Gå til innhold
  • Bli medlem

Vær og værtegn


larka

Anbefalte innlegg

Det er aldri hyggelig å bli overrasket av plutselig uvær når en er på fjelltur. Uansett studier av alskens værmeldinger på yr og andre meldingstjenester kan været ta andre veier enn det som er meldt. Jeg har av og til stor glede av å kikke på bøker om vær og værtegn som det finnes en sann flora av. Men det jeg lurer på er om det er noen av forumets medlemmer som har personlige, gode erfaringer med enkelte værtegn? Jeg tenker da primært ikke på slik som å spå i grisemilten eller ryggfinna hos abbor, men f.eks. slike du kan se av enkelte skyformasjoner, sola og annet.

Personlig har jeg erfart at et sikkert tegn på kommende nedbør er såkalte meieskyer eller revehaler som trekker opp fra vest på godværsdager på fjellet. Da tar det ikke mange timene før regnet kommer selv om himmelen er knallblå og sola skinner.

post-4167-133474582161_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke så viktig hvilken retning de kommer fra.. De varsler at det kommer en fuktig varmfront, og disse cirrus skyene med opptrekk ligger noen mil foran selve varmfronten. De varmfrontene de ligger foran inneholder som oftest store fuktige luftmasser som vil gi langvarig nedbør..

De skyene du har sett 500-fjell kan kanskje være contrails fra fly som har strukket seg ut?

Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et værtegn jeg har funnet ut stemmer ganske bra er hvis du ser en ring rundt månen på kvelden så blir snø/regn dagen etter.

Vi har til og med funnet på et lite ordtak: Ser du kvelden rundt månen en ring, da ser du på morran ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skyene du har sett 500-fjell kan kanskje være contrails fra fly som har strukket seg ut?

Alex

Neida, det er meieskyer.

Meieskyer kan også forekomme under oppbygging av et høytrykk, oftest et halvt døgn til ett døgn før. Men det som skiller dem fra lavtrykkskyene er at meiene er mer spredt rundt på himmelen, nesten litt "rotete". "Lavtrykk-cirrus" ligger oftest i lik retningsstruktur radvis, og varsler om en fuktig varmfront=>nedbør.

Ergo kan meieskyer varsle om både høytrykk og lavtrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om det stemmer det du sier 500 fjell, så må det være noe hun som var meterolog og hadde meterologi med klassen min for et par år siden unnlot å fortelle. Hun sa derimot at slike skyer varslet nedbør, men ikke at de kunne varsle høytrykk.. Men det bildet som er først i denne tråden er det vell ingen usikerhet om hva varsler :roll:

Hva er foresten kilden din?

Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kaller begge disse typene for fjærskyer/meieskyer, forskjellen er som sagt at de skyene som ligger i en bestemt/paralell retning fører en nedbørsfront. Når meieskyene ligger i ubestemte retninger tyder det på subsidiens og stabilt høytrykk i vente.

Har i alle fall merket dette flere ganger på østlandet, men det vanligste er å se meieskyene når det går fra høytrykk mot lavtrykk. Klarvær gjør at en ser skyene.

Er ikke ekspert på temaet, så ikke spør meg flere spørsmål før jeg får sikre kilder :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerstid har jeg funnet ut at det er en viss sammenheng mellom vær og sau. Trekker sauen ned blir det stort sett regn og drit.

Trekker derimot vær mot sau, fortrinnsvis søyene, er det fare for nattefrost. (Sidan dei helst styrer på utpå hausten/tidleg vinter).

Beklager, kunne ikkje dy meg... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen grunnleggende værtegn:

*Ring rundt sol eller måne, bi-sol (to mindre, lysende soler) på begge sider av sola: Skyldes lysbrytning i usynlige iskrystaller i høyden. Varsler nedbør. Kalles også Halos.

*Cirrus (fjærskyer, meieskyer): Varsler at en varmfront er i anmarsj, nedbør.

*Svalene flyr lavt om sommeren: Gammelt varsel om regnvær. Kan skyldes at insekter føler trykk- eller fuktighetsendring i lufta.

*Oppklarnende skydekke i vest: Tegn på bedre vær dagen etter.

*Lang kondensstripe etter jetfly i høyden: Betingelsene til stede for at vi kan få kondensasjon av vanndamp og nedbør, dersom det kommer en front kan det bli nedbør.

*Skyer i forskjellig høyde blåser i forskjellige retninger (”kryssende vinder”): Varsler om front i nærheten, mulig nedbør.

*Cumulus (haugskyer): Mulige ettermiddagsbyger med torden om sommeren. Men mindre haugskyer er også godværsskyer, da disse jo gjerne dannes på varme sommerdager. En indikasjon på sannsynligheten for ettermiddagsbyger kan vi få ved å se på hvor fort skyene vokser i høyden. En tommelfingerregel: Dersom høyden på cumulusskyene er større enn bredden tidlig på dagen (før kl 12–13), er risikoen for byger stor.

*”Lummer” luft en varm sommerdag: Torden. At det er lummert, betyr at lufta er stikkende varm og klamt fuktig. Mange mennesker får også hodepine før tordenvær.

*Disig luft en varm sommerdag: Torden.

*Klar luft, god sikt om sommeren: Fortsatt pent vær.

*Klar nattehimmel med mye stjerner: Lite fuktighet i lufta, pent vær dagen etter.

*Skylag i vest: Nedbør, front kan komme. Fronter med nedbør kommer vestfra mot Norge.

*Vindskjær: Vindskjær er (sterk) fallvind i fronten av en bygesky, og langs bakken vil det blåse (plutselig) i retning fra skyområdet. Kraftig regnskyll kan ventes. Vindskjær er farlig for fly under landing, fallvinden reduserer løftet på vingene. Store flyplasser har radar som avdekker vindskjær.

*Skifter vindretningen med solas gang, slik at vi har solgangsbris, er det tegn på at godværet vil fortsette. Bøyer vinden mot sola, er det uværstegn.

*Dersom vind vrenger bladene på løvtrær, eller ”jager” med krusninger på stille vann, kan det varsle regn. Slik ruskevind er ofte forårsaket av fallvinder i front av nedbørsskyer.

Kilde:

Angående fenomenet meieskyer som spår høytrykk skal jeg sjekke nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.