Gå til innhold
Stamik

Helgetur med hengekøye nær Bergen

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig gått til innkjøp av hengekøye, og har brukt de siste ukene til å få kontroll på oppheng, underquilt, tarpen og hundelogistikk. Med et par døgn i hagen og nærområdet, føler jeg meg nå klar for nye utfordringer.

Jeg ønsker å dra på en "fra X til Y" tur som går over to netter, gjerne ca 1-2 mil gange per dag. Må helst være en sti som er mulig å følge, ettersom at jeg ikke er så erfaren med å navigere. Det viktigste er at det er stødige trær på de plassene jeg skal overnatte, men jeg kan gjerne bevege meg over fjellgrensen mellom leirene.

Noen tips til en slik tur som ikke er så langt fra Bergen? (Maks en-to timer unna med bil eller tog)

Endret av Stamik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var en liten utfordring. Jeg har ingen ide om det går stier i dette området, men etter å ha kikket litt på Google Earth så er det antageligvis mulig å gå fra Granvin til Voss, en strekning på vel 20 km (i luftlinje) som går i ca. 200-900m høyde. Regner med det da skulle være mulig å ta tog til Voss og buss videre til Granvin. Legger ved en KMZ fil fra Googe Earth som du kan importere slik at du kan se hvor jeg tenker. Husk at dette ikke er en rute men bare en linje for å vise området/muligheten.

Granvin-Voss.kmz

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Askøy på langs? Men da kanskje med start på Herdla, første natt kan du gå helt ut på nordspissen av Herdla (Paddhølo), der bør det være skog som er mulig å henge i. Lørdag tar du etappe 3-4 sørover og overnatter i Åsebøskogen. Siste dag går du etappe 1-2 til Kleppestø. Visuelt kan det hende det er bedre å gå sør-nord fordi landskapet åpner seg mer opp jo lengre nord du kommer, og du får utsikten utover fjorden. Men da kan det kan være litt verre å få overnattigene til å stemme.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for to kjempegode tips. Skal undersøke begge forslagene nærmere.

Har faktisk ikke tenkt på å vandre langs kysten slik som på ruten på Askøy. Merker jeg sitter litt fast telt-tankegangen med vandring over vidda.

Skal komme med en oppdatering når jeg har valgt rute.

Om det finnes flere forslag der ute, så er det bare å fyre løs :)

Endret av Stamik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sotra kan og gåes på langs tror jeg. Deler av ruten mener jeg går langs nordsjøløypa.

Skjult lenke - logg inn for å se den, vet du om vannet kan drikkes fra paddhølo? Evt. med koking?

Endret av Mareng

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 minutter siden, Mareng skrev:

Skjult lenke - logg inn for å se den, vet du om vannet kan drikkes fra paddhølo? Evt. med koking?

Akkurat fra den tror jeg at jeg ikke skal ambefale å ta drikkevann fra, tradisjonelt har det alltid gresset noen kuer rundt der ute. Det kan hende det er noe i høydedraget rundt der som er mer egnet som kilde. Det er også en hule/grotte/tunell som det bør være mulig å finne der ute.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke akkurat vandring, det er sikkert mulig det også, men jeg har padlet på Storavatnet på Holsnøy. Jeg har forsåvidt vandret der også, men det er ikke så mye stier. Navigasjonen er ekstremt enkelt og du trenger ikke bekymre deg for å gå deg bort. Sist sov jeg i hengekøye på en av holmene.

En stor ulempe med hengekøye og vestlandet er at det er forsvinnende lite store skoger med store trær. Og en er ofte "plaget" av vind slik at det er mer praktisk med telt.

Følger tråden videre for jeg er også interessert i tips. Om du ikke skal gå langt, men bare vil henge et fint sted så er også Hausdalen å anbefale. Perfekt om du skal ha med barn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, Mareng skrev:

Sotra kan og gåes på langs tror jeg. Deler av ruten mener jeg går langs nordsjøløypa.

Stemmer, det er mulig å gå Sotra på langs. Myggen og Flåtten er dog allerede på plass, hadde 3 flått på meg i helgen... Det kan også være lengre partier uten gode trær til å henge køyen i.

Det anbefales ikke å drikke fra vann sør for Fjell Kirke da disse har vært relativt "forurenset" i flere år. Gjelder i praksis vannene som ligger langs vassdrage fra Bensisntasjonen og ned til Fjellspollen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for flere gode tips.

