Gå til innhold
  • Bli medlem

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste time
  2. Sig Man

    vannfilter

    MSR sine passer på naglene og på MSR sine dromedary bags. har brukt en msr miniworks på Svalbard der det faktisk er behov å rense vannet pga parasitter i vannet. Det tar tid å rense vann, ca 1min pr liter, så noen vannrensetabeletter er kjekke å ha i båkhånd.
  3. I dag
  4. Helgetur i Breheimen for å fiske. Det vart fin og raud fisk, med god storleik. Vi (les: eg) er rævva på fiskefoto, og betre på utsikt. Så det vert utsiktsfoto.
  5. Jeg vurderer å få sydd ny bunn i mitt Durston X-dome 2. Barents tar slike reparasjoner, og jeg lurer derfor på hvilke erfaringer dere med Barents ultralight telt har med bunnen på teltet deres? Jeg tenker på holdbarhet og hvor glatt den er. Slik jeg har forstått det er stoffet 40D nylon som er silikonisert på begge sider.
  6. Var en tur i Setesdalheiene forrige helg(26-27). Gikk fra Øyuvsbu mot Sandvatn. Mtp at det blåste en god del der oppe, så fant man en plass oppi en skråning langs en bekk som lå I le. Fint område, men mye myr! Blir nok en tur ditt igjen, men fra annen plass:)
  7. Jeg leste litt for kjapt på det forrige du skrev. Ettersom du får et groundsheet så ville jeg lappet bunn slik den er nå og så brukt teltet med groundsheet før jeg ville sydd om bunnen. Etter hva jeg ser er groundsheet 20D så det kan godt hende det fungerer mye bedre da. Jeg valgte solid og det er et par grunner til det. Det blir et litt lunere telt når det er kjølig siden man kan justere lufting. Jeg har hatt mesh telt før som jeg har brukt 3 sesonger. Slike "amerikanske" telt lufter noe mer under duken så hvis det blåser kan det blil litt mye trekk i teltet, Ser på bilde av teltet ditt at det er kun mesh i dør. Jeg hadde evt foretrukket at det er litt solid nederst også der som tar vekk den direkte trekken på deg. Hvis du tenker det som en sommer og godværstelt vil det nok være fint. Jeg har vel også tenkt å bruke det 3 sesong. Om det da blåser eller kommer litt regn så tåler det nok det. Men åpent lende i mye vind kommer jeg nok ikke til å bruke det. Det idelle hadde vel vært å ha begge innerteltene, men det koster jo mer. Det går helt fint med mesh på vinter og så lenge det er stille vær, veldig god lufting så det blir lite kondens. Må si jeg savet mesh telt når jeg var i Femundsmarka og det var som varmest. men nå utover funker nok solid veldig greit. Jeg har også et annet innertelt i mesh som jeg evt kan sette opp under tarp i varme perioder.
  8. Tarptent som jeg liker byttet for ikke så lenge siden bunnduk på sine dcf telt til 15D fra 1.0oz dcf. En enorm nedgradering! Men nå ser jeg faktisk at de skal tilbake til dcf i neste batch med double rainbow li, så tror flere forstår at 10-15D i bunnduker ikke er helt optimalt.
  9. Samme sekk i «dame» modell, et godt kjøp tenker jeg!
  10. Retur: Jeg tror sjansen for å få kjøpet hevet er ganske liten. Jeg kunne selvsagt prøve, men jeg tenker teltet likevel har kvaliteter som gjør at at jeg ønsker å få dette til å funke. Kvaliteter: Jeg synes teltet har god plass, både i lengde, bredde og høyde, til å være et 2-manns telt. Sammenlignet med mitt Hilleberg Allak 2 er det større i alle retninger. Jeg elsker den gode ventilasjonen; i sommervarmen har et innertelt i mesh, avstand mellom ytterduk og bakken samt ventiler i taket gjort teltet behagelig å oppholde seg i. Dette er hovedgrunnen til at jeg valgte X-dome. På turer med røffere vær velger jeg Allaken. Jeg er derfor litt undrende til hvorfor noen ønsker et solid innertelt på Durston X-dome 2. Dette blir vel aldri teltet som velges i dårlig vær? Jeg foretrekker også muligheten til å reise teltet med ytter- og innertelt sammen, noe som ikke er vanlig på telt der innerteltet utelukkende er av mesh. Og tilslutt vekten på 1450g. Nylon/Polyester: Jeg er enig med deg at materialet på teltet silpoly oppleves sprøere og langt mindre elastisk sammenlignet med silnylon som jeg også har mest erfaring med. Kanskje dette er spesielt utslagsgivende siden bunnen er det området med mest mekanisk slitasje.
