Jump to content

Ally kano - bruktkjøp og åre


Recommended Posts

Heisann godtfolk 

For eit par år sidan gjorde eg innlending av meg, og havkajakk og dykkerutstyr blei solgt unna. 

No spekulerer me på å kjøpe kano, og trur at valet fell på ein Ally 16,5.

Knytt til dette har eg eit par spm (og sikkert fleire etter kvart).

Mi erfaring er at det ein del utstyr berekna for vatn, og som involverer ei eller anna form for laminering/tape osv har begrensa haldbarheit, sjølv om utstyret er lagra bra. Sidan eg veit fint lite om produksjonsmetodane på Ally'ane, og kan lite om korleis materialane oppfører seg under ulike påverknader,  lurer eg på om alder/tid er noko eg skal ta omsyn til ved bruktkjøp? Eller er det safe å kjøpe ein som tek til å drage på åra, om han har vore lagra greit? 

Mitt andre spm går på åre. Eg er ei dame 166 med negativ apefaktor. Eg padla difor relativt smale havkajakkar, med åre anten av karbon/glasfiber med bent shaft, eller ved låg åreføring, ei lett og god grønlandsåre for lite motstand i vatnet. Ser jo at breidda på ein Ally er noko anna enn ein snerten havkajakk (utan at eg heilt veit kva breidda er der eg vert sittande når me er to som padlar). Med historikk på nakke/skulder, så er eg likevel ute etter tips på god åre. Å trene god padleteknikk er ei sjølvfølgje, men eg går ut frå at ein også her, som ved kajakkpadling, kan lette belastninga ved å velje ei god åre. Evt andre gode tips? 

På førehand takk frå newbie på kano 

 

Link to comment
Share on other sites

Annonse

Ally kano er noe jeg har vokst opp med, og det er fattern som eide og tok vare på dem. Men de han hadde var 15-20 år gamle og jeg kan ikke huske at delaminering var et problem. De skal virkelig ha poeng for holdbarhet. Men de må da pakkes ned og lagres innendørs og tørt når man ikke bruker dem. Hvis du lar dem ligge montert i sollys en halv sesong mens du ikke bruker dem så går det ut over holdbarheten.

Om du bør kjøpe noe som har noen år på baken eller ikke får du nesten vurdere etter inntrykket på kanoen. Selv er jeg en salgsperson, jeg kjøper ofte nytt men venter på salg. XXL hadde jo feks Ally 16.5 til 8700 kr for ganske nøyaktig et år siden, så følg godt med.

Når det kommer til årer så har du i praksis 2 typer:

"Beverhale" :

image.thumb.png.4a6dd5b4fceb752d409d6b454aa750d9.png

Og "Oterhale.:

image.png.7812d931221180c59fb70792f7a108fa.png

Beverhale årene gir mulighet for mer kraftbruk, og er de årene man vanligvis ser brukt. Og hvis du for eksempel kommer til å padle i elver er de mer eller mindre et must.

Oterhale-årene glir bedre gjennom vannet og gir bedre padleeffektivitet. Altså mindre krefter for mer distanse.

Du har også muligheten til å ha med en kajakkåre, men det er da ønskelig med en skikkelig lang åre ettersom du sitter høyere og kanoer er bredere enn kajakker. Dette er det mange som foretrekker hvis du padler kano solo, men da har de vanligvis med seg både kano og kajakkåre. Men det går også an å gjøre når man er to. Og ta igjen tar man med seg både kano og kajakk åre samtidig. Det kan være en fordel hvis man feks sliter med smerter i håndledd.

Når det kommer til kort lengde og negativ apefaktor så kan jeg bare si at jeg padlet mye som barn, og det er en stund siden men jeg mener å huske det gikk helt greit. Den som sitter fremme sitter lengre fra kanten enn den som sitter bak, men har også en mye enklere jobb padlemessig ettersom den som sitter bak har mye mer påvirkning på kanoen. Nybegynnere vil derfor normalt alltid sitte fremme, så sitter de erfarne bak. Du finner forøvrig mye bra videoer på padleteknikk på YouTube, men det er spesielt videoer angående J-stroke som blir aktuelt i første omgang.

Men det er den som sitter bak som virkelig må lære seg padleteknikkene, det er mer teknisk å sitte bak enn fremme. Kano krever også god kommunikasjon og tolmodighet, hvis kanopadlere jobber dårlig sammen så blir det ofte en del trøbbel og kano kalles derfor ofte for skillsmissebåt i Canada.

En siste kommentar vil være at ally er kjedelig å sette i sammen og ta i fra hverandre, hvis du har mulighet til å ha den på takstativ (feks Thule Portage https://www.clasohlson.com/no/Thule-kanoholder-Portage-819001/p/31-2918?gad_source=1) så sparer du deg det styret. Jeg kjøpte nylig en Sportspal kano selv og har den på takstativet på en VW Up! og det fungerer enormt bra, tar meg ikke mer enn 5 minutter å slenge kanoen opp på taket for så og stroppe den skikkelig.

