Gå til innhold
  • Bli medlem

Med kano gjennom Femundsmarka (19. - 26. juli, 2007)


Terje WJ

Anbefalte innlegg

En kamerat spurte om jeg ville være med å padle gjennom Femundsmarka i slutten av juli. Jeg hadde selvfølgelig hatt vett nok til å innvilge meg mange fridager i sommer og det var ingen problemer med å sette av elleve dager til en kanotur. Ekstra motiverende var det at jeg aldri hadde padlet før. Han hadde en lett Ally-kano. Alt vi manglet var flytevester. Ingen hindringer, med andre ord.

Vi startet fra Käringsjöen i Sverige og hadde som mål å padle til Elgå. Det skulle vise seg at elleve dager var så god tid at vi ble rastløse av all avslapningen, og det selv om det var en åtte, ti bæringer, de var nemlig så korte at de ikke utgjorde noen forskjell. Den siste bæringen fra utoset til Nedre Roasten og til Røaoset ved Femunden, hvor passasjerbåten legger til, var bare deilig. Det hjalp heller ikke på rastløsheten at vi fisket som f... uten å få noe særlig. Vår store dag hva fisket angår, var ved Reva. Et skikkelig abborbett varte i en drøy time, på slutten dro undertegnede opp en gjedde på litt over kiloen (altså en type gjedde som vinner i smak det den mangler i kilogram). Utover det var fisket labert. Vi fisket fra land, vi kastet fra kanoen, vi dorget, brukte flue, sluk, spinner, tredde mark, brukte søkke, dupp og ingenting, vi la ut snøre om natten, vi håpet – men det nærmeste vi kom storørreten var ca. 150 meter: Da vi nemlig hadde slått leir midt mellom Nedre og Øvre Roasten, så vi noen komme forbi i robåt og dra opp en ørret på 1.5 kilo rett foran oss. Hadde vi mistet troen på at det var storfisk i Femundsmarka, fikk vi vel tilbake troen der og da.

Mellom Kløfthåen og Storbuddhåen hadde vi en særskilt fin leir, men valg av leirsted tvang seg frem av seg selv, for å si det sånn. I det første tilsynelatende padlebare stryket i dette området traff vi en stor stein og ble stående fast, deretter havnet vi på tvers og veltet. I sekundene rett før dette levde det kanskje et visst håp hos oss begge om at dette vil gå, men da han som satt bak så at han som satt foran – dvs. jeg – reiste seg i kanoen, ja, da svant ihvertfall håpet hans. ;-) Heldigvis hadde vi alt pakket ned i pakkposer, og det eneste som ble bløtt, var vi. Støtet mot steinen var kraftig nok til at en av aluminiumsstengene i kanoskjelettet brakk og et annet ble bøyd. Duken fikk også noen sår. Dette betød heldigvis ingenting for ferden videre.

Å padle *direkte*fra det nevnte sted i Sverige til Femunden, tar to dager. Skal du helt til Elgå, regn med tre. Siden vi hadde elleve, gjaldt det altså å padle lite og langsomt. Dette ble vanskeligere og vanskeligere og konklusjonen ble vel at neste gang må vi utfordre oss selv en smule mer. Vi greide å hale turen ut til åtte dager. Kameraten min mente at han aldri hadde hatt det så slapt, faktisk var han så uthvilt etter turen at han ikke en gang ble påvirket da vi drakk øl nede på Femundsenden, hvilket medførte at vi besluttet å dra hjem samme kveld. Jeg var litt nervøs for at han overvurderte sine bilførerevner og sin edruelighet, men han tok seg f... på at han var helt fin. Og det gikk bra. Traff ingen elger og var hjemme på rekordtid.

Vel hjemme igjen kunne vi slå fast at turen hadde foregått i oppholdsvær og tidvis under deilig, varm sol, men ingenting som skikkelig monnet, heller ingen ordentlige værskifter opplevde vi, hvilket nok var en grunn til det labre fisket.

post-898-133474487333_thumb.jpg

post-898-133474487343_thumb.jpg

post-898-133474487353_thumb.jpg

post-898-133474487363_thumb.jpg

post-898-133474487372_thumb.jpg

post-898-133474487381_thumb.jpg

post-898-133474487391_thumb.jpg

post-898-1334744874_thumb.jpg

post-898-13347448741_thumb.jpg

post-898-133474487419_thumb.jpg

post-898-133474487428_thumb.jpg

post-898-133474487438_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for kjempefin turrapport. Har sjøl kano ved vannsystem NV for København :roll:

Det er ikke der du skal ha den! Men det forstår du, skjønner jeg. :D

Oioioi.. Ser nydelig ut

-Gleder meg til Onsdag 12 september. Da blir det Femundsmarka :lol:

Ingen grunn til å bli hjemme. Når du kommer tilbake, formidle dine inntrykk på fjellforum.net. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.