- 175,- per døgn (1575-->)

---------------------------

* Leien betales på forskudd.

* I tillegg til monteringsanvisning så har jeg laget farge- og tallkoder for enklere montering.

* Kanoen leveres i pakksekken som følger med, ved levering dobbeltsjekker jeg at alt er i orden.

* Leier må selv hente/levere kanoen

* Reperasjonssett følger med kanoen, leier må selv reparere eventuelle skader som er påført under turen. Skulle kanoen mot formodning bli så skadet at den ikke lenger er farbar, må leier betale kr. 2.500,- for å dekke forsikringen.

Link to comment
Share on other sites

Når man leier andre ting så er vel egenandel på forsikring innbakt i leieprisen?

Bruks slitasje må påregnes. Litt kjedelig for person nr 100, som må betale 2500,- for noe som blir ødelagt (ikke farbar) pga slitasje, men som ville ha holdt hvis kanoen hadde vært relativt ny!?

Jeg kan ikke dette, det er bare ting jeg tenker på :D

Prisene mener jeg er greie. Se ikke bort fra leie en ukes tid fra min side utover sommeren...

Tony

Link to comment
Share on other sites

Ser på annonsen. En annen mulighet er at folk henter den ferdig oppsatt.

Hvorfor spør du?

- Fordi folk vil antagelig bruke bil for å hente den. Lettere å hive den på taket fremfor å måtte knote med "førstegangsammensetting" ved vannet, hvor man bruker en time eller 2 (finnes sikkert folk som vil bruke mest tid på å padle mens som har 20 tommeltotter)

- Fordi da kan begge parter inspisere den før leie (greit å være enige om den ripa var der eller ei før man tar den med seg)

- Fordi det er god service

Bare tanker i tiden...

Tony

Link to comment
Share on other sites

Har og kjøpt en Ally 16,5 jeg skal hente i dag.

Har og tenkt litt på det med å frakte den montert på taket kontra i pakksekk.

Disse kanoene har jo litt enklere kontrsuksjon enn støpte kanoer.

Hvordan blir det med fartsvind over lengre avstander for en slik kano.

Hvis den ikke sitter helt rett på taket i fartsretning så sier noe meg at den kan bli "vindskev" siden det er forholdsvis mye matrialer i den.

Noen som har noen gode eller dårlige erfaringer med slik transport?

Link to comment
Share on other sites

Har hørt begge deler, både oppfatninger fra folk som er engstelige for at høy fart og lange distanser vil gi vindskjev kano og erfaringer fra dem som som har kjørt langt og fort uten å ha hatt noen problemer. Kan ikke huske å ha hørt om noen som faktisk fikk ødelagt ally pga taktransport, men hvis du søker litt så finner du kanskje...

Selv er jeg nøye med å binde baugen på kanoen til bilen så den ikke kan vrenge seg sideveis, samt å legge et klede mellom esing og takbøyler. Da er jeg ikke spesielt engstelig for å ødelegge noe, men kanoen min er ikke akkurat ny, og med velbrukt utstyr er man nok litt mindre engstelig.

Link to comment
Share on other sites

Dette er diskutert i en annen tråd her inne. Jeg har selv sett en Ally som har fått bøyde rør etter transport på biltak. Da ble det påpekt (som helt sikkert er rett) at det kommer an på hva slags bil man har. Med langt tak hvor man kan ha bukkene langt fra hverandre er nok faren for bøyde rør små. Jeg har en personbil hvor bukkene står med max en meters avstand og tar derfor ikke sjansen på å kjøre over 60 med kanoen på taket (selv om den er bundet ned foran og bak).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv sett en Ally som har fått bøyde rør etter transport på biltak. Da ble det påpekt (som helt sikkert er rett) at det kommer an på hva slags bil man har. Med langt tak hvor man kan ha bukkene langt fra hverandre er nok faren for bøyde rør små.

Har du noe mer detaljer om den ødelagte kanoen? Hva slags bil, bøyler langt fra hverandre eller nærme hverandre, bundet ned i baug eller ikke ....

Man kan lære en del av hva som PLEIER gå bra, men man kan også legge seg til uvørne uvaner som bare tilfeldigvis STORT SETT går bra. For alt jeg vet, er min beskjedne kanotransport i siste kategori. Det er aller mest å lære av de tilfellene det IKKE går bra...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare gode erfaringer med å frakte Allyen på taket.

Dette gikk også bra med min gamle Polo, og den er ikke akkurat stor... Se bilde (er det bil med kano, eller kano med bil? :shock: ) .

Det viktige er å feste den riktig i fartsretningen, samt spenne den ned forran og bak!

Og selvfølgelig, man trenger ikke kjøre i 110 da... Men 80-90 har gått helt fint... Hvis det er mye vind så kan man godt ta det litt mer med ro...

mvh

Marius

post-1943-133474629906_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Temaet har blitt diskutert før, bl.a. i denne linken:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11304&highlight=

Som Fimax påpeker, for kortere turer i ikke høy hastighet går dette greit,

men ved stor fart og gjentatt frakt kan allyen p.g.a vindpress bli "vannskjev" d.v.s. det kan gå utover retningsstabiliteten når du skal padle.

Duken blir slitt i kontaktpunktene på takbøyler, der vil derfor være lurt å legge stoff e.l. mellom bøylene og kanoen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy