Gå til innhold
  • Bli medlem

Sven

Aktiv medlem
  • Innlegg

    145
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutral

Om Sven

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. OK. Og det får man kjøpt på første campingplass?
  2. Noen som vet hva man typisk betaler for sykkel og teltplass på svenske og danske campingplasser?
  3. Sven

    Sykle Mjølkevegen

    Google er din venn http://www.syklistene.no/tur/mjolkevegen-vinstra-gol/
  4. Jeg lurer på Rjukan (Krossobanen opp)-Kalhovd-Mårbu og videre til Haugastøl og Rallarvegen som en del av tur til Bergen til sommeren. Er helt ukjent med området. Noen som kjenner mulighetene for å ta seg fram her med en terrengsykkel og ei etthjuls tralle? Hvordan er det med fricamping i disse traktene? Jeg er særlig nysgjerrig på strekka Mårbu-Haugastøl. Finnes det ei rute med traktorslep/turvei her, eller er det bare sti? Jeg er klar over at jeg kan sykle bilveien til Dagali og Geilo, men vil unngå det hvis jeg kan.
  5. Ei stålramme har dessuten den fordelen at stål er mer elastisk enn aluminium. Du kjenner f eks tydelig forskjell på aluminium kontra stål når du kjører over en dump i veien. Men jeg visste ikke at man produserte stålrammer lenger? Er de på vei inn igjen?
  6. Ta en vanlig hvit led-lykt - de flate med ei hempe på baksida som festes til en liten plastbrakett som følger med. Men i stedet for å feste den i plastbraketten, slår du ei slangeklemme rundt styrerøret i rammevinkelen på sykkelen. Tre hempa ned på klemma, og stram klemma. Lykta blir hengende et godt stykke under styreveska og således synlig for bilister.
  7. Jeg har brukt denne, uten problemer: http://utedepot.no/produkter/tara
  8. Jeg vet ikke hvordan disse lar seg kombinere med skiver, men cyclecomponents pleier å svare på henvendelser .. http://www.cyclecomponents.com/10/sv/artiklar/sport_trekking_urban/tillbehoumlr-2/pakethallare/fram-15/index.html
  9. Det er dessverre ikke så mye langtursykler eller -utstyr å få kjøpt i Norge, det er nok en lite lønnsom nisje. Fast-bikes er nevnt, men skal du ha deg en med rohloff-gir blir det dyrt. I prinsippet kan du bruke en hvilken som helst hybridsykkel, men det kan være en fordel med "eyelets" på gaffelen - ett skruehull på hvert gaffelben som tillater deg å feste bagasjeholdere ved forhjulet. Dette forutsetter stiv gaffel. Det finnes noen bagasjeholdere laget for dempegafler også, men da bør du ikke legge colaflaska di i frontveska Ellers er skivebremser så absolutt å foretrekke, de bremser bedre i regn og søle, og de virker selv om felgen blir skjev etter eikebrudd (i det minste fram til neste tettsted). Men de fleste tursykler kommer faktisk med felgbremser. Grunnen er at felgbremser er enkle å reparere og å vedlikeholde - en klar fordel hvis man befinner seg på de mongolske steppene med 80 mil til nærmeste mekaniker (som sannsynligvis aldri har tatt i skivebremser han heller). Et skikkelig bagasjebrett fra tyske Tubus, laget for å tåle vekt, kan du kjøpe hos utedepot.no. Det meste annet du får kjøpt i Norge holder tung last et par sesonger, men så ryker gjerne sveisepunktene. Men i det siste har det kommet aluminiumsbærere som er sterkere enn gjennomsnittet, så det kan lønne seg å lete litt rundt. Old Man Mountain er en amerikansk produsent like solid som Tubus, men der må du importere fra utlandet selv. Mulig du kan få kjøpt fra Sverige eller Danmark. Forsikre deg om at bærer og bagasjeveske passer sammen! Selv bruker jeg Ortlieb vesker. De koster men det er gode garantier på dem og de varer et halvt liv. En ting å merke seg når du skal laste opp sykkelen med 25 kilo campingutstyr er at lette hjul med 32 eiker ikke er bygget for en slik oppgave. Da får du problemet med at eikene ryker. Sist sommer møtte jeg en meget frustrert polakk i Alta som hadde byttet felg og eiker to ganger på turen fra Polen og opp. Han hadde blitt fortalt av en ivrig selger at 32 eiker ikke var noe problem fordi felgene var så fantastisk sterke. Man kan lure på hva det er å tjene på å tyne vekta med fire eiker pr hjul når du likevel skal laste opp et tosifra antall kilo for langtur. Men merk at et maskinbygget standard 36 eikers hjul tåler heller ikke all verdens. Hvis du veier litt selv og skal ha mye bagasje, så sørg i det minste for å fordele vekta på begge hjulene, mao bagasjebærer foran og bak. Ta med deg et par eiker ekstra, og få en reparatør til å instruere deg før du drar. Tralle er også et alternativ, det finnes mange gode løsninger, og det sparer deg dessuten for arbeidet og kostnadene med bagasjebærere foran og bak. Ulempen er at tralla gir deg noen kilo ekstra. Et annet alternativ er faktisk å få bygget seg et par hjul til turbruk. Mavic a-719 felger, dobbelbuttede eiker og shimano XT-nav er en god og ikke altfor dyr løsning som jeg fikk tilbudt hos både Spinn og Sportslageret i forfjor. Hjulparet kostet meg litt i overkant av 3000 kroner, og jeg satte dem på en vanlig hybridsykkel sammen med solide bagasjebrett foran og bak. Ballongdekk. På det meste hadde jeg 40 kilo last pluss mine egne 95 kilo over Finnmarksvidda i sommer. Reparatøren min kjente på alle eikene etter turen, men det var ingen ting å stramme opp, sa han. Hvis du har 26 tommers hjul kan et par blodsolide utforhjul gjøre samme nytten, men dette blir like dyrt som å bygge. En blogger her inne på forumet som har lagt ned mye arbeid i å legge ut bilder, råd og lenker om tursykling finner du på http://www.plohn.com/sykkelturer/. Og hvis du vil bruke ti tusen på en fullblods tursykkel, så er Surlys "trucker" modeller veldig populære. De kan kjøpes i Sverige, og mot et fraktillegg får du dem tilsendt i kasse hit til landet: http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=10&funk=steg_tva&artgrp=9931 God tur!
  10. Min første langtur var 50 mil langs Kystriksveien med en ti år gammel offroad med gammeldagse klossebremser (vaier i Y-form) og biltema-vesker pluss ei sykkeltralle. Man klarer seg på nesten hva som helst Men det er jo fint med ny sykkel, da. Husk at høy pris ikke nødvendigvis betyr høy kvalitet i turøyemed. Hvis dere skal laste sykkelen tungt eller sette henger på den, er det et minimumskrav at hjulene har 36 eiker. Det har blitt veldig populært med 34 og 28 eiker for å jekke ned matchvekta, men da får du problemer med at de ryker under turen. Dessverre er det alt for mange sykkelforhandlere som garanterer deg at moderne felger har blitt så stive at det ikke er noe problem lenger med få eiker. Dette stemmer ikke. Det er dessuten latterlig å spare 150 gram eiker for så å laste opp sykkelen med 15 kg campingutstyr. Husk at sykkelforhandlerne i dag - også de seriøse sportsbutikkene - vil ha høy turnover på populært lettvekstutstyr beregnet på konkurranse og fart. Tynne "papirdekk" og karbongafler egner seg i likhet med lette hjul ikke til turbruk (selv om karbongafler er mer behagelige enn aluminium). En annen ting å tenke på er bagasjebrettene til turen. 15 kg last er ikke noe problem for vanlige bagasjebrett, men hvis dere skal laste veldig tungt kan dere vurdere tralle. Sterke bagasjebrett til turbruk er mangelvare i Norge, men "Tubus" selges hos Syklistenes Landsforening og utedepot.no. Til pris som tilsvarer kvaliteten Personlig mener jeg at dere ikke trenger å bruke så fryktelig mye penger på selve sykkelen. En sykkel med utsalgspris på 5-6000 burde holde lenge. Men hold dere unna 2500-kroners-syklene, som nevnt over.
  11. Vel, hvis du ikke vil kjøpe min: Denne (klikk på "denne") får strålende kritikker over alt, er markedets letteste og ikke så gærnt dyr heller. Må bestilles på nett eller kan kjøpes i Gøteborg (se liste over forhandlere). Lykke til!
  12. I nord-norge er det juli/august som gjelder
  13. 7,8 kilo. Du skal få den for 700 kr.
  14. Hva med å kjøpe en brukt kvalitetshenger av meg?
  15. Jeg har syklet i traktene flere ganger, og pleier å ha med meg omtrent det samme. Pass på at superundertøyet er av ull. Kanskje en tynn balaclava også, det kan bli kaldt ...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.