Gå til innhold
  • Bli medlem

Frivillig arbeid på turistforeningshytte.


REJOHN

Anbefalte innlegg

I forbindelse med at det er et par debatter der DNT får så hatten passer, så drister jeg meg til å legge ut et blogginnlegg fra "Blåfjellenden".

 

Det er ikke alle som er enig i at STF (Stavanger Turistforening) ødelegger miljøet, snarere tvert i mot.

 

Flere små forbedringer på stien mellom Hunnedalen og hytta.
 
Flere gangveier
353.JPG
I fjor omtrent på samme tiden (en uke før) hadde jeg en runde der jeg prøvde å legge til rette stien mot Hunnedalen.  I år ble det anledning til å få gjort noe mer.
Og i tillegg hadde jeg litt bedre grunnlag for å få til brukbare løsninger. Litt rart det der. Erfaring er greit å ha når ting skal gjøres.
De sorpehull jeg gikk forbi i fjor har bare blitt dypere og bredere. Det er absolutt behov for å få på plass noen greier som gjør det litt enklere å passere.
Og greier var det mulig å produsere på plassen. Under nye hytta ligger det, og lå enda flere, trykkimpregnert material, som er passe tykk til å lage gangveier av.
Når det i tillegg er skruer og drill, er det enkelt å få laget noen gangveier som så kan plasseres på strategiske steder.
Det tok litt tid før jeg kom i gang. Haugen med planker under nyehytta er stor og de brukbare materialene var selvsagt underst. Men etter mye svette – og litt banning, det er trangt under hytta, kom materialene på plass.
 
355.JPG
Været på lørdag var ikke bra, det både regnet og blåste litt. Litt surt.  
Men heldigvis var det mulig å arbeide med gangveien innendørs i skuten på gamlehytta.
Det tok i grunnen mindre tid en det jeg trodde vil gå med å produsere et antall gangveier.  Det tok vesentlig lengre tid og var mye tyngre enn jeg trodde å få de på plass i sorpehullene. Og i tilegg var det siste en heller våt affære.
Så nå får vi se om de ligger på plass til våren, og om det er mulig å få produsert opp noen flere gangveier. Plasser å legge disse mangler det i hvert fall ikke.
Men det var et hekkans slit å få de på plass.
359.JPG
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet jeg ikke hvor dette er og hvor stor trafikken er der(og dermed nødvendigheten av tilretteleggingen/inngrepet) men en av tingene en del er skeptiske til er jo nettopp tilretteleggingen i hytt og pine som DNT liker. Noen steder er det absolutt et bra tiltak med tilrettelegging men en viss restriksjon på broer, klopper og annet synes jeg er på sin plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor dette er og hvor stor trafikken er der(og dermed nødvendigheten av tilretteleggingen/inngrepet) men en av tingene en del er skeptiske til er jo nettopp tilretteleggingen i hytt og pine som DNT liker. Noen steder er det absolutt et bra tiltak med tilrettelegging men en viss restriksjon på broer, klopper og annet synes jeg er på sin plass.

For det første så er dette ikke DNT, men Stavanger Turistforening. Jeg vet dette er umulig å få inn, men jeg gir likevel ikke opp.

For det andre, så ligger det ikke noen formell behandling av tiltakene, så langt jeg vet.

Er det nødvendig, så får jeg heller ta straffen. Det blir vel en bot....

Og jeg er litt usikker på hvordan du ser for deg en "godkjenningsordning" slik at tilretteleggingen ikke blir i hytt og pine?

Noen som har kunnskaper om de lokale forholdene bør vel - muligens - ha et ord med i laget. I dette tilfellet meg.....

(Grunneier er informert, uten merknader fra den kanten).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien til helvete er klopplagt med gode intensjoner!

Den så jeg ikke komme. (Skulle ønske jeg hadde kunnet komme med den der...)

Men ikke desto mindre, noen må vurdere og gjennomføre.

Utredninger og komitearbeid gir skjelden resultat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et prisverdig tiltak du gjør her. Tenkte på hvilket arbeid det måtte være da jeg gikk nedover Borddalen i Etnefjellene/Åkrafjordfjellene tidlig i høst der det var lagt ut hundrevis på hundrevis av meter av slike over myrene. Sparer vanvittig med terrengslitasje og vegetasjonsslitasje. Spesielt viktig over fuktige områder som myr som fort blir gjørmehull som ville blitt utvidet på begge sider etter hvert som folk forsøker å komme forbi mer eller mindre tørrskodd. Jeg ser med gru på hvordan landskapet over myrene ville sett ut uten denne tilretteleggingen. Dette er en av hovedstiene opp i Etnefjellene som turistforeningen her lokalt drifter.

