Gå til innhold
  • Bli medlem

Rago nasjonalpark - en beretning fra sommerens fjelltur


evenl

Anbefalte innlegg

Sommeren er tid for de lengre turer. Da tenker jeg ikke i første rekke på antall kilometre, men antall sammenhengende dager på tur. Rago nasjonalpark var blitt utvalgt som sommerens mål. Et lite, men spesielt område som sammen med de store nasjonalparkene på svensk side danner Europa's største sammenhengende vernede område. Det ble en minnerik og solfylt uke i denne perlen av et område nord for Fauske. Store elver og fosser, og svært spesiell geologi gjorde at det ble en ny naturopplevelse på mange måter.

:roll:Les mer, se bilder og kart på ifriluft.net

Turhilsen

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Hei.

En kjepefin turraport og bilder fra Rago.

Et spennende område! Eventyrlig og "mystisk".

Mange jeg nevner Rago for, har aldri hørt om området ...

Da jeg og hunden (Onni - Jack Russel) gikk en rundttur 1 år tilbake møtte vi en person den dagen, dvs vi hadde Rago for oss selv. Håper at jeg senere får tatt flere turer der, gjerne over flere dager.

Sender en link til mone bilder fra Rago.

http://www.ryggsekk.net/turer/rago-20mai06/rago.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt rykter om at det er forbudt å både fiske og jakte i denne nasjonalparken. Stemmer det?

Nei, det kan nok ikke stemme at det er noe forbud mot fiske iallefall. Rago nasjonalpark inngår i Statskog sitt fiskekart for Nordland, nordre del, som viser hvor man kan fiske med Statskog sitt fiskekort.

Og når det gjelder jakt fant jeg følgende som er saksa fra vernebestemmelsene for Rago nasjonalpark:

"...Bestemmelsene skal likevel ikke være til hinder for: - Utøvelse av jakt og fangst etter gjeldende bestemmelser så vidt angår rype, hare, villmink og rødrev."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.