Gå til innhold
  • Bli medlem

Skibukse til bortovergåing på fjellski


thpaulsen

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er i disse dager på utkikk etter en skikkelig bukse til å erstatte min eldrende regnbukse som har fungert til skibukse frem til nå. Ønsker i utgangspunktet en skallbukse med Pro-Shell membran helst fra Arc'Teryx eller lign.. Pris fra. 2500-5000.

Har kikket litt rundt, og synes at Norrøna Lofoten og Arc'Teryx Theta virker utrolig tøffe... Er dog en smule redd for at disse kanskje blir litt for kraftige og litt for vide i bånn... Noen tanker rundt dette?

Ellers kan Arc'Teryx Stingray (http://www.oslosportslager.no/produkt/arcteryx-stingray-gore-tex-softshell-bukse-5743.aspx) muligens være bra, men er kanskje redd for at denne blir litt i svakeste laget, da jeg ønsker en bukse jeg kan benytte på lengre turer i fjellet (samboeren er i styret i fjellgruppa i DNT og vil ha meg med på langturer/ekspedisjoner på sikt)

Innspill?

Mvh.

TH

Edit: Ellers virker jo også Klattermusen Njord som et bra alternativ. Noen som kjenner til denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norrøna Lofoten og Arc`teryx buksene er helt knall de altså, men ihvertfall Lofoten er ganske vid av seg, og en mer utpreget frikjøringsbukse. Bruker selv Norrøna Recon til dette formålet, både vår, sommer, vinter og høst. Litt varm sommers tid, men ellers helt suveren. Det er en super bukse som er utviklet for spesialavdelinger i forsvaret. Modellen er relativt romslig, men smaler litt inn mot føttene, og har kjempebra luftemuligheter, samt lårlommer med glidelås + borrelås, kjempegode seler, feste til belte om du ikke ønsker bukseseler, forsterket på rumpe og knær, i det heletatt en super bukse som passer utmerket til ditt formål! Kjempebukse rett og slett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har arcteryx beta ar & en sidewinder sv bukse. Betan kom i hus først, og har blitt brukt ganske flittig til skigåing. Sidewindern har jeg brukt mer i vinter enn betaen, da den har lommer som jeg savnet på betaen. Den er ganske vid, men funker bra for min del. Snøgamasjen sitter bra , (jeg bruker crispi stetind sko), og er en behagelig bukse å bruke. Betaen er litt mer kroppsnære i passformen, men gjør en bra jobb den også. Har også tenkt på en arcteryx bib, men har nå fått tak i en Helsport fimbul expedition. Den er ganske bra. En del fiffige detaljer som funker for min del. Har ikke brukt den så mye ennå, men den virker bra så langt. En av få biber, med vanlige stikklommer i sidene. I tillegg har den store lommer foran, som rommer en hel del. Eneset minuset så lamgt med den, er at det er litt tungvint å lufte i sidene. man må kneppe opp en hel del knapper, løsne borrelås, for så å dra ned glidlåsen fra toppen. På det området er både beta & stingray bedre (enklere).

Har også en norrøna dovre bukse, men den har ingen luftemuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammut Base Jump, en slags softshell. Superbehagelig, puster veldig bra, passe vindtett, meget solid og tørker på null komma svish. Etter at jeg kjøpte min går jeg nesten aldri med GTex bukse. Komforten er suverent mye bedre på Base Jumpen. Jeg gikk 6 dager i indre troms i vinter, temperatur ned mot -15 og kuling. Ingen problem. Dyr, men koster mindre enn en Gtex bukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle innspill!

Var i butikken og testa Theta SV bib i dag. Satt utrolig godt, og virker til å være kjempegod kvalitet og utførelse. Skal dog kikke litt rundt på de andre alternativene som er blitt nevnt i tråden.

Endte forøvrig opp med en RAB Neutrino dunjakke 09'. Kjempetøff :)

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil uansett modell/merke anbefale en bukse med glidelås hele veien langs bena for å lettere kunne ta den av og på uten å streve med skistøvler.

Selv har jeg god erfaring med en Bergans Anatomic i Dermizax som er en lett bukse med stretch. Den er nok så enkel i utførelsen og veier lite men gir fullgod beskyttelse mot vind og vått vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har i ettermiddag tilbragt nærmere to timer i prøverommene i flere sportsbutikker, og har konkludert med at jeg nok går for Arcteryx Theta SV BIB. Dette først og fremst fordi jeg oppfatter denne som kraftigere og mer forseggjort i utførelsen enn tilsvarende fra Norrøna, Bergans, McKinley etc., samt at denne sitter som støpt på kroppen min :)

Det tøffeste alternativet hadde nok vært Klattermusa Salopette, men denne blir altfor tung og omstendelig til mitt bruk med sine nærmere 1.2 kg :)

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har i ettermiddag tilbragt nærmere to timer i prøverommene i flere sportsbutikker, og har konkludert med at jeg nok går for Arcteryx Theta SV BIB. Dette først og fremst fordi jeg oppfatter denne som kraftigere og mer forseggjort i utførelsen enn tilsvarende fra Norrøna, Bergans, McKinley etc., samt at denne sitter som støpt på kroppen min :D

Det tøffeste alternativet hadde nok vært Klattermusa Salopette, men denne blir altfor tung og omstendelig til mitt bruk med sine nærmere 1.2 kg :D

TH

Ikke akkurat et dårlig valg det nei! :) Blir helt sikkert kjempefornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.