 

Fra Borddalen:

 

DSC03976.jpg

 

Igjen, bra jobbet! :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REJOHN:

 

Ta det med ro, jeg er meget godt kjent med organisasjonsoppbyggingen av turistforeningen med sine medlemsforeninger da jeg faktisk er medlem da jeg mener at det også gjøres mye bra arbeid og spesielt i lokalforeninger. Blant annet med å få ungdom ut på tur for å nevne noe. Derimot er jeg ikke alltid enig i all tilrettelegging som blir gjort i regi av turistforeningen/er. Som jeg skrev over er jeg ikke kjent med dette stedet/forholdene og følgelig er uttalelsene mine på helt generelt grunnlag og ment som et meningsinnlegg i generell debatt om temaet og ikke spesielt om din(som jeg skjønner det som?) innsats i dette tilfellet. Som nevnt er jeg heller ikke totalmotstander av tilrettelegging men synes at det helst skal holdes på et minimum. Da tilrettelegging er en generell gjenganger i DNT-systemet(som STF er medlem av) virket det naturlig å for korthets skyld nevne moderorganisasjonen. Om du følte det som et angrep på din innsats beklager jeg det. (Klopplegging kan for all del også i blant være et nødvendig tiltak for å skåne naturen på stedet. Særlig i områder med mye trafikk.)

 

Angående en "godkjenningsordning" for inngrep så eksisterer vel det i praksis allerede gjennom forvaltningen med lover og regler for slikt. Akkurat hvor grensegangene går i forbindelse med klopplegging vet jeg ikke men igjen det var heller ikke poenget. Snakker generelt om diverse former for tilrettelegging.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig sikker på at jeg har hørt flere "klager" dårlig merking av stier, enn det totale

antallet røde T er som jeg har malt. Det er faktisk ikke så få.

Det er fritt fram for alle å ta et tak.

Frivillig arbeid bli ikke alltid like mye verdsatt.

Seriøse innsigelser mot tiltak må være ok.

Synsing på et generelt og muligens litt fastlåst ståsted blir noe annet. Spesielt kanskje for de som tar et tak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det ikke hadde blitt merka stier, ville vi fortsatt gått opp stier. Det ligger i vår natur. Dyr gjør det samme. Det er av flere grunner. Det ene er at stien som blir tråkket opp veldig ofte er letteste vei fra a til b. Det andre er at allerede opptråkka stier, merka eller ei, er langt lettere å gå på enn ute i terrenget. Det er langt flere stier der ute som ikke er merka enn de som er merka.

 

Ta en tur i Østmarka. Der er det et nettverk umerka sti som er helt vanvittig, og relativt meningsløst. Det er fordi folk går der de føler for, som mange mener man bør gjøre. Det fører til at man nesten tråkker opp hele skoger.

 

Merking eller ei, stier blir det uansett. Men en fornuftig mengde merket sti vil nok begrense nye stier i langt større grad.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et prisverdig tiltak du gjør her. Tenkte på hvilket arbeid det måtte være da jeg gikk nedover Borddalen i Etnefjellene/Åkrafjordfjellene tidlig i høst der det var lagt ut hundrevis på hundrevis av meter av slike over myrene. Sparer vanvittig med terrengslitasje og vegetasjonsslitasje. Spesielt viktig over fuktige områder som myr som fort blir gjørmehull som ville blitt utvidet på begge sider etter hvert som folk forsøker å komme forbi mer eller mindre tørrskodd. Jeg ser med gru på hvordan landskapet over myrene ville sett ut uten denne tilretteleggingen. Dette er en av hovedstiene opp i Etnefjellene som turistforeningen her lokalt drifter.

 

Fra Borddalen:

 

 

 

Igjen, bra jobbet! :)

Takk for vennlige ord, men for å være ærlig så legger jeg ikke ned arbeidet på hytta for "andre", men for meg selv. Det gir meg mye å kunne være på plassen, og jeg trives overmåte bra på stedet, slik at det ikke føles som "arbeid".

 

Og jeg har ikke vært på de kanter, som bildet er fra. Får nok ta en tur oppover. Når alternativet er å vasse i opptråkket myr, foretrekker jeg planker, selv om det kan se litt voldsomt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REJOHN:

 

Ta det med ro, jeg er meget godt kjent med organisasjonsoppbyggingen av turistforeningen med sine medlemsforeninger da jeg faktisk er medlem da jeg mener at det også gjøres mye bra arbeid og spesielt i lokalforeninger. Blant annet med å få ungdom ut på tur for å nevne noe. Derimot er jeg ikke alltid enig i all tilrettelegging som blir gjort i regi av turistforeningen/er. Som jeg skrev over er jeg ikke kjent med dette stedet/forholdene og følgelig er uttalelsene mine på helt generelt grunnlag og ment som et meningsinnlegg i generell debatt om temaet og ikke spesielt om din(som jeg skjønner det som?) innsats i dette tilfellet. Som nevnt er jeg heller ikke totalmotstander av tilrettelegging men synes at det helst skal holdes på et minimum. Da tilrettelegging er en generell gjenganger i DNT-systemet(som STF er medlem av) virket det naturlig å for korthets skyld nevne moderorganisasjonen. Om du følte det som et angrep på din innsats beklager jeg det. (Klopplegging kan for all del også i blant være et nødvendig tiltak for å skåne naturen på stedet. Særlig i områder med mye trafikk.)

 

Angående en "godkjenningsordning" for inngrep så eksisterer vel det i praksis allerede gjennom forvaltningen med lover og regler for slikt. Akkurat hvor grensegangene går i forbindelse med klopplegging vet jeg ikke men igjen det var heller ikke poenget. Snakker generelt om diverse former for tilrettelegging.

Merkelig nok tok jeg ikke ditt innlegg som personlig kritikk, antakelig på grunn av at du brukte den nøytrale betegnelsen DNT. :-P

 

Jeg har egentlig sans for synspunktet om at det kan bli for mye tilrettelegging. Problemet er å bli enige om når nok er nok.

 

Vi (uavhengig av vårt personlige standpunkt) kan vanskelig bli enige om alle detaljer på dette nivå.

Og da får noen, etter beste evne og etter en vurdering, ta en avgjørelse og stå for denne. Det får i hvert fall ting gjort.

 

Og for all del la sovende bjørn ligge. Å blande vernemyndighetene inn i slike detaljer, garanterer at intet skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vi har nok litt forskjellig synspunkt på bruk av vernemyndigheter til å regulere slikt :)  men det kommer kanskje av at jeg har et mer restriktivt syn på saken(da kan det jo være greit med en treig og morratrøtt bjørn ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man legger klopper over en myr e.l. så er det veldig greit om de legges sammenhengende.

Er det opphold mellom kloppene så blir det veldig fort et gjørmehull der ettersom trafikken blir veldig konsentrert på dette stedet

av de kloppene som er lagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobbet. Gjørmehull og myr på stier blir ofte større og større etterhvert om stien er populær. Vi trenger dette selvfølgelig ikke på hvert gjørmehull og hver myr om antall besøkende ikke er store. Fordelen met klopper er at de ikke gjør noe permanent skade på terrenget. Det ligger løse uten bolter og kan lett fjernes igjen om nødvendig. Jeg synes det er en forholdsvis skånsom metode som sparer naturen under.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske at man ikke merket stier. Det er jo dette som gjør at det blir stor slitasje i terrenget.

Sent from my C6603 using Tapatalk

Tjah, tror ikke det er hovedårsaken. Et godt eksempel på det motsatte er stien opp til Bletoppen fra sør-øst. Den er ikke merket, men minst like tydlig som den merkede stien fra nord. Ofte så har nok stien kommet først og merkingen etterpå. Det finnes jo noen unntak, som f.eks når det er strødd rundt med røde T-er midt i en steinur, eller på populære steder som f.eks Beseggen. I skogen bak der jeg bor så er det så å si ingen stier som er merket, men de er nå gått opp like herlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man legger klopper over en myr e.l. så er det veldig greit om de legges sammenhengende.

Er det opphold mellom kloppene så blir det veldig fort et gjørmehull der ettersom trafikken blir veldig konsentrert på dette stedet

av de kloppene som er lagt.

 

Dette vet jeg selvsagt godt, men poblemet er å få nok til alle gjørmehull, og så blir det å prioritere.

Noe sorpe er ikke til å unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah, tror ikke det er hovedårsaken. Et godt eksempel på det motsatte er stien opp til Bletoppen fra sør-øst. Den er ikke merket, men minst like tydlig som den merkede stien fra nord. Ofte så har nok stien kommet først og merkingen etterpå. Det finnes jo noen unntak, som f.eks når det er strødd rundt med røde T-er midt i en steinur, eller på populære steder som f.eks Beseggen. I skogen bak der jeg bor så er det så å si ingen stier som er merket, men de er nå gått opp like herlig.

 

Stien opp til Bletoppen er  bratt og bakken såpass tørr  at det ikke ikke blir så mange blauthøl. De stiene som ligger best i terrenget er ofte gamle seterstier og fegater hvor trasseèn er lagt nøye i terrenget slik at folk og fe kom tørre fram. I dag har alle fottøy som holder fuktigheten ute, det betyr derfor ikke så mye hvordan stien ligger.

 

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.