Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Sitat

Jeg tenkte jeg endelig skulle få ut fingeren med å kjøpe meg en Pariser-pulk og gjøre klart med tau og fester.
Mener jeg har lest en tråd på FF om det, men jeg fant det ikke nå. 
Jeg tenker å bruke taudrag og vurderer også en en kort lengde strikk for å unngå rykk, det bruker jeg også når jeg drar dekk, da bruker jeg en dobbel "bilstrikk", den er nok ikke helt safe, men i "urbane" miljø er det helt greit. (Dvs. ikke spesielt langt inn på vidda.)

I tillegg et tau som går gjennom de ferdige hullene i pulken, hvor transportstrikker festes, mulig jeg trenger å borre noen ekstra hull(?)

Innspill til hva jeg bør bruke av karabinkroker/tau/fester? 

Evt. kan jeg bruke et ferdig taudrag fra Fjellsport. (Se link.) Eneste er at jeg har lest at karabinkrokene ikke holder mål.

Tenker også en feit karabinkrok i tauet som går fra pulken til resten av taudraget, for å bremse pulken.

https://www.fjellsport.no/merker/fjellpulken/fjellpulken-taudrag-for-dekktrekking?_gl=1*10ha31*_up*MQ..*_ga*NTU4Mjg1MTQ1LjE3NjA2OTI1MzE.*_ga_ER1MT36SLP*czE3NjA2OTI1MzAkbzEkZzAkdDE3NjA2OTI1MzAkajYwJGwwJGgxNjA1NTM4NTI2*_ga_8LCQQ72GE4*czE3NjA2OTI1MzAkbzEkZzAkdDE3NjA2OTI1MzAkajYwJGwwJGgxNjY1NDc2OTIz&gclid=EAIaIQobChMIyJGepvz-8QIVC0aRBR1ZFgdPEAQYAiABEgIVqfD_BwE

Topp med innspill! Mulig jeg formulerer meg litt klønete, ber om tilgivelse for dette! 😅

Spoiler

Endret av thomas christensen
Skrevet

Prøver meg på svar for andre gang, siden jeg mistet alt i første forsøk på telefonen etter et feiltrykk...

Fjellpulken sitt komplette taudrag er absolutt godt nok, karabinere inkludert. Jeg mener det til og med er litt overkill, og litt for langt.
Hvis du vil lage eget taudrag kan noe så enkelt som en lastsikringsstrikk med kroker brukes i tauet hvis du vil ha dempingen. Ellers så selger Fjellpulken også strikk løst som passer fint.

Det finnes nok mange diskusjoner på egne taudrag her på forumet. Jeg lagde mitt eget i fjor og har siden forbedret det noe. Skrev om det her (se postene fra i år også): 

Generelle betrakninger jeg har kommet frem til:

• 6mm statisk tau er finfint. Store tykke tau ser jeg veldig lite poeng med med mindre alle deler i hele systemet (inkl. selefester) er minst like sterke.
  • Finn en passe kort lengde. Fra hanefot i pulk til hanefot i selen min er taudraget under 2 meter. Det er ikke kort nok til at du vil slite med pulk i hælene hele tiden, men heller ikke langt nok til at det er styrete å dra inn pulken for smidig overgang fra gå-bortover-modus til kjøre-nedover-modus.
  • Lag en knute ala Alpine Butterfly e.l. med stor løkke relativt nære innfestingen til pulken - Veldig praktisk som håndtak når man kjører nedover med pulken på siden av seg
  • Lunken til bremsetau - Jeg synes det blir mer plunder enn å bare belage meg på å bremse for egen maskin med pulken holdt ut til siden eller på leggen. Det er også en fordel om hanefot-tauet som er festet i pulken ikke er for langt så det har litt for lett for å bli dratt under pulken. Det skaper også unødvendig styr og surr med tauet.

Angående lastestrikker over Paris Expedition pulk boret jeg en litt annen konfigurasjon utover standardkonfigurasjonen de kommer med. Mest for å ha flere sikringspunkter og mindre strikk på kryss over. Her brukte jeg også strikk og kroker fra Fjellpulken (alt kommer i en pakke), ment for deres Transporter 155 pulk.

image.thumb.png.5f4aed27163f2aaef77cf6f7a4b63dc8.png

Planene endret seg litt og jeg kjøpte en annen type pulk, så jeg fikk aldri testet Paris Expedition pulk-oppsettet før jeg solgte den. Noe sier meg at den blir å se på et visst NRK-program som kommer om en drøy uke :D

• Liker 1
Skrevet
sneakyowl skrev (22 minutter siden):

Prøver meg på svar for andre gang, siden jeg mistet alt i første forsøk på telefonen etter et feiltrykk...

Fjellpulken sitt komplette taudrag er absolutt godt nok, karabinere inkludert. Jeg mener det til og med er litt overkill, og litt for langt.
Hvis du vil lage eget taudrag kan noe så enkelt som en lastsikringsstrikk med kroker brukes i tauet hvis du vil ha dempingen. Ellers så selger Fjellpulken også strikk løst som passer fint.

Det finnes nok mange diskusjoner på egne taudrag her på forumet. Jeg lagde mitt eget i fjor og har siden forbedret det noe. Skrev om det her (se postene fra i år også): 

Generelle betrakninger jeg har kommet frem til:

• 6mm statisk tau er finfint. Store tykke tau ser jeg veldig lite poeng med med mindre alle deler i hele systemet (inkl. selefester) er minst like sterke.
  • Finn en passe kort lengde. Fra hanefot i pulk til hanefot i selen min er taudraget under 2 meter. Det er ikke kort nok til at du vil slite med pulk i hælene hele tiden, men heller ikke langt nok til at det er styrete å dra inn pulken for smidig overgang fra gå-bortover-modus til kjøre-nedover-modus.
  • Lag en knute ala Alpine Butterfly e.l. med stor løkke relativt nære innfestingen til pulken - Veldig praktisk som håndtak når man kjører nedover med pulken på siden av seg
  • Lunken til bremsetau - Jeg synes det blir mer plunder enn å bare belage meg på å bremse for egen maskin med pulken holdt ut til siden eller på leggen. Det er også en fordel om hanefot-tauet som er festet i pulken ikke er for langt så det har litt for lett for å bli dratt under pulken. Det skaper også unødvendig styr og surr med tauet.

Angående lastestrikker over Paris Expedition pulk boret jeg en litt annen konfigurasjon utover standardkonfigurasjonen de kommer med. Mest for å ha flere sikringspunkter og mindre strikk på kryss over. Her brukte jeg også strikk og kroker fra Fjellpulken (alt kommer i en pakke), ment for deres Transporter 155 pulk.

image.thumb.png.5f4aed27163f2aaef77cf6f7a4b63dc8.png

Planene endret seg litt og jeg kjøpte en annen type pulk, så jeg fikk aldri testet Paris Expedition pulk-oppsettet før jeg solgte den. Noe sier meg at den blir å se på et visst NRK-program som kommer om en drøy uke :D

Takker for alle, som vanlig, fra deg, gode tips! 😊

• Takk 1
Skrevet (endret)
thomas christensen skrev (8 minutter siden):

Du tenker da en hel strikk og kun bruke den? Anbefaing på type? :)

Bagasjestropper var ordet jeg var ute etter :)

https://www.clasohlson.com/no/Bagasjestropper/p/40-7997?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=NO_CO_AO_EVM_SEM_Google_pMax_Generic&utm_id=21899911595&gad_source=1&gad_campaignid=21893453421

Jeg har ikke brukt det selv, men har sett flere bruke det, lagt dobbelt. Fungerer fint! Jeg ville nok bøyd kroken litt mer inn etter å ha festet den i tauet så det ikke blir noen fare for at den detter av. Eventuelt så kan man jo bare kutte av krok-delen og knyte strikken på tauet.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Skrevet
sneakyowl skrev (5 minutter siden):

Bagasjestropper var ordet jeg var ute etter :)

https://www.clasohlson.com/no/Bagasjestropper/p/40-7997?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=NO_CO_AO_EVM_SEM_Google_pMax_Generic&utm_id=21899911595&gad_source=1&gad_campaignid=21893453421

Jeg har ikke brukt det selv, men har sett flere bruke det, lagt dobbelt. Fungerer fint! Jeg ville nok bøyd kroken litt mer inn etter å ha festet den i tauet så det ikke blir noen fare for at den detter av. Eventuelt så kan man jo bare kutte av krok-delen og knyte strikken på tauet.

Ja, det er det jeg har brukt til dekkene, det er kanskje ikke "bilstrikk" det heter, som jeg kalte det! ,😅

Skrevet

Jag har haft ett inlägg om detta bl. så anv jag en förlängning  till en AL ramryggsäck och AL stänger från skrotade städutrustning,lyftfäste och karbinhakar för att fästa i ovan nämnda ryggsäcks ram.

Största nackdelen med pulkan är ju att den är svår att reparera då den är PE plast (lika plastpåsar)och är ju mkt känsligare än de i trä och GF plast lika äldre kanoter.

Jag hade grovt rep som broms bakom pulkan ändå glider den lätt på sidan i en utförsbacke,finns styr profiler och förstärkningsskenor under som tips på web.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.