Gå til innhold
rayun

Adkomst Hardangervidda østfra.

Anbefalte innlegg

Trenger tips her folkens,

Legg kartet på gulvet, eventuelt bruk PC og tenk deg en linje mellom Noresund og Kinsarvik.

Sett at du så skulle bruke beina, full oppakning og så gå fra øst mot vest. Hvilken rute ville du valgt for med minst mulig energibruk å entre Hardangervidda for et godt utgangspunkt videre vestover?

Egne erfaringer vil skåre høyt, tett fulgt av synsing i alle varianter:-D  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker du Noresund Krødsherad? Jeg kan gå rett på synsing .. Noresund --> Eggedal --> Borgegrend --> Rødberg --> Imingfjell --> Hardangervidda --> Kinsarvik ? Litt kjedelig å følge vei da (Til Imingfjell), men det tar vel minst energi. Skjult lenke - logg inn for å se den  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 minutter siden, Heriks skrev:

Tenker du Noresund Krødsherad? Jeg kan gå rett på synsing .. Noresund --> Eggedal --> Borgegrend --> Rødberg --> Imingfjell --> Hardangervidda --> Kinsarvik ? Litt kjedelig å følge vei da (Til Imingfjell), men det tar vel minst energi. Skjult lenke - logg inn for å se den  

Takk for tips, Ja Noresund I Krødsherad.

Hentet opp rutebeskrivelsen og den er jo ganske rett vest og et bra utgangspunkt videre fra Imingfjell. Men er litt vel kjedelig å følge vei så langt.

Jeg mener å ha lest et sted at det er merket rute fra Norefjell til Hardangervidda. Hvor langt nord denne går før den er over på vidda har jeg ikke funnet ut. Men ser for meg at dette kanskje er et par dagsmarsjer lenger, enn om det var mulig å gå mer rett vest fra start. Skal ikke se bort i fra at en bruker like lang tid på å forsere mange høydemeter selv om ruta er kortere.

Kanskje Norefjell opp og så drei mot Haglebu Prøve å holde høyde og krysse dalføret nord for Rødberg. 

Ellers er jo Imingfjell et glimrende utgangspunkt for turen videre, så bra tips som er notert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo forsåvidt ikke noe problem å finne turstier den veien (jeg har aldri gått disse, jeg har kjørt veien jeg beskrev :D ) Skjult lenke - logg inn for å se den (stopp på Torsetlia og fortsett over Hardangervidda derifra) men hvordan dette blir i forhold til "minst energi"  er jeg vel noe mer i tvil om ... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
31 minutter siden, rayun skrev:

Takk for tips, Ja Noresund I Krødsherad.

Hentet opp rutebeskrivelsen og den er jo ganske rett vest og et bra utgangspunkt videre fra Imingfjell. Men er litt vel kjedelig å følge vei så langt.

Jeg mener å ha lest et sted at det er merket rute fra Norefjell til Hardangervidda. Hvor langt nord denne går før den er over på vidda har jeg ikke funnet ut. Men ser for meg at dette kanskje er et par dagsmarsjer lenger, enn om det var mulig å gå mer rett vest fra start. Skal ikke se bort i fra at en bruker like lang tid på å forsere mange høydemeter selv om ruta er kortere.

Kanskje Norefjell opp og så drei mot Haglebu Prøve å holde høyde og krysse dalføret nord for Rødberg. 

Ellers er jo Imingfjell et glimrende utgangspunkt for turen videre, så bra tips som er notert.

Den merka ruta du prater om går vel over Høgevarde og Reinsjøfjell, og kommer ned ved Tunhovd (på nedsiden av Langedrag), ca 2 mil nord for Rødberg? Fin tur etter min mening, hadde heller gått der enn ned til Rødberg over skauen.

edit: Var andre som kom meg i forkjøpet her med turbeskrivelse fra ut, ser jeg nå men :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
23 minutter siden, enss skrev:

Den merka ruta du prater om går vel over Høgevarde og Reinsjøfjell, og kommer ned ved Tunhovd (på nedsiden av Langedrag), ca 2 mil nord for Rødberg? Fin tur etter min mening, hadde heller gått der enn ned til Rødberg over skauen.

