Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er Jotunheimens vakreste dal?


El Gringo

Hvilken dal er Jotunheimens vakreste?  

35 stemmer

  1. 1. Hvilken dal er Jotunheimens vakreste?

    • Leirdalen
      2
    • Visdalen
      2
    • Veodalen
      1
    • Leirungsdalen
      3
    • Utledalen
      9
    • Rauddalen
      0
    • Ringsdalen
      4
    • Stølsmaradalen
      4
    • Vesleådalen
      0
    • Memurudalen
      3
    • Koldedalen
      2
    • Mjølkedalen
      2
    • Gravdalen (sør for Smørstabbtindene)
      0
    • Gravdalen (i Hurrungane)
      2
    • Svartdalen/Torfinnsdalen
      1
    • Uradalen (ved Uranostind)
      0
    • Uradalen (ved Heillstugutindene)
      0
    • Skogadalen
      0
    • Langedalen (i Gjendealpene)
      0
    • Storådalen
      1


Anbefalte innlegg

For en tid tilbake laget jeg en avstemning her hvor man skulle stemme på Norges vakreste 2000-metertopp. Selvsagt totalt unyttig og håpløst subjektivt, men jeg har inntrykk av at folk syntes det var litt artig likevel, og det skulle i alle fall vise seg at Forum-folket generelt har Store Austabotntind som en stor favoritt. Noe overraskende kanskje, men vel fortjent!

I kveld spør jeg; hva er den vakreste dalen i Jotunheimen?

Grunnen til at jeg ikke spør hva som er den vakreste dalen i hele landet er vel først og fremst at jeg da ikke ville vite hvilke alternativer jeg skulle sette opp, og dessuten dukker slike avstemninger opp fra tid til annen i diverse ukeblader o.l. Da pleier det vel å være daler som Aurlandsdalen, Innerdalen og Norangsdalen (riktig skrevet?) som går av med seieren, og det er greit nok.

Det er en begrensning på hvor mange alternativer man kan sette opp, men jeg tror jeg har fått med meg "eliten" av daler her slik at de fleste burde kunne finne sin egen favoritt. Min stemme går nok til Leirdalen, som er en virkelig vakker dal. Det er ikke dermed sagt at jeg synes den er DEN vakreste (for hvilken i all verden skulle det vært?), men dette er en dal jeg kommer tilbake til gang etter gang, år etter år, og mange av mine aller flotteste fjellturer har jeg gått med et eller annet sted i Leirdalen som utgangspunkt.

En annen personlig favoritt er den herlige u-dalen Veodalen. Selv om den er omgitt av noen av Norges høyeste fjell er denne dalen en liten verden av rolige landskapsformer, og elven (Veo) er riktignok stor, men renner likevel rolig og bred og bedagelig nedover uten å frese og syde mot en. Floraen i denne dalen er rik. Og innerst inne reiser spisse og mektige tinder seg over isbreene, og ser nesten uoppnåelige ut som en kontrast til alt det frodige, grønne og runde.

Så var det Memurudalen...jeg kommer ikke på noen steder hvor man får oppleve overgangen fra fjellbjørkeskog til goldt høyfjell bedre enn her, om man da går dalen fra ende til ende. Start nede ved all fuglesangen rundt Memurubu en tidlig sommermorgen, og se hvordan vegetasjonen blir mer og mer sparsom til man til slutt står i det artige morenelandskapet rundt Østre Memurubre, der det knapt vokser noe i det hele tatt.

Andre gode kandidater er vel den bortgjemte høyfjellsperlen Rauddalen langt inne i hjertet av Jotunheimen, den svært så idylliske Leirungsdalen, den klassiske Visdalen, Utledalen med de voldsomme høydeforskjellene, den frodige Vesleådalen med den nydelige utsikten ned mot Gjende, Koldedalen med den berømte "portalen", og listen bare fortsetter og fortsetter....og de store Hurrung-entusiastene her vil vel bli fornærmet om jeg ikke nevner Ringsdalen og Stølsmaradalen?!

Godt valg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Syns du skulle hatt med en "vet ikke" boks...Det er vel de færreste som har vært i alle disse dalene og kan uttale seg..

Eg er litt samd med kjiver her. Eg har for eksempel aldri vore i Svartdalen, men trur kanskje at det er ein av dei verkeleg flotte dalane generelt i Norge! Hadde ein plan om ein tur der i sommar, men kom aldri så langt desverre...

