Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som kjenner Rallavegen ved Narvik?


Haakon

Anbefalte innlegg

Annonse
Er det noen som kjenner Rallavegen ved Narvik?

Avstand, hytter, tidsbruk, kommunikasjoner etc.

Rallarveien går fra Rombaksbotn og langt inn i Sverige. Sommeren 2007 gikk jeg fra Riksgrensen til Rombaksbotn, en distanse på 14,5 km. (Så nå har jeg T-skjorte med norgeskart påtegnet "NORGE PÅ TVERS".) 4-5 timer i noenlunde avslappet tempo. Narvik turistforening har ei hytte langs stien, men den var låst, midt i sesongen? Kommunikasjon: Buss eller tog fra Narvik til Sverige. Sightseeing-båt enkelte ukedager i sesongen kl. 16:00 fra Rombaksbotn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he, det var mitt opplegg også; Norge på tvers...

Jeg har et par venner som har gått Norge på langs, så nå skal jeg matche dem..... Jeg skal gå gjennom HELE Norge jeg også!

Opprinnelig skulle jeg gå Norge på tvers der Norge er absolutt kortest, nemlig Hellemobotn, men båten inn fjorden slutta å gå den 16...

Hvor er Rombaksbotbn? ved vannet/sjøen i Norge?

Tar det bare 4-5 timer! Herlig!

Jeg tar altså tog til Riksgränsen. Men hvordan kommer jeg meg fra Rombaksbotn? Regner med at denne sightseeingbåten ikke går lenger..

Når du skriverr stien, mener du vel Rallarvegen?

Hvor fikk du tak i T-skjorta?

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rombaksbotn ligger inderst inne i fjorden som heter Rombaken, og den munner ut i havet ved Narvik. E6 går på bro over denne fjorden. Prøver å sende et kart som vedlegg. Utenom sommersesongen er det nok et problem å komme seg tilbake fra Rombaksbotn. Kanskje avtale henting med båt, men antagelig en dyr løsning. Alternativet er å gå tilbake noen kilometer i oppoverbakke til jernbanestasjonen Katterat, og så ta Ofotbanen tilbake til Narvik. Men da må rutetidene sjekkes.

Jeg mener rallarveien, den er godt merket med infoplakater langs stien/veien. Det er mulig å sykle på den, med noen få unntak, der sykkelen må bæres.

T-skjorta fikk jeg påstemplet en egendesignet logo i en Sandnes-bedrift. Skal prøve å sende logoen en gang til, det lyktes nemlig ikke da jeg prøvde å sende den til et annet forum på fjellforum.net. Jeg foreslo nemlig å opprette en egen "NORGE PÅ TVERS"- forening.

post-3356-133474497514_thumb.jpg

post-3356-133474497525_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en utbredt misoppfatning at Norge er smalest i Hellemobotn...

Det er klart - er man svært sprek kan man jo slå seg på brystet med å gå hele strekningen på 6270 meter ved Narvik, men skal man gå Norge på sitt smaleste må man opp til Finnmark!

1)Mellom Bøkfjorden ved Pasvikelvas munning ved Elvenes og Riksgrensen mot Russland, i Finnmark fylke, Sør-Varanger kommune mellom Grensemerke 218 og 219.

Elvenes – Riksgrensen: 1580 m målt på kartblad 2434 II Kirkenes.

For de som skal prøve seg på denne store utfordringen er kanskje følgende artikkel av verdi: http://www.statkart.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=4038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manndomsprøven utført!

På torsdag gikk jeg HELE den lange vegen mellom Riksgränsen i Sverige, via den nydelige Rallarvegen ned til Rombaksbotn, og altså havet.

Så nå har jeg gått tvers gjennom hele Norge!

Kjempeprestasjon, 14 kilometer i nedoverbakke.

Turen er nydelig, gikk på den gamle Rallavegen, anleggsvegen som ble laget rett før århundreskiftet i forbindelse med byggingen av Ofotbanen.

Kan absolutt anbefales.

Men jeg er litt lei meg for at jeg ikke rakk å gå den VIRKELIGE manndomsprøven; fra Svenskegrensen til Hellemobotn, også tvers gjennom hele Norge, hele 6 kilometer....

Takk for råd her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei jeg liker instillingen din. Både det å ta en utfordring og ikke la det handle om å være så barsk.

Derfor har jeg funnet min. Jeg kutter ut det som jeg synes er unødvendig, og satser på å gå "Nordland på langs".

Gratulere med Norge på tvers !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.