Gå til innhold
  • Bli medlem

Tverrbytthornet - travers fra øst mot vest (23.08.07)


morten

Anbefalte innlegg

Etter lang tur dagen i forveien passet det med en noe kortere sag denne dagen. Like etter 10 var Lena og jeg i gang fra Leirvassbu.

Jeg har mang en gang skottet opp på den bratte østeggen på Tverrbytthornet og fundert på hvordan det er å komme opp der, og denne dagen med sekken full av utstyr samt tørt fjell, skulle det gjøres et seriøst forsøk.

Vi fulgte stien gjennom Kyrkjeglupen før vi rundet Tverrbytthornet i lia og skrådde opp til foten av den steiler østryggen.

De første 40-50 meterne var det egentlig ikke mer enn enkel klyving i litt løst fjell, men det bar jevnt oppover og etter hvert ble følelsen av luft på nedsiden påtakelig. Det passet derfor godt med standplass da et litt mer vertikalt punkt dukket opp. En nesten ny stor kile i en sprekk vitnet dessuten om at andre hadde fart samme leia i en ikke altfor fjern fortid.

Det første punktet var egentlig turens gufneste. Ikke altfor vanskelig, usikre på om vi skal si 3+ eller 4-, men vi får ikke overdrive, så vi sier 3+. Egentlig ikke så vanskelig, men man ble presset litt ut fra fjellveggen samtidig som takene var av en slik karakter at man ikke torde satse alt på et tak.

Videre varierte det med stort sett lett klyving og enkelte småpunkt i området grad 2-3. Vi sikret 3 taulengder á ca. 25 meter og etter det fortsatte vi med fin klyving 50 meter til innen ryggen bikket over i ei flatere skråning som er delvis dekt av ei snøfonn, ei fonn man ser godt fra mange andre steder.

Skylaget dro nå innover fjellet, og en kjølig frisk vind kilte seg inn mellom marg og ben. Vi somlet derfor minimalt på Tverrbytthornet. En omgåelse på fonna mot nord ble etter hvert avbrutt pga. overraskende hard snø, så vi fulgte eggen som byr på mye artig ryggrangling bort til Vesttoppen.

Tinderanglerne (www.tinderangling.no) finner vel sikkert ut at ene toppen mellom V1 og Hornet bør måles mer nøyaktig, men jeg syntes ikke det var noe ved den som minnet om en klar kandidat.

Et stykke bortenfor Vesttoppen kom vi til den mest markerte rødfjellhammeren på traversen. Å klatre rett opp fra øst er seriøst, men omgåelsene er flere. Normalveien fører litt ut til venstre og ned et stykke mot sør. Vi valgte en morsom, men litt løs hylle mot nord som man kunne følge rundt hele "knollen" og komme bort til rappellfeste på vestsiden (rappellen omgåes relativt greit mot sør om man vil). Vi valgte rappellen for å ha forsøkt det. Litt kinkig start, men så bare kos. Og denne hammeren så ut til å være en drøm for dem som vil klatre litt på 2k turer. Rød, fast og fin og med masse nyttige sprekker til tak og sikring. Mener å ha lest den er gradert til rundt 4 en gang, men det så også ut til å være flere varianter.

Resten av turen ble transportetappe, mye løs urd ned mot skaret i vest og videre bratt på skrå ned flanken mot Leirvatnet og tilbake til Leirvassbu etter ca. 7,5 timer.

Legger ved noen få bilder.

post-3-133474486479_thumb.jpg

post-3-133474486493_thumb.jpg

post-3-133474486505_thumb.jpg

post-3-133474486515_thumb.jpg

post-3-133474486525_thumb.jpg

post-3-133474486539_thumb.jpg

post-3-13347448655_thumb.jpg

post-3-133474486561_thumb.jpg

post-3-133474486571_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Artig å se bilder herfra. Var på denne toppen tidlig i 90-åra, men batteriet i kameraet tok slutt alt på vei opp. Alltid gøy å gjenoppleve slikt - selv om vi ikke gikk traversen den gangen. Si meg, Morten, har du begynt å klatre mer de siste åra? Mener du sa du ikke var så vant med tau, den gangen vi møttes nær Jervefonni i 2004...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter lang tur dagen i forveien passet det med en noe kortere sak denne dagen.

Det første punktet var egentlig turens gufneste.

Legger ved noen få bilder.

Takker for turen dagen før! :?

Var nesten glad jeg slapp ny tur neste dag, sliten, trøtt og støl som jeg var.

Var ikke i seng før v/ halv 4-tida, og uten søvn natta før også, blir man litt matt.

Derfor imponert over din og Lenas steyerevne og form.

Men så går dere vel en del flere turer enn oss opportunister også da.

Artig å se at dere kom opp østryggen, trodde det skulle bli vedvarende verre enn grad 2-3.