  11. Jeg var på tur i høyfjellet tidligere i sommer, da var det ca 15 m/s i kasta og teltet jobba hardt i hodeenden for at jeg skulle puste dårligst mulig der jeg lå, men jeg satte en gåstav opp mot innerduken, innenfra, det hjalp en del. Teltet kunne med hell vært litt lenger, helt enig. Jeg er klar for Hilleberg, men foreløpig er ikke lommeboka full nok for innkjøp av nytt telt..
  12. Dan pleier svare godt og utfyllende har jeg sett. 15D er tynt. Har lest litt mer og sett flere skrive om hull i bunnen veldig kjapt på det innerteltet. Tror det stort sett gjelder mesh versjon, virker som den har blitt for tynn. Det er veldig mange 4 og 5 stjerner på siden hans men hvis de er gitt etter at teltet ikke er brukt noe særlig er det ikke sikkert det stemmer over tid. Hvis jeg var deg tror jeg ikke jeg hadde giddet reparere og lappe etter hver tur. På et slikt lettvektstelt hadde jeg nok valgt 40D. De bruker vel og SilNylon og ikke SilPoly hos Barents. uten at jeg er noe ekspert på disse stoffene så virker det som SilNylon er litt "seigere" enn SilPoly, hvertfall hvis man kjenner på det. SilPoly på X-dome føles litt mer "sprøtt" en SilNylon duk jeg har på andre telt som er samme tykkelse. Er også flere som har opplevd stangbrekk, ikke bare første batch av 1+ som hadde dårlig lim i stengene. Mange under oppsett i vind ser det ut til. Kan jo være litt brukerfeil også men under oppsett er jo ikke bardunerer etc på plass med en gang. Men jeg selv hadde ikke giddet sy i noen ny bunn men krevd retur på det. Selv om den er tynt materiale så bør man forvente at det kan brukes, folk kjøper vel ikke et slikt telt for å telte i stua eller i hagen bare. At man kan få et lite hull en gang i året kan man vel akseptere men det virker jo her som bunnen like bra som at man hadde brukt bakepapir eller noe. Glad jeg valgte 20D . Ser det er spart på ting her og der for å pressee vekt men det er jo dumt hvis telt ikke kan brukes. Jeg skrev over og at jeg hadde tenkt å fjerne snorene i glidelåsene. Det er dog ikke så lett da det ikke er noen vanlig puller på de. Snorer er festet rett i glideren, sparte man vel 2gr. Så også Dan skrive på en webside da noen klaget på lekkasje i fortelt. Det er slik at sømmer over innertelt er teipet mens de i yttertelt er sydd med bomullstråd, også for å spare litt vekt. Den sømteipen er 12mm bred og tynn så kan ikke skjønne at det er noe vekt å snakke om i besparelse på det. Har testet litt mer selv og, men bare på hytta siste dagene. Jeg skrev jo det over om antall plugger. Det gjør at jeg mener man skal ha min 4 i tillegg til de som følger med. Så har jeg på 8 barduner. 2 veldig korte for å trekke ut endene og resten er mer vanlig. 2mm Dynema på 1,7 m. Komplett slik veier mitt telt ferdig pakker 1,61kg. Så et stykke unna at det flagges med 1,25kg. Leser man derimot data på siden for hver enkel ting og summere vil mitt bli 1,48 kilo. Så kommer differanse av barduner og ekstra plugger. Men god plass, ser dog det er folk som skriver at det allikevel er litt trangt med 2 pers. Spes hvis de nærmere seg 190cm eller høyere. Som jeg skrev tidligere så er hvertfall mitt 6cm kortere enn oppgitt. Det var ganske overskyet da jeg satte det opp sist men satte det for sikkerhets skyld i skygge. Var 18 grader ute men ble fort varmt i innertelt. Så jeg mener at lufting i Solid er litt for dårlig når det er sommerlig selv om det ikke er veldig varmt. Hvis det blåser mer og/eller er litt kjøligere går det nok fint. Tenkte jeg skulle sende en mail til Dan selv å høre om det med lengde. Om det er mitt som ikke er riktig eller om de generelt er slik. Tror teltet heller burde hatt måltall på 233cm slik det er i X-mid 2.
  13. Har god erfaring med teltet ditt( noen år eldre kanskje, min modell), men har tålt storm i kasta greit...langsetter og sideveis. Eneste ulempen er at duk i hodeenden særlig, legger seg ned (fuktig pga av kondens eller regn...og her iblanda vind) i ditt søvndrukne ansikt, og holder deg våken med hyppig frekvens. Bruk tynn lue i det minste. Revning av telt tror jeg næpe skjer, men lyden av ditt hamrende hjerte vil nok forsterkes så mye av ørepropper, at jeg ville latt dem ligge i esken sin;) Egentlig er slikt vær søvndyssende, så lenge man tror på utstyret sitt. For min del er det BY BY Ringstind. Datra arver det( 10 cm kortere enn meg). Har av overnevnte grunner med duk i hode( og fotende) gått til innkjøp av Hillebergs Enan. Utmerket telt i så måte, da det er to stenger i hver ende, som gjør at duken ikke faller ned...i den grad. Tips! Bygg opp med en pinne eller lignende i midt-delen av hode enden mot bakken. F.eks. surre en line rundt ytterduk der avrundet kvist stikker opp midtveis i nerkant...av duken undenifra, plugg linen fast i bakken en fot unna duken. Generelt sett skal plugger holde. Men speidertrikset med å plugge pluggene kan ev. prøves, om du ikke har røslig stein å legge over.
  14. Landet på en Gregory Katmai RC 65 liter. ( Ser at denne sekken er lite beskrevet på dette forumet, så flesker til). 2,24 kg( med medfølgende regntrekk) for last opp til noe over 20 kilo. ( Nær halvannen kilo tyngre sekk enn min Gossamer Gorilla 50 liter, som jeg eventuelt ville brukt på september-turene, var det ikke for tynne skulder-remmer....slik som min nylig revnede Bergans Helium sekk og har). Mange funksjonelle lommer og enkelt justerbart bæresystem...med meget god polstring. (Pssst! Odørhemmende og). Da jeg for noen år siden skulle ha storsekk, valgte jeg Osprey sitt flaggskip pga lovord om justeringsmuligheter, kontra Gregory sin. Dette tror jeg ikke gjelder lenger, når jeg møter sistnevntes løsninger her. Liker og at den blir litt "bollete" i formen, istede for høy og slank. Lettere å få plassert tyngden nede mot ryggen bl.a. En herlig sekk å pakke! Etter mang en tur med Bergans Helium 55, med få lommeløsninger, er dette rene luksusen. Kanskje litt farlig med 10 liter ekstra ift tyngden sluttvis. Men ser jo at utstyr som er lett fort kan ha litt volum og...og derav blir liggende igjen hjemme. Ofte droppet Mountain Equipment Helium 600 dunposen ved pakking, og heller funnet andre gode løsninger som ikke bygger så mye. Katmai gir meg derimot litt følelsen av fråtseri, når både fluffy dunpose og dunfylt liggeunderlag, samt Hilleberg Enan telt og "rifla" underlag glir ned, og fortsatt gir god plass til tøyskift, brenner, proviant, el-systemer og noe mer. Og noko attåt;) Rondane sør og Jotunheimen nord blir testarena nå på barmark, i første omgang. Virker forsåvidt stabil nok for skitur vinterstid og. Så får vi se om sekken duger til planlagt langtur neste sensommer i Børgefjell. ( Redd jeg faller tilbake på volumbesparende løsninger, men fullgode, da jeg øyner en mulighet for å få plass til "den lille" packraft;) PS! Sekken fikk jeg for to høvdinger hos Platou Sport!!!
  15. Ja, jeg må si jeg heller mot å flytte dag. Jeg vurderte en natt på Kjeldebu, men vet ikke om jeg er så klar for å gå opp dit ila den første dagen. Blir vel å endre togbilletten!
  16. Hvis planen var start 5 august hadde jeg nok dyttet den frem til 6 for å slippe unna den sterkeste vinden, for den pleier jo ofte å være forbigående. Kjedelig om teltet revner og alt blir søkkvått første natta! Eventuelt ta første natta på Kjeldebu?
  17. Skulle egentlig gå fra Halne eller Dyranut, retning Kjeldebu, tirsdag 5. august og være noen dager i det området, men det er meldt 11-16 m/s og 20-25 m/s i kasta fra 5. august og litt utpå natta. Jeg har et Ringstind light pro-telt som tåler en del, det er absolutt ikke noe dårlig telt, men jeg har ikke testet det med potensielt 25 m/s i kasta. Hvis jeg finner et bra le, skulle det gå greit, men det er jo ingen garanti for det. (Jeg trenger ikke gå så langt den første dagen.) Blir jo også dårlig med søvn mtp blafring, mest sannsynlig. Skal så klart bardunere etter alle kunstens regler, men blafring er vel vanskelig unngå med såpass kraftig vind. Propper er så klart mulig, men liker å få med meg hvis teltet skulle revne Endre startdato eller krype seg sammen i teltet og håpe på det beste? Edit: Etter å ha "tenkt høyt" sammen med @Fiskepadde fant jeg ut at jeg starter 6. august i stedet.
  18. Mine nye favorittstøvler. Steike bra!!! Kayland Cross Mountain GTX. Har fått testet de over fjell og myr drøyt 40 mil vil jeg tro, og "ingen" forringelse av såle, GTX, gummi eller lær. Svært lite odør. Med jevnlig impregnering holder de seg godt ift myr, regn og elvekryssninger, samtidig som de puster bra. De er litt bredere i lesten enn andre av merket Kayland. Passer utmerket for dobbeltplattfot. Men samtidig er sålen smal og funker utmerket i fjellsprekker og i steinete terreng. Halvstiv såle, som gir god kombo av vandring og mer alpine sysler. Rangert som en B2 støvel, med feste bak for semiautomatiske stegjern( jeg er på jakt etter). Har en finfin funksjon med at de kan strammes ekstra ved knyting av sko, når helen skal sitte ekstra godt. For min del så mener jeg dette A.L.S systemet også strammer rundt den ankelen som trenger litt ekstra støtte i skrånende terreng. Etter at jeg gikk ut Meindl lærstøvlene, trodde jeg ingen kunne nå opp mot disse. Men lykkelig eier av dette paret( som og har klart å "parkere" mine La Sportiva Trango TRK GTX støvler)
  19. Fortsatt der at de "gåes" inn. Har ikke fått lov til å være med på lengre fjellturer. Høyden noe kort for dette og etter min smak. Glipper litt i helen, så må bruke tynn og tykk sokk, samt stramme snøring godt. Forsåvidt greie og stabile tursko, men hadde vel forventet mer. Føles noe i samme gata til Lundhags Forest når det gjelder såle. Lær som i Alfa støvler jeg har brukt...gir mindre hold, men lang snøring kompenserer. De kommer hvertfall ikke til å bli utgått i min tid.
  20. I går
  21. Selv da er stengene de selger fremdeles ikke noe å skryte av, du kan omtrent kjøpe hva som helst og få bedre stenger til tilsvarende priser.
  22. Supert svar fra produsenten! jeg ville gått for å få sydd inn ny bunn, ellers kommer du til å irritere deg over masse nye hull i fremtiden. Tykkelse er jeg usikker på. Men jeg er skikkelig imponert over holdningen deres til service, nydelig svar!
  23. Jeg går bare i terrengløpesko og går typisk 8-12 t dagen på langturer. Mange dager er føttene våte hele dagen. Men så lenge jeg holder meg tørr fra låra og oppover, så holder jeg meg jevnt over varm nok. Kryssing av smeltevann føles selvsagt litt kaldt i øyeblikket, men det går fort over. Havner du på tørr grunn igjen, har du mulighet til å gå deg tørr, men hvis ikke, har i alle fall ikke jeg hatt problemer med at føttene er våte. Vannet blir dessuten veldig fort lunket. Jeg går med Injinji-sokker, og stort sett en variant med noe ull i seg. Føttene ser jo litt funky ut på slutten av dagen, men de retter seg ut igjen ila. en time i teltet. Deretter blir de veldig tørre, så jeg har en rutine med dynking i fuktighetskrem, så huden ikke skal bli helt uttørket og ru (lettere for å sprekke). Lave sko krever en litt annen gå-teknikk enn fjellsko og det krever mer av visse muskelgrupper. Så det er jo en smaks- og treningssak (selv gjorde ikke jeg noe "forarbeid" idet jeg byttet fra fjellsko til terrengløpesko - ble litt småstøl på nye steder, men ellers ok). Men akkurat våte føtter har jeg aldri opplevd som noen utfordring, selv på de dagene der jeg vasser mye. Tykke, luftige ullsokker + Crocs med en gang jeg slår leir 😊
  24. Jeg har nå fått svar fra Durston: "The floor of the X-Dome 2 Regular interior is made with 15D Sil/PE Poly. This is a tradeoff of weight vs. durability. The 15D works well overall but in harsher environments a groundsheet is a good idea. We will send you a complimentary groundsheet and we recommend patching the holes with a sew in repair or with Tenacious Tape and Seam Grip. If you want to do a sew-in repair we can send you an extra stuff sack to use for material." Durston tar seg tid til å svare utfyllende på alle henvendelser og er relativt raus med reklamasjoner eller tilby footprint etc. Han har nok et sterkt ønske om flest mulig fornøyde brukere. Det er nok sikkert lurt i disse dager der informasjon om kundenes erfaringer er lett tilgjengelig for alle. Jeg står nå med 3 valg: 1. Lappe hullene, vente på footprint og begynne å bruke dette fast. 2. Få Barents til å sy inn 40D bunn. 3. Få Barents til å sy inn 70D bunn. Jeg får tenke litt på det. Hva ville dere valgt? @Snartur, de 3D printer krokene var smarte.
  25. Jeg har forstått det spesielt er en serie som de har hatt problemer med en eldre serie ikke de nye i dag.
  26. De kan du bytte såle på - fin måte å ta vare på sko som fortsatt har mye liv i
  27. Fortsatt ute og lufter Skarvenskoa som var nye og fine våren -23. Planen var egentlig at det skulle dukke opp tilbud på nye før ferien nå, men det skjedde ikke. Ikke hjalp det at XXL var tom for de til fullpris heller. Sålen begynner å bli vel glatt nå, så får heller vurdere noen av de andre skoparene jeg har i bilen fremover .. På tur ned fra Grythaugen i Varangerhalvøya nasjonalpark
  28. Jeg har nå testet min X-dome 2 solid på 14 dagers tur i skogsterreng. Jeg har ikke hatt noen problemer med bunnduken i denne. Det var en liten produksjonsfeil på ett av segmentene i teltstengene (flis etter kapping), men etter en kjapp epost til Durston, så er nytt segment allerede på vei. Det hadde ingen betydning for denne turen. Det å finne hjørnene på innerteltet løste jeg ved å 3d-printe noen små ingelfield kroker. De er lette å ta fra hverandre ved behov og holder hjørnene sammen helt greit. Syns også det gjorde det lettere å finne hjørnene når jeg skulle sette opp teltet siden fargen skiller seg ut. Jeg lagde også et hjørne med en annen farge, da ser jeg fort hvilken vei teltet ligger.
  1. Last inn mer aktivitet
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.