Har bestemt meg for å starte med Askøy på langs. Virker som en enkel og forutsigbar rute for testing av hengekøyelivet. Voss-Granvin ruten sparer jeg til senere.

Jeg har jo forøvrig en kano tilgjengelig, og da har jeg plutselig veldig mange muligheter.

Følger med videre om det skulle dukker opp flere fine ruter :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo prøve området fra Eikelandsosen ned mot Yddal. Har selv ikke vært der, men det er vel det mest "skogsomme" området i nærheten av Bergen. Vet ikke hvordan det er med stier, men du har jo hovedsaklig sjøen på begge sider hvis du ser på kartet. Vær oppmerksom på at Yddal er et naturreservat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Askøy på langs er god rute å gå, godt markert pluss enn kan bruke UT.NO Appen å følge løypen med. Greit å gå et sted det er kurant å finne frem vis en er litt usikker på navigering. Skal gå fint å gå denne løypen på 2 dager med sekk (vis formen er ok)🙂 Hele løypen er ca 35 km.

Anbefaler å slå opp camp ved Siglingevatnet (ligger ca 600m fra Askøy på langs løypen). Da er du ca halveis på ruten også.  Eneste minuset med dette er at det går en mye brukt tur sti rundt dette vannet. Men vis det ikke plager deg at folk stopper opp å ser litt før de gå videre, er dette en ypperlig plass å ligge på.   Har selv hvert en del på Sør-Vest siden av vannet. Vis du går fra Herdla (litt dårlig skilting nord på askøy) vil du treffe brukbare trær for hengekøye ca rundt Fromreide, et lite stykke før Siglingevatnet. 

bilde er fra siglingevatnet, fikk en artig opplevelse der tidligere i år, da tempraturen sank til de gode minus i løpet av natten.IMG_0316.JPG

Endret av Brynjar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
59 minutter siden, Brynjar skrev:

Askøy på langs er god rute å gå, godt markert pluss enn kan bruke UT.NO Appen å følge løypen med. Greit å gå et sted det er kurant å finne frem vis en er litt usikker på navigering. Skal gå fint å gå denne løypen på 2 dager med sekk (vis formen er ok)1f642.png Hele løypen er ca 35 km.

Anbefaler å slå opp camp ved Siglingevatnet (ligger ca 600m fra Askøy på langs løypen). Da er du ca halveis på ruten også.  Eneste minuset med dette er at det går en mye brukt tur sti rundt dette vannet. Men vis det ikke plager deg at folk stopper opp å ser litt før de gå videre, er dette en ypperlig plass å ligge på.   Har selv hvert en del på Sør-Vest siden av vannet. Vis du går fra Herdla (litt dårlig skilting nord på askøy) vil du treffe brukbare trær for hengekøye ca rundt Fromreide, et lite stykke før Siglingevatnet. 

bilde er fra siglingevatnet, fikk en artig opplevelse der tidligere i år, da tempraturen sank til de gode minus i løpet av natten.IMG_0316.JPG

Desverre har fenris vikinglag satt opp ett digert permanent halvferdig telt på den eneste plassen det er plass til ett telt i flere kilometers omkets, så den leirplassen er ødelagt. Men med hengekøye kan du campe hvor som helst på øyen.

Jeg har gått mye på tur i skogene her, og det er ekstremt langt mellom de usjenerte plassene det er flatt nokk til å sette opp telt. Bare kratt og lyng overalt.

Ta med fiskestangen, Singlingevatnet er fullt av småørret :) Ingen fiskekort.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Fjellsikt.no
      Hei, er det noen her som har gått opp til Verjesteinsnuten? Vil egentlig vite hvordan det er å gå fra Nupsredet og opp. 
      Har sett få bilder og informasjon derfra, så kanskje det er noen her som har gått opp tid som vil fortelle. 

Vi skal gå opp dit i Juli, ved værforbehold selvfølgelig. 

Takk for alle svar
    • Av Siv Elisabeth Loe
      Hei!
      Er det noen som har erfaring med å ta med hund(beagel) på hengekøyetur? Helst uten å kjøpe dyrt ekstrautstyr.
      Skal på tur i helga(slutten av april), og ønsker å lære hunden å sove ute.