Ja det var nok den jeg hadde lest om en gang, men som jeg ikke husket. Har kikket litt mer på linken fra Skjult lenke - logg inn for å se den og det ser ut til å være en bra rute.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, rayun skrev:

Trenger tips her folkens,

Legg kartet på gulvet, eventuelt bruk PC og tenk deg en linje mellom Noresund og Kinsarvik.

Sett at du så skulle bruke beina, full oppakning og så gå fra øst mot vest. Hvilken rute ville du valgt for med minst mulig energibruk å entre Hardangervidda for et godt utgangspunkt videre vestover?

Egne erfaringer vil skåre høyt, tett fulgt av synsing i alle varianter:-D  

Her trenger jeg en PM

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av kravnan
      Vi er et par som bor i Oslo og ønsker å ta en telttur i Kristi Himmelfarts helgen (onsdag-søndag). Vi ønsker å gå fottur. Ski er uaktuelt. Vi kan ta tog eller bil og tenker maks 5 timer unna. Vi er åpen både for å gå med teltet på etapper eller å ha «basecamp» som et utgangspunkt for dagsturer. Årstiden (snø) krever en tur i lavere terreng. Hvor finner vi dette? Vi trenger tips! 
    • Av Thomas_B
      Noen som har gått Utladalen, fra Sognefjellshytta og ned til Øvre Årdal? Har tenkt å ta turen i sommer. Er det fine teltplasser på denne ruten?
    • Av Gisle Uren
      Her er en aldri så liten bildereportasje fra årets litt lengre «guttetur» sammen med kameraten min Jens. Vi fikk åtte herlige dager på tur meg hunder og sleder på Hardangervidda. Vi hadde til sammen halvannen dag med sol, resten bestod stort sett av lavt skydekke, dårlig sikt og lange perioder med whiteout. Men tur er tur, og vi koste oss skikkelig.
      En stor takk til Skjult lenke - logg inn for å se den som lånte oss telt til denne turen. Det var utrolig fint å få testet Helsport Spitsbergen X-Trem 4 Camp uten å måtte kjøpe først. Teltet møtte de fleste av våre forventninger, så det er ikke utenkelig at det blir handlet telt nå i etterkant av turen.
      Jeg kommer ikke til å skrive en a-å reportasje, men lar bildene få hovedfokus og skriver heller litt tekst under hvert av dem. Ikke vær redd for å stille spørsmål om noen ønsker å vite mer.

Vi startet seint fra Dyranut der vi parkerte, kjørte omkring 4 km i mørke med hodelyktene trygt nedpakket i bunnen av sledene. Både vi og hundene våknet om morgenen og kikket oss forventningsfulle rundt. 

To skiløpere nærmer seg leiren. Et spennende øyeblikk i en hunds liv.

Flokk og familieliv. Unge Føyke hilser sin mor Eqqo med en sunn dose respekt ved å slikke henne i munnvikene. Eqqo viser dempende signal ved å gjespe.
      På tur har jeg hundene på en lang felleskjetting, med kortere utstikkere til hver hund. Tett nok til å ha kontakt med sidemannen, men ikke tett nok til at de kan surre seg om en annen.

Jens og damene. Vi hadde med åtte hunder, fire tisper og fire hannhunder. To av tispene var i slutten av løpetiden, så vi valgte å kjøre kjønnssegregerte spann på denne turen for ikke å få for mye rot underveis. Jeg har stort sett hunder som er tett i familie med hverandre. Det gir en mer harmonisk hverdag med lite bråk og uro i flokken.
      Tispene i front er Jinta (lys) og hennes datter Eqqo. Tispene bak er Eqqos døtre Anori (lys) og Føyke(mørk).

På vei over Tinnhylen.

Vi veksler på å kjøre først. Både fordi det gi avveksling og er kjekt å være fremst, men også fordi hundene i bakerste spann alltid trekker litt mer intenst for å ta igjen spannet foran. Er du først må du gå litt mer selv, er du bakerst kan du henge mer på slep, hvile litt og fotografere. Særlig når gutta gikk bakerst kunne det gå heftig unna. Det luktet godt i front, og det var tilløp til angst og desperasjon om jeg bremset og lot luken bli for stor.

Med fire grønlandshunder foran sleden får du stort sett med deg alt du trenger for en uke i fjellet. Du får egentlig med deg en god del du ikke trenger også... Sleden er av typen som kalles Nansenslede og bortsett fra styrebøylen og bremsen bak, så er den nesten identisk med sledene som ble brukt over Grønland i 1888. Denne type slede er ideell til hundekjøring i nordisk stil der hundekjøreren beveger seg på ski.  
      Det er mange ulike teorier om hvor mye en hund kan/skal trekke. Jeg har erfart at om hunden ikke belastes med mer enn omkring sin egen kroppsvekt, så holder de jevnere fart og blir mindre påvirket av litt variasjoner i terreng og føre. For mine grønlandshunder vil det si ca 30 kg pr hund når spannet består noenlunde jevnt av hanner og tisper.

Morgenstund ved Melrakktjønne, langs (Numedals)Lågen mellom Rauhelleren og Lågaros.

Helsport Spitsbergen X-Trem 4 Camp, et romslig og solid telt for de som tenker i kilo og ikke i gram. En stor takk til  Skjult lenke - logg inn for å se den som lånte ut teltet sitt til denne turen.

På vei mot Lågaros passerer vi denne kunstferdige varden. Kanskje bygget av eierne av en av buene like ved, som syntes utsikten ble for kjedelig?

Damene

Det ble klesskifte hver gang vi byttet plass. Den som gikk fremst svettet og den som gikk bakerst småfrøs.

Etter to og en halv dag med dårlig sikt og whiteout gjorde det utrolig godt med en halvtime med sol i det vi stopper for å slå leir.
      Leirplassen var på en liten holme i Øvste Krokavatnet i Kvennavassdraget.

Du skal leite lenge for å finne noe som er like robust, nøysomt og arbeidsvillig som en grønlandshund. Her er Branoq en fire år gammel hannhund, som gjør seg klar for nok en natt sammenkveilet i snøen.

Pause foran Holken etter en seig oppstigning fra Litlos. Strekket fra Litlos til Besso var ett av stedene vi godt kunne ha tenkt oss at var ferdigstikket. Med flatt lys og elendig sikt ble det litt ekstraarbeid å orientere.

Siste dag, på vei tilbake til Dyranut, ble vi endelig belønnet med strålende sol fra en nesten skyfri himmel.

Glade hunder, strålende vær, skarp luft og tørr snø. Bedre enn dette blir det nesten ikke på tur. Vi mennesker har selektivt minne og avslutningen på turen har mye å si. Selv etter syv dager med langt fra ideelle forhold, så er det dag åtte med strålende vær den som huskes best. Neste år kikker jeg sikkert på bildene og tenker, - Hæ, var det ikke strålende sol alle dagene?

• Av Largo
      Jeg skal gå fra Østfold og nordover. Finnskogleden, Trysil området og Femunden. Tenkte å starte tidlig i mai i Østfold og gå mot nord. Jeg er ikke fra østlande, og jeg er litt usikker på snøforholdene på den strekningen. Særlig i år tenker jeg det kan bli en utfordring med snø i marka og oppe i høyden i mai.  Er det noen som er mer kjent med landet langs grensen i Østfold og Hedemarkens som kan gi noen råd med tanke på snø i mai?Jeg tenker å gå til fots selvsagt. 
    • Av Cawpi
      God dag, 
      vi (to) ønsker og krysse hardangervidda i sommer. Vi bor i Stavanger, og tenkte å kjøre til Odda, ta buss til Rjukan evt (vet ikke om det er mulig uten for mange bytter) og gå tilbake. 
      Det er den eneste muligheten jeg kommer på, er det noen som har noen andre tips eller erfaringer? 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår.