Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå en Vortex Diamondback 10*42. Ønsker meg en bedre kikkert. Spesielt i skumringen er den ikke helt optimal. Tenker budsjett opp mot 10k.

Skal brukes til å se på (ikke skyte) reinsdyr, fugl, andre dyr samt ting og tang over tregrensen. 

Gjerne 10*50, eller kanskje 8*50. Det har vel noe med synsvinkel å gjøre også? 

Frister litt å enkelt og greit kjøpe en dyrere vortex, men tar veldig gjerne i mot innspill. Kan strekke budsjettet litt for å eventuelt få elektronisk stabilisering. 

Annonse
Skrevet

Har ikke noen konkrete tips å komme med, men om du vil ha litt mer kunnskap om kikerter og optikk har Kikkertspesialisten endel fine artikler: 

https://www.kikkertspesialisten.no/categories/temasider

Jeg fant både "Valg av kikkert" og "Optiske begreper" veldig oppklarende. Blant annet lærte jeg at en typisk gubbe på min alder (50+) ikke ser noe bedre med en 8x50 enn en 8x42. Maks pupillstørrelse minker med alderen. Bedre glasskvalitet vil alltid hjelpe, da.

Skrevet

Hvis man skal ha ordentlig glede av en håndholdt kikkert så koster det. Men «buy once, cry once».

Etter å ha vært innom noen rimelige kikkert ala Zeiss i yngre år så har jeg i dag en liten Leica og en større Swarovski med avstandsmåler. Men begge disse er over budsjettet så ikke mye hjelp i mine tips sånn sett annet enn å kjøpe det beste først som sist.

Skrevet

I den prisklassen du må/skal/vil opp til her ville jeg absolutt sørget for å få prøve forskjellen i praktisk lysstyrke til den bruken du tenker før du skal handle. Det er noen kroner i mellom og det er ikke sikkert at man tenker man får igjen det man betaler for så anbefaler helt klart en praktisk test av dette først. 

Kanskje spesielt fordi den kikkerten du har er "veldig mye kikkert for pengene". Har den samme selv og har vært veldig fornøyd til den bruken jeg har trengt den til, men det involvere lite bruk i dårlig lys...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.