Gå til innhold
  • Bli medlem

Dagsetapper på lang tur!


Siig

Anbefalte innlegg

Kor langt klare ein 15 åring å gå på ein dag? Er 172 høg og 60 kilo tung. 20 kilo på ryggen. Vurderer å legge ruta rund Femund på Norge på tvers turen min(Båt øve vert da ca 720 km). Går eg rundt vert da 800+. Har ca 5 veke til turen. Ka trur deko er maksgrensa for å gå kvar dag(lengde på dagsetappane) i strekk i 35 daga?:)

GOOD JUl til alle her på forumet :D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pluss minus 3 mil om dagen på vanlig flatmark, det tilsvarer 6 timer gange, eller 5 k/t.

DNT har i sine løyper estimert 4 k/t - og for å ikke slite deg helt ut til neste dag anbefales det ikke å gå lenger enn de 6 timene daglig. da blir avstanden 24 kilometer om dagen.

du bør vel også legge inn en pausedag i ny og ne.

:tallek

strekningen du skal gå er 750 kilometer. estimart gange per dag er 25. i tillegg anbefales det en hviledag per uke.

da går du 25 kilometer x 6 dager i uken = 150 kilometer.

750 kilometer totalt / 150 kilometer i uken = 5 uker tar turen.

ps! hadde jeg vært deg så ville jeg nok ha lagt inn en ukes pause etter selve turen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du en pusling 500fjell ? :D

sier meg selvfølgelig enig med deg.

-----------------------------------------

en liten digresjon,

når man skal gå lange dagsetapper hva anbefaler dere:

* hvile / restitusjon

* væskebalanse

*energi / næring

følger dere kroppen signaler, følger dere klokka, følger dere etappene/avstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor langt klare ein 15 åring å gå på ein dag? Er 172 høg og 60 kilo tung. 20 kilo på ryggen. Vurderer å legge ruta rund Femund på Norge på tvers turen min(Båt øve vert da ca 720 km). Går eg rundt vert da 800+. Har ca 5 veke til turen. Ka trur deko er maksgrensa for å gå kvar dag(lengde på dagsetappane) i strekk i 35 daga?:D

GOOD JUl til alle her på forumet :?:-(

Nog behöver man veta lite mer än att mannen (?) är 15 år och väger 60 kg. Har han(hon, du?) ingen fjällvana alls,

och inte speciellt utvecklad fysik,

kan redan 20 km per dag vara i mesta laget om han (hon, du?) bär på 1/3 av kroppsvikten. Det kan rentav leda till total avsmak eller avbrott.

Din osäkerhet vittnar om att vanan inte finns; alltså skaffa den först på kortare turer och frågan besvarar sig själv.

Mina egna dagsetapper är på kanske 15-20 km och jag håller väl 2-3 km/tim, ty jag tycker om att se mig om. Det finns passager där det känns som man inte kan gå långsamt nog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man snakker med folk om fjellvandring kommer ofte dette spørsmålet opp. Hvor langt har du gått, eller hvor langt går du hver dag.

Dette kan sammenlignes med at du f.eks. forteller at du driver med sportsdykking og det første spørsmålet som kommer opp er hvor dypt du har vert.

Felles for begge situasjonene er at de som stiller spørsmålet ikke har peiling på hva det dreier seg om.

Det som pleier å ha betydning er hvor lenge du går. Antall kilometer pr. dag kan variere sterkt. jeg pleier å beregne ca. 3km pr. time i snitt, men så går jeg mest i fjellet på sørvestlandet.

Går du f.ers. i Femundsmarka så kan du beregne en del mer. Kaskje mellom 4 og 5, avhengig av kondisjon, styrke og lass på ryggen.

Med din størrelse så ville normalt en sekk på 12 til 15kg være å anbefale. Jeg gikk en uke i sommer med ca. 22kg på ryggen, og jeg har ca. din høyde og litt mer vekt. Dette ble for mye. Du risikerer å få problemer med knær eller føtter. Jeg fikk problemer med et kne og det tok nesten et halvt år før det ble bra igjen.

Er du i god form kan du nok klare 20kg, men da må du ha god trening i å bære tung sekk.

Siden du skal gå så lenge er det nok lurt å legge inn noen hviledager for å hente deg inn igjen.

Sommeren 2008 var det en mann litt eldre enn deg som gikk en slik tur. Jeg mener at han startet på Kongsberg og gikk til Haukeliseter og så videre til et sted inne i Ryfylket.

Hvis du går inn på http://www.friluftsliv.no/ og kliker deg inn på diskusjonssiden så kan du forsøke å få kontakt med en som kaller seg "Skjevis". Det var han som gikk denne turen og han kan helt sikkert gi deg en del gode tips.

Han hadde en fin turrapport liggende ute på nettet etter denne turen, men jeg er ikke sikker på om den er aktiv lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst du er 15 år vil 20 kilo nesten være for mye uansett, og visst det går bra så vil det ikke være å anbefale. Du bør nok gå gjennom pakklistene dine å se på hva du kan legge igjen hjemme, er mange måter å få ned vekta på og 20 kilo skal ikke være nødvendig på en sommertur¨selv om det kan bli kaldt da også. det er vel en slags ekspedisjon du planlegger her å da bør det være mulig å leve litt enkelt!

Visst du etterhvert legger ut pakklister kan folk hjelpe deg med hva du trenger, hva du bør legge igjen hjemme, og hva du har glemt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.