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for at du gadd ta deg tid til utfyllande svar @Gabs88! Nyttig.

Vi har faktisk ein halvvegs plan om ein Canadatur saman med venner på sikt, so då er det jo flaks at vi ikkje er gift. Så slepp eg bli skilt meinar eg 🤣 

Spøk til side, eg trur vi skal få det til teknisk med litt trening (og moglegens frustrasjon 🤭). Eg har padla mykje havkajakk, så har ei slags grunnleggande forståing for åra i vatn. MEN eg har også erfart kor totalt annaleis du hentar støtte i elv/straum, då eg sjølvsagt har sett åra i vatnet feil ved kajakkpadling i elv og blitt drege RETT rundt 🤣 så eg er innforstått med at det spesielt i elv er annaleis, og også at effektiv framdrift på flatt vatn krev trening både på teknikk og samarbeid.

Link to comment
Share on other sites

Kanopadling på flatt vann er kimen til mang en konflikt og frustrasjon deretter.

Jeg mener jeg en gang lærte at grunnleggende regel er som følger (på flatt vann):

- den som sitter foran har to oppgaver - padle rett frem med åra på samme side hele tiden og rope ut retning

- den som sitter bak styrer med j-tak eller korreksjonstak i tillegg til fremdrift. Har i utgangspunktet åra på motsatt side av den som sitter foran.

I elv derimot (stryk) er det den som sitter foran som styrer med klare kommandoer til den som sitter bak. Den som sitter bak kan har mindre forutsetning for å se utfordringene i vannet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Tessatroll said:

Takk for at du gadd ta deg tid til utfyllande svar @Gabs88! Nyttig.

Vi har faktisk ein halvvegs plan om ein Canadatur saman med venner på sikt, so då er det jo flaks at vi ikkje er gift. Så slepp eg bli skilt meinar eg 🤣 

Spøk til side, eg trur vi skal få det til teknisk med litt trening (og moglegens frustrasjon 🤭). Eg har padla mykje havkajakk, så har ei slags grunnleggande forståing for åra i vatn. MEN eg har også erfart kor totalt annaleis du hentar støtte i elv/straum, då eg sjølvsagt har sett åra i vatnet feil ved kajakkpadling i elv og blitt drege RETT rundt 🤣 så eg er innforstått med at det spesielt i elv er annaleis, og også at effektiv framdrift på flatt vatn krev trening både på teknikk og samarbeid.

Jeg ler litt av det, kanopadling er ikke så vanskelig men handler stort sett om å jobbe i sammen. Hvis den fremme padler mer enn den bak klarer å styre/kompansere for så blir det trøbbel. Men hvis den som sitter fremme tar det helt med ro, og den som sitter bak bare konsenterer seg om å matche det den som sitter fremme gjør, da går det helt fint.  Men når vinden står på som værst kan det fort bli frustrasjon av det hele.

 

image.png.3c8ca95c3ec6c8269a87cdd42a6474ee.png

Og som nevnt, takfeste funker som bare det. :)

image.png.5da17345f85156b86ba415f1f84e0a6a.png

 

 

En annen ting å tenke på er forøvrig om Ally virkelig er riktig kano for bruken, jeg liker Ally, de glir veldig fint over vannet med myk bunn, men jeg har aldri padlet i elv med dem. Til elvebruk finnes det nok andre som er bedre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, ost said:

Kanopadling på flatt vann er kimen til mang en konflikt og frustrasjon deretter.

Jeg mener jeg en gang lærte at grunnleggende regel er som følger (på flatt vann):

- den som sitter foran har to oppgaver - padle rett frem med åra på samme side hele tiden og rope ut retning

- den som sitter bak styrer med j-tak eller korreksjonstak i tillegg til fremdrift. Har i utgangspunktet åra på motsatt side av den som sitter foran.

I elv derimot (stryk) er det den som sitter foran som styrer med klare kommandoer til den som sitter bak. Den som sitter bak kan har mindre forutsetning for å se utfordringene i vannet. 

 

Akkurat den er jeg uenig i, rett og slett fordi at hvis den som sitter forran bare skal padle på en side så blir man mer sliten (og for den saks skyld utsatt for eventuelle slitasjeskader) .

 

Når jeg sitter forran så bytter jeg side ved behov, og det gjør jeg ganske ofte, kanskje med et par minutters mellomrom. Da må den som er bak også bytte side selv.  Men også når jeg sitter bak så er det jo godt å bytte side av og til. Men av og til så må man jo padle på samme side lenge for å kompensere for feks vind, er det mye vind vil det ofte være slik at både den fremme og den bak padler på samme side flere minutter i strekk. Men man må også padle både rett ned for å få mest mulig fremdrift samt langt ut hvis man skal hjelpe til med å svinge eller kompensere for vind.