• Av Lurifax
      Vurderer å kjøpe meg ei slakkline, mest for moro skyld til meg og ungene. Kom da på at det kan være greit å ha ei slakkline som da også kan brukes med hengekøye ved behov (Ticket to the moon).
      Er det noe spesielt man bør tenke på da i såfall? Har null erfaring med slakkline, men er House of Hygges 10 meters line med jekk jeg sånn halvveis har sett meg ut (muligens litt kort i hengekøye-øyemed(?)).
      Og hvordan fester man best ei hengekøye i slakkline?
      Edit: Link til nevnte slakkline: Skjult lenke - logg inn for å se den
    • Av tshansen
      Man skal bla godt tilbake i historieboken for å finne en like fin vinter som vi har i år her på Vestlandet. Været er bedre enn på lenge og det går fæla rykter om en veldig flott løype på Hamlagrø i Bergsdalen. Jobben har hytte i området, så det har ramlet inn føre og værrapporter omtrent daglig. Selv er jeg veldig dårlig kjent i området, så i dag var det bare å komme seg opp i området å gjøre seg litt kjent. 

Det er jo ski inn/ski out fra hytten til løypene. De bukter seg mellom hytter og flott natur og det er ingen ting å si på føret  

Det er 5 blå på gradestokken, helt vindstille og solen varmer godt. Det går ikke mange meteren før jeg må ha lette i antrekket. Bare å kaste jakken, lue og votter i sekken.

Det går frikjører spor i alle retninger. Fristelsen er stor til å følge første spor opp til nærmeste topp, men jeg må holde meg litt igjen for målet med denne turen er å gjøre seg mest mulig kjent

Jeg drister meg litt ut av løypa og tar noen av bakkene i pudderet. 10 - 15 cm med styresnø, herregud så nydelig. Å så lekende lett å sette telemarksvinger (i amatørklassen)

Jeg krysser hovedveien og beveger meg ganske bratt oppover på baksiden av Skjult lenke - logg inn for å se den. Så det var en del skikjørere som bodde der, men fortsatte turen oppover. Får ta turen innom her å sjekke inn en annen dag

Noen kjappe høydemeter å man kommer litt mer opp på fjellet. Her er det kjørt løyper på kryss og tvers, men holder man høyre spor er det en viss sammenheng, selv om det kunne virke litt rotete med en gang. Men her er det mye fine ruter å tråkke utenfor løype. På denne siden av veien skal jeg definitivt tilbake å tråkke opp til de nærmeste toppene. Nedrenningen her helt suveren.

Jeg skimtet et følge på 4 et stykke oppi fjellsiden, de hadde nok toppen til venstre på listen. Å skal man dømme på sporene ned igjen, ser det ut som en populær plass å renne  

Løypen fortsetter nedover til venstre i bildet, så man kan komme ned til "nabobygda" å gå noen åtte tall nede på markene der også. Om jeg ikke tar feil, så er det sporene over isen på vannet som går til Skjult lenke - logg inn for å se den også en hytte som står på bucketlisten. 

Jeg møter to andre karer i løypen, så det er ikke akkurat folksomt her oppe. Hvertfall ikke i ukedagene, men spørs om det ikke blir godt trøkk her oppe siden vinterferien starter til uken  Er vi heldig med været, skal jeg ha meg noen turer til opp her neste uke. 

Grov meg ei lite grop, så jeg fikk laget med lunsj og kakao. Real Turmat - Pulled pork, overraskende god for å være turmat! Godt fornøyd med dagen, man kan ikke annet en å smile etter en dag som dette på fjellet.

Spaden fungerer helt utmerket som underlag til Optimus brenneren, men sitteunderlaget mitt ryker på bålet snart. For der er det ikke mye R-verdi  Noe kald i hottentotten etter en god pause i snøen.

• Av fullfart
      Vi prøvde oss på første natt i hengekøye natt til i dag. Det endte med at vi pakket sammen kl. 3. Jeg hadde en iskald rumpe og fikk ikke sove. Så en under quilt må til. Evt også et annet liggeunderlag/noe annet inni hengekøya. Problemet var ikke posen(e), jeg var god og varm alle andre steder enn i rumpa. 
      Så! Har noen noe tips. Fant en på hektapåtur, ellers lite å spore i norske nettbutikker. Hvor har andre kjøpt sine og hvilke vil folk anbefale? Jeg er en frysepinne av dimensjoner når det kommer til denne kroppsdelen, så tar den varmeste som er. Kan sikkert bruke den sommerstid også men var med en lettere pose inni. 
      Tips tas i mot med takk. Og godt nytt år!
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår.