Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ofte, eller nesten alltid på tur så kommer tanken om å bare bli ute og ikke dra hjem. «Dette er livet» er det mange som har sagt ved leirbålet om kvelden eller på en fjelltopp eller ved et vakkert vann. Men så lurer jeg på når den følelsen går over, hvis den noengang gjør det? 
Det lengste jeg har vært ute alene er 15 dagers vintertur med telt. Ikke lenge i det hele tatt, men ganske lenge likevel. Jeg synes det skjer en forandring den 4e dagen da jeg liksom har landet fra samfunnet og kan ta inn stillheten og øyeblikket. Og så har jeg hørt at det skjer noe ved 3 uker på tur. Noen erfaringer der? 

så finnes de som drar det lenger feks Monsen, Kvernmo og Bengt-Are Barstad 😊 Og mange flere med dem selvfølgelig. 

Hvor lenge har dere vært på tur, hvordan var det og lengtet dere hjem?

Annonse
Skrevet

Den treukeren har jeg også hørt om mange ganger, sikkert via Randulf Valle's podkast. Jeg er ikke helt enig i at det er etter tre uker så skjer det noe spesielt, men kanskje mer at du etter 2-3 uker er så inne i det at du ikke tenker så mye på dato og tid, og det som var "før" turen er forsvunnet langt ned i hjernebarken.

For Norge på Langs-turen vi gikk i år er det vanskelig å si konkret når jeg begynte å lengte hjem. Jeg er såpass målbevisst at "målet" trumfer nesten alt, og er det som får en til å stå opp hver morgen og gå nok en lang dag selv om man gjerne skulle ligget en hel eller halv dag til i posen. Målbevisstheten skygger litt over hjemlengselen, men da vi forlot Narvik og nærmet oss Alta begynte jeg å synes det var kjedelig med ny repetisjon av forrige dag hver dag og jeg gledet meg litt til hverdagen igjen.

Jeg fant ut under turen at den "optimale" langturen for meg er på rundt 1,5 måned, maks 2 måneder. Da rekker jeg å komme ordentlig godt inn i det, men rekker også ikke å bli lei det som kanskje blir monotont etter hvert. Det spørs jo veldig på typen tur. Jeg er usikker på om hjemlengselen kommer fortere eller senere om jeg bare er på loffetur uten noe bestemt mål. Det spørs nok på hvor god man er på å sysselsette seg selv.

Skrevet

Jeg har vel egentlig aldri kommet så langt at jeg har lengtet hjem, så lange turer har ikke gitt mening for min del. De fleste turene mine er korte, 2-3-4-5 dagers.  Noen ganger går det over en ukes tid, men da lengter jeg mer etter en god varm dusj og klesvask enn hjemmet, om det skjer hjemme hos meg selv eller på et hotell har ikke noe å si. 

Skrevet

Dette tror jeg er svært individuelt, men for min del forløper det oftest slik;

- de 2-3 første dagene savner jeg min kjæreste og hundene( som jeg ikke har med på de lengste turene 2-12 uker). Deretter går savnen over.

- etter ca 10 dager blir jeg folkesky, hvis jeg ser folk, røyk, samer på atv'er eller hva det måtte være av folkelig aktivitet , gjemmer jeg meg til " faren" er over eller sniker meg bort. Akkurat som om jeg ikke vil bli "oppdaget/ sett". Dette er ett merkelig fenomen, som jeg har drøftet med en veldig kjent eventyrer,  og han har det akkurat slik han også. En gang gjemte jeg meg, bak en stor stein, men hunden til samen fant meg og begynte å bjeffe, eieren kom til, tittet over steinen, og  " lurte på om han kunne hjelpe meg med noe". 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.