 

 

 

Og jeg har alltid erfart at det er den bak som eventuelt kommer med instruksjoner. Fortere, saktere, langt ut, padle på venstre side, høyre side osv. Men det er kanskje bare noe jeg har vent meg til fordi jeg padlet med fattern, og padler du barn og voksne så er det ofte den som er voksen som kommer med instruksjoner.

Edited by Gabs88
Link to comment
Share on other sites

ost skrev (1 time siden):

Kanopadling på flatt vann er kimen til mang en konflikt og frustrasjon deretter.

Jeg mener jeg en gang lærte at grunnleggende regel er som følger (på flatt vann):

- den som sitter foran har to oppgaver - padle rett frem med åra på samme side hele tiden og rope ut retning

- den som sitter bak styrer med j-tak eller korreksjonstak i tillegg til fremdrift. Har i utgangspunktet åra på motsatt side av den som sitter foran.

I elv derimot (stryk) er det den som sitter foran som styrer med klare kommandoer til den som sitter bak. Den som sitter bak kan har mindre forutsetning for å se utfordringene i vannet. 

Makes sense at "landskapet" avgjer kven som er skipper på skuta! 

Link to comment
Share on other sites

Gabs88 skrev (23 minutter siden):

Når jeg sitter forran så bytter jeg side ved behov, og det gjør jeg ganske ofte, kanskje med et par minutters mellomrom.

Innbiller meg at eg også må det, og at om eg sitt framme må den bak må "follow my lead" på kva side me padlar på, slik at eg får fordelt belastning. Men tippar det @ost meiner er at ein ikkje padlar annakvart tak typ, som jo er den framgangsmåten eg har inntrykk av at mange intuitivt vil velje. Inntrykka mine stammar då frå for mange episodar med 71 grader nord, der eg ofte morar meg stort på andre si bekostning 😆. No er det truleg andre som skal få more seg på mi bekostning. 

Link to comment
Share on other sites

Vi er to kamerater som er aksjonærer i kanoen vist på bildet. Den er mer enn 15 år gammel og har nok nærmere 2000 km på baken. Narvik (Skjomen) - Bottenviken og Sulis - Arjeplog er vel de turene som sitter best i minnet, men vi har padla den mye både på store vann og mye hvitt vann på elv. 
Du ser hvordan den har vært lagret disse årene. Den er kun flatpakket når det har vært nødvendig for å få den med på tog eller fly. Kanoen vår er preget av mange turer, men noen form for delaminering av duken har vi ennå ikke sett. I og med at vi også er vedlikeholdsansvarlige for Kongsberg og omegn Turistforenings 5 allykanoer har vi sett mange skader som er påført via uforstand, men ikke sett duk som er skadet pga alder. Derimot har vi sett mange former for nødreparasjoner og forsøk på å forsterke duken. Konklusjonen vår er at du kommer veldig langt med sportstape og må ta skadene når de kommer i stedet for å lappe før noe har skjedd.i tillegg er ikke dette en kano du smeller hardt på land! 

Vi har hatt et skikkelig havari hvor det ikke var mulighet for nødreparasjon. 1600 kr og «litt» lapping etter hjemkomst  var kanoen ship shape igjen. Alle andre kanotyper hadde tatt sin død av først å bli buksprettet av en skarp stein og deretter bli brettet rundt neste store stein. La gå at duken er mer sårbar enn aluminium / glassfiber eller bøtteplast, men når uhellet først er ute lar allyen seg reparere i felt.

I stryk vil jeg påstå allyen er suveren, den flekser og tar valser mye bedre enn stivere kanoer.   Lange, flate vann er derimot seige med en ally; i hvertfall med 16,5 foteren. Jeg padla Kvenna med flattvannsally for mange år siden; bedre på vanna, men vanskeligere i stryk. 

Hvem som har hvilken rolle i kanoen skal jeg ikke uttale meg om. Der må de to som skal padle sammen finne sin form. Vi bytter side samtidig; men padler ganske lenge på hver side. Meningene om hvilke tak en skal bruke er mange. Jeg opplever J-taket som mer slitsomt for håndleddet enn det andre kaller «bremsetak». Når turen går over hundrevis av kilometer og flere uker vil jeg påstå at det er bedre med et tak som skåner håndleddet enn det som er «stuerent».

Jeg bruker Grey Owl beverhale Åre og er godt fornøyd med den. Åra mi rekker meg nesten til nesa, det er viktig å finne en lengde sompasser deg. 

IMG_3257.jpeg

IMG_3600.jpeg

IMG_3604.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Fint hull Erik. 

Et typisk hull du må jobbe litt for å lage, og som ville vært spiker i kista for de fleste andre merker. Du vet at de med slike hull har brukt hele kanoen. 

Men basert på egne erfaringer, så lakk det nok mye mindre vann inn enn man skulle tro. Den doble bunnen har reddet meg mange ganger. 

Vannet kommer inn, men det er ingen foss.

UV stråling er selvfølgelig ikke bra for duken, men jeg har aldri vært borti delaminering. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy