Gå til innhold
Terka

Flaske for transport av brensel (bensin) på tur

Anbefalte innlegg

Noen som har tips / linker til bra og billige flasker for transport av bensin på tur?

Må selvsagt være potte tett ift flaske/korker, bruker i dag std en liters flasker som bensinen selges på men har opplevd å få littegrann lekkasje via åpning/kork selv om korken er godt skrudd på.

Har bensinbrennere fra Soto, Trangia/Optimus, og MSR. MSR brennere brukes mest så om flaskene er kompatibel med deres pumper så er det et pluss.  Men flaskene trenger ikke være kompatible med noen som helst, der viktigste er at dem er lekasjefri både stående og liggende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Terka skrev:

[...] har opplevd å få littegrann lekkasje via åpning/kork selv om korken er godt skrudd på.

Litt avhengig av hvordan toppen er utformet, kan det kanskje la seg gjøre å få tak i eller lage seg (skjære til eller bruke flytende pakningsmasse som stivner) passende og litt mer slitesterke pakninger som kan legges inn? Har ikke prøvd, så jeg vet ikke om det blir bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker engangs plastbrusflasker 0,5 L med skrukork. Av den gamle litt mer solide sorten enn dem som brukes nå. Da det gikk opp for meg at var i ferd med å forsvinne for å bli erstatte med de myke tynne som brukes nå , sluttet jeg å pante dem og har enda ett brukandes lager. De fungerer perfekt . Når en er tom går den på bålet , jeg trenger ikke bære dem med hjem. Jada , jeg vet at noen vil si at dette er fy-fy , og at disse flaskene ikke er beregnet på bensin. Og det er de jo ikke. Og til langtids lagring av bensin er det ikke noen god løsning. Jeg har merket meg at flasker som har stått i boden min med bensin noen måneder kan være vanskelig å åpne, det virker som om skrukorken limer seg litt fast.  Men ett par uker ? Aldri noe problem. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
31 minutter siden, Robinson skrev:

Jeg bruker engangs plastbrusflasker 0,5 L med skrukork. Av den gamle litt mer solide sorten enn dem som brukes nå. Da det gikk opp for meg at var i ferd med å forsvinne for å bli erstatte med de myke tynne som brukes nå , sluttet jeg å pante dem og har enda ett brukandes lager. De fungerer perfekt . Når en er tom går den på bålet , jeg trenger ikke bære dem med hjem. Jada , jeg vet at noen vil si at dette er fy-fy , og at disse flaskene ikke er beregnet på bensin. Og det er de jo ikke. Og til langtids lagring av bensin er det ikke noen god løsning. Jeg har merket meg at flasker som har stått i boden min med bensin noen måneder kan være vanskelig å åpne, det virker som om skrukorken limer seg litt fast.  Men ett par uker ? Aldri noe problem. 

En fare er eksplosjonsfare som følge av statisk elektrisitet når man heller bensin fra en brusflaske, har vert oppe på forumet før. Og slike ulykker har skjedd ja.

Skjult lenke - logg inn for å se den - hvilke størrelse og vekt ser du for deg, og antall flasker? Alkylatbensin selges på 4 og 5 liters dunker som virker solide nok. Eller så har man reservebensinkanner i 5, 10, 20 (og 2,5?) liter.

Hvis de ikke skal skrus en pumpe på har trangia denne utrolig kjekke flasken, spesielt hvis du har primus med fast tank! Kommer i 0,5 og 1 liter så vidt jeg vet:

 

E77BB432-1AA7-49EA-8CA1-716E8CBDEF6D.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Mareng skrev:

En fare er eksplosjonsfare som følge av statisk elektrisitet når man heller bensin fra en brusflaske, har vert oppe på forumet før. Og slike ulykker har skjedd ja.

 

 

E77BB432-1AA7-49EA-8CA1-716E8CBDEF6D.png

Når det gjelder statisk elektrisitet er han som holder flasken en større risiko enn selve flasken. En plastflaske lagrer nesten aldri statisk elektrisitet, mens eieren gjør det ofte. Alle fjellfolk jeg kjenner elsker ull og fleeceplagg. En kombinasjon som er perfekt for å lage statisk elektrisitet . Alle har hørt den sprakende lyden når man trekker av seg fleecegenseren man har utenpå ulltrøya. Det er statisk elektrisitet , og den lades ut  med en liten gnist når man får kontakt med jord . Det får man lett med en aluminium brenselsflaske , siden aluminium er en god leder. Plast er en dårlig leder og tryggere. Risikoen er vel egentlig størst når man fyllet på brenselflasken hjemme, siden man ofte tømmer fra en større kanne med mer bensin enn halvliteren man har ute i felt. Varsomhet er vel nøkkelordet her. Jeg tar alttid i jord før jeg begynner å søle med bensin. Spesielt hvis jeg bruker noe som leder strøm , som en aluminiumsflaske.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
22 minutter siden, Robinson skrev:

Når det gjelder statisk elektrisitet er han som holder flasken en større risiko enn selve flasken. En plastflaske lagrer nesten aldri statisk elektrisitet, mens eieren gjør det ofte. Alle fjellfolk jeg kjenner elsker ull og fleeceplagg. En kombinasjon som er perfekt for å lage statisk elektrisitet . Alle har hørt den sprakende lyden når man trekker av seg fleecegenseren man har utenpå ulltrøya. Det er statisk elektrisitet , og den lades ut  med en liten gnist når man får kontakt med jord . Det får man lett med en aluminium brenselsflaske , siden aluminium er en god leder. Plast er en dårlig leder og tryggere. Risikoen er vel egentlig størst når man fyllet på brenselflasken hjemme, siden man ofte tømmer fra en større kanne med mer bensin enn halvliteren man har ute i felt. Varsomhet er vel nøkkelordet her. Jeg tar alttid i jord før jeg begynner å søle med bensin. Spesielt hvis jeg bruker noe som leder strøm , som en aluminiumsflaske.

Hehe, det er isolerede materiale som bygger opp statisk elektrisitet, ikke ledende. Som elektriker, installatør og elsikkerhetskonsulent har jeg fått meg meg noen ting om statisk elektrisitet.

Drivstoffkanner lages i metall eller plastmateriale som ikke bygger opp statisk elektrisitet. Jeg mener det er carbon de blander i plasten for å få den halvledende, men der finnes det nok flere løsninger. Så du kan trygt bruke aluminiumsflaskene dine, men unngå plastflasker/brusflasker som ikke er beregnet på drivstoff.

Det har skjedd ulykker med plastflasker og bensin, det har jeg fått bekreftet (men har ikke anledning til å henvise til kilder nå).

Og når du først er inne på det, når man er utendørs vil kroppen (ikke nødvendigvis fleecejakken) normalt ha ett potensiale nær jord, avviket blir ikke så voldsomt stort. En plastbeholder som bygger opp statisk elektrisitet kan ha ett ekstremt høyt potensiale etter du drar den opp av sekken langs en fleecejakke. Gni en plastmappe langs buksebenet, og du er oppe i 20 000 volt, men energimengden i utladningen er stort sett lav. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Mareng skrev:

Og når du først er inne på det, når man er utendørs vil kroppen (ikke nødvendigvis fleecejakken) normalt ha ett potensiale nær jord, avviket blir ikke så voldsomt stort. En plastbeholder som bygger opp statisk elektrisitet kan ha ett ekstremt høyt potensiale etter du drar den opp av sekken langs en fleecejakke. Gni en plastmappe langs buksebenet, og du er oppe i 20 000 volt, men energimengden i utladningen er stort sett lav. 

...og 20.000V slår fort over gnist på et par cm så.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, Mareng skrev:

Hehe, det er isolerede materiale som bygger opp statisk elektrisitet, ikke ledende. Som elektriker, installatør og elsikkerhetskonsulent har jeg fått meg meg noen ting om statisk elektrisitet.

Drivstoffkanner lages i metall eller plastmateriale som ikke bygger opp statisk elektrisitet. Jeg mener det er carbon de blander i plasten for å få den halvledende, men der finnes det nok flere løsninger. Så du kan trygt bruke aluminiumsflaskene dine, men unngå plastflasker/brusflasker som ikke er beregnet på drivstoff.

 

Selvfølgelig kan plast lagre statisk elektrisitet. Og det kan du og jeg også. Men for å lade ut denne elektrisiteten må den lagrede elektrisiteten ha kontakt med jord. Og som elektriker vet du at aluminium er en bedre leder enn plast.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 minutter siden, Robinson skrev:

Selvfølgelig kan plast lagre statisk elektrisitet. Og det kan du og jeg også. Men for å lade ut denne elektrisiteten må den lagrede elektrisiteten ha kontakt med jord. Og som elektriker vet du at aluminium er en bedre leder enn plast.

Det trengs ikke jord - det trengs bare et annet potensiale....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, Robinson skrev:

Selvfølgelig kan plast lagre statisk elektrisitet. Og det kan du og jeg også. Men for å lade ut denne elektrisiteten må den lagrede elektrisiteten ha kontakt med jord. Og som elektriker vet du at aluminium er en bedre leder enn plast.

Det som er din mening, er at en brusflaske er tryggere å bruke til å oppbevare bensin, og helle bensin fra, enn en beholder ment for oppbevaring av drivstoff (eks. en metallkanne)?

Har jeg forstått deg rett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Lignende innhold

