Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjapt spørsmål: Punktering på skrue, må jeg bytte dekket?


Sven

Anbefalte innlegg

Jeg syklet hjem fra jobben i sta, og skjørte rett på ei spiss skrue. Etter å ha bytta slange kjørte jeg videre uten problemer, selv om dekket også har dette hullet. Da jeg kom hjem sjekka jeg dekket, men jeg finner ikke igjen hullet.

Så spørsmålet er: Må jeg stikke innom butikken i morra og kjøpe meg nytt dekk, eller kan jeg bruke det som det er hull i? Det er et finmønstret dekk til asfatltbruk, på en gammal offroad. Hullet er ca midt på dekkoverflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjør du bare videre på dette dekket. Små hull bør tettes med enten lappelim eller Sealseal. Ganske store hull kan evt tettes med Sealseal. Alternativt kan du lappe fra bakside med vanlig sykkellapp. Hvis du begynner å få hyppige punkteringer vet du hvorfor!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker sykkelen til bysykling og frem og tilbake fra jobb, behøver du ikke å bytte dekk.

Men hvis du planlegger en langtur, langt fra offentlig kommunikasjon, ville jeg ha byttet dekk. Jeg snakker av erfaring da jeg gikk gjennom en hekk utenfor Belfast, Nord Irland grunnet utblåsing av et dekk som ikke var helt kurant. Fire dager på sykehuset var resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig hatt en periode med mye punkteringer, kun ved "vanlig" bruk. (tror det er snakk om ca 15 punkteringer på et halvt år) Det er vel kanskje bare maks uflaks, men jeg begynner å bli mektig lei.

Finnes det dekk som er armert eller lignende? Jeg har byttet både slange og dekk fremme og bak, men det såg ikke ut å hjelpe på punkteringsfrekvenden. Sjekket også at felgen er hel, ingen skarpe kanter osv. Lufttrykket sjekkes også ofte. Jeg har en mistanke om at stygge fortauskanter har mye å si, og siden Bergen omtrent ikke i det hele tatt er tilrettelagt for syklister, blir det noen fortauskanter hver dag.

Ene gangen fant jeg forresten en fiskekrok inni dekket, det er mye boss som ligger rundt på veiene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig hatt en periode med mye punkteringer, kun ved "vanlig" bruk. (tror det er snakk om ca 15 punkteringer på et halvt år) Det er vel kanskje bare maks uflaks, men jeg begynner å bli mektig lei.

Finnes det dekk som er armert eller lignende? Jeg har byttet både slange og dekk fremme og bak, men det såg ikke ut å hjelpe på punkteringsfrekvenden. Sjekket også at felgen er hel, ingen skarpe kanter osv. Lufttrykket sjekkes også ofte. Jeg har en mistanke om at stygge fortauskanter har mye å si, og siden Bergen omtrent ikke i det hele tatt er tilrettelagt for syklister, blir det noen fortauskanter hver dag.

Ene gangen fant jeg forresten en fiskekrok inni dekket, det er mye boss som ligger rundt på veiene..

Jeg hadde også en periode for to år siden da jeg hadde mye punkteringer, men ikke like mye som deg. Jeg pleier å merke det på våren, av en eller annen grunn virker det som det er ekstra mye glasskår på veiene da. Siden jeg skulle sykle fra Trondheim og hjem til Asker den sommeren ville jeg ha et bedre dekk slik at jeg slapp å slite med punkteringer på turen. Biltema hadde noen som het Flatfighter, og siden jeg byttet til det har jeg ikke hatt noen punkteringer! Nå er jeg også blitt mer forsiktig med glasskår, men tror likevel at disse dekkene er bra. Det ser ikke ut til at de har akkurat disse dekkene lenger, men de har noen som er forsterket med kevlar, det burde duge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema hadde noen som het Flatfighter, og siden jeg byttet til det har jeg ikke hatt noen punkteringer! Nå er jeg også blitt mer forsiktig med glasskår, men tror likevel at disse dekkene er bra. Det ser ikke ut til at de har akkurat disse dekkene lenger, men de har noen som er forsterket med kevlar, det burde duge!

Pris på dette dekket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikker billig som alt på Biltema. Dårlig er det ganske sikker også, samme hva Erin sier...

Da ble dette straks litt OT-diskusjon, men kjøper ikke den begrunnelsen din. Min erfaring med Biltema er at de er en butikkkjede som klarer to ting:

- holde prisene lave

- og likevel opprettholde en viss kvalitet

Jeg har ikke handlet så altfor mye på Biltema, men det jeg har kjøpt der har jeg for det meste vært positivt overrasket over. Bl.a et sykkelstyre (av den typen som albuene holdes tett sammen, og man kan lene seg langt fremover med. Har ikke sett slike i salg på en god stund), og det holder fint enda, etter å ha vært brukt på mine 2 siste sykler. Og det kostet bare 149 kroner, tror det må ha vært i 1999 eller 2000.

At Clas Ohlson har mye dårlig skal jeg heller være enig i, men Biltema ligger et hestehode foran angående pris vs kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikker billig som alt på Biltema. Dårlig er det ganske sikker også, samme hva Erin sier...

Ser det koster 70 kr, ja (for min sykkel). Som sagt har jeg ikke erfaring med akkurat dette dekket, men et de hadde før. Jeg har syklet med dem i to år nå og de holder fortsatt bra, har som sagt ikke hatt noen punkteringer. De er kraftigere og tykkere enn de jeg hadde før, og har holdt seg bedre og lengre, selv om mine gamle var mer terrengdekk med grovt mønster, som man skulle tro tålte litt juling. Jeg har lite erfaring ellers med Biltema, kan hende det ellers stemmer som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd alle sammen. Skal sykle til jobben i tre uker til, og så er det Senja og Vesterålen!

Og ang Biltema - jeg har handla der mye, og ikke alt er like bra. Noen ting som f eks LED-lys til sykkel, sykkelseter osv kan være helt greit til lave priser (hvilket sannsynligvis betyr at det sitter underbetalte sørøstasiatiske kvinner og monterer 10 timer i strekk) mens jeg også har hatt skikkelig uflaks. Kjøpte feks noen pakkreimer av vevd nylon som ble til ubrukelige laser i det øyeblikket kortenden begynte å flise seg opp, mao v/ første gangs bruk.

Kan forresten opplyse at jeg har brukt sykkelveskene fra Biltema en stund nå. De har fungert helt greit, men man merker at de er billigere ettersom festekrokene ikke tåler all verdens vekt, de har røket flere ganger. Kjøpte meg noen skikkelige Ortlieb i går, så får vi se om det er bedre kroker på dem .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.