Spennende vegvalg, og en fin dokumentasjon på atter et turalternativ utenom mainstream!

"Gufneste"... hehe, ikke bare jeg som skal beskyldes for å bruke sjeldne ord i rapportene ser jeg! :wink:

Og bilder på nær 1,3 MB, når ble det "lovlig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, Morten, har du begynt å klatre mer de siste åra? Mener du sa du ikke var så vant med tau, den gangen vi møttes nær Jervefonni i 2004...

Nei, og ja, jeg klatrer ikke stort, men jeg synes det er artig med slike passe luftige turer, og jeg trives best med tau på slike steder. En gang var det faktisk en velsignelse på denne turen i forgårs fordi en stein jeg egentlig hadde snakket lenge og vel med på et 3'erflytt, med en del meter ned, bestemte seg for å reise nedover idet jeg gjorde flyttet. En stor stein og mye smågodt for nedover sammen med meg, men jeg stoppet etter en snau meter da tauet strammet seg. En liten vekker.

Artig å se at dere kom opp østryggen, trodde det skulle bli vedvarende verre enn grad 2-3.

Spennende vegvalg, og en fin dokumentasjon på atter et turalternativ utenom mainstream!

"Gufneste"... hehe, ikke bare jeg som skal beskyldes for å bruke sjeldne ord i rapportene ser jeg!

Og bilder på nær 1,3 MB, når ble det "lovlig"?

Det var også noe lettere enn jeg hadde trodd, men at det var av et annet kaliber enn "hammeren" nord for Store Hellstugutinden var jeg rimelig overbevist om. Hovedutfordringen var imidlertid der som på onsdag å unngå problemer som følge av løsgods, både for en selv og turfølge.

Ang. bildestørrelsen. Har litt tungvint siden bildene ligger på en nettverksløs og internettløs PC, gjorde en rask batcheksport til jpg fra Lightroom, og gadd ikke å åpne dem i PS for ytterligere komprimering, så jeg gjorde et forsøk - og det gikk. Vet ikke om det skyldes at begrensningen ikke fungerer, eller om den ikke gjelder brukere med administratorrettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nesten glad jeg slapp ny tur neste dag, sliten, trøtt og støl som jeg var.

Var ikke i seng før v/ halv 4-tida, og uten søvn natta før også, blir man litt matt.

Derfor imponert over din og Lenas steyerevne og form.

Tur neste dag hadde vært fullstendig utelukket for min del etter kremturen vi hadde på onsdag. Det var langt for en som ikke har gjort annet enn å trille barnevogner på kryss og tvers i Drammens-området i sommer. De siste dagene har trapper vært vondt, for å si det mildt! :) Og du var i seng så "tidlig" som halv fire eaa!? Var nesten blitt 6 på morgenen før jeg fikk ålet meg under dyna, og en drøy time senere var det opp igjen for å ta seg av en morgenfrisk 2-åring... :arrow:

Så jeg må også få si meg en smule imponert Morten og Lena! Selv om dere har tonnevis med mer trening og sikkert ikke kjente onsdagstraversen så godt i kroppen, skal det litt til å motivere seg for nok en luftig dag i fjellet når dagen før hadde vært av de lengre. Og det var såpass som en solid 3'er på den ruta til Tverrbytthornet altså. Det så jo forsåvidt bratt ut det partiet, men det gjør det jo som regel når ruta betraktes rett i mot.

Flott at dere fikk gjennomført turen ihvertfall! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en rapport fra den turen deres eller? Blir nysgjerrig jeg :arrow:

Den kommer helt sikkert når Erik får samlet tanker og formuleringer, samt plukket ut bilder. Tålmodighet :)

Nils: Det var nok tøffere det du drev med. Morgenfrisk 2-åring kl. 7 når man har lagt seg 6 etter i praksis nesten 2 døgn på våkern, det er ekstremsport det. Jeg slang meg på en rasteplass langs rv55 under åpen stjerneklar (med strek under klar) himmel litt over midnatt og ble vekket av sola på morgenkvisten. Vi hadde dessuten såpass sen avtale jeg og Lena, at jeg hadde et par timer bare til å suse rundt i morgensola. Deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinderanglerne (www.tinderangling.no) finner vel sikkert ut at ene toppen mellom V1 og Hornet bør måles mer nøyaktig, men jeg syntes ikke det var noe ved den som minnet om en klar kandidat.

Håi - håi, Tverrbytthornet ! Der er det jo fjell i fjell bortetter egga !

Fant du bare ett du da ;-) ?

Den "rødfjellhammeren" like vest for V1 målte vi til 7-8 meter.

V1 var topp nummer 200 i år og ble behørig feiret med utsøkt konjakk, men jeg erindrer da fortsatt det punktet du sikter til mellom V1 og Hornet. Var det ikke ca. 6 meter da ?

http://www.tinderangling.no/Tur/tur070623.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.