Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mye god lærdom i denne videoen.  Det er bare så alt for lett å ødelegge disse døde furutrærne. Det er faktisk et krav til skogbruket at trær som har vært døde mer enn ett år ikke kan hogges.

• Liker 4
Skrevet

Har en liten kjepphest med en av mine favoritter på YouTube som alltid går ut i skogen for å finne et slikt "dødt tre" man kan hogge ned... Veldig ansvarlig på alle andre måter, men den tanken om at et dødt tre kan ha mer verdi enn et levende tre er litt fraværende. 

Mener å huske dette ble tatt opp et par ganger i Monsen og Nasjonalparkene? Eller så tenker jeg kanskje på et annet program. Men veldig glad for at det har blitt litt mer fokus på dette. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Gabs88 skrev (3 timer siden):

Mener å huske dette ble tatt opp et par ganger i Monsen og Nasjonalparkene? Eller så tenker jeg kanskje på et annet program. Men veldig glad for at det har blitt litt mer fokus på dette. 

Stemmer, det har vært nevnt både der og i podkasten hans med samme gjest om jeg husker rett. God lytting og lærerikt!

Monsen selv vet jo at han i sin tid har fyrt opp sin andel gammelfuruer. Han gjør en god jobb som forbilde å vise at holdninger kan endres med ny kunnskap synes jeg.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Skrevet

Kelotrær er jo et vesentlig tema i en del av nasjonalparkene våre. 

Tenker da spesielt på Femundsmarka, Pasvik, Ånderdalen, Stabbursdalen og ikke minst Gutulia, men det er sikkert flere jeg ikke har fått med meg. De er jo et innslag i nesten alle nasjonalparker som har trær men det er i de nevnte parkene jeg tenker de er et stort fokus?

@ingen87 kan kanskje utdype? 

Skrevet

Jeg tror nok vi alle bare må jobbe med å få opp bevisstheten på hvor viktig disse trærne er. 
Det er liksom en nedarvet tradisjon at gamle døde trær kan hives på bålet siden de ikke har noen økonomisk verdi for skogeieren, også glemmer man helt den biologiske verdien. 

Men jeg håper nå at de yngre generasjoner får lære om dette så blir det nok etterhvert en endring. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Gabs88 skrev (4 timer siden):

Kelotrær er jo et vesentlig tema i en del av nasjonalparkene våre. 

Tenker da spesielt på Femundsmarka, Pasvik, Ånderdalen, Stabbursdalen og ikke minst Gutulia, men det er sikkert flere jeg ikke har fått med meg. De er jo et innslag i nesten alle nasjonalparker som har trær men det er i de nevnte parkene jeg tenker de er et stort fokus?

@ingen87 kan kanskje utdype? 

Du har nok fått med deg de viktigste nasjonalparkene. Kan legge til Rago og Dividalen på den lista 😊

Ellers finner man ofte disse trærne i naturreservat, etter en periode med fokus på barskogvern rundt 2000-tallet. Da var det, i alle fall her nord, stort fokus på gammel furuskog. De fleste har bevaring av gammel furuskog, døde trær, gadd eller læger som verneformål. Disse naturreservatene har gjerne strenge regler for bålfyring, om det er åpnet for det i hele tatt. I våre områder står det gjerne "bålfyring er kun tillatt med medbrakt brensel på oppmerkede båtplasser ".

Veldig bra at Monsen retter fokus mot dette! Han var en av verstingene når det kom til å lage store leirbål med død furu. Tror han selv har sett, med egne øyne, hvordan det kan påvirke landskapet (ref Femundsmarka). 

Her er forresten en tekst jeg og en kollega (han som kom på navnet Zombie-furuer😅) skrev på Rago sin Facebookside i forbindelse med nasjonalparkens 50 årsjubileum:

Kjenner du til zombie-furuene i Rago?

Ja, de døde trærne i nasjonalparken er faktisk fulle av liv! I hullene bor fugler, mår og ekorn. Og inne i veden vrimler det av sopphyfer og insekter. I de nordiske landene finnes det nærmere 4000 insektarter og over 2000 sopparter som lever av å spise døde trær. Mange av disse er rødlistede, da død ved har blitt en mangelvare i våre skoger.  

Hvorfor er det så mange arter som spiser død ved? Det er fordi veden inneholder mye energi. Energi som vi kan bruke til et kaffebål, eller som sopp og insekter kan bruke for å vokse seg store. 

Selv om det er mye liv i de døde furuene vil de ikke løpe eller hogge etter deg, som zombier. Og du må heller ikke hogge i dem. De døde trærne er fredet i hele nasjonalparken for å gi sjeldne arter av sopp og biller mulighet til å spise i fred og ro. Derfor må ikke de døde trærne brukes til å brenne bål. Vi har derfor lagt frem bjørk på bålplassene ved Storskogvatnet, som du kan bruke når du skal koke deg kaffe eller grille pølse. 

Neste gang du spiser nisten ved bjørkebålet og nyter villmarken, send også en tanke til de tusende usynlige som samtidig har sin velfortjente lunsjpause i furuene omkring deg.

Endret av ingen87
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.