Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva syns dere om kombinasjonen røyking og friluftsliv?


erge

Anbefalte innlegg

De tre mest farlige tingene i en sigarett et nikotin, kullos og tjære.

Men det er ikke nikotinen som skader mest av de tre hovedingrediensene, dessuten er det bare 2 % nikotin i sigarettene. Ergo det er de andre ingrediensene som skader mest, nikotinen bidrar først og fremst for å gjøre en avhengig. Derfor er ikke nikotin farligst per sigarett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 2 år senere...
  • 5 måneder senere...

Måtte bare komentere denne, har kun lest litt på den første siden.

Men det jeg skulle si var, jeg røkte selv i neste 10år men da jeg begynte med friluftsliv og trening så stumpet jeg røyken..

Per idag så er jeg den ENESTE i min familie/slekt som ikke røyker forutenom ett søskenbarn som bare er 12 enda..

Jeg har heller ingenting imot andre folk som røyker, så lenge de ikke står helt oppi meg.

Men det som irriterer meg mest med at folk røyker når de er på tur er at de KASTER i fra seg sneipene! Vet ikke om det er blitt nevnt tidligere i posten. men det tar faktisk 12 år! før en filter sigaret blir borte, naturlig.

Det er neste flaut og si det, men jeg har faktisk ryddet opp etter foreldrene mine flere ganger. Man kaster ikke fra seg NOE i naturen.

Måtte bare få det ut :-) God Påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg minnes godt noe en av mine onkler sa for mange år siden, en fuktig aften der tema hadde glidd over på røyking og tobakksdyrking under krigen...: "Før i tiden gutt, da jeg selv røyket og vi for eksempel skulle på fisketur. Om vi så hadde gått en TIIIIME for å komme frem og fant ut at vi hadde glemt tobakken, så gikk vi en TIIIIME tilbake og vi unnet oss ikke en røyk før vi hadde gått enda en TIIIIIME til og var der vi skulle fiske!" :)

Jeg røyker selv og syns at en velfortjent blås ved ankomst på fjelltoppene er herlig. Man sitter å speider utover den fabelaktige naturen og betrakter fjellet man akkurat har besteget, man føler seg stolt av både fedreland og egne prestasjoner, og med kaffen i venstre hånd, rullingsen i høyre, kniven i beltet med turstokken den har spikket liggende over låret og omringet av brede smil fra turkompiser, ja da føler man seg virkelig tilfreds, en gledesrus som er utrolig sterk og makeløs!

Så ja, jeg vil påstå at friluftsliv og røyking går sammen som hånd i hanske, pølse i lompe, bål og en flaske bålkos. Skal da også sies at jeg røyker aldri mens jeg går i fjellet eller bare tar en pause på vei, tobakken kommer ikke frem før jeg selv er fremme for da smaker det ekstra godt.

Jeg ser også mange her blir utrolig sjenert av røyklukt og syns vi røykere heller burde hatt en egen romstasjon til røyking. Det er noe jeg finner høyst merkelig da jeg kjenner kun en person som blir plaget av røyk, og da kun innendørs, noe jeg har full forståelse for og tar hensyn til. Flere av mine ikkerøykende venner synes at tobakkslukten er god, og sammenligner det med nytelsen av å kjenne lukten av nytraktet kaffe. Et merkelig poeng her at de syns ikke sigaretter lukter godt, mens rullingsen lukter nydelig, noe jeg som selv røyker er ganske enig i. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har røkt i mange år, men for 3 år siden begynte jeg å snuse istedetfor. Røken var da kun fast følgesvenn på friluftsturer som belønning, kos og velvære.

I fjor sommer fikk jeg derimot nok da jeg etter turer var så sår i hals og lunger, at jeg bestemte meg for å slutte å "belønne" meg selv på tur. Røken ble kastet og lungene vesentlig bedre å bruke underveis :) I vinter har jeg også kastet snusen ut av vinduet og føler meg mye bedre, selv om jeg fremdeles er litt i overkant rastløs etter nikontinavhengigheten.

Kan ikke si jeg savner tobakk for "rusens skyld". Men jeg savner snusen på grunn av velværen ved å ha en gigantisk pris stappet inn under leppa etter en gedigen middag, mens man har nytraktet kaffe.

Jeg har også kuttet ut den daglige kaffekoppen, på grunn av at man uten kaffe da blir ett sløvt vrak.

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7158494

Kaffe virker ikke oppkvikkende, i hvert fall ikke på kaffedrikkere. De trenger koffeinet for å komme seg opp på samme nivå som alle andre.

Drikker du mye kaffe, blir du ikke kvikkere av koffeinet. Men du blir sløvere av å la være.

Jeg kan bekrefte at dette er tilfelle for egen del ihvertfall. Tar en uke og to før man er oppe og går igjen etter koffeinavhengigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker kaffe for ikke å sovne, så utsetter du bare det uungåelige. Normalt så blir du trettere og trettere, men hvis du drikker mye kaffe så holder du deg ganske bra til effekten av kaffen er borte og da blir du akutt trett på et øyeblikk.

Kofein er en gift som sitter i kroppen i opp til et døyn, og hvis kroppen er tilvendt et relativt høyt kofeinnivå så får du abstinens når kofeinet uteblir. Denne abstinensen kan gi en hodepine som minner om migrene og kan komme og gå i en uke eller to.

Det finnes hodepinetabletter som inneholder kofein, og langvarig bruk av disse kan gi slik avhengighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg minnes godt noe en av mine onkler sa for mange år siden, en fuktig aften der tema hadde glidd over på røyking og tobakksdyrking under krigen...: "Før i tiden gutt, da jeg selv røyket og vi for eksempel skulle på fisketur. Om vi så hadde gått en TIIIIME for å komme frem og fant ut at vi hadde glemt tobakken, så gikk vi en TIIIIME tilbake og vi unnet oss ikke en røyk før vi hadde gått enda en TIIIIIME til og var der vi skulle fiske!" :lol:

:?

Bortkastet tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyker ikke lengre daglig, men tar ofte med noen sigaretter på tur.

Synes røykeloven er grei og mer til hjelp enn plage, spesielt for de som vil slutte eller redusere sitt forbruk.

Men de som lar seg irritere over at andre tar seg en røyk ute i naturen synes jeg er egoistiske/hysteriske/fanatiske.

I tette formasjoner er det greit å trekke litt unna når du fyrer opp, men dette er vel et større problem ved inngangen til sjenkesteder, butikkcentere, sykehus etc.

At noen skiller mellom pipe og sigaretter må være et utslag av nostalgi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste leger jeg har snakket med, mener at man kjenner effekten av røykinga når man blir gammel, og ikke når man er ung.

Nå er det sikkert forskjell på å røyke 20 sigg dalgig og 3 per dag, men etter en stund så er man ganske svart og ødelagt i lungene uansett.

Man lever jo bare en gang, så hvorfor ikke leve med nyting av tobakken? Kanksje fordi det suger hardt å ha kols når man blir 50.

Vi betaler også alt for mye skattepenger for å hjelpe de som har røykeskader. Har også mistet en farfar og en morfar takket være røyking.

Personlig så røyker jeg ikke sigaretter, men liker lukten av vanlig tobakksrøyk, vet ikke hvorfor, bare er sånn :)

Røyker sigarer om jeg får tak i noen, innhalerer ikke stort men røyker kun for smaken.

Kan anbefale vannpipe for de som er ute etter nikotin. Tror ikke det er mulig å sammenligne mengden nikotin man får med en vanlig vannpipe og vanlige sigaretter. Nå er vannpipetobakken også veldig forskjellig på kvalitet og smak, Mac Baren lager den beste mener nå jeg, men den er ikke å få kjøpt i Norge, fåes i Danmark. Edit- Står på siden deres at de kun selger i Libanon, dette får jeg ikke til å stemme siden jeg kjøpte både pipe og tobakk fra dem i Danmark for seks år siden.

I teorien skal vannpipe også være mindre helsefarlig, hvor all tjæren og avfallsstoffene samler seg i vannet.

