Gå til innhold
  • Bli medlem

Drømmeelv for packraft?


Anbefalte innlegg

leira1.jpg

 

Fant en link til en side som stort sett sier det jeg sa lenger opp, bare litt bedre :D

http://www.norsknatur.no/boker/romerike/leira.htm

 

Utdrag fra boka «Eventyrlige Romerike». Orion Forlag 1999.
Tekst og foto: Øystein Søbye

Leira starter langt oppe i Romeriksåsene. Her er den ei stri skogselv som haster raskt nedover mot Romerikssletta. Av og til kaster den seg ut i store fosser med steinete stryk og bratte bredder. Her har padlerne lite å hente, men det er desto mer for fiskerne – for ørretfisket i de øverste delene av Leira er til dels svært bra!
     Nord i Nannestad er vannet fremdeles klart og fint. Ved Vålaugsmoen passerer elva marin grense, og etter hvert begynner den å leve opp til navnet: Elva, sammen med et utall større og mindre tilførselsbekker, graver dypt i leirmassene og tar med seg store mengder leirpartikler. Det er altså ikke først og fremst industriforurensning som gjør vannet uklart og grumsete.
    Fra Leirsund og sørover i Skedsmo slynger elva seg fram over en forholdsvis slak elveslette. Her har elva formet meandrer og kroksjøer. Elvebreddene domineres av gråor- og heggeskog, men det finnes også flere forekomster av den sjeldne mandelpilen. I nærheten av samløpet med Nitelva ligger to edelløvskogsreservater. Selve Leira er varig vernet mot utbygging for å sikre det varierte landskapet og den rike floraen og faunaen.

 

Eller så viser det seg at "Leira" ikke er bra å google på jobben....det er en glamour-modell som bruker det samme navnet. Antar hun ikke er norsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Eksingedalen, nord for Voss.

 

Ekso skal være råflott og rolig på en del strekk.

 

Ellers går jo Bergensbanen over Hardangervidda... Trolig et av de beste områdene for Packraft i hele landet.

 

Ute på Sotra er det mange fine småvann.

 

kritiskeksotiske_ekso_146_2.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 50+ og har en packrafter. vil gjerne prøve den ut i et rolig og naturskjønt område. Et sted å anbefale (er fra Bergen) - vet dere om andre 50+ som er fan av fartøyet?

Denne turen står på ønskelista mi. Har ingen packraft (enda) så jeg har ikke fått prøvd ut farkost eller føre, men de som har tatt turen på en godværsdag sier at den er fantastisk! http://ut.no/tur/kanopadling-i-hauglandsdalen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Jeg har padlet der, og det er vakkert der!! Filmet litt av den vakre turen. Turen ender i en liten elv innerst i Hausdalen. Det er lett å komme seg inn og ut av kajakken i Røykenesvannet. JO, den turen kan jeg bare anbefale videre. Faktisk kan en padle helt til Ulvenskiftet om en tar med seg en liten elv på vegen. Flott å padle fra Gåssand vannet også. Masse sammenhengende vann i Søfteland-området. Nydelig sted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med langhelg snart i møte vurderes sesongstart for packraft.

Har sjekka snøkartet og ser ut som det kun er snø igjen i de høyeste områdene. Men så var det dette med flom.. Jeg har sett på Grimse. Er det noen med vannføringsstatus? Har flommen roet seg i de øvre deler, eller er dette dårlig timing for padletur? Bæringer forventer jeg men vil jo også oppleve elva..

Vassfaret er et alternativ, men har lyst å teste ut en ny elv. Eventuelt andre packraft forslag for helgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, nærmer seg normal flom ja, maks nivå i våres på 70 m3/s, ikke spesielt padlebart da vil jeg tro. Jeg heller nok for å drøye det, både for å få litt roligere vannføring, men også fordi en kombinasjonstur av grimse og atna som jeg vil prøve, med retur over fjellet tilbake til grimsdalshytta,  har godt av litt mindre snø i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksingedalen, nord for Voss.

 

Ekso skal være råflott og rolig på en del strekk.

 

Ellers går jo Bergensbanen over Hardangervidda... Trolig et av de beste områdene for Packraft i hele landet.

 

Ute på Sotra er det mange fine småvann.

 

kritiskeksotiske_ekso_146_2.jpg

Det ser jo vakkert ut! Nå husker jeg ikke om Ekso er lakseførende på de strekkene du nevner, men det er viktig å huske på at alt utstyret må være 100% tørt før man flytter fra ei lakseelv til ei anna pga fare for spredning av gyrodactilus salaris.. Aller helst bør det desinfiseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei, Jeg leter etter en packrafting partner eller gruppe for å slå seg sammen med for noen elv eventyr i Sør-Norge, sommeren 2015. Kjenner dere noen packrafters i Hadeland / Hønefoss området? Jeg har et par års erfaring som raft guide i Tasmania, Australia, men bortsett fra noen små elver i Grønland og en stor elv i India, jeg har litt begrenset erfaring i packrafting. Tror det er mye mer moro og tryggere å slå seg sammen med noen med lokal erfaring :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.