Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanskje et fy-emne, men: Høyest med bil i Europa?


Anbefalte innlegg

La meg si det først som sist: Jeg er en kar som elsker å GÅ i fjellet, men likevel våger jeg å spørre brukerne her om noe:

Hvor i Europa er det mulig å komme høyest med bil?

I Nord-Europa er det vel Juvasshytta, antar jeg, der veien krysser 1800-meters grensa med god margin.

Har ellers selv kjørt i Østerrike på Edelweisspitze, som var drøyt 2600 meter. Visste ikke om dette fjellet langs Grossglockner Hochalpinstrasse eller noe slikt noe, før det plutselig var skiltet opp til toppen. Men det er sikkert mulig å komme høyere med bil i Europa?

Var i USA/New Mexico med kona nettopp, og rett ved Albuquerque tok vi bilen opp på Sandia Crest, på 3240 meter. Det var da jeg funderte på om det er mulig å komme høyere enn dette i Europa. Noen som vet?

Fra toppen var det utsikt over storbyen. (legger ved et bilde)

Hørte også at bilen mister om lag 1 hk for hver 100 høydemeter. Noen som kan bekrefte det? Vi merket i alle fall ikke at vår Cheverolet Avalanche dro noe dårligere i motbakkene, men kanskje vi hadde merket det i en svakere bil?

post-469-133474522358_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Amerika kjørte jeg bil opp til ca. 5200 moh nå i februar på Ojos del Salado. Vi observerte en bil som kjørte helt opp til Tejos på 5830 moh, og bilsporene gikk faktisk helt opp til ca 6000 moh. Vi snakker da en ordinær firehjulstrekker. En spesialbygget bil har visstnok vært helt oppe på 6688 moh her.

Se http://en.wikipedia.org/wiki/Ojos_del_Salado

Jeg observerte at bilmotorens effekt påvirkes tilsvarende menneskenes effekt i stor høyde, motoren var ikke spesielt sprek over 4000 moh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en kar som elsker å GÅ i fjellet, men likevel våger jeg å spørre brukerne her om noe:

Hvor i Europa er det mulig å komme høyest med bil?

I Nord-Europa er det vel Juvasshytta, antar jeg, der veien krysser 1800-meters grensa med god margin.

Har ellers selv kjørt i Østerrike på Edelweisspitze, som var drøyt 2600 meter. Visste ikke om dette fjellet langs Grossglockner Hochalpinstrasse eller noe slikt noe, før det plutselig var skiltet opp til toppen. Men det er sikkert mulig å komme høyere med bil i Europa?

I Alpene finnes høge pas for bil. Etter hva jeg vet er 2769m (Col de L'Iseran) det høyeste du kommer med vanlig bil.

Det finnes kansje traktorløyper som går høyere, med det er jo ikke noen bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sierra Nevada i Spania går det bilvei nesten til toppen av Veleta (ca 3400 moh).

Denne veien er nå åpen til ca 2500 moh hvor det står en bom. Derfra går det grusvei opp helt opp til passet rett bak toppen Veleta (over skianlegget), antar at dette er på ca 3200 moh. Denne veien var åpen for alle frem til tidlig på 1990-tallet. Nå bruker ansatte i nasjonalparken og alpinanlegget veien alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.