I naturen er det kanskje også bedre om folk røyker, da lukter man dem før man går tvers igjennom leiren deres og forstyrrer.

I følge legender så tiltrekkes også naturgudene bål og tobakksrøyk, "lukter menneske".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er merkelig at det er så mange "Fundamentalister" her i landet. Alle som ikke tåler røykere,drikkere osv. Dersom de er så i mot røyking,kjører de vel ikke bil,for det plager vel også mange. Det er vel røykerne som er grunnen til den dårlige luftkvaliteten i byene rundt om i landet. Ingenting er så galt at det ikke er godt for noe. Gmlt.ordtak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajaja....hysterikere og allergikere. "Jeg reagerer voldsomt hvis noen røyker på samme fjelltopp som meg"?!?!

Da havner dere vel i koma hvis det fyres et tyribål i området dere går tur også?

Nei, hold dere hjemme, og kle alle vinduer og vegger med glapak og aluminiumsfolie!

PS; røyker ikke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er det merkelig at røykerne ikke anser sneiper som søppel ? Når jeg har en røker på besøk og han/hun tar seg en røk ute i tunet så kastes sneipen på bakken og trøes på, og personen lar søppelet ligge igjen. Jeg sammenlikner dette som om jeg er hjemme hos denne personen og finner noe søppel i lomma som jeg tar opp og kaster i tunet hans :)

Jeg synes ikke røykelukt har noe å gjøre på fjelltoppene !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo røyking og dårlig form. Jeg har prøvd, i en årrekke, å gå ifra min storrøykende svigefar til fjells. Vi snakker her om 60år med røyken i kjeften, men gammern er sinnsykt sprek, tross storrøykingen. På ski har han frem til nå gått fra meg, men (u)heldigvis begynner alderen å gjøre seg gjeldene for hans del, men det hindrer han ikke å fortsette fisket, for der jeg må gi meg, er 24t økter enda det som gjelder for min spreke, storrøykende svigefar!

Jeg husker engang en kompis og jeg satt langt inne på finmarksvidda, i et mygghelvete satt i stand av fanden sjøl, og han tar frem ei pipe (han røyker ikke). Jeg demostrerte vagt ved å flytte meg litt lengre unna, og der satt jeg med all myggen, og han smilte godt bak duften av velparfymert pipetobakk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo røyking og dårlig form. Jeg har prøvd, i en årrekke, å gå ifra min storrøykende svigefar til fjells. Vi snakker her om 60år med røyken i kjeften, men gammern er sinnsykt sprek, tross storrøykingen. På ski har han frem til nå gått fra meg, men (u)heldigvis begynner alderen å gjøre seg gjeldene for hans del, men det hindrer han ikke å fortsette fisket, for der jeg må gi meg, er 24t økter enda det som gjelder for min spreke, storrøykende svigefar!

Jeg husker engang en kompis og jeg satt langt inne på finmarksvidda, i et mygghelvete satt i stand av fanden sjøl, og han tar frem ei pipe (han røyker ikke). Jeg demostrerte vagt ved å flytte meg litt lengre unna, og der satt jeg med all myggen, og han smilte godt bak duften av velparfymert pipetobakk!

Jeg vil nok tro at en 60 åring som røyker og har røkt i sikkert 40+ år vil bli fortere "gamlere" missforstå meg rett, enn en 60 åring som aldrig har røkt. Ihvertfall hvis vi tar utgangspunkt i at de begge har vert like aktive og i noenlunde samme fysiskeform. En 60åring som røyker vil ha adskildig dårligere lungekapasitet enn en 60åring som ikke røyker. For ikke og snakke om faren for hjerte og kar-sykdomer når en blir gamlere.

Jeg har selv en tante som er par og førti og trener styrke og kondisjon 5 ganger i uken som er mye sprekere enn meg.

Men til syvende og sist så VET vell de aller fleste at røyking er skadelig for seg selv og sine omgivelser, men det er et valg man må ta for seg selv. Jeg har tatt mitt valg, og det var og stumpe røyken for gått! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.