Gå til innhold
  • Bli medlem

Gnagsår pga for varme sko...


jarmol

Anbefalte innlegg

Jeg har erfart et lite problem med det ene fjellskoparet mitt i forhold til at de blir FOR varme på deler av turer jeg tar. Dette gjelder sko som er beregnet for kalde områder (vinter eller i høyden).

Problemet er at hvis jeg skal på en høy topp sommerstid, der det er kaldt på toppen og mye bregåing så må jeg bruke disse skoene på hele turen for ikke å bli kald når temperaturen drar seg nedover (jeg drar naturlig nok ikke rundt på to par fjellsko). Hvis jeg da starter i "lavlandet" der det kan være mange varmegrader så blir det omtrent like varmt i skoene som det er å ligge i sola i Riyadh i juli. Dette medfører at jeg svetter mye på føttene og jeg får gnagsår på innsiden av hælen som følge av dette (har ikke problemer med gnagsår i det hele tatt hvis det er kaldt hele veien). Det er ikke snakk om blemmer, men at ytterste delen av huden blir mer og mer sår.

Jeg pleier bruke tynne ullsokker innerst, men må også bruke et litt tykkere par ettersom de er beregnet på bruk i kulden og dermed litt mer romslige enn de "vanlige" fjellskoene mine.

Er det noen som har noen gode erfaringer til hvordan jeg kan unngå dette? Hører rykter om at nylonsokker innerst skal være bra. Har ikke prøvd dette enda, og lurer litt på hvordan dette påvirker varmeisolasjonen i skoen.

Talkum skal også være et tips, men hvordan virker dette hvis man svetter mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En tynn liner-sokk (nylon e.l) innerst og en ullsokk utafor. Har god erfaring med de tykke ullvang-sokkene.

Ull-Ull vil kansje føre til at den innerste ullsokken gnager mo huden.

Nylon-ull tror skal vel forhåpentligvis gjøre at nylon gnager mot ull, og ikke mot huden :D

Eventuelt kan du jo også teipe med sportstape før du setter i marsj. Hvis teipen løsner, så fjerner du den, men da har du prøvd iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt kan du jo også teipe med sportstape før du setter i marsj. Hvis teipen løsner, så fjerner du den, men da har du prøvd iallefall :D

Sportstapen har jeg prøvd allerede. Mulig det var dårlig tape (lånte av en kamerat), men den hang fort fast i sokken i steden for foten :)

Fint hvis dere har en link til nylonsokker som dere har erfaringer med og som jeg kan prøve, hvis det er det som er det beste tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"liner sokker / såkalte second skin sokker" - har brukt noen amerikanske med navn "wigwam" og kanadiske "J.B Fields" de fungerer fint! har ingen nettlink til disse merkene, men jeg har kjøpt dem i helt ordinære sportsbutikker her til lands.

Tror forøvrig at kjente merker som lowe alpine og andre også lager slike sokker! Har aldri fått gnagsår når jeg har benyttet slike innerst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte en "nylon" sokk fra X-socks sist tur i Femundsmarka, var vel egentlig langrennsmodellen X-country, o det fungerte supert. Hele nye fjellstøvler fra Meindl var også med på utflukten, og kom helskinnet hjem etter en drøy uke, uten et eneste gnagsår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.