    • Av fightingfalcon
      Hei! Jeg undrer meg litt angående bruk av bensinbrenner/gassbrenner i telt. Hvordan har dere «reglene» for brenning av bensin/gass i teltet? Jeg har tidligere brukt både bensin og gass i teltet, men har alltid vært litt skeptisk til sikkerheten rundt riktig lufting osv. Når jeg har brukt bensinbrenner har jeg alltid hatt alle tre ventilene i mitt helsporttelt på vidt gap, ofte har jeg faktisk hatt døra åpen også.(kanskje litt i overkant nevrotisk). Når jeg ser bilder av folk som sitter å brenner i teltet så er jeg nysgjerrig på hvordan dere utfører dette i praksis og om dere føler sikkerheten er i høysetet. Jeg tenker blant annet på de som er på vinterturer som fyrer for å ha varme i teltet. Hvor mye lufter man mtp å samtidig beholde varme i teltet?  Jeg er klar over basics som å ikke sovne med brenneren på, og at om man blir trøtt/svimmel eller tung i hodet så må man få lufta seg. I tillegg har jeg lest at bruk av varmeveksler på kasserollen under snøsmelting fører til ufullstendig forbrenning og mer kullos.
      setter stor pris på delte erfaringer og tips!
    • Av Hammer
      Investerte i en MSR Whisperlite Universal i fjor vinter. Brukte den da som nr.1 primus resten av vinteren med bensin. Og den fungerte utmerket! Svært fornøyd!
      Når sommeren meldte sin ankomst, så byttet jeg munnstykke og koste meg stort i fjellet og marka med en god Whisperlite med gass fyring.
      I mellomjulen begynte jeg å gjøre klart til årets første tur som skulle gjøres første helgen i januar. Det ble byttet tilbake til bensin munnstykket (ja! jeg er helt sikker på at det er riktig). Fyrte opp primusen, og den startet på normalt vis men hadde relativt gul flamme. Tenkte det var pga. at den ikke hadde blitt ordentlig varm enda. Slukket den kjapt, og dro på tur.
      Hele den turen var det mye gul flamme og synes kanskje ikke den leverte så mye varme som den normalt har gjort. Pusset og ordnet litt på den, men fortsatt ikke bedre. Var ute på en ukes tur nå nettopp, hvor det ble tilbragt en del timer i no koyer o.l. hvor jeg demonterte, skyldte gjennom slange, prøvde annen pumpe etc. flere ganger. Fortsatt gul flamme og litt liten effekt. 

      Nå er jeg tom for ideer. Håper Fjellforum Orakelet kan komme med et tips eller ti.
    • Av tshansen
      Det tok ikke mange turene på ski før eventyreren i meg våknet for fullt. Noe som gjør at en del turer på bucketlisten skal realiseres heller før enn siden  I den forbindelse ser jeg at behovet for bensinbrenner utpeker seg. Jeg kommer til å bruke gass som vanlig, men til smelting av snø og varme i telt blir det nok lettest/best å bruke bensin. Derfor stiller jeg det vanskelige spørsmålet... Hvilken?
      De jeg har sett mest på:
      Primus Omnifuel

      Optimus Nova (Nova+ blir ikke aktuell pga regulatoren)

      MSR XGK EX

      Jeg blir nok å fyre utelukkende med 4t bensin som folket her inne anbefaler. 
      Jeg er innforstått med at det er langt mer bråk med fyring av slike brennere. Er det noen av disse som utmerker seg bedre enn de andre i forhold til vedlikehold. Mener jeg så et klipp på youtube hvor Nova'en var lettere å rense/vedlikeholde på farten? Alle gode innspill hjelper på. Jeg har nesten skjønt at uansett hvilken jeg velger, får man en bra brenner. Men her er sikkert noe jeg ikke har sett, eller ser behovet for i forhold til bruk og oppsett. 
    • Av Nordhauk
      Var på telttur/isfiske i kalde og nydelige vinterforhold utenfor Tromsø i helga. Helgas valg av brenner var min samboers Primus Omnifuel, som hun fikk i julegave for to år siden. I går kveld, etter bytte av bensinflaske, oppstod et akutt problem som vi ikke fant ut av. De første 10-15 pumpene gikk som normalt, men plutselig var det null motstand i pumpa. Med ett lå selve pumpearmen helt løs og "slarka". Ved å vende pumpa opp eller ned, gled pumpearmen helt "viljeløst" frem og tilbake uten motstand. Forsøkte å demontere alt som kunne demonteres på pumpa, men fant ingenting annet som kunne tyde på noe gærnt, enn små avleiringer av noe som kunne minne om grafitt inni røret. 
      Erfaringer, tips mottas med takk! 
    • Av anders panders
      No før vinteren rensa eg og skrudde litt på Trangia X2 multifuel brennaren min, og klønete som eg er klarte eg å miste mutteren som halde brennernåla, eller "spindelen" på plass. Brennaren funkar fint uten, men eg tør ikkje lenger ha den inne i teltet pga frykt for bensinlekasje. Etter å ha finkjemma internett for reservedelar, har eg enda ikkje funne noko informasjon på akkurat denne mutteren.
      Men, X2 er jo i grunn berre ein Primus Omnifuel som har blitt modifisert til å passe ein Trangia. Og sida spindelen på X2 er der ventilen er på ein Omnifuel, burde det ikkje da vere mogleg å bruke ein Omnifuel ventil i X2 brennaren? Da får eg jo også fordelen av å ha to ventiler på brennaren min, som berre er bra.
      So det eg lurar på er:
      Kvar kan eg finne ein ny mutter til X2 spindelen?
      Kva er dimensjonane på X2 spindel-mutteren, so eg kan evt laga ein ny ein sjølv?
      om det er mogleg å bruke ein Omnifuel ventil i X2, kva for ein Omnifuel burde ventilen vere frå?
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×