Men det er sikkert mange her som har ei velkvalifisert meining uansett om akkurat dette!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjiver: Du har kanskje et poeng der, men "vet ikke" er jo så kjedelig. :shock:

Jeg har imidlertid en mistanke om at det i alle fall nok er noen her på forum som har vært inne i alle disse dalene. Er farlig nær selv, mangler vel bare et par-tre stykker, og de har jeg jo i det minste sett ned på fra en eller annen topp. :)

FU: Her kommer min "objektive" vurdering av Svartdalen... :-)

Den scorer skyhøyt på gold høyfjellssjarm og flotte tinderekker, men mangler kanskje litt når det gjelder frodighet, slik at noen av kontrastene som gjør et par av de andre dalene så vakre ikke er der. Man kan imidlertid likevel finne et rikt utvalg av fjellblomster i noen av fjellsidene rundt Svartdalen/Torfinnsdalen. Så ta turen neste sommer, om du er heldig med været kommer du garantert ikke til å bli skuffet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda og Kjiver: For noen ignorante holdninger! Nei, en god fjelldal er så mye, mye mer enn det. Og nei, nei, og atter nei, det går da ikke an å bli LEI av Jotunheimen!? :oops:

Julius: Jeg synes de to dalene du nevner er fine selv (og herlig folketomme!), men måtte velge dem bort. Tenkte at siden de er så små, så stiller de vel i en litt annen klasse enn mange av de andre.

En annen dal som kanskje burde vært med er Smådalen. Det er jo en virkelig stor dal, men med sine veldig runde og "snille" landskapsformer er den kanskje ikke så representativ for Jotunheimen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer Gravdalen i Hurrungane. Selvfølgelig er Stølsmaradalen mye mer klassisk vakker, og alle Jotundalene er fine på sin måte. Men Gravdalen er noe helt spesielt for meg. Har endel fine vårturminner derfra. Elvesuset, synet av elva med snødekte Austabotntinder i bakgrunnen og ellers endel grønt å hvile øynene på. Snur man seg andre veien ser man grønne fjellsider med Morka-Koldedalens to flotte tindeprofiler i bakgrunnen. Jeg får klump i halsen av å tenke på Gravdalen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja smådalen burde selvsagt vært med. Det er en nydelig dal preget av stillhet og ro. Et pluss at det fremdels finnes Seter/støls drift der inne. Dalen er den totale motsetningnen i forhold til f.eks Ringsdalen. Ringsdalen er storslått sett nederst fra dalen og idyllen med kuer på beite om sommeren gjør det hele fantastisk flott, men det helvetes morenelandskapet øverst i dalen er nok til at Jeg setter andre daler høyere enn denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, denne "kåringen" ble ikke like entydig som den forrige (flotteste 2000-meter), men det ser ut som Utledalen er en vinner. Generelt er det visst de vestlige dalene som er mest populære.

Jeg avga stemme til Utladalen rett etter at du skrev dette.

Dersom man skulle kåre landets vakreste dal ville jeg sagt at Jotunheimen kun har en dal som er kvalifisert for en slik konkurranse, og det er Utladalen som er fullt på høyde med Aurlandsdalen, Innerdalen og Velledalen. Mange andre daler i Jotunheimen er jo bare stein og karrig vegetasjon, i Utladalen har du mye mer vegetasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært i Gravdalen etter at jeg fikk digitalkamera. Men kan prøve å få hjelp til å scanne inn et bilde eller to fra et fotoalbum med tid og stunder. Dalen er på mange måter enkel, men den nedre halvparten er rik på vegetasjon. I tillegg er det flott å se Austabotntindane og Store Ringstind i bakgrunnen. Og Gravdalen er lang, ca 10 kilometer, så det er bare de siste indre kilometerne som er golde. At Utladalen vant er vel ganske naturlig, men sidedalene i Hurrungane er noe helt spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er synd at ikke Midtmaradalen var med, en dal som har "alt": storslått U-dal, ender rett ned i et stup mot Utladalen, det gir en ekstra spenning når en står øverst og ser utover i dalen. Og ikke minst: omringet av storslåtte tinder, kombinert med frodigheten ned mot Utladalen. Dessuten: sjansen er stor for å få være alene.... Utilgjengelig, ikke sikkert at jeg kommer dit igjen, men ligger lagret som et av de aller beste minnene, anbefales veldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.